Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Heroes of Might and Magic III pro Linux

  12:00aktualizováno  1. června 1:00
Heroes of Might and Magic III je dalším portem oblíbené počítačové hry pro Linux z dílny firmy Loki. Pokud se budou kvalitní počítačové hry dát hrát i pod Linuxem a bude jich přibývat takovým tempem, jako nyní, padne mýtus o nepřívětivém Linuxu velmi rychle.
Heroes of Might and Magic III - Mapa Se sérií Heroes of Might and Magic (HoM&M) jsem se poprvé setkal u jejich druhého dílu a už tehdy mě docela zaujala. Jako milovník strategií, zejména tahových a zároveň častý uživatel Linuxu jsem přivítal konverzi třetího dílu série pro tento operační systém. Konverzi provedla, stejně jako u nedávno recenzovaného titulu Myth II, firma Loki a už teď musím říct, že dílo se podařilo. Na BonusWebu jsme již HoM&M 3 recenzovali zhruba před rokem, stejně tak datadisk Armagedon's Blade. Obě tyto recenze se odvolávaly na druhý díl, od kterého se trojka moc neliší. Ten jsme ale nerecenzovali a v Linuxové verzi. Proto budu trochu podrobnější a pokud vás zajímají pouze Linuxové záležitosti, přeskočte na konec.

Ponořme se tedy znovu do příběhu. Po úkladné vraždě krále je Erathie napadena svými sousedy Nighonem a Eofolem, což nám dává stopu, odkud vítr vane. Jeho dcera, nyní už královna, se vrací domů, aby chránila svou zemi. V prvních třech kampaních se budete s Catherinou probíjet k hlavnímu městu, záporňákům pomůžete je dobýt a budete se podílet na drancování oslabené země. Tím se vám otevřou další dvě kampaně, ve kterých Catherine osvobodí hlavní město a na scéně se objeví její otec. Vrací se v plné síle, byť už trochu v rozkladu a rozhodl se vrátit se zpátky na trůn. V poslední kampani se dozvíte jak dopadne jejich setkání, ale happyend nečekejte.

Hraje se na mapách různé velikosti (36x36 - 144x144) rozdělených na šestiúhelníková políčka (hexy). Na mapě pohybujete svými hrdiny zobrazenými jako postavičky na koni a jejich pomocí odhalujete zpočátku černou mapu. To, co jednou odkryjete už zůstane odkryto, i když odjedete. Na mapě je spousta míst, která můžete navštívit a získat nějaké ty peníze, suroviny (dřevo, kámen, rtuť, síra, krystaly a drahokamy), zkušenosti, vlastnosti, artefakty, jednotky nebo kouzla. Takže v podstatě cokoliv. Tyto věci, zvláště doly a větší hromádky surovin a artefaktů, jsou většinou chráněny skupinkami příšer, takže se touláte kolem svého města a sbíráte, kde co leží, protože ze začátku není surovin a peněz nikdy dost. Novinkou ve třetím dílu jsou tunely, které tvoří druhou rovinu mapy, což trochu ztěžuje kontrolu území, v podzemí může být vše co na povrchu včetně měst.

Heroes of Might and Magic III - Bitva Města jsou alfou a omegou HoM&M3. Města přináší každý den trochu peněz, ale hlavně se v nich na začátku každého týdne objeví nové jednotky podle toho, jaké budovy máte postaveny. Celkem je zde osm druhů měst, v každém lze "vyrábět" až sedm druhů jednotek v normální a upgradované variantě. Některé jednotky útočí na dálku, některé létají, spousta z nich má nějaké speciální vlastnosti. Nově vzniklé jednotky musíte za peníze nakoupit, co nekoupíte, tam zůstává. Když někdo zabere město, kde nejsou vybrané všechny jednotky, může si je koupit pro sebe. Další důležité budovy jsou hospoda, kde verbujete hrdiny a získáváte informace o nepříteli. Pak je tu tržiště, kde můžete kupovat a prodávat suroviny; čím víc měst s tržištěm máte, tím výhodnější kurzy máte. Za jednotku síry tak můžete dostat 50 a nebo také 250 zlatých. Samozřejmě nemůžu zapomenout na magickou gildu.

Ke každé rase patří dva druhy hrdinů. Vždy jeden zaměřený na boj a druhý na magii. Mají čtyři vlastnosti: útok, obrana, magická síla a vědění. První dvě vlastnosti se přičítají v boji hrdinovým jednotkám, třetí ovlivňuje účinek kouzel, buď způsobené zranění nebo délku trvání a vědění (knowledge) vynásobené deseti dává hrdinovu manu. Dále mají hrdinové ještě vedlejší vlastnosti, každá má tři stupně a můžou jich mít maximálně osm. Při každém levelu získá hrdina +1 k jedné hlavní a jedno zlepšení vedlejší vlastnosti. Všechny vlastnosti se dají zlepšovat artefakty a návštěvou k tomu určených míst na mapě.

Magie je oblast, kde došlo oproti předchozímu dílu k největším změnám. Kouzla jsou nyní rozdělena na čtyři školy: Oheň, Voda, Vítr a Země. Každou školu lze rozvíjet pomocí vedlejších vlastností. Dříve bylo například kouzlo Mass Haste, které seslalo zrychlení na všechny jednotky. Nyní je pouze kouzlo Haste, které, pokud budete mít větrnou magii na nejvyšší stupeň (expert), bude mít stejný účinek. Kouzla jsou dále dělena na pět levelů. Každý hrdina zvládne první dva, na další musíte rozvíjet vlastnost Wisdom. Kouzla získáte ve městech z magických gild, podle toho kolik pater gildě postavíte, tolik levelů kouzel tam bude k dispozici, v jedné gildě ale nikdy nejsou všechna kouzla.

Heroes of Might and Magic III - Datasheet Když dojde k boji, nastoupí obě armády proti sobě, útočník vlevo, obránce vpravo a začnou hýbat jednotkami podle jejich rychlosti, pokud jsou jednotky na obou stranách stejně rychlé, střídají se. Pokud je jednotka napadena, po prvním útoku se brání, pak už ne. Jednotky s útokem na dálku mají od určité vzdálenosti postih a nemohou střílet, pokud vedle nich stojí nepřítel. Jejich útok na blízko je většinou také slabší. Každý hrdina může seslat jedno kouzlo za kolo, pokud je na tahu. Novinkou je balista, která střílí na konci kola, vozík na střelivo a stan první pomoci, který léčí zranění. Tato zařízení se dají pořídit v kovárnách. Pokud dobýváte město, musíte podle jeho vybavení překonat vodní příkop, hradby a střílí po vás obrané věže. Boj končí buď pobitím všech jednotek a v tom případě získáte nepřítelovy artefakty. Pak lze utéct a hrdinu už pak neuvidíte, nebo se můžete vykoupit a pak můžete hrdinu znovu naverbovat v libovolné hospodě včetně artefaktů a zbývajících jednotek. Pokud nějaký hrdina přejde do dalšího scénáře, zůstanou mu pouze zkušenosti, kouzla a vlastnosti získané při přestupech. To, co se naučil na mapě, zapomene. Inteligence nepřátel je poměrně slušná v tom smyslu, že nedělají vyslovené chyby. Jejich slabinou je slabší práce s kouzly a vůbec rozvoj měst a hrdinů. Málokdy se mi stalo, že by mě počítačem řízený hrdina napadl, většinou to bylo naopak.

Grafika je renderovaná a docela příjemná. Trochu lépe by mohly vypadat postavičky hrdinů na mapě, ale to je spíš otázka vkusu. To samé by se dalo říct o efektech při sesílání kouzel. Ty jsou podle mě dost skromné. Bohužel se mi nepodařilo zprovoznit moji zvukovou kartu pod Linuxem, takže jsem testoval zvuky a hudbu na jiném počítači jen asi hodinu. Zvuky byly docela slušné, i když také poněkud skromné, ne snad co se počtu týče, spíš by mohly být "barevnější". Hudba se dala poslouchat, jak je to s její otravností po delším čase nevím.

Heroes of Might and Magic III - Stronghold Každopádně i bez zvuků je hra velmi návyková a při šesti kampaních po třech scénářích strávíte hodně času, počítal bych jeden scénář na odpoledne. Zvlášť pokud vám, stejně jako mně, vadí prohry nebo třeba jen ztráta silné jednotky. To se pak při neustálém loadování čas alespoň dvojnásobně prodlouží. Na velkých mapách s tunely bývá někdy problém udržovat kontrolu na dobytým územím. Já jsem vždy skončil se dvěma hrdiny s velkou armádou a několika slabšími, kteří dopravovali nové jednotky a plnili menší úkoly. Asi největší zmatek je, když máte na starosti města více národností, na druhou stranu to dává možnost účinnější kombinace jednotek. Každopádně hra nabízí hodně variant postupu a ke každému pravidlu zde existuje výjimka, takže nudit se nebudete. Samozřejmě jsou zde k dispozici desítky samostatných scénářů a multiplayer.

Konverze do Linuxu dopadla na výbornou a troufám si říct, že při hře samotné nepoznáte rozdíl. Hned na začátku vám ale doporučuji stáhnout si patch na verzi 1.3.1. Instalace je grafická a její minimální varianta zabere pouhých 5MB. Je pravda, že CD-ROM pak dostane zabrat, ale občas se to může hodit. Maximální varianta přesahuje 350MB. Na počátku mě dost překvapilo, že je hra na mém 300MHz Celeronu tak pomalá, i když je procesor vytížen na 20%. Po přetaktování na 450MHz se to trochu zlepšilo, ale stále nic moc, Windowsová verze zdaleka tak náročná není. Když už jsem si začal o programátorech firmy Loki myslet nepěkné věci, podíval jsem se na stránky hry a stáhnul patch. Ten přidává možnost vypnout herní kurzor a používat standardní X-ový. Ten sice není barevný, ale pokud vás postihne tento problém, je to téměř zázračná léčba. Patch dále vylepšuje fullscreen mód. Ten už není omezen pouze na roota a dá se z něj přepínat do okna a zpět. Rozlišení je vždy 800x600. Na stránkách distributora také najdete betaverzi editoru map. Podle jejich informaci se uvažuje i o portu datadisku, ale ještě není rozhodnuto.

Tituly, jejichž konverzi provádí firma Loki plně obstojí v porovnání s Windowsovými originály a snad i s jejich pomocí se podaří zbourat mýty o nepřívětivosti Linuxu. S novou verzí X-windows snad bude uspokojivě vyřešena hardwarová akcelerace a dočkáme se i kvalitních 3D her.

Might and Magic III
Distributor: Loki Entertainment Software
Homepage: http://www.lokigames.com/products/heroes3/
Systémové požadavky: Pentium 200 MHz , 32 MB RAM, 4xCD-ROM, jádro Linuxu 2.2.x, Xfree86 3.2.x
Platforma: Linux
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Hodnocení 85%

Autor:


Témata: Linux, software


Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.