Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Heavy Metal F.A.K.K.2 - Lara dokralovala

  12:00aktualizováno  5. ledna 2002 9:28
Když se řekne Heavy Metal 2, spousta lidí si představí dalšího Tomb Raidera a znechuceně zkřiví tvář zklamáním. Lidé z Ritualu však předvedli něco zcela nevídaného a udělali hru, která svou kvalitou posunula laťku konkurenci v žánru hodně vysoko, dokonce tak vysoko, že překonat ji snad může už jen budoucí hra roku.
BonusWeb doporučuje! Heavy Metal F.A.K.K.2

"Před miliony let mělo ONO myšlenku... ONO se stane Bohem. Otevřelo náruč vší špatnosti, ubohosti a šílenství. Tolikrát už sklidilo plody svého úspěchu, z tolika různých světů. Před třemi staletími našlo ONO zahradu a znovu začalo své dílo - místo děsu, kde přežití je jen holou posedlostí."

Už jen pouhá představa dalšího Tomb Raider klonu ve mně vyvolává rozporuplné pocity. Nechci říci, že by šlo o zavrženíhodný žánr, to v žádném případě. S trochou shovívavosti je totiž možno poslední Laru zařadit mezi kvalitní tituly a i hraní o třídu horšího Indiana Jonese je díky náklonnosti k filmové předloze stále slušná zábava. Některé věci, po dohrání Heavy Metalu ještě o poznání markantnější, mi už ale u těchto her chybí. Je to přirozenost pohybů a jejich přesná návaznost na ovládání, či plynulé přechody animací postavy - přesně ty věci, jež vymrštily Heavy Metal (HM) do špičky svého žánru. A nezůstalo jen u toho. Autoři HM vsadili na tři základní stavební kameny - licenci na oblíbený comicsový svět Heavy Metal, špičkový engine z Quake III Arena a revoluční způsob soubojů.

Heavy Metal F.A.K.K.2

Příběh hry můžete vnímat dvojím způsobem. Pokud vás příliš nezajímají složité propletence osudů universa HM, postačí vám informace o zničení generátoru štítu na planetě Eden, které otevřelo bránu pro invazi cizích a patřičně zlých kreatur terorizujících ubohé humanoidní obyvatele. Vy v těle nové kandidátky na počítačovou sexbombu roku, Julie Strain, získáte patřičný potenciál na vybojování ztraceného pořádku. Na HM F.A.K.K.2 (něco jako Federation Assigned Ketogenic Killzone to the second level) je ale možné hledět i v širších souvislostech. Děj hry je pokračováním filmu Heavy Metal: 2000, který navazuje na dnes již kultovní animovaný snímek Heavy Metal z roku 1981 (velmi zdařilá přehlídka známých comicsových autorů). Hra začíná přesně tam, kde skončilo vyprávění filmových tvůrců. Julie se vrací na svou domovskou planetu, která se stala dalším cílem nadnárodní korporace Gith vysávající každou planetu na své děsivé pouti vesmírem. Gith je něco mezi sektou, borgskou kulturou a fanatickou armádou - co nemůže asimilovat, bez milosti ničí. Rychle se postaráte o to, že to na Edenu nepůjde tak snadno. Krok se zakoupením licence na známý comicsový svět působí na hru velmi pozitivním způsobem, jinak vcelku plytký příběh s ní totiž dostal další logický rozměr, a to je jenom dobře.

Heavy Metal F.A.K.K.2

Všichni moc dobře víme, že engine z Q3A je dnes absolutní špičkou v oboru. Uvědomíme-li si navíc notoricky známý fakt, že lidé z ID softu jsou hlavně výteční programátoři honící vysoké frame-raty, kteří to ale s grafikou nikdy moc neuměli, možná už tušíte, co mohlo vzniknout pod rukama zkušených tvůrců z Ritualu. Grafika je jedním sloven neuvěřitelná. Tak detailní model hlavní hrdinky jsem snad ještě nikde neviděl. Ano, postavy v Q3A nás ještě nedávno uchvacovaly svou nevídanou propracovaností, ale to co je předvedeno v HM se jen těžko popisuje slovy. Na druhou stranu je tu ale fakt, že ostatní postavy ve hře už tak detailní nejsou, nejspíše i proto, že hranice procesorového výkonu stále ještě existují. Pozadu nezůstává ani ztvárnění okolní krajiny. Stromky, keříky i mé oblíbené "pakoveverky" pobíhající všude kolem jsou jako vystřižené z dětské pohádkové knížky. A pak ten dokonalý model počasí. Dokážete si vůbec představit, co dokáže s atmosférou hry udělat takový drobný déšť? Grafický dojem nenarušuje i jinde krkolomně řešený pohyb kamery. Za celou dobu hraní se kamera nedostala do pozice, kde bych ztratil přehled a chovala se přesně tak, jak jsem od ní očekával. Vlastně už jen kvůli grafické stránce stojí HM za zahrání.

Heavy Metal F.A.K.K.2

Tohle všechno by možná stačilo nějaké tuctové předělávce, autoři nám ale nejspíše chtěli připravit další příjemná překvapení. U klasických akčních her je zvykem široký arzenál zbraní, ty však obvykle není možno podle libosti kombinovat. Seberete pistoli a střílíte z pistole, seberete pohanský křiž, pistole je pryč a vy můžete využívat pouze služeb kříže. V HM jsou sloty pro zbraně u každé ruky odděleny. Do pravé ruky (Julie je pravák a s levou rukou to neumí) uchopíte meč a do stále volné levačky vložíte štít, pistoli nebo třeba uzi, což je obzvláště povedená kombinace. Postupem času narazíte i na těžké obouruční zbraně, které kombinaci s dalšími vylučují, ale to je jen logický důsledek jejich podstaty. Různé možnosti rozmístění zbraní ovlivňují i výpady, které Julie předvádí. Se štítem v ruce si třeba snadno dovolí nějakou tu otočku navíc... Jednotlivé výpady na sebe navíc graficky oku lahodícím způsobem plynule navazují.

Zpočátku mi připadalo ovládání o kapánek složitější než bývá obvyklé u her podobného ražení. Snad to tak i bude, zvládnutí různých speciálních akcí totiž chce trochu šikovnosti i cviku. Toho si ostatně můžete dosyta užít v bojovém tréninku hned v úvodu hry. Jakmile si ale na hru zvyknete, rychle zjistíte, že ovládání patří mezi ty nejvydařenější v 3D akcích kdy viděné.

Heavy Metal F.A.K.K.2

Z názvu hry by se mohlo snadno odvodit, že hru doprovází heavy metalová hudba. No, vlastně to tak ani není. Pozadí hry tvoří směs skladeb pokrývajících široké spektrum žánrů, od těch pohodových u odpočinkových pasáží až po ty tvrdší dokreslující nelítostné souboje. Celkově patří hudba k té lepší polovině herního pelotonu. Zvuky jsou rovněž bez větších problémů, hlas Julie je příjemný a zvuky zbraní poslouchatelné a realistické.

K vysoké hratelnosti přispívají jednoduché, ale spíše výjimečné se objevující logické puzzlíky - tu a tam je potřeba něco zmáčknout nebo posunout... Jejich odhalení vždy potěší, jenom ztěží vám však způsobí větší problém. U akčně pojaté hry je to ale spíše výhoda. AI protivníků je posledním větším plusem hry. I ti nejtupější se nad vámi stále snaží získat nějakou výhodu, vpadnout vám do zad, nebo šikovně uhýbat. Ve skupině navíc útočí organizovaně, obklopují protivníka a nekupí se hloupě na jedné hromadě. Zvláštní kapitolou jsou finální bossové, na které je nutno volit zcela odlišnou bojovou strategii, protože jsou klasickými zbraněmi prakticky nezasažitelní.

Hraní HM bylo pro mne po dlouhé době opět zábavné posezení u počítače, což jsem od hry tohoto typu rozhodně nečekal. I toto konstatování může být jistým důkazem její kvality.

Heavy Metal F.A.K.K.2
Výrobce: Ritual Entertainment
Distributor: Gathering of Developers / Take 2 Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 233, 64 RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium II 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Heavy Metal je až překvapivě kvalitní hra, která posunula laťku konkurenci v žánru tak vysoko, že už ji snad může překonat jen budoucí hra roku. Má pouze jednu chybku, která ale zamrzí jen u těch nejlepších her - mohla být delší.
Hodnocení: 90%

Autor:


Témata: Tomb Raider


Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.