Heavy Rain

Heavy Rain

Heavy Rain - konečně horor pro dospělé

  • 50
Svět, jaký je okolo nás. A přesto se v něm může skrývat strašlivá hrůza. Titul Heavy Rain slibuje příběh a hru, jaké jsme dosud neviděli.

Heavy RainMěsto, které je pokryté příkrovem šedých, olověných mraků, z nichž se řine nekončící déšť. A tam kdesi v ulicích, kde postávají nic netušící lidé s deštníky a hrají si malé děti, se skrývá bestiální vrah žen. A jemu na stopě půvabná dívka. Konec nadpřirozených děsů, konec s naivní koncepcí uzdravování hlavní postavy spolknutím zázračné tabletky po zuřivé přestřelce. Konec dětské podoby videohry. Tentokráte je tu příběh pro dospělé, příběh, který má jediný cíl. Útočit zběsilým způsobem na emoce i těch, kteří jinak berou počítačové hry jako dětinskost. Může to dokázat někdo jiný, než ti, kdo před pár lety přímo konsternovali hráčskou obec fenomenálním Fahrenheitem?

David Cage z vývojářského týmu Quantic Dreams a šéf projektu Heavy Rain dává jasně najevo, že jejich hra nabídne zcela odlišný druh zážitku.Heavy Rain "Nepoužíváme zbraně, automobily, interface, puzzly. Nahrazujeme to vše emocemi, kontextuální akci a nutností se rozhodnout." Trailer objasňuje jeho slova, která více mlží než odhalují. Půvabná Madison vniká v lijáku do temného domu, kde scenérie jasně dává najevo, že tu asi nežije nikdo s psychikou zcela v normě. Kamera sleduje havrany visící u stropu a odhaluje konzervované mrtvoly žen. Když dívka jednu z nich fotí, zaútočí na ni bez varování tlusťoch s nožem. V tu chvíli o bytí a nebytí rozhodují stisky kontextových tlačítek, jejichž symboly se objeví na obrazovce. Akce je neskutečně sugestivní, kamera zabírá dokonale zoufalé úskoky, které zachrání dívku před podříznutím krku. Nejde však o pouhé mačkání tlačítek podle pořadí. Ale o tom až za chvíli.

Gameplay video

Heavy RainHeavy Rain má přinést hru, která je skutečně pro dospělé. "Věříme, že videohry už dávno nejsou jen pro děti a teenagery, ale že interaktivní média dospěla natolik, že mohou vyprávět komplexní příběhy," říká Cage. Podle jeho slov jde o to, vytvořit hru, kde hráč skutečně hraje svůj příběh místo toho, aby ho sledoval. Hru, kde je hercem, ale také autorem příběhu a režisérem. Jak to má fungovat? "Všechna rozhodnutí, která ve hře uděláte, budou mít reálný vliv na váš další pokrok a to, jak se bude příběh vyvíjet," slibuje Cage. Celá hra je ve zcela interaktivním prostředí a pohyb postav, stejně jako detaily tváří, to jsme jednoduše ještě nikdy neviděli.

Prostředí nejenom, že je interaktivní, ale neustále můžete volit intenzitu akce, kterou chcete provést.Heavy Rain Jako příklad patrně dobře dokumentuje moment, kdy se Madison potřebuje dostat do schránky na dopisy. Může to provést pomalu a jemně, nebo prudce a rychle. Všechny akce, které jsou tak vizuálně dokonalé, že připomínají spíše cut scény, jsou pochopitelně ovladatelné. Co je ale přímo neskutečné, jsou možnosti volby. Například celá scéna boje s vrahem se vůbec nemusela odehrát. Stačilo zvolit pohyb tak, že se Madison zdařilo utéct. Kamera, která scény zabírá neustále nabízí možnost volby pohybu. Stejně tak i boj lze provést mnoha různými způsoby. Heavy Rain není o mačkání tlačítek jako při dorážení bossů například v God of War. Nejde o rychlost prstů, ale o volbu. Kamera totiž ukazuje předměty, které lze použít a ke kterým jsou symboly přiřazeny. Takže můžete použít například vázu a rozbít ji vrahovi o hlavu.

Heavy RainPodle Davida Cage existuje celkem 60 možností, jak se v domě zachovat. A teď pozor. Nejenomže můžete vraha zabít, ale také se může stát, že Madison zemře jeho rukama. Ne, není game over. Hra pokračuje dál, jen se příběh bude vyvíjet zcela odlišně. Přijde vám to neuvěřitelné? Přesně to jsme však do videoher potřebovali. Dosud všechny hry vedly k fixaci na jeden charakter, který buď zvítězil a nebo se dále nehrálo. Proto ty absurdní momenty, kdy hrdinu udeří monstrum velikosti slona, on hbitě sní uzdravovací předmět a bojuje dále. Tak přesně tyto berličky Heavy Rain nepotřebuje. Stejně jako v opravdu dobrém filmu nikdy nevíte, kolik z vámi favorizovaných hrdinů ještě zemře, ani tady netušíte. Ačkoliv to vše vlastně máte ve svých rukou.

Hra, která slibuje revoluční zážitek přitom začala na E3 2006 jako technologické demo, na kterém si chtěli Quantic Dreams vyzkoušet, jak lze u virtuálních herců vyjadřovat emoce. David Cage vzpomíná, že tehdejší dopad byl neuvěřitelný. "Lidé si během chvíle stáhli náš trailer více než milionkrát a gamespot označil projekt za nejvíce očekávaný titul pro PS3, více než Metal Gear Solid 4, nebo Final Fantasy XIII. Tehdy jsme začali chápat, že lidé chtějí odlišnou hru, než na jaké byli dosud zvyklí. Více dospělou a plnou emocí. Technické demo přitom nemělo vůbec nic společného se současnou hrou, ale jeho úspěch nás postrčil dopředu." Dodáme, zaplať Pán Bůh.

Heavy Rain, technologické demo

P.S. Ačkoliv je ukázka opravdu ze hry, scéna s domem a objevením vraha, se ve finální hře neobjeví. Nebo minimálně ne v této podobě. Quantic Dreams nehodlají prozradit ze svého temného thrilleru ani písmenko.