Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Heroes of Might and Magic - slavná série

  12:00aktualizováno  9. dubna 9:58
Nedávno jsme vám slíbili, že do této rubriky přineseme také hru Heroes of Might and Magic. Sliby se mají plnit, a tak vám dnes připomeneme celou sérii těchto tahových strategií křížených s RPG, jež i přes všechny nepříznivé okolnosti z poslední doby nadále zabírají místo v srdcích mnoha hráčů.

Heroes of Might and Magic 2 Série Heroes of Might and Magic zaujímá v herní historii místo více než důležité. Jde o originální a svébytnou sérii fantasy tahových strategií křížených s RPG, která si našla místo v srdcích statisíců, ba spíše milionů hráčů. Pojďme se tedy na Hrdiny podívat blíže.

První díl vyšel v roce 1995 a nutno říci, že měl trochu smůlu. Vyšel totiž v podstatě souběžně s několika dalšími očekávanými a taktéž vydařenými strategickými hrami (Caesar 2, Command & Conquer, Magic Carpet – to sice není moc strategie, ale je úspěšná…), což ho v herních časopisech a na pultech obchodů odsunulo tak trochu na okraj zájmu. Své fanoušky si ale Heroes přesto našli – a kdo vyzkoušel, byl spokojen. Už tehdy všechny zaujal netradiční systém hry (ten si popíšeme později), už tehdy trávili pařani stovky hodin zahloubáni nad dlouhými boji, zaujati průzkumem krajiny, obsazováním dolů nebo cvičením hlavních jednotek – hrdinů. Příběh byl jednoduchý – čtyři lordi se střetnou v boji o moc – zvítězí lord Alamar, mocný čaroděj, lord Ironfist, mocný bojovník, lord Slayer, mocný barbar (eh?) nebo královna Lamanda, mocná kouzelnice?

New World Computing, přesněji řečeno malý vývojářský tým PopTop Software (později vytvořili výtečný Railroad Tycoon 2 a nyní pracují na netrpělivě očekávané strategii z banánové republiky s názvem Tropico), se neflákali, a tak jsme si už na počátku roku 1996 mohli zahrát druhý díl Heroes of Might and Magic s názvem Succession Wars. Ten přinesl v zásadě „jen“ hezčí grafiku a rozšíření herních možností (větší počet hradů a nestvůr, nové kampaně a scénáře, lepší možnosti pro multiplayer). Příběh tentokrát vyprávěl o smrti krále Ironfista (vítěz boje v HoMaM 1). Ten za svého života zplodil dva syny, Heroes of Might and Magic 1 kteří se začali svářit o vládu. Každý chtěl mít železnou korunu jen a jen pro sebe – a byla válka. Půlrok pak stačil, aby byl k této hře vytvořen neslaný nemastný datadisk. Heroes 2 znamenaly na rozdíl od prvního dílu opravdový komerční i hráčský úspěch. Nadšení fanoušci trávili nad novou hrou stovky hodin a téměř umírali hlady (vyzkoušeno na vlastní kůži). Heroes of Might and Magic 2 jsou ultimátním mixem strategie a RPG, tento díl považují někteří za nejlepší z celé série vůbec. Pokud máte zájem si ho legálně zahrát, vězte, že vyšel nedávno na Level CD, takže jeho sehnání by nemělo být obtížnou záležitostí.

Časem ale HoMaM 2 hráče přeci jen omrzely – a nebyli by to NWC, kdyby nechali úspěšnou sérii jen tak být. V roce 1999 se tak dostal na svět díl třetí, Restoration of Erathia. Ten disponuje i dnes maximálně nádhernou, skoro až kýčovitou 2D grafikou, skvělou hudbou, avšak po herní stránce se od dvojky nijak výrazně neliší. Opět ovšem přináší rozšíření hráčských možností (dva nové hrady, nové nestvůry, budovy, podzemí pod mapou), s čímž však souvisí jedna neblahá skutečnost – hra je zdlouhavá, až to někdy v hratelnosti skřípe. Možná by bylo lepší některá „vylepšení“ a rozšíření raději nechat spát, aby hra nabrala trošku spád. Komu však nutnost hrát jednu mapu několik hodin nevadí, ten si u HoMaM 3 parádně strategicky zařádí. Jeho příběh je trochu odlišný od ostatních, točí se – jak už název napovídá – okolo záchrany nádherného království Erathie, které bylo napadeno temnými stvůrami. Padl i samotný král, pročež hlavní roli hraje jeho charismatická dcera s patřičnými atributy…

Poslední dobou nás NWC bombardují řadou nepovedených datadisků (Armageddon's Blade, Heroes of Might and Magic 2 Shadow of Death) a především maximální komerční zrůdností – sérií Heroes Chronicles. Apeluji na všechny slušné hráče: nechte tyto braky ležet na pultech a vytrvejte v čekání na čtvrtý díl HoMaM, který je podle všeho už v přípravě!

Když už se orientujete v historii série, přejdeme k vlastní hře. To, co budu popisovat, platí pro všechny tři díly, případné odlišnosti zmíním. Hra se v zásadě odehrává ve třech rovinách: správa hradu, průzkum okolí a boj. Projděme si je jednu po druhé.

Váš hrad je nejdůležitější místo na mapě. Kromě toho, že dodává peníze do vaší pokladnice v závislosti na stavbách, které v něm stojí, vás ještě zásobuje bojovníky a tvoří ochrannou hráz před nebezpečími okolních krajů (lepší bojovat zpoza hradeb než v otevřené krajině). Správa hradu je na provedení poměrně jednoduchá záležitost. Vy se staráte jen o to, co postavit. V každém tahu můžete, pakliže máte dostatek surovin, postavit jednu budovu. Budovy mají rozličný účel. V každém městě je 5, respektive 6, respektive 7 (poznali jste – tady se díly série liší) staveb, z nichž některé (ve třetím díle všechny) se dají vylepšit, a které produkují nějaký typ nestvůr. Jednou týdně pak počítač vyhodnotí, kolik takových budov ve vašem městě stojí a vypočítá, kolik nestvůr se vám v hradu narodilo. Je logické, že čím dřív budovy produkující nestvůry postavíte, tím dřív budete moci vyrábět armádu a tím dřív se budete moci pustit do pořádného boje. Z dalších budov tu máme budovy nějakým způsobem napomáhající růstu nestvůr (třeba studna, která zvýší produkci nestvůr o 50%), budovy obranné (hradby, příkop) a budovu Magické gildy. Pokud chcete, aby váš hrdina nebyl jen tupý bijec (což v případě kouzelníka ostatně nebude až tak těžké… :-) ), je třeba ho naučit Heroes of Might and Magic 1 nějaká kouzla. To se děje právě prostřednictvím magické gildy. Podle toho, kolik z maximálně pěti pater postavíte, tak silná kouzla váš hrdina získá, koupí-li si ovšem knihu kouzel a má-li dovednost Wisdom na patřičné úrovni, neboť takový barbar prostě Chain Lightning nevykouzlí, ani kdyby se… víte co.

V hradu ale nebudete jen stavět. Další důležitou funkcí hradu je, že se v něm dají rekrutovat armády. Už jsme mluvili o systému, jakým „vyrábíte“ pomocné jednotky. Nicméně samotné nestvůry nestačí, protože na rozdíl od podobných her ze série Warlords nemohou tyto zrůdičky samy opustit město, musíme tedy najmout i nějakého toho hrdinu, který je povede za lepšími zítřky. To se děje v prvních dvou dílech v hlavní budově hradu, ve třetím pak stylověji, a to v hospodě. Na výběr máte vždy ze dvou. Většinou jde o naprosté začátečníky, jen občas se tam objeví třeba poražený hrdina nepřátelský, kterému jste zničili armádu, nebo naopak zmizelý hrdina váš. Aby se k vám ale přidal, musíte mu zaplatit (a ne málo!).

Hrdina je prubířským kamenem vaší armády. Bez něj se prostě neobejdete. Jen s hrdinou mohou vaše jednotky putovat po krajině. Hrdina má v sérii HoMaM čtyři základní vlastnosti, od kterých se odvíjí jeho kvalita, dvě bojové a dvě magické. Pro boj jsou velmi důležité hodnoty Attack a Defense, které se přičítají ke stejným hodnotám vašich jednotek. Knowledge se násobí deseti a dostaneme počet hrdinových magických bodů. Každé kouzlo ho samozřejmě něco stojí, takže čím vyšší Knowledge, tím lépe. Konečně tu máme Spell Power, kde název mluví sám za sebe. Ano, čím vyšší Spell Power, tím více goblinů padne pod úderem blesku či fireballu.

Heroes of Might and Magic 4 (preview) Kromě těchto základních vlastností rozeznáváme hrdiny ještě podle dovedností, které ovládají. Každý hrdina může ovládat až – jestli mě paměť neklame – sedm těchto dovedností, přičemž to, jak dobře danou schopnost ovládá, se hodnotí ve třech stupních. Když se hrdina poprvé dovednost naučí, má úroveň Basic. Podruhé už je to Advanced a napotřetí a naposledy Expert. Dovednosti jsou rozmanité a přidávají hrdinovi bonusy k pohybu (Logistics), k boji nebo ke kouzlení (Wisdom – umožňuje čarovat kouzla z 3. – 5. stupně) nebo dokonce produkují suroviny (Ecstasy – dodává peníze do říšské pokladnice). Přiznejme si to – bez dovedností by byl hrdina poloviční…

Nenásilně jsme se dostali ke zbylým dvěma rovinám, kde budete operovat především s hrdinou a jednotkami, které vede. Váš hrad samozřejmě nestojí jen tak v prázdnu, a tak bude nanejvýš příhodné vydat se prozkoumat jeho okolí. Bude to důležité i z toho důvodu, že sám váš hrad nedokáže vyprodukovat všechny suroviny potřebné ke stavbě pokročilých budov. Je třeba zabrat doly, popřípadě výrobny na potřebné suroviny. Těch je šest, a to kámen, dřevo, červené krystaly, síra, rtuť (nebo co to v těch lahvičkách je) a drahé kameny. Sedmé jsou potom peníze – i ty se dají těžit ve zlatých dolech. To ale není moc surovina, a proto je do výčtu nepočítám. Každá surovina má svůj důl, popřípadě domeček, kde se vyrábí. Pokud je nehlídá nějaká nestvůra, zaberete doly jednoduše tím, že k nim přijedete svým hrdinou. Od té doby vám v každém tahu (1 tah = 1 den) dodává důl určité množství daného těživa (už mě nebaví psát „surovina“). Na mapě okolí, která je zcela ve stylu starých 2D RTS (hodně se podobá například Warcraftu), se však nenacházejí jen doly. Vyskytují se tu i rozmanité další domečky, samozřejmě čím vyšší pořadové číslo u hry, tím víc a Heroes of Might and Magic 2 variabilnějších (ve trojce už je jich opravdu hodně). Můžete tak vstoupit třeba do domku babky kořenářky, do kouzelnické školy, do doupěte hydry, do jeskyně, na hřbitov, do dračího města, do kostela, ke kouzelné studánce – a všude vás čeká nějaká akce. Ať už pozitivní (hrdina se něco naučí, nějaká hodnota se mu zvedne či negativní (je třeba bojovat, hrdinovi se nějaká vlastnost sníží). Samozřejmě nejsme na mapě sami, a tak časem objevíme cizí města, která je možno dobýt (dokonce o to ve většině scénářů právě jde), nebo potkáváme cizí hrdiny, se kterými budeme bojovat.

Ať popisuji co chci, vždycky skončím u boje, třetí a neméně důležité roviny hry. Bojovat totiž budete při mnoha různých příležitostech. Ať už při obraně vlastního hradu nebo dobývání cizího, ať už v nějaké budově v okolí hradu, ať už s nestvůrami, které potkáte v průběhu průzkumu, ať už s cizími hrdiny. Na boj se nám scéna přepne do speciální obrazovky, kde vidíme bojiště rozděleno na hexy (platí, že čím vyšší díl, tím více hexů to je = tím rozlehlejší bitevní pole máte k dispozici). Bojuje se samozřejmě také na tahy, přičemž boje se přímo účastní všechny jednotky bojujících hrdinů. Samotní hrdinové stojí v pozadí a podporují své jednotky pouze kouzly. Kouzla jsou rozmanitá – ať už útočná typu blesk, šipka, mrazivý kotouč nebo fireball, nejničivější je pak Chain Lightning (Kulový blesk), které zasáhne více jednotek najednou, a Armageddon, který zasáhne ničivou silou úplně všechny. Máme tu kouzla obranná, přidávající našim jednotkám brnění či rychlost, nebo ničící špatné efekty na nich dlící, ale i kouzla, kterými snížíme obranu jednotek nepřítele, oslepíme jeho jednotky nebo je paralyzujeme. A pak tu jsou triky jako teleportace po bitevním poli či zdvojení vybrané jednotky (Mirror Image). Ve třetím díle se setkáme i s jednotkami, které mají omezenou Heroes of Might and Magic 1 možnost kouzlit (andělé, ďáblové, zlobří mágové), ve všech třech dílech se pak najdou jednotky, které občas spustí nějaký efekt navíc, například jednorožci náhodně mohou soupeře oslepit. Dostali jsme se však úplně jinam, zpět k fyzickému boji. Tahy bojovníků se střídají podle jejich rychlosti, můžete je ovlivnit pomocí kouzel. Každá jednotka se může pohnout o určitý počet hexů a navíc zaútočit. Po zaútočení se už nemůže hýbat. Jednotky se dělí na bojovníky boje na blízko (většina) a střelce, kteří, aby mohli střílet, nesmí stát na vedlejším hexu u protivníka. Dále je můžeme rozdělit na jednotky létavé a nelétavé a důležitou roli hraje i jejich příslušnost k jednomu ze čtyř/šesti/osmi typů měst, která se ve hře vyskytují. O tom si ještě povíme. Boj není moc propracovaný (zlatá Jagged Alliance), ale je příjemným zpestřením. Rozhodně si výsledky nenechávejte generovat automaticky!

Ve hře se vyskytují různé typy hradů, které produkují různé nestvůry. V prvním díle byly čtyři, ve druhém už šest a ve třetím díle osm. Budov uvnitř jednotlivých hradů je stejný počet a slouží ke stejnému účelu, jen se liší nestvůrami, které produkují a v případě zvláštních budov i svým efektem (v jednom městě přidává budova drahokamy a jinde zase krystaly). Jak typ města ovlivňuje hru? Velmi – pokud totiž má váš hrdina u sebe jednotky z různých typů měst, dramaticky se snižuje jejich morálka. Ďábel s andělem v jedné družince, to prostě není ono.

Systém hry jsme jakž takž popsali (i když, přiznávám, značně nedokonale, ale to bychom tu museli být o poznání déle), vrhněme se tedy na další aspekty tohoto herního titulu.

Heroes of Might and Magic Co se grafiky týče, série HoMaM disponuje krásnou kreslenou 2D grafikou, se kterou si někdo musel hrát hodiny a hodiny. Nejúžasnější zážitek vás čeká v průzkumné části, no řekněte, není to nádhera, všechny ty domečky a stromečky a lodičky a nestvůrečky a dračíčci a … pardon, nechal jsem se unést. Je třeba podotknout, že u třetího dílu se ve městech a při soubojích grafika snaží trochu nešťastně o jisté realistické zpracování, což nevypadá dobře. Lepší by bylo držet se, jako tomu je u prvních dvou dílů, pohádkových motivů a stylu zpracování.

Hudba je u všech dílů HoMaM velmi důležitým prvkem, protože dokonale doplňuje hru samotnou. Dokonalosti – jak jinak – dosahuje ve třetím díle. Komorní melodie, čas od času výraznější fanfára, v podzemí správně pochmurný tón – takhle si představuji ozvučení správné fantasy strategie! A že série HoMaM sérií takových strategií je, o tom už jsem vás snad přesvědčil. Pokud se tak snad dosud nestalo, vězte, že hratelností předčí Heroes všechno, co bylo na poli fantasy strategií dosud vytvořeno. Ano, byly tu kvalitní tituly, namátkou Warlords, Master of Magic nebo Age of Wonders, ale musím se přiznat, že nejvíc času jsem strávil právě u Heroes. Možná to bylo tím, že jsou v nich namixovány velmi citlivě i RPG prvky (a RPG je další z mých oblíbených žánrů), možná to bylo proto, že Heroes NEJSOU hardcore záležitostí a hrát je může opravdu každý a každý velmi rychle pochopí základní principy hry, takže se může soustředit na piplání hrdinů, výstavbu hradu a průzkum okolí, ale ať už je to čímkoli, musím přiznat, že Heroes of Might and Magic jsou návykovky z řady smrtelných.

Autor:


Témata: hřbitov, software, studny

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Tactical Assault Commander Pro je mini klávesnice a myš k PlayStation 4

Tactical Assault Commander Pro

Tactical Assault Commander Pro je oficiálně licencované příslušenství k PlayStation 3 a 4, které výrazně usnadní hraní...

KOMENTÁŘ: Městská akce nemusí být jako GTA. Yakuza pohledem zelenáče

Yakuza 0

Herní série Yakuza bývá mnohými charakterizována jako japonská verze populárního Grand Theft Auta. Loňský prequel a...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Najdete na iDNES.cz