Herní vývojáři by měli myslet jako tvůrci webů

aktualizováno 
Televize není kino v krabici. Ani hry pro příležitostné hráče tak nemají nahradit současné herní trháky.

Herní vývojáři by měli myslet jako weboví tvůrci

Tvrdí to Jamie MacDonald, bývalý viceprezident vývojářských studií Sony. Dnes je konzultantem pro začínající firmy, které se snaží prosadit v segmentu takzvaných casual her (jednodušší hry pro příležitostné hráče). Na druhou stranu, tradiční vývojáři se podle něj mohou od těch menších, působících především na webu, leccos přiučit.

MacDonald si už před časem všiml rozdílného přístupu řekněme klasických vývojářů a těch, kteří dělají hry pro web. Ti první se v prvé řadě snaží vyprávět příběhy, zatímco cílem druhých je něčím rychle zaujmout. Tyto dva proudy existovaly vždy víceméně paralelně, ale do budoucna budou podle MacDonalda muset klasičtí vývojáři změnit svůj přístup a inspirovat se u "webařů".

K tomu prý už svým způsobem dochází, což se momentálně projevuje především na casual scéně. Do ní totiž přichází značné množství lidí z webového sektoru a je jich mnohem víc než těch, kteří sem přecházejí z klasického herního byznysu.

Facebook - Zynga PokerVedle záměru upoutat pozornost a zaujmout, je navíc jedním z hlavních cílů webových vývojářů snaha co nejvíc rozšiřovat počty hráčů jejich her, nemluvě o poměrně pohodlném způsobu distribuce vlastních výtvorů. A to jsou podle MacDonalda aspekty, které vývojáři klasických her zatím vůbec neberou v úvahu.

Na základě těchto jednoduchých skutečností pak předpokládá, že se přístup vývojářů "normálních" her začne ve větší míře měnit už docela brzy: "Není to raketové inženýrství, takže tradiční vývojáři brzy změní, a jistě už mění, své postupy."

Na druhou stranu ale MacDonald nemá obavy, že by klasickým herním trhákům zvonila hrana. Máme sice masivní vlnu zájmu o hry na otevřených webových platformách jako je Facebook, ale ta nebude mít prakticky žádný vliv na hraní na konzolích ani na tradiční uspořádání poměrů trhu s klasickými hrami jako jsou například vztahy mezi vývojáři a vydavateli.

Přirovnává to k situaci z minulosti, kdy nástup televize také nijak výrazně neovlivnil životaschopnost kinosálů. "Ve své době si možná mnozí mysleli, že Hra Farmville na sociální síti Facebooktelevize je kino v krabici, ale ve skutečnosti jen rozšířila dosah a záběr filmového média." MacDonald zastává názor, že si konzole vedou velice dobře, a tak hry z casual a webového segmentu nebudou nahrazovat nic z klasických her v současné podobě, ale pouze se stanou jejich komplementárním doplňkem.

Z toho pak pro MacDonalda vyplývá, že webové hry nejsou ani jakýmsi dobovým výstřelkem, ale že jsou už dnes důležitým článkem ve vývoji celého herního průmyslu. A to i přesto, že se možná už brzy přesune pozornost, které se webové hry těší, zase někam jinam.

"Pozornost se možná za rok nebo za dva přesune jinam, ale z hlediska byznysu i spotřebitelů si nemyslím, že by webové hry vymizely úplně. Spíše se z nich stane běžná součást obecné zábavy," uzavírá MacDonald.

A my můžeme dodat snad jen to, že tu máme další vizi růžové herní budoucnosti, kdy se všichni a všechno bude těšit zájmu i dobrým obchodním výsledkům. Všichni budou spolu existovat v příkladné symbióze, a tak to ve výsledku odskáčeme zase jen my hráči, protože nebudeme vědět, co hrát dřív.

Témata: Sony

Nejčtenější

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Stan Lee

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Další z rubriky

OBRAZEM: Realita vs. hra ve špičkových závodech Forza Horizon 4

Začátkem měsíce vydané festivalové závody Forza Horizon 4 jsou zasazeny do...

Začátkem měsíce vydané festivalové závody Forza Horizon 4 jsou zasazeny do Velké Británie. Vývojář Chris Trentham,...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

Najdete na iDNES.cz