Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem
Hellblade: Senua's Sacrifice
Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce:
Ninja Theory
- Fantastická grafika a zvuky
- Originálně zpracovaný psychický stav hlavní hrdinky
- Po herní stránce se jedná o podprůměr
- Na konci hry je až příliš soubojů
Hellblade není snadná hra na recenzování. Hodnocení by se mohlo pohybovat někde mezi 40 a 90 % a vždy bych našel dost důvodů si ho obhájit. Když jsem v půl druhé ráno koukal na závěrečné titulky, byl jsem nadšený. Ale teď si nějak nemůžu vzpomenout proč.
Kouzlo Hellblade je křehké a nedá se žádným způsobem zprostředkovat. Je to jako u hudby. Sebelepší popis vám nedokáže přiblížit, jak samotná skladba zní. Můžu popisovat pocity, které ve mně vyvolává a nebo se ji snažit k něčemu přiblížit, stejně ale budu jen klouzat po povrchu.
Hellblade sází všechny trumfy na vybudování atmosféry. Je to ten typ hry, kterým se musíte nechat pohltit. Zamknout se v zatemněném pokoji, nasadit sluchátka a stát se někým jiným. Pokud nemáte na hraní klid či třeba nedokážete přestat pořád kontrolovat mobilní telefon, porozhlédněte se po jiném titulu.
Pravdou je, že autoři z Ninja Theory udělali vše pro to, abyste zapomněli, že nějaká realita všedního dne vůbec existuje. Tak zaprvé Hellblade je nádherná hra. Tím slovem nádherná myslím, že jde o vůbec nejlépe vypadající hru, jakou jsem kdy viděl.
Zlý jazykové mohou tvrdit, že je to prostě proto, že toho zase až tolik neukazuje. Nabízí jen krátké uzavřené koridory, často se utápějící ve tmě, a postav je naprosté minimum. Hlavní hrdinka zabírá tak třetinu zobrazované plochy a kvůli poloze kamery nikdy nevidíte příliš daleko. Vadí to? Ale vůbec. Díky absenci jakéhokoliv uživatelského rozhraní jsem se dokázal s hlavní postavou maximálně identifikovat. Což vzhledem k tomu, že je to mladá dredařka ohánějící se mečem, není vůbec nic samozřejmého.
Grafika je skvělá, ale prim hraje zvuková složka. Hellblade se snaží zprostředkovat pocity člověka trpícího duševní nemocí a k její výrobě byli přizváni i profesionální psychologové a psychiatři. Nakolik je výsledný efekt realistický, nedokážu díkybohu posoudit, rozhodně je však působivý. Jistě jste někdy už narazili na obrat „slyšet hlasy ve své hlavě“. Hellblade vám ukáže, jak to asi tak může vypadat.
Ve sluchátkách k vám neustále někdo hovoří, tu zleva, tu zprava, občas vám nadávají, občas vás varují, někdy se vám vysmívají, někdy se hádají mezi sebou. Monology hlavní postavy v tomto zmatku občas zaniknou, občas vše přehluší, je to prostě zmatek, ale zmatek cílený a úmyslný. Připočítejme skvělou ambientní hudbu a máme tu absolutní audiovizuální hody, které se neomrzí do úplného konce. Na rozdíl od těch ostatních stránek hry.
Tu příjemnější půlku recenze tedy mám za sebou, nyní je na čase proniknout pod nablýskanou slupku. A nebude to příjemné.
Byť Hellblade působí podle obrázků jako klasická rubačka z pohledu třetí osoby, patří spíše do žánru „walking simulátorů“. To znamená, že se v ní po většinu času vůbec nic neděje a vy se jen pohybujete krásně vymodelovanou krajinou, nasáváte atmosféru a snažíte se ze střípků informací poskládat celkový obraz. Čas od času narazíte na zavřené dveře chráněné symbolem, který v okolí musíte najít. To znamená, že se vydáte zase zpátky a okolí prozkoumáte o něco pečlivěji než předtím. Tato mechanika je ve hře použita zhruba desetkrát a nedá se říct, že by jí opakování nějak ubralo na zábavnosti. Ona totiž zábavná v první řadě nikdy není.
Souboje pak tvoří jen malé procento herního času. Na pohled jsou hezké, protože na rozdíl od konkurenčních titulů nejsou nijak přehnaně rychlé. Každý úder je cítit. Bohužel jsou také velice primitivní a celou dobu jsem si vystačil jen s tlačítkem pro úskok a jedním typem úderu. Nepřátel je zhruba pět druhů a až na maníka se štítem kolem nich stačí jen poskakovat a ve vhodný moment udeřit. Všechny chyby soubojového režimu se naplno projeví v rozpačitém finále, kdy na vás hra bez ustání chrlí další a další zástupy stále stejných nepřátel. Není to výzva, ale stereotyp a palec od mačkání jednoho tlačítka mě bolí doteď.
A příběh? V jádru je putování podsvětím za záchranou svého zemřelého milého zajímavé a udrží vaši pozornost po celou dobu. Flashbacky do minulosti dávají hlavní hrdince dostatečné příběhové pozadí, abyste rozuměli její motivaci. Bohužel je hra doslova zaplevelena zbytečnými průpovídkami, kterými se autoři snaží zápletku vyšperkovat, ve výsledku jí však spíše ubližují. Neustálé nic neříkající fráze ve stylu „musíš přijmout stín do své duše, aby věčná temnota odhalila před nevěřícími svá tajemství“ jdou po chvíli jedním uchem dovnitř a druhým ven. Raději jsem si vypnul titulky, které kazí estetickou dokonalost hry, těm pár skutečným, příběh posunujícím dialogům je díkybohu rozumět i tak.
Ač to možná nevypadá, Hellblade jsem si užil a doporučil bych ho k vyzkoušení všem. Jen je tu příliš velká pravděpodobnost, že vás nezasáhne tak, jak má. Pokud se totiž nenecháte zcela pohltit jeho unikátní atmosférou, zůstane jen obyčejná nenápaditá chodička, která začne nudit už dlouho před svým brzkým koncem.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 148 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!