Madden NFL 12

Madden NFL 12

Herní průmysl potřebuje nové konzole, jinak se bude dál propadat

  • 3
Propad prodeje videoherních zařízení a příslušenství pokračuje, zvrat nepřinesla ani nejúspěšnější hra minulého měsíce, americký fotbal Madden 12. Nejhůře je na tom Nintendo, Wii je už odepsané.

Propad herního průmyslu v souvislosti s nižšími cenami konzolí a dramatickým poklesem zájmu o Nintendo Wii je očividný. Meziroční srovnání tržeb herního průmyslu za září ukazuje šestiprocentní pokles. A to jen díky tomu, že autoři statistik do součtu zařadili i prodeje PC her v kamenných obchodech.

Šestiprocentní pokles celého trhu měl v sobě jednu drobně pozitivní informaci: tříprocentní meziroční nárůst tržeb z videoher pro konzole. Za tímto nárůstem stojí to, co se negativně podepsalo na výsledcích za srpen, tedy pozdější vydání hry Madden 12.

Konzole na ústupu

Nejprodávanější konzolí za uplynulý měsíc byl v Americe Xbox 360, kterému celý letošní rok prospívá snížení ceny a spojení s ovladačem Kinect. Microsoft za září udal 438 tisíc konzolí. Na druhém místě se opět umístilo Sony s přibližně 370 tisíci prodaných konzolí v USA.  Celkový obrat z prodeje konzolí poklesl meziročně o 9 procent.

Sony nezveřejnilo přesný počet prodaných zařízení, pouze se přihlásilo k dvacetiprocentnímu meziročnímu nárůstu.  Sony se tak stalo jediným výrobcem, který na americkém trhu zaznamenal meziroční nárůst prodejů.

Nintendo 3DS

Smutným hrdinou přehledu je Nintendo, které dlouho prodávalo tolik konzolí, co konkurence dohromady. Nyní se  prodalo 240 tisíc konzolí Wii. To je ještě o 5 tisíc kusů méně než před rokem, kdy Nintendo zaznamenalo hrozivý meziroční propad prodejů o polovinu.

Nintendo přeci jen mohlo slavit drobný úspěch. Dostalo se totiž na post nejprodávanější konzole historie USA. Povedlo se to kapesnímu Nintendu DS, které v září překonalo hranici 50 milionů prodaných kusů. Za poslední měsíc už se prodalo stále úctyhodných 145 tisíc kusů, nové Nintendo 3DS našlo 260 tisíc kupců díky snížení ceny. I to je pozitivní vývoj, jde o desetiprocentní nárůst oproti srpnu, kdy došlo ke snížení ceny konzole, o kterou měli hráči za původní cenu minimální zájem.

Obnovení vlny utrácení může přijít pouze ve spojení s novou generací konzolí, která nabídne dostatečný kvalitativní skok, třeba hraní v opravdovém vysokém rozlišení (FullHD rozlišení s plynulým pohybem), podporu 3D zobrazení při zachování obrazové kvality nebo plnohodnotnou integraci pohybového ovládání i s hrami, které budou fungovat lépe než točení virtuálním volantem ve hře Forza 4.

Pokud to Microsoft se Sony nedokážou, bude se příští generace konzolí jmenovat iPad 3 a Galaxy Tab Game.

Hry s pomocí sportu

Nejúspěšnější hra měsíce září je stejně jako před rokem americký fotbal Madden. Letos se prodalo o 10 procent více kusů než před rokem a o 19 procent více než v roce 2009, což za první týden jen v USA činí 1,4 milionu kopií.  A to přestože hodnocení hry na serveru Metacritic dosáhlo "pouze" 79 procent.  Jde o jedno z nejhorších skóre této herní série.

Oproti tomu letošní FIFA 12 má průměr o deset procent vyšší. Právě FIFA 12 a NHL 12 se podílely na růstu prodejů videoher. I klasický fotbal Američany zaujal a hra se prodávala dokonce lépe než NHL: FIFA skončila čtvrtá, NHL pátá.

Gears of War 3

Ústup Nintenda z kdysi neotřesitelné pozice je zřetelně vidět i na prodejích videoher. Ještě před několika měsíci bylo v Top 10 vždy několik her, které vyšly pouze pro Wii nebo Nintendo DS. V září ale žádnou exkluzivní hru Nintendo v první desítce nemělo. 

Role hrdiny v září připadla Xboxu 360. Microsoft totiž zabodoval i v žebříčku prodejnosti her s exkluzivní střílečkou Gears of War 3, která ovládla druhou příčku v prodejnosti hned za Maddenem. Dříve vydaná Resistance 3 pro PlayStation 3 pak byla na sedmém místě žebříčku. Další čtyři hry z deseti nejprodávanějších ani verzi pro Wii neměly.

Zase ty mobily

Herní průmysl na propad tradičního světa virtuální zábavy reaguje. O průniku velkých firem na Facebook a do mobilních telefonů jsme popsali už kilometry webových stránek. Máme ale za sebou další pokrok. Zynga jako představitel sociálního hraní chystá vstup na burzu, ale hlavně Electronic Arts začali vydávat své sportovní herní série zároveň i ve verzi pro iOS a Android.

Zatím jsou mobilní verze plné chyb, pronásledované kritikou hráčů, ale přesto může EA počítat Madden 12 nebo Tigera Woodse: Masters do celkového počtu prodaných kopií. Vlastně to není špatná strategie, lidé na velká čísla slyší.