Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní výsledková sezona: Microsoft v plusu, Nintendo a EA krvácí

aktualizováno 
Herní průmysl na tom není podle účetních knih nijak radostně. Nintendo ničí malý zájem o Wii, japonská měna i neschopnost vyrobit Wii U. Microsoft a Apple mají hry jako úspěšný vedlejšák.

Nepříjemný rok pro herní průmysl ještě nekončí. Pravidelné výsledky hospodaření, které musejí zveřejňovat firmy obchodované na burze, jednoznačně ukazují, jak výrazným přerodem herní průmysl prochází. 

Důležitost on-line hraní a on-line prodeje digitálního obsahu je očividná. Prodeje v kamenných obchodech stagnují stejně jako příjmy z prodejů herních konzolí. Firmy, které vydělávají na iPadu nebo on-line hraní ale nejsou často kótované na burze, takže opticky nejlépe vycházejí při sledování hospodářských výsledků společnosti, pro které jsou hry jen vedlejší záležitost.

To je případ Microsoftu a Apple. Microsoft má velkou herní divizi, hry využívá i v propagaci Windows nebo mobilního systému Windows Phone, ale z her mu plyne jen pět procent celkového zisku firmy. Apple ani příjem z her nevyčísluje: jde jen o podíl z prodeje aplikací, mezi kterými jsou hry nejpopulárnější. Ale díky hrám prodává miliony iPodů Touch a iPadů.

Nintendo na kraji propasti

Nejhůře je na tom z velkých hráčů Nintendo. Firma během posledního půl roku prodělala téměř šestnáct miliard korun. A nevypadá to na rychlé zlepšení. Nová generace Wii U přijde nejdříve za 9 měsíců. To je ve zkratce aktuální pozice firmy, která svého času zvládala prodávat dvakrát více konzolí než její konkurenti dohromady.

Růžové Nintendo 3DS

Růžové Nintendo 3DS

Podle hospodářských výsledků Nintendo za posledních šest měsíců zaznamenalo ztrátu 925 milionů dolarů (16 miliard korun) při obratu 2,84 miliardy dolarů. Obrat firmy se meziročně propadl téměř na polovinu. Zato ztráta byla oproti očekáváním dvojnásobná. 

Jako hlavní důvody neradostných výsledků firma uvedla malý zájem o software pro kapesní Nintendo DS a 3DS. Hlavně 3DS postrádá silnou nabídku titulů, i když poslední Zelda zaznamenala prodeje přes milion kusů.  Další hrozbou pro Nintendo je silný japonský jen, který zmenšuje ve výkazech příjmy ze zahraničí.

Firma neočekává, že by se během dalších šesti měsíců něco zásadního změnilo, přestože snížila cenu kapesní konzole Nintendo 3DS. Díky tomu za posledního půl roku Nintendo prodalo 8,13 milionu konzolí. Nintendo Wii pak zaznamenalo prodej pouze 3,35 milionu kusů.

Nástupce Wii, Wii U s ovladačem v podobě tabletu, je ale daleko. Podle všeho jej Nintendo uvede na trh až koncem roku 2012, tedy v předvánoční sezóně. Nintendo bude muset do té doby nejen připravit vlastní zařízení, ale také zajistit dostatek her, které specifický ovladač využijí.

Electronic Arts v přechodu

Electronic Arts také ztrácí peníze. Za poslední tři měsíce zaznamenala vyšší tržby, ale přesto firma prodělala. A dramaticky. Při tržbách 715 milionů dolarů firma zaznamenala ztrátu 340 milionů dolarů. Největší výdaje má EA na vývoj nových produktů (318 milionů dolarů), zdatně jim sekundují náklady na marketing: 222 milionu dolarů.

Za vyšší meziroční ztrátou, která se prohloubila o 139 milionů dolarů, je podle firmy pozdější zahájení prodeje některých sportovních her v čele s Maddenem 12. Sportovní tituly podle analytiků pořád tvoří 60 procent příjmů Electronic Arts, každý zádrhel se proto projeví na celkových výsledcích.

Podle všeho je ale firma na správné cestě, výrazně totiž rostou příjmy z prodeje her a rozšiřujícího obsahu přes internet. EA navíc slaví úspěch se Sims na Facebooku. Sims Social jsou druhou nejpopulárnější horu na sociálních sítích s 8 miliony aktivních hráčů každý den. Firma navíc hlásí i 87% nárůst obratu z mobilních her a celkový nárůst on-line prodejů o 37 procent.

Microsoft s přehledem

Působení Microsoftu v herním průmyslu je tak trochu naschvál vůči Sony. Microsoftu z herní divize plyne zisk, který se pohybuje na úrovni 5 procent celkového zisku firmy nebo pětiny zisku serverové divize, ale jinak nedává zapojení Microsoftu do herního byznysu stále smysl. Herní konzole Microsoftu totiž vznikla původně proto, aby Microsoft udržel herní vývojáře u Windows.

Gears of War 3

Gears of War 3

Microsoft  se při oznámení výsledků pochlubil tím, že Xbox 360 už devět měsíců drží pozici nejprodávanější konzole v USA. Prodeje her Microsoftu ale poklesly, a to kvůli tomu, že Gears of War 3 nepřinesly tolik peněz, jako před rokem Halo Reach. Zato se Microsoftu daří prodávat zlaté členství služby Xbox Live, která umožňuje on-line hraní.

Microsoft může zisky herní divize použít i k podpoře startu své kapesní konzole: Windows Phone, hezky po vzoru Applu. Právě propojení Windows Phone se službou Xbox Live paří k největším tahákům a jen napojením na Xbox Live Microsoft obhajuje vyšší ceny aplikací pro svou mobilní platformu.

Nechtěný král

Ještě specifičtější pozici má v oblasti herního průmyslu Apple. Jeho zesnulý spoluzakladatel Steve Jobs začal svou pracovní kariéru v Atari, ale nikdy se netvářil jako velký herní fanoušek. První pokus o herní konzoli Applu nevyšel. Pippin z roku 1995 Apple jen vyvinul a navrhl pro externí partnery, ale ti na trhu neuspěli kvůli vysoké ceně zařízení a malému počtu her.

Nakonec Apple herní trh ovládl nechtěně: iPhone, iPod Touch a hlavně iPad se staly novou generací herních konzolí. Za jejich úspěchem je přitom hlavně obrovské množství levných her. Apple se ve svých hospodářských výsledcích hrami nechlubí (zmínil je ale při představení iPhone 4S: Apple má podle nového šéfa největší platformu pro mobilní hry), ale část z 11 milionů prodaných iPadů a 6 milionů iPodů nepochybně měla jako hlavní motivaci videohry.

Autor:




Nejčtenější

Ataribox
Tajemná konzole Ataribox je průměrné PC sázející na nostalgii a otevřenost

V červnu Atari oznámilo, že se vrací do hardwarového byznysu. Nyní jsme se dozvěděli, že to bude počítač střední třídy s Linuxem, na němž poběží archiv her...  celý článek

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Tvůrci Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Další soud na obzoru? Fortnite prý kopíruje Playerunknown’s Battlegrounds

Každý by se dnes chtěl přiživit na obrovském úspěchu hry Playerunknown’s Battlegrounds. Vývojáři firmy Epic se zřejmě nechali inspirovat až příliš, a tak si...  celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Mad Moxxi
Nejzajímavější bisexuální a homosexuální videoherní postavy

Není to tak dlouho, co jinak výtečná hra Persona 5 schytala kritiku za to, jak znázorňuje homosexuální postavy. Ne všechny videohry ale představují gaye a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.