Heroes of Might & Magic V: Tribes of the East

Výrobce: Nival

• Nová rasa
  • Třetí stupeň jednotek
  • Perfektně navržené mise
  • Chvílemi zdlouhavé

Druhý datadisk podle nás hravě překonává ten první a vzhledem k tomu, že k jeho zahrání není potřeba původní hra, si ho mohou vychutnat prakticky všichni. Pro fanoušky série Heroes of Might and Magic nutnost.

Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC) | foto: Bonusweb.cz

Heroes of Might and Magic 5 (recenze) je velice kvalitní pokračování slavné série, jež se délkou kampaní a rozsáhlostí map se mezi hry na jeden večer rozhodně neřadí. I přesto už Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)vyšel v pořadí druhý datadisk, tentokrát s podtitulem Tribes of the East. Ten přináší samozřejmě pokračování příběhu v nových kampaních, ale také jednu zcela novou rasu, několik zásadních novinek a hrst drobných vylepšení, takže to vezmeme popořadě.

Nová rasa Trpaslíků byla hlavním tahounem prvního addonu (Hammers of Fate) a nejinak je tomu i zde. Těmi vyvolenými jsou tentokrát Orkové a stejně jako u ostatních ras se i za ně budete muset naučit zcela rozdílnou taktiku, než jakou najdete jinde. Orky, neboli skřety, jsme mohli nalézt už ve stovkách her a v každé z nich to byli brutální a silní válečníci lačnící po krvi a ani Tribes of the East nejsou výjimkou. Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)Orkové jsou primárně zaměřeni na boj a velkou výdrž, takže mocné kouzelníky byste v jejich řadách hledali marně. Klíčovým prvkem je pak „Blood Rage“ neboli zuřivost.

Pokud skřetí jednotka zraní nebo zabije nepřátelskou, jejich žízeň po krvi se ještě zvedne a po dosažení určité hranice budou její útoky o dost drtivější. Pokud ale naopak zásah dostanete nebo se rozhodnete čekat na místě, o body přijde. Z toho vyplývá, že vyčkávací taktika je zde naprosto nepoužitelná a nejefektivnější způsob boje je okamžitě vyrazit protivníkovi naproti se vším, co máte (kromě střeleckých jednotek samozřejmě).

Nemusíte se ale bát, že než se k nepřátelským řadám dostanete, Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)bude půlka armády ustřílena šípy a kouzly. S nějakými ztrátami samozřejmě počítat musíte, ale orkové jsou od přírody vybaveni velkou odolností vůči střelám i kouzlům a se správnou podporou v podobě dobrých artefaktů a kouzel se není čeho bát. Způsob boje ale není to jediné, čím jsou Orkové výjimeční. Ve městě přibylo pár staveb, které jinde nenajdeme, mezi kterými je i skřetí specialita – trh s otroky, kde je možné prodávat libovolné jednotky zpět za peníze. Výše, za kterou lze jednotky prodávat se odvíjí od počtu tržišť ve městech. Další specialitkou je možnost vyrábět talismany, zaručující několik užitečných kouzel při cestování po mapě, jako přivolání jednotek z nejbližšího města nebo teleport.

Celkově jsou nové kampaně skvěle navržené a dá opravdu práci se od hry odtrhnout, ale na to už jsou stejně všichni fanoušci zvyklí. Ze začátku nás trochu mrzelo, že Orkům je vyhrazena až druhá kampaň (pokud pomineme jednu krátkou úvodní misi, sloužící coby tutoriál) a první projdete s necromancerem Arantirem. O nijak velkou tragédii se však naštěstí nejedná, protože úvodní mise jsou skvěle designérsky navržené a hrají se takříkajíc sami.

Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)     Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)

Více, ale opravdu více jednotek
Klíčovou novinkou celého datadisku jsou nové jednotky. Nemáme ale na mysli pouze jednotky skřetů, se kterými se setkáváme prvně, ale Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)myslíme další nášup. Každá (!!!) rekrutovatelná jednotka ze všech měst totiž získala možnost třetího upgradu, díky čemuž je k mání hned nějakých 170 kousků a to už je pořádný výběr. Nutno však podotknout, že nové jednotky nejsou třetího stupně, nýbrž pouze druhého, čímž zastupují jakousi variantu, pokud vám současný upgrade nevyhovoval. Jakmile tak vylepšíte budovu, dostanete na výběr, jakou z jednotek druhého stupně vyrobit a věřte nám, že rozhodování není mnohdy jednoduché. Jedna varianta má tak např. zvýšenou obranu, ale snížený útok, dojde dál, ale zato už nedokáže zabránit nepříteli v oplácení úderu apod. Někdy jsou změny mezi jednotlivými variantami víceméně kosmetické, jindy se jedná o markantní změnu, jako např. v případě kostlivců, u kterých je na výběr lučištník či obrněný kostěný válečník.

Naštěstí se lze mezi oběma stupni ve městě přepínat, ovšem za nějaký ten peníz. Další změna se týká nových artefaktů. Samozřejmě se tu spousta nových kousků najde, ale Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)co je zajímavější, objevily se sety. Stejně jako např. v druhém dílu Diabla či Dungeon Siege tak budete nacházet předměty, které patří do jedné sady a čím více jich získáte, tím větší a lepší bonusový efekt z nich dostanete. Sety se mohou sestavovat jak ze dvou či tří kousků, tak třeba i z osmi a to už dá práci sestavit, výsledný efekt však stojí za to. Všechny samozřejmě nejsou roztroušeny po jedné mapě, ale sbírat je budete po celé kampani, z čehož tedy vyplývá, že setové artefakty se vám přenášejí z mise do mise.

Přibylo i několik nových staveb. U speciálního oltáře lze obětovat jednotky za zkušenosti, na některých místech lze také zrušit již naučené dovednosti a naučit se nové, což Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East (PC)sice nevyjde nejlevněji, ale ve výsledku se to rozhodně vyplatí, pokud jste si při přechodech na nové levely nezvolili zrovna moudře. V audiovizuální stránce se prakticky nic nezměnilo a kromě nových jednotek a několika nových prvků na mapě byste ani nepoznali, že se jedná o již druhý datadisk.

O tom ale Tribes of the East naštěstí nejsou. Jsou o skvělých a geniálně navržených kampaních a finálním zakončení dlouhého příběhu. Občas se sice najdou chybičky, jako že v titulkách se píše něco trošku jiného, než postavy ve skutečnosti říkají, ale to jsou jen drobné neduhy na jinak výborném datadisku. Druhý addon podle nás hravě překonává ten první a vzhledem k tomu, že k jeho zahrání není potřeba původní hra, si ho mohou vychutnat prakticky všichni. Pro fanoušky série Heroes of Might and Magic nutnost.

80 %

90 %

Doposud hodnotilo 2840 čtenářů