O Haze už se v kuloárech mluví nějakou dobu, hra je ostatně dost dlouho oficiálně ohlášená, ale stále se nějak ne a ne prodrat do širokého veřejného zájmu, tak jako se to daří například Crysis, Enemy Territory: Quake Wars a dalším. Možná je to tím, že tvůrci ze studia Free Radical zatím na PC nemají kdovíjak silnou základnu svých příznivců. Zatím se ukázali pouze s nadprůměrným, ale nikterak zázračným Second Sight. To na konzolích udělali mnohem větší rozruch se svou třídílnou sérií originálních akcí TimeSplitters. S Haze, jehož vydavatelem je silný UbiSoft, cílí na nejsilnější platformy: PC, Xbox 360 a Playstation 3.
Zápletka tedy nabízí zajímavý prostor ke konspiracím a nejrůznějším morálním otázkám, zatím ale netušíme, zda se ho tvůrci rozhodnou vyždímat.
Jde o vcelku zřetelnou a příběhově nekomplikovanou sci-fi záležitost odehrávající se vzdáleného roku 2048. To autorům umožňuje trochu si pohrát se společenskou realitou. Války už nejsou vedeny armádami řízenými z teplých vládních místeček. Na boje se začaly specializovat společnost, tzv. korporace, které se záhy staly nejmocnějšími skupinami na světě. Právě ony tahají za nitky veškerého dění, byť to tak na pohled nemusí vypadat. Zápletka tedy nabízí zajímavý prostor ke konspiracím a nejrůznějším morálním otázkám, zatím ale netušíme, zda se ho tvůrci rozhodnou vyždímat. Možná jen tak zlehka naznačí, ale že bychom se dočkali takové příběhové hloubky jako v Deus Ex či Bioshocku, s tím popravdě nepočítáme. Našemu dojmu nahrává i další rozpracování děje: hlavní hrdina je seržantem u jedné z těchto korporací – Mantel Global Industries – a je vyslán na zdánlivě rutinní misi, spočívající v potření rebelů kdesi v Jižní Americe.Ukázky ze hry se dosud omezovaly na hustou, místy až neprostupnou džungli, která je přímo nabitá nepřáteli. Ti jsou ovšem díky svým kamuflážním technikám od prostředí velice těžko odlišitelní. Naštěstí ale pracujete pro zaměstnavatele, jenž si rozumí s nejmodernější technikou, takže se na ní opravdu můžete spolehnout, ať už jde o skvělé zbraně, šikovná udělátka, vozidla nebo nejnovější biochemické prostředky sloužící ke zlepšení fyzických vlastností. Máme na mysli především esenciální substanci Nektar, která má být tím, čím bude tzv. Nanosuit pro Crysis – zkrátka vítaným odlišením od jinak víceméně tradičního konceptu akce.
Stisknutím tlačítka do svého těla vždy napumpujete určitou dávku, z níž pak nějakou dobu budete těžit. Nohy se takřka zázračně zrychlí, likvidování nepřátel se stane mnohem jednodušším. Ale design hry bude vyžadovat i využití speciálních schopností spojených s účinky Nectaru. Zbystřené vnímání umožní mnohem jasněji vidět v džungli dovedně skryté padouchy (tím, že budou zvláštně oranžově zvýrazněni), tzv. Focus pomůže při zaměřování, takže headshoty budou padat jako na běžícím pásu, předvídání pak několik okamžiků dopředu varuje před hrozícím nebezpečím a samozřejmě nebude chybět ani silný jednorázový útok na blízko. Jenže nic není zadarmo, a tak ani užívání Nectaru nebude bez následků. Mohou vás potkat nepříjemné vedlejší efekty při předávkování, jako je například rozostřené vidění či střílení po všech v blízkosti. A to mohou být i vaši tři parťáci (ať už řízení AI, nebo v kooperativním módu dalšími hráči). I oni ale bude zacházet a scházet s nektarem, tím pádem jejich předávkování může potenciálně ohrozit i vás. Ke konci hry by se pak měl projevit prvek závislosti. Tento aspekt, tedy vše kolem Nectaru, chtějí autoři nějakým způsobem zasadit do příběhu, a přestože jsme o něm na počátku článku pochybovali, nakonec se možná přeci jen ukáže být promyšlenějším, než by se na pohled zdálo.
Zbystřené vnímání umožní mnohem jasněji vidět v džungli dovedně skryté padouchy (tím, že budou zvláštně oranžově zvýrazněni)
Jak jsme nastínili, většina hry se bude odehrávat v džungli, ovšem nejnovější prezentace ukazují i další prostředí. Co nás velmi překvapilo, je fakt, že Haze bude koncipováno jako třídenní souvislý zážitek (samozřejmě virtuálně, nebudete ho muset hrát tři dny v kuse) a z tohoto pohledu jsou prý nahrávací obrazovky nemyslitelné. Vypadá to tedy, že bychom se po světě měli pohybovat do značné míry volně, byť nás nejspíš povede příběhová linka. Když ale v džungli narazíte na observatoř, bude vám naznačeno, že se tam skrývají důležité poznatky (a samozřejmě nepřátelé na vymlácení), bez nichž to dále nemá smysl. Člověk by čekal loading a další misi. Ne tak v Haze. Zkrátka do laboratoře nakráčíte a pokračujete ve hře jakoby nic. Dále bychom se měli podívat do prázdninového střediska nebo třeba do opuštěné (jen na oko) kontejnerové lodi.Hra nabídne podobně rozsáhlá prostředí jako třeba Far Cry či Stalker, takže by nebylo dobré se tu pohybovat pouze po svých. Pomohou proto vozidla – autoři zatím představili jen mariňáckou buginu, která dosti připomíná džíp Warthog z Halo. Podobně jako on to bude věc, bez které se na mnoha místech neobejdete. Vedle řidiče do stroje mohou nastoupit ještě dva další střelci z vlastních zbraní a jeden, který obslouží kulomet na zádi. Ovládání se zdá být plynulé a přirozené. Pokud se ptáte na zbraně, možná budete trochu zklamáni. Arzenál není kdovíjak objevný, jde o variace na konvenční zbraně, navíc jich nebude mnoho. Ale pozor! Autoři slibují, že se s jednotlivými kvéry budeme učit postupně zacházet a jejich komplexní možnosti naplno využijeme až v závěru hry. Akce tedy bude habaděj, ostatně i Nectar se bude doplňovat pouze systematickým drcením jednoho protivníka za druhým.
Dále bychom se měli podívat do prázdninového střediska nebo třeba do opuštěné (jen na oko) kontejnerové lodi.
Grafika se jistě nevyhne srovnání s Far Cry a Crysis, hodně pikantní pak bude konfrontace s chystaným Far Cry 2 – to je totiž rovněž v produkci Ubisoftu a mohlo by tak dojít k vnitrofiremní konkurenci. Každopádně se Haze po vizuální stránce nemusí stydět, vypadá totiž nadmíru pohledně a samozřejmě se opírá o ty nejmodernější efekty grafických karet. Z dříve opomíjeného titulu se tak pomalu stává černý kůň tohoto roku. Tedy doufejme, že letos skutečně vyjde.Index očekávání: 90%