Dead or Alive Xtreme 2

Dead or Alive Xtreme 2

Herní výstava E3 představila i hry s nádechem erotiky

  • 13
Již brzy budeme moci navazovat vztahy a oddávat se lásce na Facebooku s lidmi, které máme v seznamu přátel. A chystá se i mix dobrodružné hry a hopsačky, v němž se bude řešit nevěra.

Lechtivé tituly existují již od úsvitu videoher. Jejich kvalita ale nebývá valná, a tak se ani neobjevují na velkých herních výstavách. Na letošní výstavě E3 v kalifornském Los Angeles se ale přeci jen dvě výjimky objevily.

Jak facebookový titul The Sims Social, tak i hororový Catherine slibují posunout tabuizovaný žánr o krok dále. Podívejme se na dvojici her, o kterých se sice nebude na veřejnosti mluvit, ale o to raději si je každý vyzkouší.

Sims Social aneb po čem lidé touží

Leckoho facebooková verze The Sims překvapila. Při druhém pohledu už ale webová mutace slavné série dává větší smysl. První The Sims se etablovali cílením na ženské hráčky, toužící po videohrách simulujících život, vztahy a vůbec obecné náležitosti běžných dnů. Podobná sorta uživatelů přitom po milionech navštěvuje sociální sítě a hraje na nich prozatím sotva průměrné webové tituly. The Sims Social by mohli být záležitostí, která pojmu "facebooková hra" přinese alespoň špetku nápaditosti.

The Sims Social

Hra má umožňovat hrátky s panáčky, přesněji tedy budování jejich sídla i vzájemných vztahů. Hlavním rozdílem oproti jiným titulům série Sims je, že virtuální postavičky nebudou tvořit anonymní figurky, ale vaši skuteční (respektive facebookoví) přátelé.

O něco podobného se už před lety studio Maxis snažilo v The Sims Online. Využití Facebooku jako odrazového můstku by ale teprve nyní mohlo celý koncept on-line Sims přenést z hitu potencionálního na hit skutečný.

A brzy možná také hit kontroverzní. Jak se dalo očekávat, součástí prezentace na E3 byl i sex mezi dvěma postavičkami (cenzurovaný rozmazáním a pojmenovaný jako "WooHoo").

Otázkou je, do jaké míry se s The Sims Social setřou rozdíly mezi reálnými vztahy lidí a těmi fiktivními uvnitř hry. Jak podotkl redaktor serveru IGN.com, hráčům nedělá problém neustále se navzájem zabíjet v akčních hrách. Se vztahy je situace ale o něco komplikovanější. A právě na to The Sims Social evidentně sázejí.

Většina jiných facebookových her totiž nepříliš obratně reprodukuje zaběhnuté žánry strategií a her na hrdiny. Obohacují je při tom podle pravidla "kdo má více kamarádů, tomu se lépe hraje", což postupně odemyká nové herní možnosti.

The Sims Social ale, zdá se, obratně využijí jeden z hlavních důvodů existence sociálních sítí: snahu uživatelů navazovat intimní vztahy. Co se nepodaří v realitě, půjde nasimulovat se stejnými aktéry uvnitř virtuálního domku.

Kdo ví, možná se vývojáři z EA budou za pár let moci pyšnit desítkami případů, kdy se herní vztahy plynule proměnily ve vztahy skutečné.

Catherine, hororové moralizování

Zatímco The Sims Social se odvážně snaží vydat tam, kam se série dosud nevydala, druhý lechtivý titul z výstavy naopak sází do značné míry na tradičnější hratelnost. Veškerá herní klišé ale bohatě vynahrazuje příběhem.

Po stránce herní mechaniky je totiž Catherine mix dobrodružné hry (adventury) a hopsací arkády jako z 90. let minulého století. Zatímco v denních pasážích hráč komunikuje s postavami a provádí klasickou činnost klikacích adventur, v nočních pasážích se hra přepne do akčnějšího arkádového módu. V něm hráč musí uvnitř snového prostředí neustále bojovat s oponenty a přeskakovat stoupající plošinky na cestě za, ehm, vrcholem.

Catherine
Catherine
Catherine

Ohlasy z hratelných verzí ovšem přikládají velkou roli příběhu, který spojuje jednotlivá arkádová kola. Na jeho počátku se šťastně zasnoubený protagonista Vincent probouzí z nočního úletu s tajemnou Catherine a následně musí svou nevěru tajit před snoubenkou jménem Katherine.

Děj se dále zaplete v souvislosti s tajemnými úmrtími ve spánku, ke kterým dochází ve Vincentově bydlišti. Vzhledem k přítomným snovým pasážím si už obrázek o dalším vývoji děje nejspíše uděláte sami.

Významné využití symboliky, která v ukázaných videích srší snad z každé promítané sekundy, slibuje spojení "silenthillovského" hororu plného strašidelně obskurních scén se vztahovým moralizováním na téma "nevěra je špatná".

Příznačné zároveň je, že hra má obsahovat více odlišných konců, které budou vybrány na základě morálních rozhodnutí hráče. Catherine prozatím nepůsobí ani jako tradiční erotické hry, ani jako japonské animované porno hentai. Naopak, animované pasáže by z fleku mohly zastoupit regulérní celovečerní anime snímky.

Catherine
Catherine
Catherine

V době, kdy se většina velkých her odehrává v rámci nějakého většího konfliktu, je jakýkoliv pokus o vykreslení osobního dramatu vzácnější než letní závlaha. Catherine má navíc potenciál svou neřestnou pověstí přitáhnout nemalý počet zákazníků z řad občasných hráčů.

Sexualita ve hrách v roce 2011

Zatímco literatura, fotografie, divadlo i film umějí z nahého lidského masa vykouzlit leccos od lyrického zamyšlení po sociální kritiku, videohry se sexu vyhýbají jako čert kříži. Fakt, že erotika se ve hrách objevuje velmi sporadicky a když už, tak rovněž velmi přímočaře, je vlastně diagnózou celé videoherní kultury (viz. náš tématický článek).

Pro tu běžně platí, že dokud porcujete oponenty na kaši, je vše v normě. Jakmile se ale podle hesla "praktikujte lásku, nikoliv válku" snaží vývojáři o přesný opak násilí, ocitá se titul automaticky na černé listině. Sám titul Catherine bude například v Severní Americe propagován méně explicitními plakáty než v Japonsku.

A důkazem tohoto je ostatně i fakt, že Microsoft před nedávnem odmítl vývoj první (a nejspíše i poslední) kinectové erotické hry společnosti TriXXX. Odůvodněním přitom byl apel na rodinný charakter konzole.

Zdali se v tomto ohledu s The Sims Social a Catherine něco změní, se dozvíme již během léta. První jmenovaná hra má na PC a mobilní telefony dorazit na konci června, druhá se na PS3 a Xboxu 360 vyloupne o měsíc později.