Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harry Potter & The Philosopher's Stone

  12:00aktualizováno  17. prosince 9:23
Mánie kolem čarodějnického učně Harryho Pottera může konečně pohltit i majitele herní konzole PSX. Ačkoli se hra příliš nedrží knižní předlohy, rozhodně netvrdíme, že by to nějak vadilo. Aneb chcete-li na vlastní kůži zažít nástrahy v Bradavicích, jste v této půvabné akční adventuře vřele vítáni...

Harry Potter and the Philosopher‘s Stone

Minulý rok v tomto čase kraloval na svém trůnu Pokémon, avšak žádná mánie netrvá věčně a tak ji částečně smetla další nárazová vlna – tentokrát letí vše kolem postavičky Harryho Pottera. Za celým eposem stojí spisovatelka J. K. Rowlingová, které se nyní, s uvedením filmu, dostává další pozornosti. Celý fenomén doprovází ohromná komerční kampaň, na níž se snaží nabalit i odvětví elektronické zábavy. Výrobci hbitě zareagovali vydáním PC a PSX verze, překvapivě se chystá překvapení i pro majitele GameBoy Advance. Ačkoli by se dalo předpokládat, že verze pro PC a PSX se sobě podobají jako vejce vejci (podle obrázků určitě), tak opak je pravdou. Stejná zůstává pouze koncepce, tj. žánr akční adventura, nicméně po stránce dějové i herní se proklatě liší. Nemohu si neodpustit srovnání, neboť každá z verzí nabízí něco, co ta druhá postrádá.

Rodiče Harryho Pottera zahynuli, a tak musí žít u svých příbuzných, kteří k němu chovají (a o to upřímněji) pouze jeden cit – nenávist. Zlom přijde v okamžiku, kdy u domu zazvoní pošťák a doručí velmi zvláštní dopis. Ten obsahuje pozvánku do prvního ročníku kouzelnické školy čar a kouzel v Bradavicích. Pěstouni samozřejmě Harry Potter and the Philosopher‘s Stone nesouhlasí, snaží se psaní utajit, což vyústí v malou krizi. Právě při této příležitosti Harry poznává svého skutečně prvního kamaráda, mohutného obra Hagrida, jenž se stará v Bradavicích o magická stvoření. Spolu také nakupují potřebné pomůcky pro první ročník. A v jednom z obchodů se pro změnu poprvé střetne se svým největším školním nepřítelem – Dracem Malfoyem. Zbytek prázdnin nakonec přečká bez větších útrap, načež se přiblíží září, rozloučí se a vlakem vyjíždí směr Bradavice. V kupé se seznámí se svými nejlepšími přáteli – rusovlasým Ronem a (možná až příliš) snaživou Hermionou. V Bradavicích je na uvítanou čeká pořádná hostina, ovšem ještě před tím proběhne slavnostní ceremoniál rozřazování do jednotlivých kolejí. Výběr provádí moudrý klobouk, jenž dokáže odhadnout vlastnosti každého člověka. Koleje se jmenují podle čtyř velkých mágů a snad nebude vadit, když si vypůjčím jejich výstižnou charakteristiku ze čtvrtého dílu knížky (Harry Potter a Ohnivý pohár):

Udatný Godric Nebelvír,
jenž cestou svou vždy šel,
a z temných blat a močálů
zchytralý Zmijozel.
Pak z Havraspáru Rowena,
zrozená v lůně hor,
a krásná Helga z údolí,
kde stojí Mrzimor.
Spojil je sen a smělý plán
a v Bradavicích, v touze
vychovat svoje nástupce,
zřídili školu kouzel.
Každý z těch čtyř tam ovšem měl
svou vlastní kolej čárů,
neb u těch, jež si vyvolil,
si jiných cenil darů.
Nebelvír nejvíc ze všeho
vždy hledal statečnost,
a v Havraspáru chytrost zas
bývala první ctnost.
V Mrzimoru víc vážilo,
jak se kdo práce zhostí,
a mocichtivý Zmijozel
si cenil ctižádosti.

Harry Potter and the Philosopher‘s Stone

Hráč tedy přebírá kontrolu nad hrou po příjezdu do Bradavic. Až do tohoto místa se PSX verze od té PC téměř neliší, příběh vypráví vypravěč z otevřené knížky. Ovšem co následuje potom, to již obě hry od sebe diametrálně odlišuje. Zůstávají pouze souboje s Dracem Malfoyem, famfrpál, zrození Norberta a konečný duel, protože zbytek si oba autorské týmy vyložily po svém. Třeba sbírání kouzelných fazolek (PC – 1 druh, PSX – 4 druhy) – ty se v knížce sice vyskytují, ale nikde se nepíše, že se válejí všude po hradě. Stejně tak vás o ně neobírají bratři Fred a George, kteří je zde potřebují ke svému experimentu a vám se díky kolekci fazolek všech druhů otevírají jinak uzamčené portréty. obsahovala skřítky, kteří vám již nalezené kouzelné fazolky kradli, ale v téhle mě nic takového nepotkalo (v knize také ne). Co se týče bodování jednotlivých kolejí, tady mi přijde mnohem více doladěnější PSX inkarnace. Za splnění důležité akce či kouzla získáváte pro svou kolej body, přičemž jednou za čas dojde ke sčítání, abyste věděli, jak si stojíte. Poslední věc, kterou hra nabízí jakoby navíc, je sbírání kartiček slavných čarodějů. Pokud prokážete opravdu zdatný talent v hledání tajných skrýší (kolekce fazolek a kartiček), vyzískáte speciální prémii v podobě dvacáté páté karty Vy-víte-koho.

Harry Potter and the Philosopher‘s Stone

Vlastní koncepce nepřesahuje zaběhnutý žánr. To znamená, že nejvíce vás potrápí různé skákání a podobné akrobatické cviky, které navíc umocňuje nemožnost kdykoli si uložit pozici. Občas je potřeba manipulovat s některými předměty, třeba posunout kvádr či přenést pomocí levitace nějaký předmět. I zde vidím zásadní rozdíl – na PC hned na začátku neumíte žádné kouzlo, zde už jedno ano. Navíc na PSX máte daleko větší volnost v pobíhání po Bradavicích a blízkém okolí. Hra vás nikam netáhne, na druhou stranu, na PC se tím autoři vyvarovali bloudění. Ohledně těch meziher – můžete se těšit na závod s Malfoyem, který Nevillovi ukradl jeho Pamatováčka. Vcelku zajímavá mi přijde kapitola, kdy porůznu manipulujete s rostlinami všeho druhu - ta se na PC táhla v šedém, monotónním duchu. Oproti tomu úrovně, kde se schováváte před školníkem Filtchem a paní Norrisovou mě příliš neoslnily. Jednak nekoresponduje fakt, že Harry musí plášť v každé místnosti hledat znovu a také funguje jen určitou chvíli, což je nesmysl.

Systém kouzel opět neodpovídá tomu, s čím jsem se setkal na PC. Co dodat. Objekt, který indikuje, že by mohl být při troše dobré vůle Harry Potter and the Philosopher‘s Stone očarován, vykazuje nad sebou různě barevnou hvězdičku. Právě ta určuje výběr kouzla (automaticky). Kouzla vás naučí jednotlivý profesoři ve svých třídách, které na své pouti navštívíte. Přijde mi fajn, že přede dveřmi vedoucími do příslušné třídy se vyskytuje startovní čára, jež po překročení spustí odpočítávání času. Pokud se v termínu nedostavíte k profesorovi daného předmětu, srazí Nebelvíru body. Vlastní výuka probíhá v zábavném, leč hodně akčním duchu. Máte kruh a na něm čtyři body. Uprostřed vidíte kuličku, která se vždy různě (různě v rámci více kouzel) pohybuje k oněm bodům – vy musíte co nejrychleji zareagovat a předpovědět, k jakému bodu se přiblíží. To dokážete stiskem klávesy.

Drobná změna se vyskytuje u míchání lektvarů, protože zde na vás hra chrlí různé kombinace tlačítek, které musíte ve správném pořadí stisknout. Rozhoduje rychlost. Ale nebojte, v praxi se kouzla, až na několik výjimek, používají automaticky, čili většinou nejste nuceni čarovat "ručně".

A můj výsledný dojem? PSX verze na mě působí přece jenom ucelenějším dojmem, dokonce bych řekl, že některé pasáže se mi líbí o hodně více (magické rostliny). Pro PC mluví zejména více domyšlené hádanky, lepší skrývací úrovně, pevnější pojítko s knihou a – díky ovládání – i jednodušší obtížnost. Ve výsledku však hodnotím úplně stejně a nechtějte po mně, abych vybral vítěze a poraženého. Každopádně bych poznamenal (varoval), že hra je opravdu určena pouze pro čtenáře knižní předlohy. Ostatní mohou být zklamáni.

Harry Potter and the Philosopher’s Stone
Výrobce/Vydavatel Argonaut Games/EA
Platforma PlayStation, PC
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Máte rádi knižní předlohu? Tak nač ještě čekáte?
Hodnocení: 80%

Autor:


Témata: Vlak

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Bethesda přehodnotila svoji politiku poskytování her recenzentům

Evil Within 2

Zaměstnance Bethesdy už nebaví věčné lamentování novinářů nad tím, že nemají dostatek času na recenzování. Hry budou...

RECENZE: Herní seriál Walking Dead nabral v poslední sezóně nový dech

The Walking Dead: The Final Season – Episode 1

Po pěti letech ždímání úspěšného konceptu se v Telltale konečně odhodlali k radikálním změnám. Vedle tradičně skvělého...

Nintendo prodalo k letošku přes sedm set milionů konzolí

Vlevo Gameboy (1989), vpravo Switch s odepnutými Joy-Cony

Nejúspěšnější konzolí Nintenda je handheld DS s prodeji přes 150 milionů kusů. Celkově se prodalo za dobu existence...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz