Hercules - dotkněme se Olympu

  • 6
V prázdninových dnech přijde občas leckterému mladému pařanovi vhod lehce stravitelná gamesa, u které se dobře pobaví a poskytne tak třebas i rodičům nějakou tu chvilku soukromí. Právě jednou z takových se stala před pěti roky tato adaptace na motivy řeckých bájí, kterou vám tímto chceme připomenout.
Hercules

Na přelomu II. a I. tisíciletí př.n.l. vznikaly v různých částech Řecka mytologické zkazky, které pojednávaly o životě bohů a hrdinů – héróů. Héróové byli lidé, jejichž otcem, příp. matkou byl některý z božských obyvatel Olympu. Legendy, popisující mnohá dobrodružství těchto napůl božských stvoření, byly časem zpracovány do obsáhlejších literárních děl a jsou dodnes označovány jako „stará řecká mytologie“. Jsou doslova přecpány příběhy hrdinných reků a leckdo z nás si jistě vzpomene třeba na Perseův souboj s Gorgonou Medúsou, na Théseovo vítězství nad Mínotaurem v Labyrinthu, k němuž přispělo pověstné Ariadnino klubko nití, na Iásona a jeho Argonauty či na Odyssea s jeho Trójským koněm. Největším řeckým hrdinou však byl syn bleskymetajícího vládce bohů Dia a krásné pozemšťanky Alkmény – Héraklés. Římané, kteří později převzali řecké legendy, jej pojmenovali Herkules.

Některými úseky mýtického života Herkulova se inspirovali i tvůrci 2D plošinovky Hercules pro PSX, která byla počata v laboratořích Disney Interactive a spatřila světlo starého kontinentu v roce 1997. Hrdina v ní prochází desítkami herních lokací, v nichž jednak sbírá po okolí roztroušené mince, nádobky s extra životy a různými dalšími bonusy, a občas také narazí na některou z nových zbraní, byť je jejich celkový počet vzhledem k jednoduchosti hry dosti omezen. V praxi tak může disponovat několika meči a helmou, která jej činí dočasně neviditelným a tudíž nezranitelným. Kromě chladných zbraní náš Herkules – věrný své mýtické pověsti – může počastovat v blízkosti se nacházející nepřátele ranami svých silných pěstí. Jeden z takových úderů – takový Pepkův točeňák – dokáže Hercules dokonce rozbít skálu či roztříštit sloup a odstranit tak překážky, stojící Herkulovi v cestě skrze herní lokaci. Kromě zmíněného sběru mincí a bonusových předmětů lze soustředit vaši sběratelskou vášeň i na jednotlivá písmenka rekova jména, která jsou roztroušena v každé herní úrovni. Zpravidla jsou však velmi umně skryta hráčovu zraku, takže k jejich nalezení je často nutné použít i speciální skok, jímž Herkules dokáže roztříštit napuklou skálu pod nohama. Jen sběrem však hrdina nemůže být živ, takže mu autoři připravili i několik akčněji laděných herních situací, v nichž je jeho hlavním úkolem porážka některé z bossáckých příšer. Po skolení monstra je pak uvolněn průchod do další části úrovně, případně do dalšího levelu, přičemž po dokončení každého se hráči zobrazí procentuální skóre úspěšnosti sběru mincí a v závislosti na tom i jeho „hero rating“. Věrni řeckým legendám, postaví se v průběhu hry proti Herkulovi zuřivý býk Mínotaurus, nekonečněhlavá Lernská Hydra a v závěru pak i samotný bůh podsvětí Hádés, který celou dobu prahne po zničení Herkula, jenž stojí v cestě jeho světovládným choutkám.

Co se týče zpracování herních lokací, liší se tyto od sebe nejen typem krajiny, v níž se děj odehrává (lesy, města, ...), ale také způsobem jejich absolvování. Jednou je úroveň procházena v klidu, s relativní svobodou pohybu, jindy zase hrdina neustále běží vpřed, vyhýbaje se překážkám a sbírajíce roztroušené předměty tak říkajíc „za pochodu“. Jednotlivé levely jsou dle Disneyovského standardu pestře kolorovány a krom již zmíněných sběrných surovin se v nich vyskytují různá nepříliš kamarádská stvoření, která se snaží rekovu postupu zabránit. Hydry, Kentauři, Harpyje a spousta dalších potvůrek dokáží zejména při zvolení vyšší obtížnosti hry řádně ubrat z životní čáry našeho hrdiny, takže se často stane, že hlavní postava tu nelichotivě zůstane někomu na štítě. Má však k dispozici nějaké ty životy navíc, Hercules což jí umožňuje pokračovat po respawnu v rozdělané práci. Aby však nebylo nutné leckdy dosti rozsáhle úrovně procházet znovu od počátku, jsou tyto rozděleny na menší úseky, které jsou od sebe odděleny checkpointy.

Jak již bylo řečeno, grafika je pestrá, v provedení 2D (případně pseudo 3D) a korespondujíce silně s filmovými projekty Walt Disney Pictures nabízí uspokojení zejména mladší generaci hráčů, pro něž byla koneckonců tato hra také stvořena. Před započetím úrovně lze zhlédnout příjemnou animaci, která obohatí atmosféru následného dobrodružství o tolik potřebný aspekt účelnosti onoho snažení neboli důvod, pro který bude v příštích minutách život Herkulův dán v sázku.

Ovládání je velmi jednoduché a skutečnost, že k činnostem používáte jednotlivá tlačítka gamepadu bez nutnosti závratných kombinací, přispívá výrazně k hratelnosti. Ovladač lze nastavit na jednu ze čtyř pevně daných konfigurací a další herní nastavení umožňují zvolit některou ze tří úrovní obtížnosti hry, včetně počtu náhradních životů.

Abych tuto mytologickou anabázi nějak završil – Hercules je hrou, která určitě pobaví i dnes, s odstupem času, a to zejména mladší hráče. Je zábavná, nepříliš těžká, obsahuje několik zpestřujících prvků - například tutoriálového ďábelského pomocníka, kterého namluvil Danny de Vito, nebo roztomilé animace Herkula při nečinném postávání. Má pouze pár nedostatků, které jsem si nechal až na závěr. Jednak - tady však vzhledem k době svého vzniku - hra postrádá podporu analogového ovládání a vibrací a dále že je snad až příliš krátká. Ale ruku na srdce, Metal Gear Solid taky není bůhvíjak dlouhý a koukejte, jak populárním se stal. Prázdniny ještě zdaleka nejsou u konce, takže vám - třeba s Herculem - přeji příjemnou zábavu.

Hercules Hercules

Hercules
Výrobce/Vydavatel Disney Interactive/SCEE
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Vynikající plošinovka pro mladé gamesníky, to vše v úhledném obalu s grafikou od Disneyho.
Hodnocení: 75% (info)