Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hardwarový lexikon počítačových zkratek

  12:00aktualizováno  18. října 10:43
Trpíte fobií ze zkratek? Vstávají vám vlasy hrůzou na hlavě, když slyšíte FSB, BSB, USB a jine bé? Náš malý lexikon vás vyléčí zcela bezbolestně (a to i bez namáčení). Stačí vám k tomu jediné kliknutí myší.
Uspořádání základní desky

ISA (Industry Standard Architecture slot) je první (a donedávna jediný) ze dvou nejrozšířenějších standardů pro patice sloužící k připojení přídavných karet k základní desce. Existuje ve dvou variantách -- osmi a šestnáctibitové verzi. Původní a nejstarší osmibitovou verzi vyvinulo IBM už pro svoje první PC. Běží na 8,3 MHz s maximální přenosovou rychlostí 7,9 MB/s. Modernější šestnáctibitová verze byla poprvé představena o něco později, a to americkým průmyslovým a telekomunikačním gigantem AT&T. Frekvence sběrnice byla zvýšena na 15,9 MHz s maximalní přenosovou rychlostí 15,9 MB/s. Šestnáctibitová verze nicméně zůstala nadále kompatibilní s předchozí verzí. Když dnes někdo mluví o ISA, má na mysli právě ji. ISA sloty bývají umístěny vzadu na základní desce, jsou označeny černou barvou a jsou rozděleny na dvě části -- původní osmibitovou a rozšiřující část (viz obrázek). Architektura ISA je dnes už víceméně překonaná a na některých novějších motherboardech už tyto sloty dokonce zmizely úplně.

PCI (Peripheral Component Interconnect slot) je dalším standardem, který se dokázal na přeplněném trhu s osobními počítači prosadit. Šířka sběrnice PCI byla oproti původním úvahám zvýšena na plných 64 bitů. S teoretickou frekvencí 66 MHz je tak možné dosáhnout maximální teoretické hranice propustnosti dat 528,6 MB/s. Při praktické implementaci PCI však došlo k částečným úpravám, a tak je dnes nejčastější frekvence i bitová šířka PCI pouze poloviční, tj. 33 MHz resp. 32 bitů. PCI má proti ISA mnoho výhod, především výrazně větší propustnost dat i maximální rychlost. Navíc podporuje režim bus-master, který dovoluje jednotlivým kartám komunikovat mezi sebou bez účasti CPU. Splňuje i některé další požadavky moderní doby (možnost automatické konfigurace přídavných karet, Schéma uspořádání a vztahů CPU, hlavní paměti a I/O zařízení která je u ISA složitou a nepříliš dobře fungující záležitostí, a podobně). PCI je natolik populární, že ji přejala i firma Apple pro své počítače Power Macintosh. Barva konektorů PCI je bílá, kontakty uvnitř patice jsou proti ISA slotům výrazně blíž u sebe. Většina moderních desek disponuje čtyřmi až šesti PCI sloty, které jsou umístěné vedle slotů ISA nebo přímo od kraje desky, nejsou-li tam žádné. Hardwarová přerušení (IRQ) jsou ovšem k dispozici pouze čtyři. Při větším počtu PCI slotů jsou výrobci nuceni používat jednoduchý trik: některé sloty spolu IRQ sdílejí a může je tedy používat jen jedna ze sousedících karet. I toto rozšíření ale může mít svůj smysl, neboť ne každá karta takové přerušení potřebuje. Příkladem takových karet mohou být například některé desky pro různá měřící zařízení nebo některé starší grafické karty.

AGP (Advanced Graphics Port slot) je nejnovější a tedy to nejrychlejší, co můžete na většině moderních základních desek najít. Standard AGP byl navržen firmou Intel především kvůli masivnímu rozšíření výkonných grafických akcelerátorů a nastupujicí 3D grafiky, pro kterou je výkon PCI naprosto nedostačující. Ani AGP se ovšem nepodařilo dimenzovat natolik velkoryse, aby stačila pokrýt potřeby výrobců 3D hardware. Dnešní desky proto disponují režimem AGP 2x, novější dokonce AGP 4x, které umožňují maximální datový tok 508,6 MB/s (při 66 MHz u AGP 2x) resp. 1000 MB/s (při 132 MHz u AGP 4x). AGP slot je světle hnědé barvy, je jednoduchý (nedělený), kontakty uvnitř slotu jsou umístěny nejen hustě vedle sebe jako u PCI, ale dokonce ve dvou řadách nad sebou. AGP slot vždy sdílí IRQ se sousedním PCI slotem. Moderní desky by měly rozhodně podporovat AGP 2x, které je běžné u většiny dnešních grafických akcelerátorů, špičkové desky pak určitě i AGP 4x.

Architektura sběrnic osobních počítačů

CPU (Central Processing Unit) se používá pro označení "hlavního" mikroprocesoru počítače. Ačkoliv tomu tak u dnešních PC většinou je, "hlavní" mikroprocesor ovšem zdaleka nemusí být chipem nejvýkonějším. Jsou architektury, kde CPU jen koordinuje činnost počítače a náročné výpočty zajišťují specializované chipy. Pokud je takový systém dobře navržený, může být i podstatně rychlejší než klasický model PC s jediným "všemocným" procesorem.

SLOT 1 je nejčastěji užívaná patice pro procesory Intel Pentium II a III. Není pinově ani elektricky kompatibilní s žádným jiným slotem pro procesory.

Slot A je interní název pro současné patice procesorů AMD Athlon. Budoucí verze procesorů Athlon budou podle plánů AMD patrně používat patice jiné -- menší, levnější a méně náročné na výrobu. Socket A se bude i nadále používat, ovšem bude používán jen pro oblast high-endu s nejvýkonějšími Athlony.

Slot 1 PPGA (Plastic Pin Grid Array) je elektronická redukce, která umožňuje osazení základní desky podporující Slot 1 procesorem Intel Celeron s 370ti piny. Její použití je dnes velice časté, protože dovoluje použít levnějších procesorů v kvalitnějších deskách.

Flash-BIOS American Megatrends

BSB (BackSide Bus) je speciální sběrnice, která slouží k připojení CPU k vyrovnávací paměti druhé úrovně (L2 cache).

FSB (FrontSide Bus) je sběrnice uvnitř mikroprocesoru, která propojuje CPU s hlavní pamětí počítače. Změnou frekvence, na které tato sběrnice běží, se dá poměrně podstatně "hýbat" s výkonem procesoru. Většina moderních procesorů dovoluje současně přistupovat jak k hlavní paměti přes FSB, tak i do L2 cache (přes Backside bus).

Cache je pojem, který se obvykle používá pro dvě podobné věci. Za prvé pro oblast paměti, do které se ukládají nejčastěji používaná data. Systém pak pracuje tak, že jednotka zpracovávající data se nejprve podívá do cache, pokud zde najde požadovaná data (tzv. cache-hit), je to v pořádku a může pokračovat v práci, pokud ne, je nutné vyžádat si data přímo (což je řádově pomalejší). Za druhé, pro pamět, která slouží k vyrovnání rozdílných rychlostí zpracování dat u některých jednotek. Příkladem by mohly být například dvojice řadič paměti + CPU nebo disková jednotka + řadič disku. Někdy se termín cache používá i pro kombinaci obou dvou těchto jevů. V technické praxi se odlišují cache různých úrovní (cache level) podle toho, k čemu slouží, kde jsou fyzicky umístěny a na jaké frekvenci běží.

Autor:


Témata: Apple, Intel


Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.