Hero X - unaveni normální životem?

Přejete si zachránit svět? Toužíte mít supersílu? Tak to máte v této realitě smůlu! Avšak nevěste hlavy, do počítačového světa se právě řítí nový přírůstek z rodu her na superhrdiny. Vytvořte si po vzoru nedávného Freedom Force svého vlastního superavatara a vydejte se vyčistit ulice města Smalltown od superzločinců.

Hero X Druhá polovina 19. století, severní Amerika, zatuchlá redakce nejmenovaného nakladatelství: "Zfetovaná americká mládež potřebuje nový idol, nového Elvise! A my jim ho dáme! Bille, podej mi tužku a papír. Musí to být hrdinný zastánce dobra, mám to, Robin Hood. Ne, musí tam být hodně atomovek a napalmu, s těmi si luk a šíp poradí dost těžko. Bude ze současnosti. A bude mít supersílu. Taky bude létat, to nikdo neumí, kromě Tibeťanů, ale těm pošleme výtisk zdarma. Hmm, měl by mít nějakou zbraň, ale něco nevšedního. Dnes jsem slyšel o vynálezu jakéhosi laseru, ano, nevím co to je, ale náš hrdina bude plivat lasery...ne, to by mohl při líbání usmažit hlavu hlavní sexbombě, bude je metat očima. Důležitý je ohoz, ten dělá image. Bille, jaké barvy máme přebytek? Červené? Ne, nesmí to být komunista, červená bude jen pláštěnka, zbytek dotvoříme pravou americkou modří (mimochodem věděli jste, že většina komixových hrdinů má plášť čistě z důvodu, aby se do něj hrdina co nejvíce zahalil a grafici se tak neunavili z neustálého kreslení postavy?). Hups, tady mi ukápla červená do tvaru S. Ostatně...skvělé! Bude se jmenovat Superman!" I takto mohly vypadat porodní bolesti spojené se vznikem toho, který to všechno odstartoval. Po nebývalém úspěchu Supermana se spustila lavina událostí, které vedly ke sletu desítek a stovek příslušníků havěti, jíž v krvi kolovala byť jediná molekula obligátního genu X, právě na matičku Zemi. Ta měla posloužit jak jinak, než jako bojiště mezi dobrem a zlem. A právě v době, kdy superhrdinové prožívají svůj comeback v podobě filmových X-menů a Spidermana, začínají se i stříbrné kotouče zelenat zmutovanými daty a po úspěšném Spidermanovi a Freedom Force k nám přichází další přírůstek, Hero X.

Hero X Jak již vidíte ze screenshotů, Hero X se nesnaží nijak kopírovat své předchůdce už jen kvůli své dvourozměrnosti. Nečerpá také z žádné více, či méně úspěšné komixové licence, takže superhrdinové jsou zde čistým výplodem autorů z Amazing Games. Stejně jako příběh, jenž oplývá pravou superhrdinskou superjednoduchostí. ASHA (Americká Asociace Superhrdinů - takovému názvu chybí už jen dodatek s r.o. nebo a.s.:-)) vás vyslala, jakožto superhrdinu začátečníka do městečka Smalltown, kde poslední dobou začaly řádit nekalé živly. O tom, že vše nezůstane u počáteční likvidace motorkářského gangu je předem rozhodnuto a na scéně se začnou čím dál častěji objevovat další superhrdinové s jediným cílem - ovládnout město v čele se superpadouchem nebo spíše superpadoušicí. Děj je vyprávěn stylově pomocí stručných kreslených stránek komixu, avšak zde se objevuje první neduh. Nejen, že se intro v podobě komixu rozprostírá toliko na třech stránkách, ale hra celá je neúměrně chudá na ozvučení. Tam, kde u Maxe Payna přitékaly pod přibývající bubliny textu mluvená slova je zde ticho jako v hrobě. České pařanstvo (skutečně se na začátku jednadvacátého století ještě říká 'pařan'? -luk) bývá většinou konsternováno nepřítomností titulků v anglicky mluvících hrách, zde tomu bude naopak. Text doprovázený mluvenou řečí je totiž daleko více lákavější a stravitelnější, než nezáživné sledování symbolů na obrazovce.

Hero X A v čem spočívá supersíla Hero X? Pokud čekáte hromadné, ale zábavné kosení nepřátel ve stylu Freedom Force, jste na správné adrese jen z části. Hromadnou destrukci oponentů zde najdete, ale zábavnou destrukci nikoliv. Veškerá akce spočívá ve zběsilém klikání na nepřátelské postavy, čím je buď boxujete ručně nebo pomocí jedné ze superschopností. Klikfest z Diabla tak zažil nečekanou resurekci, až z toho všeho dostává ukazováček křeče. Superschopnosti, do nichž byly vkládány největší naděje tvoří pouze klamné pozlátko na jinak nevábném celku. K dispozici jich je celá padesátka, což je úctyhodný počet, avšak praktičnost většiny se pohybuje někde u absolutní nuly. K dispozici je například klasický fireball (ten je ještě docela použitelný), vcelku rovnocenný electric bolt, několik druhů štítů nebo rentgenové vidění. Některé schopnosti se vyskytují v několika úrovních, kupříkladu supersíla, s níž na třetím stupni uzvednete i vojenský džíp. Při tvorbě vlastní postavy si vyberete tři základní schopnosti, ostatní se vám zpřístupní až po setkání se supervědcem, který se stane vaším mentorem na celou hru a který zprovozní zařízení překvapivě zvané powermaker. Hlavní slabinou supersil je jejich neefektivita. K čemu je, že silou na třetí úrovni uzvednete auto, když se "použitelné" auto objeví jen v jednom místě hry? A k čemu je zamrznutí nebo omráčení protivníka, když na něj v těchto stavech nepůsobí ani jedna ze zbraní a musíte tak chtě nechtě čekat, než se nepřítel probere ze sladkého spánku?

Hero X To samé však platí o nepřátelských superpadouších. Situace, kdy je jich na scéně více a funkcí jednoho z nich je pouze zamrazovat vás do kusu ledu je až k smíchu, poněvadž ostatní jen tupě zírají než rozmrznete. Veškerý boj je tak omezen na pouhé boxování (respektive kopání, jenže jak se kope jsem se dozvěděl až po dohrání hry z manuálu, kde byl údaj patřičně ukryt) za podpory několika doplňkových supersil (štít, ohnivá aura, účinnější boj a odolnost alias frenzy). Schopnosti jako rentgenové vidění nejsou také ve většině případů použitelné, poněvadž inteligence nepřátel je ražení "najdi a znič, jen za žádnou cenu nepřemýšlej", takže o plánování útoků pohledem skrz stěnu nemůže být řeč. Během hry potkáte celkem jedenáct nepřátel z řady "super", jež jsou doplněni poměrně rozsáhlými popisy včetně životopisů. Avšak potenciál hrdinů je i z této stránky značně nedopracován. Od blesky pomalovaného superpadoucha jménem Thunderhead by se čekalo, že bude sršet elektrickými výboji, avšak jeho tělesné elektromagnetické pole je silně pod úrovní monočlánku. Kromě takovýchto bossů se častěji setkáte s řadovými recidivisty, samozřejmě stylově vyparáděnými. Těšit se tak můžete na zabijácké klauny nebo šimpanze v bílém obleku alá James Bond. Jako pokus oživit Smalltown, který jinak připomíná město po morové nákaze, přidali autoři civilisty, jež je nutné chvílemi chránit. Ale nebojte se, standardní Američan dokáže v podání Amazing Games vydržet kousnutí radioaktivním pavoukem nekonečně dlouho.

Hero X Grafika Hero X vypadá hezky barevně, ale na dnešní dobu neuvěřitelně strojově. Pominu-li, že v některých místech na sebe nedosedají předrenderovaná pozadí a tvoří tak nepěkné fialové pruhy, uvidíte za celou hru stále stejné prostředí Smalltownu, které sestává téměř výhradně z šedých silnic a nezdravě zelených trávníků. Na konci se sice vydáte i do podzemní laboratoře, ale to již hru nezachrání. Zvuků zde moc není, jak už bylo řečeno, a tak při pěstní výměně názorů naskakují na obrazovce toliko hlášky v bublinách typu "Ouch", "Uhh", případně "Ohh". Pokud se zvukařům zvuky jednoduše dělat nechtěly, mohli alespoň použít zvukovou stopu jakéhokoliv pornofilmu. Hudba je na rozdíl od zvuků docela atmosferická a do hry se hodí.

Hero X je hrou, která se příliš nepovedla, k čemuž nakonec přizvukuje i její nevelká rozsáhlost a tak jí není souzeno sdílet místo vedle perel Freedom Force a Spiderman. Je škoda, že Amazing Games nakonec nejspíš vsadily na současnou situaci kolem superhrdinů, a zapomněli na hru samotnou. Avšak nezoufejte. Do kin se pomalu, ale nezadržitelně řítí X-men 2 (Blade 2 již můžete vidět ve vašem kině) a herní zpracování na sebe snad nenechá dlouho čekat.

Hero X
Výrobce: Amazing Games
Vydavatel: Infogrames