Hearts of Iron - hrajeme si s historií

  • 26
Druhé světové války na našich monitorech není nikdy dost. V případě Hearts of Iron se jedná o komplexní simulaci politické situace, která se může, ale nemusí vyvíjet jako ve skutečnosti. To zní zajímavě, a proto jsme položili pár otázek F. Malmbergovi z týmu Paradox Entertainment.

HEARTS OF IRON
Výrobce hry: Paradox
Distributor: N/A
Datum vydání: Q4/2002
homepage
Hearts of Iron Téma druhé světové války zpracovává obrovská řada her. A není divu, protože atraktivnější námět určený militaristicky zaměřeným hráčům jen těžko najdete. Kdo by odolal možnosti prožít si bitevní vřavu v kokpitu stíhacího letounu či uvnitř těžce obrněného pásového vozidla, nechá se jistě zlákat nabídkou velet armádám složeným z té nejmodernější techniky poloviny 20. století z pozice zkušeného generála v řade realtime či turn-based strategií. K takovým legendám, jako bezesporu jsou Steel Panthers, Close Combat či The Ardennes Offensive, by se ráda přidala i nová strategie švédského týmu Paradox Entertainment Hearts of Iron.

Na začátek bychom si mohli říci něco o týmu, který na Hearts of Iron pracuje. "Tým sestává z Johana Anderssona (hlavní programátor a producent), Henrika Fåhreuse (programátor / designer), Joakima Bergqwista (výzkum a design), Patricka Backlunda (lokalizace a tutorial), Dicka Sjöströma (grafika), Stefana Thulina (grafika) a Marcuse Larssona (grafika a zvuky), plus pochopitelně několik dalších externistů – testerů, tvůrců manuálu, nebo třeba PR jako já," odpovídá na naše první dotazy Fredrik Malmberg, PR manager společnosti. "Tým je poměrně zkušený, má na svědomí v průměru 7-8 her, především Europu Universalis 1&2, ale i další strategie," Hearts of Iron dodává ještě Fredrik.

Právě na zmiňovanou Europu Universalis budou Hearts of Iron navazovat, nemusíte se ale bát, že by šlo o stejnou hru, jen v lehce válečném kabátku. "Skutečně jsme použili engine EUII, ale kompletně byla předělána celá mapa a řada herních prvků, takže se jedná o úplně jinou hru," tvrdí Fredrik. Druhou světovou válku zpracovává řada titulů – a na poli strategií je situace teprve pořádně napjatá. Řada nadějných projektů je navíc teprve v přípravě (World War 2: Frontline Command od Bitmap Brothers či Frontline Attack: War over Europe od Reality Pump), zajímalo nás proto, proč si Paradox vybrali zrovna toto exponované téma. "Souhlasíme s tím, že her podle WW2 je hodně. Nicméně zdá se nám, že žádná nezpracovává tento konflikt v takovém rozsahu, tedy v rozsahu, kde hrajete za vybraný národ se všemi možnostmi jako diplomacie, ekonomika a další aspekty války."

Kampaň bude tedy trochu atypická. Na začátku si určíte startovní podmínky, vyberete si zemi, za kterou budete válčit, a pustíte se do hry. Může se stát, že její průběh zkopíruje skutečné události, spíše se však v některých momentech začne ubírat zcela jiným směrem. "Může se třeba stát, že Polsko ustoupí požadavkům Němců a třeba se dokonce dobrovolně stane spojencem nacistů – kdo ví…" přibližuje variabilitu Hearts of Iron systému Fredrik. Nemusíte se ovšem bát, že byste přišli o nejvýznamnější bitvy a historické události, které se s druhou světovou válkou pojí (ostatně autoři by byli blázni, kdyby svou hru osekali o bitvu o Británii či vylodění v Normandii). "Hráči budou mít i možnost vytvořit si v přiloženém editoru vlastní kratší scenario – kupříkladu hypotetickou invazi Německa do ČSR v roce 1938."

Vše podstatné se bude odehrávat na mapě na pohled ne nepodobné Europa Universalis. "Hra by se měla skládat asi tak z jedné třetiny diplomacie, jedné třetiny správy surovin a jedné třetiny boje." Jak už bylo řečeno, chopíte se vybraného národa a bude na vás, abyste si vytvořili kvalitní, dobře vycvičenou a vhodně složenou armádu a s pomocí chytré diplomacie, obchodu a pochopitelně též boje získali co největší počet vítězných bodů. Ty získáváte za dobytá území, poražené nepřátele, vojenské či ekonomické úspěchy apod.

Dobrou diplomacií a strategickým jednáním se dá získat hodně, ale pochopitelně též záleží na tom, jaký národ si vyberete. "Jsme velice pyšní na to, že si v Hearts of Iron můžete zahrát za jakýkoliv národ světa," říká Fredrik, nicméně po chvíli pokorně dodává: "Dobře, Lichtenštejnsko a Vatikán ve hře nejsou…" I tak je to velice široká škála, kterou se Paradoxové alespoň lehce pokusili zpřehlednit rozdělením na tři základní Hearts of Iron strany konfliktu – stranu komunistickou v čele se Sovětským svazem, fašistickou (Německo a Itálie) a demokratickou (Velká Británie a USA). Není to tak, že by každá země byla přiřazena k jednomu ze směrů automaticky už od začátku, ale i v roli neutrálních národů se vyplatí si udržovat přátelské vztahy s jednou z ideologií, protože sami za sebe ve válce jen těžko obstojíte. A co Československo? Budeme si moci zahrát za naši domovskou zemi? "Ano, Československo bude také hratelné, i když bude mít od začátku velice těžkou pozici…"

Když se zeptáte autorů Hearts of Iron, na co že jsou ve své hře nejpyšnější, odpoví vám jedním dechem: "Na rozsáhlý technologický strom a unikátní systém pro světový trh." To jsou dvě "featurky", kterým budete muset věnovat skutečně velkou pozornost. Výzkum je pochopitelně pro vedení válečného konfliktu nezbytný – nepovede-li se vám dostatečně rychle vyvinout rozumné množství z více než 700 technologií, stanete se jen snadným soustem pro pokročilejší sousedy. Při válce pak není radno zapomínat ani na ekonomickou stránku věci. Přeci jen – armáda něco stojí a jak si na to vydělat jinak, než obchodem se spřátelenými zeměmi?

Všechny vaše snahy v jiných oblastech ovšem směřují k jedinému – k boji. Jak důležitá tato složka bude a jak detailně ji Hearts of Iron zpracují? "Nezapomeňte, že je to hra na vysoké strategické úrovni. Hearts of Iron Bitvy jsou v ní klíčem k vítězství, ale vzhledem k rozsahu nejsou simulovány v takové míře, která by příliš komplikovala samotnou hru." Cesta k vítězství povede skrze fikané využití více než 100 různých druhů pěchoty, tanků, stíhaček, bombardérů, lodí i ponorek, ovšem největší roli nebudou hrát tyto řadové (byť důležité) jednotky, ale hrdinové – velké osobnosti historie, které se v Hearts of Iron objeví. "Všechny známé osobnosti druhé světové války se ve hře objeví se svými fotografiemi." Setkáme se tak například s Adolfem Hitlerem, Winstonem Churchillem nebo Červeným baronem. Každý z nich má vlastní škálu dovedností a svým unikátním způsobem tak ovlivňuje přátelské i nepřátelské jednotky v okolí. "Pokud se vám z nějakého důvodu historické osobnosti nelíbí, můžete zkusit vytvořit válečného hrdinu ještě většího formátu z nepříliš známých lidí, které ve hře naleznete také. A kdo ví, třeba si povedou lépe, než jejich historické protějšky."

Ačkoli jsou Hearts of Iron poměrně komplexní, jeden velice významný aspekt druhé světové války simulován není, a to záměrně a s vědomím autorů. "Skutečně nebudete moci stavět žádné gulagy a koncentrační tábory. Hearts of Iron jsou velkou politicko-válečnou strategií, která se soustředí na boj a diplomacii a spravování vlastního státu. Podobně jako jiné starší hry nesimuluje tyto strašlivé události." Hearts of Iron Těžko říci, nakolik by zařazení vyhlazovacích táborů hře a její atmosféře prospělo, někdo bude rád, že se s nimi nesetká, někomu jejich absence může vadit, ale jak říká Jára Cimrman – můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat.

Po technologické stránce k žádnému významnějšímu skoku nedojde. První, druhý a koneckonců i jakýkoliv další pohled na screenshoty vás jistě nepřinutí vyskočit do vzduchu, byť i jen do výše několika centimetrů. Zeptali jsme se proto Fredrika, zda si nemyslí, že je poněkud zastaralá. "Ve strategické hře je grafika druhotnou záležitostí, důležitá je hratelnost a replayabilita. Hráči budou Hearts of Iron hrát stovky hodin. Jak jsme již dříve řekli, hra vypadá jako stará vojenská mapa, což je přesně dojem, kterého jsme chtěli dosáhnout. Nezapomeňte na to, že je možné scrollovat po celém světě, což samo o sobě zabírá obrovské množství paměti i s jednoduššími texturami." Chybět pochopitelně nebude ani hudba, které budou rovné dvě hodiny (!), a to v ekonomickém formátu MP3. Ovládání, nejkritizovanější prvek Europy Universalis, dozná jen malých změn, které ovšem budou patřit k nejzásadnějším – bude například možné kdykoliv hru zastavit, rozdat příkazy a zase spustit, čímž se Paradoxové chytře vyhnuli nepříjemnostem plynoucím ze zpracování komplexní strategie v reálném čase.

Hearts of Iron Když jsme naposledy o Hearts of Iron psali, znali jsme pouze datum dokončení betaverze. Dnes už vám můžeme říci i to, kdy se dočkáme slušivé krabice s tankem na bílém podkladu (i když to je také relativní - Fredrik připouští, že ačkoli je tento artwork prezentován jako krabicový, je možné, že se ještě během následujících měsíců změní) na pultech obchodů – podle všeho by tomu tak mělo být už o letošních Vánocích, a to přesto, že se na hře pracuje teprve rok. To určitě potěší nejen milovníky předchozích her Paradox Entertainment, a tak na závěr našeho preview přijměte Fredrikovu pozvánku k nevšednímu válečnému zážitku: "Budete mít pocit, že nemáte dost času, málo vojáků, peněz i surovin, zatímco druhá strana má všeho nazbyt, a budete dělat všechno proto, abyste poměr sil obrátili…"

Předchozí hry týmu Paradox Entertainment

Europa Universalis - historická strategie, které trochu ublížilo nešťastné ovládání a fakt, že je zpracována v reálném čase, když by jí mnohem více slušely tahy. Přesto nepostrádá řadu dobrých nápadů a její hratelnost je slušná.

Europa Universalis 2 - pokračování se nese přesně v duchu prvního dílu. EU2 má stejné plusy, ale bohužel i stejné neduhy jako původní hra. Bez zajímavosti není, že v ČR si ji můžete pořídit v českém překladu.

Legion - Legion je také strategie, tentokrát ovšem tahová. V některých věcech připomíná Civilizaci, je ale o poznání jednodušší a po chvíli rapidně ztrácí na hratelnosti. Technické zpracování také není z nejvydařenějších.

Valhalla Chronicles - vikingské RPGčko Valhalla Chronicles jsme v létě poměrně netrpělivě očekávali jako jedno z mála zpestření okurkové sezóny, vyklubal se z něj ale jeden z největších propadáků prázdnin…