Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní zážitek na míru dodají biometrické senzory. Přečtou vaše emoce

aktualizováno 
Ještě před pár lety to působilo jako z vědeckofantastických snímků. Čeká nás míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Takovou budoucnost připravuje studio Valve.

Na letošním ročníku konference GDC (Game Developers Conference) o projektu hovořil Mike Ambinder, experimentální psycholog zaměstnaný ve Valve.

Hraní se senzory na těle

Výzkumníci Valve testovali pod vedením Ambindera řadu přístupů. Měřili srdeční tep, výrazy v obličeji i mozkovou aktivitu. Prvního využití se tato myšlenka dočkala až se sledováním pohybu očí hráče. Pohyb postavy ve hře se stále ovládá pomocí klávesnice a myši, zaměřování ale probíhá v první fázi vlastníma očima.

Biometrika

Biometrika je obor řešící rozpoznávání lidí na základě aspektů jejich unikátního chování či vzhledu, od otisků prstů po proporce obličeje. A to nehledě na případné maskování.

Klíčová je přitom automatizace celého procesu počítačem. I dnes dovedou lidé bystrým okem rozeznat rysy chlápka s přilepenými vousy. Biometrika má umět to samé, a to okamžitě. Nejvýraznější uplatnění je samozřejmě v oblasti bezpečnosti, podle Valve je ale biometrika rovněž budoucností videoher.

Praktického testu se tento přístup na GDC dočkal při ovládání logické střílečky  Portal 2. Je tu ale jeden zásadní problém: zařízení pro sledování pohybu očí stojí v současnosti kolem 10 tisíc dolarů (zhruba 170 000 korun).

Právě kvůli ceně došlo ke změně oblasti zájmu a namísto očí se začala sledovat hladina stresu. Děje se tak pomocí dvou kovových kontaktů v hodnotě deseti dolarů, které měří elektrické napětí na povrchu kůže.

Systém byl na GDC předveden ve střílečce Left 4 Dead, přičemž hra podle míry znuděnosti hráče začala vytvářet nové davy nepřátel (záznam zde). Bohužel, herní zážitek z Left 4 Dead se po zavedení biometriky příliš nezměnil, protože hra už tak využívá inteligentní systém generování protivníků v závislosti na hráčově postupu.

Přesto je to první krok ve zkoumání biometriky ve hrách. Před lety to bylo jak vystřižené ze sci-fi. Přesto nás skutečně čeká míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Monstra by také mohla začít útočit z míst, kam se hráč právě nedívá.

Masivní úspěch pohybového ovládání Kinect od Microsoftu, který rozeznává pohyby hráčů a převádí je na pohyby herní postavy, naznačuje, že taková budoucnost je možná blíže, než by leckdo čekal.

Věční revolucionáři

Vývojáři z Valve se už v minulých letech ukázali jako vizionáři a průkopníci, kteří ostatním týmům rádi ukazují záda. Akční titul Half-Life byl v roce 1998 průlomový skriptovanými sekvencemi, které okořenily hraní zajímavými přednastavenými situacemi.

Half-Life 2

Half-Life 2

Když se žánr stříleček o několik let později začal ve skriptovaných scénách utápět, Half-Life 2 v roce 2004 přinesl hned dvě další revoluce. V prvé řadě to bylo využití fyzikálního enginu. Do té doby bylo nemyslitelné, že by ve videohře kusy dřeva plavaly na vodní hladině, zatímco kovové barely šly ke dnu.

Valve válcovali konkurenci i ve zobrazování emocí herních postav. Podobně jako si nyní pro práci na biometrice Valve najali Mikea Ambindera, také u Half-Life 2 vycházeli z práce doktora Paula Ekmana, jenž v 70. letech zmapoval, které výrazy obličeje vyjadřují jakou emoci. To Valve umožnilo vytvořit komplexní systém do té doby nevídané herní mimiky.

Navzdory tomu, nebo možná právě proto, že Valve moc her nevydává, tak vyhlížený třetí díl Half-Life možná bude první hrou, která si hraje s vámi. A co vy? Těšíte se, až se vás virtuální postavy poprvé zeptají, proč se tváříte tak hloupě?

Zdroje: halflife2.net, develop-online.net

Autor:




Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.