Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test: Asus v8200 Deluxe - GeForce 3

  12:00
Poměrně nedávno jsme vám přinesli recenzi na první grafickou kartu s čipem GeForce 3. Nyní máme možnost se s vámi podělit o dojmy z další karty z této řady, tentokrát však od světoznámého renomovaného výrobce - a to navíc v modifikaci Deluxe, kde se nešetří vstupy a výstupy a další přidanou hodnotou.

Kompletní příslušenství karty Není tomu tak dlouho, co jsme zde psali o první kartě s čipem GeForce 3. Šlo o předprodukční vzorek firmy GigaByte a karta zanechala veskrze pozitivní dojem. Uplynula trocha času a na trhu máme karty s GeForce 3 od všech význačných výrobců. Je tedy z čeho vybírat, pokud to naše finanční možnosti dovolí. Dnes se podíváme, co na trh dala známá firma Asus – jde o kartu nesoucí označení V8200 Deluxe. Firma má dlouhou tradici v prodeji dvou typových řad svých produktů – zatím se vždy objevovala jedna základní modifikace karty (PURE) zaměřená na spořivější zákazníky a dále právě verze Deluxe, kde se nešetří vstupy a výstupy a další přidanou hodnotou.

Technologie
Kompletní popis technologických změn a vylepšení čipu oproti předchůdcům jsem popisoval ve zmiňované první recenzi na GeForce3. Jenom připomenu to nejzákladnější. Návrh čipu je viditelně hnán snahou odstranit „dluhy z minulosti“, kterých je u předchozí generace GeForce hned několik Jednak je to paměťová propustnost. Vzhledem k relativně pomalejšímu přístupu k paměťovému subsystému se v minulosti část výpočetního výkonu ztratila právě kvůli úzkým hrdlům při přístupech do paměti. Zde je použit nový koncept „LightSpeed Memory Architecture“ a stručně řečeno paměťový řadič lépe hospodaří s využitím sběrnice. Další kritizovanou věcí ze strany programátorů byla neflexibilita programovatelných rasterizerů (dříve označovaných jako NSR- nVidia Shading Rasterizer), které měly několik omezení znemožňujících efektivní použití na tvorbu složitějších efektů. Zde je vývojářům k dispozici plně programovatelná texturovací jednotka (TMU) a taktéž jednotka geometrických transformací. Programy pro jednotky se nazývají shadery a jejich podpora je plně obsažena v novém DirectX 8. Dále GeForce 3 podporuje výrazně svižnější full scene antialiasing ( = konečně použitelný), kompresi z-bufferu, bump mapping a pár dalších věcí. Všechny tyto finesy najdete vysvětlené v předchozí recenzi. Srovnávací tabulka nejdůležitějších funkčních rysů čipu vypadá takto:

  GeForce DDR GeForce 2 MX GeForce 2 GTS GeForce 3
Renderovacích cest 2 2 4 4
Textur/hodinový cyklus 1 2 2 4
Stand. frekvence (čip/paměť) 120/300 120/166 200/333 (200/460 – Ultra) 200/460
Výrobní proces (mikronů) 0,22 0,18 0,18 0,15

Čip je vyráběn 15-ti mikrony, ale vzhledem k jeho počtu tranzistorů topí asi tak přibližně jako původní GeForce a výrazně víc než GeForce2. Proto ty komplikované chladiče na GeForce3 kartách chladící najednou paměti i čip.

Karta
Na kartě zaujme na první pohled ohromný chladič, který pokrývá jednak čip, ale také zároveň paměti. Osazené jsou EliteMT DDR SDRAM o rychlosti 3,8nS a celkem je na kartě 64MB. Ke kartě jsou dodávány 3D LCD brýle, které pomocí kablíku zezadu připojíte do odpovídajícího konektoru. Kdysi jsme tu už tyto brýle testovali u jedné z předchozích Deluxe verzí Asusu. Celý princip fungování je takový, že na monitoru je obraz promítán prokládaně dvakrát, jednou pro každé oko, a úkolem brýlí je zajistit v odpovídající chvíli viditelnost toho kterého oka (rychlým zatmíváním). Celé to nevypadá špatně, když to funguje. Od doby, kdy jsem testoval tyto brýle, se hlavně radikálně zlepšila jejich podpora v ovladačích a ve všech testovaných 3D titulech se po dodržení určitých pravidel 3D efekt podařilo navodit. Výše uvedený princip dvojího generování obrazu má bohužel několik nepříjemných omezujících důsledků. Jednak je to celé Přední strana karty díky dvojímu generování přibližně polovičně rychlé, což nás omezuje na přece jen nižší rozlišení. Druhá a horší věc je ta, že v onom rozlišení pak běží výsledný obraz s vertikální frekvencí dvojnásobnou než originál. Tedy pokud bychom chtěli použít např. 1024x768x85Hz, ve 3D módu by monitor v tomto rozlišení musel ustát 170Hz, což rozhodně běžná věc není. Výsledkem je to, že to chodí tak v 640x480 a 800x600, kde frekvence monitoru stačí. To je také vysvětlení pro ty, kteří mi psali, že brýle nefungují ve vyšších rozlišeních. K brýlím asi tolik – je to zajímavé na podívání, ale není to na delší hraní kvůli uvedeným omezením. Navíc provedení je lacině plastové a brýle špatně sedí na nose a tlačí.

Deluxe provedení si zaslouží obohacené možnosti práce s videem a je tomu tak i v tomto případě. Na kartě nalezneme tyto konektory: konektor na připojení 3D brýlí, video vstup, D-Sub VGA (klasický na monitor) a dále video výstupy v provedení jednak S-Video a jednak klasický kompozitní na konektoru cinch. Docela pestrá možnost propojení. Velké plus je i to, že balení obsahuje kabely pro cinch i S-Video propojení, takže není třeba nic dokupovat. K video editaci na GeForce je třeba připomenout, že GeForce obecně na tuto práci stačí, nicméně nečekejte zázraky. Čip nemá zabudovanou hardwarovou podporu pro kompresi videa a tak vše záleží na rychlosti CPU. Stejně tak některé karty obsahují podporu „frame scallingu“, který znatelně vylepší kvalitu TV výstupu. Zde se nic takového nekoná, na video editaci se daleko lépe hodí třeba karty od ATI, ty jsou v těchto ohledech mnohem dál.

Poslední zajímavá věc, co na kartě najdeme, je Asusem často používaný monitoring “životních funkcí karty”, které zprostředkovává osazený čip Winbond W83781D. Přiložený software SmartDoctor monitoruje otáčky větráku, teplotu čipu a umožňuje dokonce dynamický overclocking podle momentálního vytížení grafického čipu.

Efektní a funkční chladič Přetaktování
Takt karty se podařilo zvýšit ze základních 200/460 na dlouhodobě stabilních 240 Mhz jádro / 530 Mhz paměti (DDR). Jde o docela solidní průměr.

Software
Na cédéčkách v krabici najdete následující softwarovou kolekci: hry Messiah, Sacrifice a Star Trek: A New Worlds. K editaci videa zde najdeme Ulead VideoStudio 4.0 (bohatě stačí), dále je tu klasický kalibrační program na barvy – 3Deep, Cyberlink VideoLive Mail4, DVD přehrávač ASUS PowerDVD a poslední je instalační CD s ovladači.

Systém
Karta byla testována na následující sestavě:

  • Procesor AMD Athlon (Thunderbird) 1GB@1141MHz (-C)
  • základní deska Abit KT7A, Via 4-in-1 v4.32, AGP 4x enabled, 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Test 1 – OpenGL
    Proměříme výkon pod rozhraním OpenGL v Q3A. První test provedeme při vypnutém FSAA, v dalším otestujeme jednotlivé módy FSAA a jejich výkon, protože jak jsme již ukázali při testech první GeForce 3 co do redakce dorazila, na tomto čipu je to již konečně použitelně rychlé.

    Výsledky Asus v8200 Deluxe v OpenGL
      Fast
    (200/460)
    Fast
    (240/530)
    HQ
    (200/460t)
    HQ
    (240/530)
    Zlepšení
    HQ
    800x600 155,7 157,3 154,4 155,7 nic
    1024x768 148,8 151,4 134,1 139,4 4%
    1280x1024 118,2 132,8 105,3 120,0 14%
    1600x1200 92,0 102,7 74,4 86,5 16%
    Pozn.: test byl proveden v Quake 3 Arena Q3A (VSync OFF, Sound OFF)

    Zadní strana karty Je jasné to, že konečně není takový podstatný rozdíl mezi 16ti a 32bitovými módy, a to zřejmě díky výše zmiňované optimalizaci práce paměťového řadiče. Dále je vidět, že i přes slušný overclock není získané zrychlení zas tak výrazné. Nárůsty jsou pochopitelně vyšší, čím výše jdeme s rozlišením a tím rostou nároky na přenášená data. V režimu fast je rozdíl ještě podstatně menší. Dále se začíná čím dál víc ukazovat, že i nejvyšší rozlišení v HQ jsou na takto výkonných kartách bez problémů a dokonce s určitou rezervou. Začíná se přece jen projevovat relativní stáří enginu Q3A, nicméně jako stabilní a přesný benchmark je prozatím v OpenGL nenahraditelný.

    Test 2 –FSAA
    Antialiasing je na GeForce 3 vylepšen a kromě dříve známých módů 2x resp. 4x je zde nový algoritmus nazvaný Quincunx. Ten je rychlostně někde mezi oběma známými způsoby FSAA, ovšem kvalitou se téměř blíží čtyřnásobnému vyhlazení. Vyhlazování probíhá důsledně pouze pro trojúhelníkové oblasti na scéně, což je rozpoznáváno v první fázi při zpracování v geometrickém procesoru. Díky této optimalizované metodě je výrazně nižší množství zpracovávaných dat a výpočtů a tudíž je to celé celkem podstatně rychlejší než na předchozí generaci čipu GeForce. Svou roli hraje zajisté také optimalizace paměťového řadiče. S GeForce3 se dá bez problémů konečně hrát ve vyhlazeném módu 1024x768x32, kde je navíc ještě velice slušná výkonová rezerva. Proto nás bude zajímat proměření výkonu před i po přetaktování při zapnutých FSAA módech.

    Výsledky Asus v8200 Deluxe v FSAA
      HQ
    2xFSAA
    HQ
    Quincunx
    Zlepšení
    Quincunx
    HQ
    4xFSAA
    800x600 130,5 / 142,2 111,4 / 128,5 15% 90,6 / 105,5
    1024x768 85,5 / 98,7 71,1 / 82,6 16% 51,4 / 60,4
    1280x1024 49,9 / 58,8 42,1 / 49,4 17% 27,6 / 32,7
    1600x1200 31,9 / 38,0 27,3 / 32,3 18% 31,9 / 38
    Pozn.: test byl proveden v Quake 3 Arena Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF)
    R_EXT_COMPRESS_TEXTURES 1 – zapnutá komprese textur

    Opravdu dobré výsledky, potvrzující bezproblémovou hratelnost FSAA v 1024x768. Jednoznačně doporučuji všem majitelům použití tohoto módu se zapnutým Quincunxem. Výsledný obrázek je vskutku brilantní a vypadá lépe než vyšší rozlišení bez vyhlazování.

    Test 3 - Direct 3D - 3D Mark 2001
    Přípojná místa na kartě DirectX 8 byl přijat ve vývojářské obci velice kladně a naprostá většina nových a ohlášených titulů již razantně vyžaduje tuto verzi. 3Dmark 2001 je zaměřen právě na výkon pod touto novou verzí populárního rozhraní. Mimo jiné používá programovatelných shaderů a dalších nových funkcí GeForce3, a tak na jiných kartách některé testy (Nature) nelze spustit. Budeme nadále testovat pouze touto nejnovější verzí 3Dmarku, protože ukazuje dobře výkonnost v nových a připravovaných titulech.

    Výsledky Asus v8200 Deluxe v Direct3D - 3D Mark 2001
      Car Chase
    low/high
    Dragothic
    low/high
    Lobby
    low/high
    FillRate Multi 3D Mark Score
    800x600 16bit 88,8 / 31,9 88,0 / 42,1 101,0 / 43,3 1330,6 5624
    800x600 32bit 86,4 / 31,5 84,7 / 41,6 99,5 / 43,7 1261,2 5528
    1024x768 16bit 81,4 / 30,3 77,2 / 38,8 97,0 / 43,4 1381,7 5228
    1024x768 32bit 78,7 / 31,0 73,4 / 37,2 92,9 / 42,8 1310,3 5076
    1280x1024 16bit 69,5 / 31,2 63,9 / 33,6 84,1 / 41,4 1426,5 4631
    1280x1024 32bit 64,0 / 30,4 58,5 / 31,7 74,9 / 37,6 1341,4 4271
    1600x1200 16bit 58,5 / 29,5 53,4 / 29,1 69,3 / 35,2 1459,4 3953
    1600x1200 32bit 51,4 / 27,5 46,8 / 26,8 56,1 / 30,0 1363,7 3431
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2001

    Výsledky kopírují zjištění z předchozího testu v OpenGL. Při přechodu z 16ti do 32-bitových módů není důsledkem ani zdaleka taková ztráta framerate jako tomu bylo v dřívějších verzích čipu. Je to dáno hlavně podstatnou úpravou paměťového řadiče, který nyní lépe hospodaří se sběrnicí, a tak jsou data přesouvána rychleji.

    Hodnocení
    Jde o další kartu z řady GeForce 3 od značkového výrobce. Umožní nám slušnou práci s videem a nabídne výkon, který bude jistě po nějakou dobu plně dostačovat i nejnáročnějším titulům. Ke kartě je dodávána slušná přidaná hodnota, která může a nemusí být užitečná. Karta se odlišuje od ostatních perfektně provedeným a fungujících chladičem, který hodně pomáhá stabilitě karty při dlouhodobém zatížení. Asus je jako vždy sázkou na jistotu, za kterou obyčejně platíte víc než u ostatních značek. Jestli je Deluxe verze to pravé ořechové právě pro vaši peněženku, již nechám na laskavém osobním zvážení.

    Recenzovanou grafickou kartu Asus v8200 Deluxe nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

    Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

    Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

    KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

    Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

    I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

    Fortnite umožňuje vypínat oslavné animace, aby se poražení hráči neurazili

    Provozovatelé hry Fortnite nyní umožňují všem hráčům vypnout zobrazování oslavných animací, jež prý...

    World of Warcraft: Dragonflight se rozloučí remixem Mists of Pandaria

    Zatímco separátní battle royale režim Plunderstorm se pomalu blíží ke konci, tvůrci během května...

    V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

    Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

    Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

    Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

    Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

    Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

    Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

    Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

    Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

    Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

    Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

    Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...