Heroes of Might & Magic – do kapsy

12:00aktualizováno  8:55
Další díl kultovní série? Zatím ne, přesto trpíte-li již asi nevyléčitelnou závislostí na kterémkoli z dílů a vlastníte přitom GBC (potažmo GBA), máme pro vás dobrou zprávu. Předělávka dopadla na výbornou, čili odteď již můžete hrát své oblíbené HOMAM i během jízdy v autobusu.

Heroes of Might & Magic

Nikdy mě nenapadlo, že bych se na barevném GB mohl setkat s něčím jiným, než jsou různé závodní a akční záležitosti. Společným jmenovatelem těchto titulů je ve většině případů akce, kterou se tvůrci občas snaží jakousi omáčkou vůkol marně zamaskovat. Jedinou výjimku (a minoritu) tak tvoří hry logického rázu, nějaká ta adventura, samozřejmě všemožně barevné verze Pokémonu a… tram ta da dá… Heroes of Might & Magic. Ne, opravdu to není překlep, ani chybně vypuštěné aprílové vydání, již i na GBC si zahrajeme velmi oblíbené Heroes of Might & Magic (HOMAM). Zní to šíleně, sám jsem též pochyboval co z toho vlastně vyleze... Ale světe div se, před sebou máme minimálně "ořezanou" verzi v kapesní podobě s atmosférou, jež se (v rámci možností) bez problému vyrovnává kterémukoli ze tří PC dílů. Vypovídají o tom nejen použité vychytávky z trojky, ale i silně přizpůsobené ovládání, neboť manipulace přes směrový kříž a čtyři klávesy nepostrádá potřebnou jednoduchost a dynamiku.

Heroes of Might & Magic Mám-li srovnávat, hrají se HOMAM úplně stejně jako PC předloha. Na hlavní strategické mapce jsou umístěny hrady hráčů spolu s několika neutrálními městy. Krajinku dále vyplňuje tráva, stromy a podobné pro hru ne až tak důležité prvky. Mnohem zajímavější to máme třeba s doly, neboť právě z nich nám plyne většina příjmů. Tyto se navíc dělí na několik druhů, například na dřevařskou pilu či kamenný lom, přičemž pro bezproblémové hraní je potřeba vlastnit od každého druhu alespoň jeden. Mapu tedy vyplňuje flóra, těžařská místa… ovšem stále tomu hodně chybí. Proto vám cesty křižuje mnoho různých druhů potvor, které se rekrutují z řad klasické fantasy říše (pro upřesnění, svět Might & Magic není klasickou fantasy říší, což dokazují třeba Might & Magic VI; nicméně, pokud se dobře pamatuji, do žádného dílu HOMAM technika zapředena nebyla - naštěstí). Korunu tomu nasazují různé poklady. Z těch pramení zkušenosti, peníze nebo artefakty, které obdarovávají svého nositele magickými schopnostmi. Samozřejmě nechybí ani poutní místa, svatostánky, kostely, mlýny a podobné stavby neodmyslitelně patřící do všech dílů HOMAM.

Heroes of Might & Magic

Po výše zmíněné obrazovce se pohybujete se svými hrdiny. Ono klidně lze hrát i za jednoho, nicméně v některých mapách zkrátka s jedním všechno neohlídáte. Hrdinu určují vlastnosti a spadá pod něj vaše bojová tlupa. Právě s tou se totiž snažíte porážet příšerky na mapě a ostatní hráče taky. V GBC verzi se setkáme s celkem čtyřmi typy hrdinů, pro upřesnění s Barbarem, Čarodějem, Rytířem a Černým mágem. Bystřejší povahy si jistě domyslí i charakter hradů pod ně spadající. Ale vraťme se k hrdinům. Ty totiž reprezentují celkem čtyři charakteristiky, jmenovitě útočné číslo, obranné číslo, síla kouzel a vědění. První dvě jmenované využijí především bojovníci spadající pod velení hrdiny. Síla kouzel nabízí vysvětlení již dle názvu, snad jen vědění si zaslouží rozebrat. Více bodů v tomto atributu umožňuje sesílat dané kouzlo vícekrát před tím, než se hrdina bude muset vrátit do hradu, aby si kouzla "dobil". Artefakty, o nichž jsem psal na začátku, zvyšují svou magickou podstatou právě některé z těchto čtyřech vlastností. O kolik, to zaleží na něčem už úplně jiném. Heroes of Might & Magic Doplňkové veličiny "morálka" a "štěstí" také ovlivňují chování vašich bojovníků - a to pozitivně i negativně. Vysoká morálka zvyšuje naději, že si postava zaútočí vícekrát než jednou, zatímco štěstí může přinést dvojnásobný útok (smůla zase jen poloviční).

Další dění se odehrává na obrazovce města. Celkem jedenáct ikon tu zobrazuje různé části bašty, které můžete, jednou za kolo, postupně stavět. Ale pozor! Některé stavby mívají podmínku ve vybudování stavby jiné a ani peněžní obnos není moudré zanedbávat. Pojďme se na některé podívat blíže. Z celkového počtu rovnou šest budov patří bojovníkům. Pro představu, hraji za rytířský hrad, mezi prvními „gladiátory“ se tedy objevují obyčejní vidláci. Ti se i ve větším počtu naneštěstí ukázali jako naprostí amatéři, proto jsem brzy verboval o něco lepší vojáky s kopím. Přesto všechno se záhy ukázalo, že v poměru cena/doba rekrutování mi velmi vyhovují klasičtí vojáci s mečem. Heroes of Might & Magic K těm se brzy přidala kavalerie a nakonec pak rytíři světla, neboli Paladinové. Ze střeleckých jednotek mohu jmenovat lučištníky. Nevím proč, ale zdálo se mi, že na bojištích se zvlášť v počátku hodně vyskytují týpci s vysokou rychlostí, kteří přeletí celé bojiště. Tím pádem na střelecké umění mých lučištníků často ani nedojde.

Zpět k budovám. Přístav využijete pouze v případě, hraje-li se na mapě s vodou a vaše město u ní také stojí. Studna zvyšuje počet bojovníků k rekrutování, hospoda zase morálku vojáků při obraně hradu a samotný hrad překvapivě obranu a příjem penízků. Ve zdánlivém pozadí živoří magická věž, ale opravdu pouze v hodně zdánlivém a realitě vzdáleném pozadí. S věží přicházejí kouzla a to je teprve to pravé koření, bez kterého bych si HOMAM dovedl jen velmi těžko představit (Town Gate nechybí!).

Heroes of Might & Magic

Poslední částí HOMAM je nedobrovolné opouštění pozic, ostrá výměna názorů atd., jednoduše řečeno - bitva. Utkáte se s potvorami hlídající poklad, hrdiny, ale i osádkami neutrálního města. Obrazovka se přepne na plochu, kdy na jedné straně stojí váš hrdina se svými bojovníky a na druhé straně váš nepřítel. Střídáte se na tahy. Titěrné rozlišení GBC vyřešilo i tuto oblast šalamounsky, aktivní postava sebou různě ošívá, zatímco ostatní stojí jako sloupy solné. Celkově i ovládání na hlavní mapě je ve své jednoduchosti geniální. V prvním módu pohybujete s ikonkou koně, kam může váš hrdina dojet. V druhém se přepnete na lištu a vybíráte z přepnutí na dalšího hrdinu či město, kouzlení, eventuelně konce tahu. Informace o tom, jak se království daří či jak vypadá aktuální mapa vedoucí k super artefaktu, naleznete v samostatné obrazovce.

Co říci závěrem. Je to fajn, kapesní verze nabízí prakticky to samé co předloha na PC, chybí jen pár drobností. Třeba upgrade jednotek, ale mám takový dojem, že tohle zde nikdo ani nehledá. Pro nevyléčitelné závisláky, kterým tato magická série učarovala, to je stejně dobrá volba jako pro hráče tímto fenoménem nepoznamenané. Na GBC těžko seženete strategii s prvky RPG, proto bije-li vaše srdce pro tento žánr, je čas vyrazit na nákupy. A jestli někdy vyjde HOMAM i pro GameBoy Advance... to teprve potěš!

Heroes of Might & Magic
Výrobce/Distributor KnowWonder / 3DO
Platforma GameBoy Color