HW minutky: WD Raptor 2

  12:00
Těšíte se na pád cen LCD displejů? Letos asi ještě marně... || Firma Western Digital opět uvádí na trh nejrychlejší disk s rozhraním Serial ATA. || Jak vidí Tim Sweeney z firmy Epic Games herní budoucnost? Čtěte...

Cena LCD displejů bude letos zřejmě stagnovat
Některé asijské zdroje předpovídají na druhé čtvrtletí letošního roku určitý pokles cen LCD displejů, jiné ho však zpochybňují a argumentují přetrvávajícím nedostatkem klíčových materiálů pro jejich výrobu. Hlavním zájmem výrobců totiž letos budou LCD televizory, protože celosvětová poptávka o nich by se v roce 2004 měla oproti loňsku zdvojnásobit (z 5 na 10 miliónů kusů).

U počítačových LCD displejů se tedy nedá očekávat přebytek nabídky nad poptávkou, pročež i nějaký významný pokles cen se pro letošek odkládá. Zajímavé je, že dosud vedoucí Jižní Korea se svými 41 % světového trhu LCD panelů letos zřejmě ztratí své prvenství, protože dosud mírně zaostávající Tchajwan (37 %) by se měl díky svému agresivnímu nástupu právě v oblasti LCD televizí vyšvihnout do popředí.

Zdroj: DigiTimes



Western Digital WD740GD – nejrychlejší ATA disk současnosti
Je tomu 9 měsíců, co firma Western Digital uvedla na trh pevný disk Raptor – disk, který si svůj název plně zasloužil a zaslouží si ho ještě dnes. Kapacitně na něm není nic zvláštního, má pouhých 36 GB; jeho síla spočívá v rychlosti, kterou se otáčejí jeho plotny: 10 000 otáček za minutu. Pevné disky s rozhraním SCSI používají takovouto rychlost už delší dobu, ale Raptor má rozhraní Serial ATA, což ho předurčuje zejména do výkonných osobních počítačů a může být vhodný i do některých levných serverů.

Doba však pokročila a 36 GB už je pro náročné uživatele přece jen příliš málo. Proto dnes přichází Raptor 2 s kapacitou 74 GB. Narozdíl od svého jednoplotnového předchůdce má nový Raptor plotny dvě, a tyto disponují i větší bitovou hustotou, což zvýšilo rychlost čtení a snížilo dobu vyhledání zadané stopy. Raptor 2 obsahuje i několik nových a zajímavých technologií, například antivibrační mechanismus RAFF (Rotary Accelerometer Feed Forward).

Co do výkonu Raptor 2 směle soupeří s nejvyspělejšími SCSI disky; server X-bit labs ho porovnal s 10000otáčkovými výrobky firem Hitachi a Seagate a samozřejmě také s původním 36GB Raptorem. Oproti svému předchůdci dosáhl Raptor 2 v mnoha disciplínách slušného zrychlení a tím jen potvrdil rychlostní vedení, které Western Digital v této oblasti má. Ten, kdo by si chtěl vybavit svůj domácí systém novým šampiónem, se nemusí obávat až tak závratné ceny: v porovnání s běžnými 7200otáčkovými 80GB disky se sice jedná zhruba o trojnásobek, ale při dnešních cenách pevných disků je to pro milovníky nejrychlejších počítačů myslím stále snesitelné.

Raptor 2

Zdroj: X-bit labs



Tim Sweeney o budoucnosti
Když se řekne „Epic“, hráčům pamětníkům se tak nějak automaticky vybaví přídomek „MegaGames“. Dnes už je název této vývojářské a distribuční firmy serióznější (Epic Games) a jeden z jejích zakladatelů Tim Sweeney se díky projektům s názvem obsahujícím slovo Unreal stal vedle Johna Carmacka z idSoftu pravděpodobně nejslavnějším vývojářem 3D akcí. Těmto lidem, kteří významnou měrou spoluurčují další vývoj herního průmyslu, se vyplatí naslouchat – server Beyond3D nedávno Sweeneyho vyzpovídal a já vám z tohoto rozhovoru předkládám několik zajímavých otázek a odpovědí:

    Zmínil jste se, že UnrealEngine3 – na kterém momentálně pracujete – je „... další velký krok technologie Unreal používající hardware DirectX 9 jako absolutní minimum.“ Můžete stručně vysvětlit, co znamená „hardware DirectX 9 jako absolutní minimum“?

    Myslíme tím to, že chceme udělat hru, která srazí dnešní GeForce FX a Radeony 9700+ na kolena už v rozlišení 640x480! :-) Cílíme hru na konzole příští generace a na průměrná PC prodávaná v roce 2006.

    Je UnrealEngine3 vytvářen s ohledem na Longhorn (kódový název příštího operačního systému Microsoftu)?

    Na disku bude hra v 32bitové i 64bitové podobě, přičemž maximální grafické detaily budou ve verzi pro PC zřejmě dostupné jen při použití 64bitového procesoru na operačním systému Longhorn. Určitě ho nebudeme pro běh hry vyžadovat, nicméně je mnoho věcí, které můžeme udělat jen díky klíčovým vylepšením poskytovaným jeho architekturou jako je adresový prostor a další.

    Jak ovlivňuje vývoj herního enginu, který má běžet na PC i na konzolích, to, že konzole jsou z hlediska zisků zajímavější?

    Konzole příští generace zohledňujeme při vývoji třetího Unreal Enginu velmi velkou měrou, a to jak z hlediska hraní, tak z hlediska enginu. Víc k tomu zatím nemůžu říct.

    Některé DirectX 9 hry z poslední doby byly kritizovány za to, že nevypadají o moc lépe než hry jako Unreal Tournament 2003. ... Jsou některá vylepšení daná DirectX 9 příliš malá na to, aby byla viditelná na obrazovce?

    První DX9 hry budou jen přidávat drobná vizuální vylepšení k renderovacímu potrubí, které bylo vyvíjeno léta a cíleno především na hardware DirectX 7. Tento přístup je ještě velmi vzdálen plným možnostem DirectX 9, ale pro rok 2004 je rozumný, protože karet typu DirectX 7 je mezi hráči minimálně 10x více než karet pro DirectX 9. Opravdu zajímavé věci se na poli shaderů začnou dít až na přelomu let 2005 a 2006.

Co dodat? Snad jen: nemám rád konzole...

Zdroj: Beyond3D

Autor:
Témata: Microsoft, Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...