Haze – konzolové FPS budoucnosti?

  12:00aktualizováno  18. června 3:05
Při trošce štěstí a lékařské péče se někteří z nás dožijí roku 2048. Nechce se vám na to čekat? Rádi byste viděli hned, jak to bude vypadat? Prosím, je tu Haze.

Haze Už to začíná být trošku klišé – střílečka z budoucnosti, ale ještě ne natolik otravné, že by nás hry s tímto námětem nezajímaly. I když upřímně, příběh, který sází na to, že se vlády většiny zemí paktují s bohatými společnostmi s vojenskými zájmy mezi nejoriginálnější nepatří. Nejmocnější z nich je Mantel Global Industries, která má pod palcem v podstatě všechno od automobilového po farmaceutický průmysl. A to se nelíbí každému. Na scénu vstupují rebelové, kteří se sdružují ve skupině zvané The Promise Hand, která hodlá s nastalou situací něco dělat. A vy se do tohoto konfliktu samozřejmě zaplete a stanete se oním pověstným jazýčkem na vahách.

Tvůrci slibují, že Haze bude plně interaktivní, takže nedojde na žádné animace, do kterých nebudete moci vůbec zasahovat.

Haze Dovolíme si hádat, že nakonec se řešením stane zbraň a dostatečný počet nábojů. Haze je totiř FPS akcí, ale ne až tak úplně klasickou, jelikož má připraveno pár zajímavých překvapení. Studio Free Radical Design, které na Haze pracuje, má se střílečkami své zkušenosti (stačí zmínit zábavný titul TimeSplitters) a své ty hodlají zhodnotit právě v Haze, jenž je nepřekvapivě vedle PC vyvíjen i pro PS3 a Xbox 360.

Nejdříve je potřeba zmínit, že ve hře se nebudou pohybovat obyčejní žoldáci, ale supervojáci, kteří mají nadlidské schopnosti díky farmaceutické pobočce Mantel Global Industries, jež vyvinula látku zvanou Nectar. Ano, i hratelné postavy ji okusí, a získají tak vlastnosti, jakými se standardní jedinec pochlubit nemůže. Mluvíme například o zesílených smyslech, díky nimž rozpoznáte nebezpeční mnohem dříve než jen s pomocí obyčejného zraku nebo sluchu. Ale vše má svá pro a Haze proti a stejně tak užívání Nectaru. Pokud budete podléhat jeho účinkům příliš dlouho, pak se projeví i jeho stinná stránka a nejen že vám nepomůže s hraním, ale ještě vám ho zkomplikuje (nebudete schopni rozlišit mezi spojencem a nepřítelem atd.). Budete tak muset dobře zvažovat, kdy lektvar použít a kdy ne.

Tvůrci slibují, že Haze bude plně interaktivní, takže nedojde na žádné animace, do kterých nebudete moci vůbec zasahovat. Vyvstává tak otázka, co se stane například během rozhovoru, když v jeho půli odejdeme pryč nebo se vrhneme na mluvícího. Bylo by zajímavé, kdyby to ovlivnilo další postup hrou, ale to zaručit nemůžeme, je to jen naše přání.

Multiplayer by měl být koncipován spíše jako boj týmů než jednotlivců.

Haze Přislíbeným lákadlem je možnost hrát kampaň až ve čtyřech lidech v kooperativním módu. Tak stačí sehnat další tři pařany, kteří dostávají dost velké kapesné, aby si mohli koupit PS3 nebo Xbox 360 (popřípadě upgradnout PC) a hurá do toho. Zatím nebylo upřesněno, nakolik bude multiplayerová kampaň odlišná od singleplayeru, ale za pár měsíců to zjistíme.

Podle uvolněných obrázků soudíme, že po grafické stránce nebude Haze rozhodně odfláknutý. Syté, ale nerušivé barvy, detailní prostředí i postavy, o nic z toho nebudeme ochuzeni. Prostředí budou různá. Ocitnete se ve standardní džungli, polorozbořené základně, v laboratořích, ale třeba i ve výletní oblasti. Takže plavky s maskáčovým potiskem s sebou, budou se hodit. Nicméně aby bylo jasno, byť bude technické zpracování projektu důležité, je přislíbeno, že na prvním místě stojí příběh a postavy.

Haze Ze zatím uvolněných informací jsme docela nadšení, ale trošku nás mate, že se například zprávy o roku, do kterého bude Haze zasazen liší zdroj od zdroje. Některé tvrdí, že půjde o 2025, další 2048, ale v podstatě je to jedno, shrneme to tak, že půjde o blízkou budoucnost. Snad alespoň jméno hlavního hrdiny je ale již finální, jde o Jakea Carpentera a nastupuje jako nováček do soukromé armády společnosti Mantel. Ta je vybavena nejlepší výzbrojí, má k dispozici nejmodernější vozidla a nejlepší technologie (nečekejte ale žádné laserové pistole a podobné hračičky, spíše vylepšené verze současných zbraní). Váš příběh začne v Jižní Africe a vše se začne komplikovat poté, co dojde k atentátu na význačnou osobnost. A od té chvíle už to jede - podrazy, komploty, korupce. Pro vás už ovšem není úniku a musíte se chopit kulometu. Ale nemusíte naštěstí běhat jen po svých, dojde i na dopravní prostředky. Pochopitelně, že vojáci nejezdí autobusem, ale mají k dispozic k boji uzpůsobená vozidla, která jim nejednou zachrání život.

Haze

Neznepokojuje nás ani to, že v některých detailech se informace rozcházejí.

Multiplayer by měl být koncipován spíše jako boj týmů než jednotlivců. Máme tu přece jen dvě frakce (společnost Mantel a rebely), a tak není divu, že půjde o souboje skupiny proti skupině a ne o boj jednoho proti všem. Určitě nebudeme ochuzeni ani o šanci i tady usednout za volant nějakého vozidla. Hra více hráčů by tedy určitě měla přidat pár hodin navíc k času, který u Haze strávíte.

I když to tak z počátku vypadalo, zdá se, že i nakonec ani zdánlivě obyčejný příběh nebude zase tak fádní. K tomu zajímavá akce okořeněná možností užívat biomedicíncký produkt Nectar, který vás učiní odolnějšími, rychlejšími a zlepší vaše smysly, ale současně vás také může úplně odstranit ze hry, vypiplané Haze technické zpracování a pozornost věnovaná jak singleplayeru, tak multiplayeru. Nezní to nezajímavě. Navíc za hrou stojí tým, který má s žánrem své zkušenosti, takže by z Haze by mohla být dost slušná pecka.

Neznepokojuje nás ani to, že v některých detailech se informace rozcházejí. Skutečně ve finále nezáleží na tom, jestli se hra bude odehrávat za 18 nebo 41 let. Na konzolích nové generace je konkurence stříleček už teď docela slušná, ale Haze se mezi nimi určitě neztratí. Pokud Free Radical Design splní své sliby, tak se kvalitativně vyšplhá do výšin, kde jsou například Gears of War. Za několik měsíců uvidíme, jestli nebyly naše naděje plané. Víme, že se obvykle nevyplácí na něco se moc těšit, ale tentokrát se tomu neubráníme. Haze vypadá na pořádně stylovou akci, která nám pěkně zvedne adrenalin.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....

Poslední Tomb Raider je ve slevě a autoři za to čelí vlně kritiky

Shadow of the Tomb Raider

Ani ne dva měsíce po vydání je hra Shadow of the Tomb Raider ve slevové akci. Někteří hráči nemohou unést fakt, že ji...



Najdete na iDNES.cz