Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Heroes of Might & Magic: Winds of War

  12:00aktualizováno  11. března 11:11
Nejlepší tahová strategie minulého roku podle redakce i čtenářů – to jsou Heroes 4. Není divu, že nás NWC v mezidobí před HOMM 5 zásobují datadisky. Jak dopadl v pořadí druhý, nesoucí atraktivní titul Winds of War?

Slavné město Rylos ve své plné kráse... Vydání Heroes of Might & Magic 4 před rokem provázely trochu rozpaky – hra neobsahovala multiplayer a skalní fanoušci třetího dílu ji ne a ne přijmout. Brblání o nevkusné grafice či zjednodušené hratelnosti již doufejme definitivně odeznělo. Ostatně výsledky redakční i čtenářské volby strategie roku hovoří za vše, i když strategičtí specialisté BonusWebu stále preferují Age of Wonders 2.

Několik tisíc českých hráčů, kteří si koupili HOMM4, jistě nepřehlédlo vydání datadisku The Gathering Storm. Ten nenabídl velké změny ve hře, ale nové mapy a kampaně přinesly velmi slušné prodloužení hrací doby. Nyní se v obchodech objevil přídavek druhý, který nese lákavý název Winds of War. Pojďme nyní společně nahlédnout do zeleně laděné krabice a zhodnotit její obsah…

Vichry války
Stejně jako Gathering Storm má i druhý datadisk šest kampaní, které zastřešuje jeden velký epický příběh marného boje obyvatel království Channon a pyšného hlavního města Rylos proti pěti nájezdnickým armádám.

První kampaň vypráví příběh lehce potrhlého krále Spazze Maticuse. Ten se nedávno chopil vlády nad malou ostrovní zemičkou. Její hranice mu ale přišly už od začátku trochu úzké – a první na cestě za světovládou je právě bohaté království Channon.
Přeživší Megadrak putuje s mrtvolou hrdiny zpět do rodného hradu... Hlavním hrdinou druhé je barbar Mongo, nejstarší bratranec úřadujícího krále. Klade si nároky na trůn, ale je potřeba dokázat svou způsobilost…
Mysterio Velkolepý – tak zní jméno velkého čaroděje, mocného vládce pouštní země Quassar. Jeho moudrost je značná, přesto však Mysteria mučí jedna jediná myšlenka. Chce se stát nesmrtelným: ale kde získat příslušný recept? Říká se, že se nachází v království Channon. Diplomatická jednání o jeho vydání selhávají a Mysteriovi nezbývá, než nasadit hrubou sílu…
Elf Erutan Revol (btw: po přečtení obráceně vyjde Nature Lover – milovník přírody) je rozhořčen na nejvyšší míru. Lidé si klidně devastují milované lesy a druidi s tím nehodlají nic dělat. Nezbývá už jiné než násilné řešení.
Baron Von Tarkin vládne tvrdou rukou své mrtvé zemi. Ale radost ze smrti a zkázy není prosta hořkosti – všude kolem je tolik odporně živých bytostí! A nejhorší jsou ti prokletí kněží života. Baronův kalich hořkosti definitivně přetéká ve stejnou dobu, kdy se odehrávají výše popsané události. Prvním cílem jeho jízdy smrti se tak stává stejně jako u ostatních – Channon.

Teprve po dokončení dobyvatelských příprav, mnoha porážkách pohraničních stráží Channonu a dlouhých hodinách strávených za svítícím monitorem se poctivý hráč dočká otevření finální, šesté kampaně. Ta není ani tak kampaní, jako spíše jednou obří dobyvatelskou misí (i když v pěti variacích podle volby hlavního hrdiny), kde se pětice dobyvatelů střetne o vládu nad pokořenou zemí.

Vítězný obrázek finální kampaně. Design misí
Opět podobně jako u Gathering Storm nelze nepochválit vynikající design misí v kampaních. Dohromady se jedná sice jen o 16 map (přípravné kampaně mají po 3 + 1 velké finále), zato jsou ale propracované, vypiplané a hýří nápady. Jako příklad mohu uvést jednu z misí v barbarské kampani, kdy Monga od nic netušících zemědělských oblasti Channonu dělí obří obdoba Velké čínské zdi: nezbývá než obnovit dávno opuštěné pily a naspořit dostatatek dřeva na výstavbu katapultů, které by na příhodném místě vytvořily průchod. Příkladem druhým budiž kampaň Mysteria Velkolepého, kde čaroděj nejprve jeden po druhém dobývá hrady místních lordů a mučí je za účelem zjištění, kde se nachází recept nesmrtelnosti. Jeden z nich konečně povolí – to ale Mysterio netuší, že ho v další misi čeká nepříjemné překvapení. V označeném kraji se skutečně nachází tajemná a řadou ochranných kouzel opředená starobylá věž. Jenže když se konečně podaří proniknout dovnitř, zjistí Mysterio, že je docela prázdná…

Design je krásný i ve své věrohodnosti v detailech. Doly, pily či zdroje neutrálních nestvůr na mapě nejsou poskládány jen tak hala bala, ale odpovídají prostředí. V zemědelských oblastech se tak nacházejí domy, kde lze rekrutovat sedláky, obklopené poli, obchodními místy či stájemi pro urychlování pohybu hrdiny. V horách nalezne pozorné oko magické věže, doly se vzácnými surovinami či polozapomenuté kláštery. Vrcholem je pak město Rylos, které je chráněno několika úrovněmi hradeb a čtyřmi satelitními městečky.

Megadrak je hoden svého jména - posuďte sami pohledem na jeho detailní vlastnosti. Další bonusové mapy
Samotné kampaně by hladovým hráčům asi nestačily. NWC tak do krabice s WoW přihodili ještě cca dvacítku samostatných map. Ovšem ne jen tak ledajakých – jedná se povětšinou o mapy vytvořené v rámci fanouškovské soutěže – a pochopitelně, že se nelovilo ze spodních míst žebříčku. Přiznám se, že jsem nezkoušel všechny, ale těch pár, které jsem stihl odehrát, rozhodně nezklamalo očekávání.

Megadrak a spol., s.r.o.
Nového města či jiných radikálních zlepšení se NWC báli. Jediným dalším bonusem, který stojí za řeč, je tak trojice nových nestvůr, které v kampani číhají za každým druhým bukem. Bezesporu nejsilnější je obří zelený Megadrak. Nemá sice tak dobrý útok jako jeho černý protějšek, ale zasáhne dvakrát tolik polí a především: má rovných tisíc životů, takže poradit si s ním není žádná legrace. Jeho využití pro dobývání hradů je ale pofidérní: neumí létat a je poměrně nešikovný ve shluku vlastních jednotek.
Dále se ve hře objeví poměrně nenápadný, ale smrtící katapult. Nejde o inovativní ani kdovíjak hezky zpracovanou jednotku, ale proklatě silný, to tedy je. Svými střelami navíc zasáhne cca 3x3 pole, takže stojí-li nepřátelské jednotky blízko u sebe, je v domácím táboře veselo :o)
Poslední je obtížně přeložitelný Frenzied Gnasher. To je pro změnu zcela originální divoký netvor, kterého není možné nijak ovládat. Když na něj dojde řada v boji, jednoduše vyrazí za nejsilnějším nepřítelem a opře se do něj svou ohyzdnou tlamou s pořádně nabroušenými tesáky. Obrázek ze zelení oplývající kampaně Erutana Revola. Taktické nedostatky vyvažuje síla a tři stovky v kolonce hit points.

Vylepšení v editoru
Poslední skupina změn se týká editoru misí. Po pravdě, nové vymoženosti jako zjednodušené hledání jen tak tak vyvažují nekompatibilitu s předchozími verzemi. Jediné, co stojí za zmínku, je takzvaný customizable object painter, kdy stačí vybrat několik objektů a označit určité území, kam je program sám náhodně rozmístí. Skupinu je možné si uložit a pak použít jinde, vcelku jde ale o menší přínos, než se podle velkohubých prohlášení NWC dalo očekávat.

Tak mám si to koupit nebo ne?
Takovou otázku si před čtením posledního odstavce pokládá čtenář asi u každé recenze, u datadisků je ale obvzláště ožehavá. Winds of War přinášejí slušnou nabídku šestnácti map vynikající kampaně, dalších map samostatných, tří nových potvor a zlepšení v editoru. Škoda jen, že technicky hra zůstává stále na svém, že nová hudba hraje pouze v menu a ve finální kampani (ta stará už je přeci jen trochu oposlouchaná) a že nebylo změněno poněkud problematické dobývání hradů. I tak jsou ale válečné větry pro majitele HOMM 4 dobrou investicí – dokonce ještě o trochu lepší než Gathering Storm.

Další názor – Ondřej Zach
Ano, v pořadí již druhé rozšíření představuje jasnou volbu pro skalní hráče – kvalitní zpracování kampaní jde na ruku nezbytnému minimu inovací, s nimiž tvůrci přicházejí. Avšak napodruhé se už přeci jenom vkrádá myšlenka, zdalipak nejde o klasickou "nastavovanou kaši". Porovnáme-li nabídnuté novinky s koncovou cenou (599 Kč), nezbývá než konstatovat, že už jsme se setkali s odvážnějšími datadisky...
Hodnocení: 60%

Heroes of Might & Magic 4: Winds of War
Minimum: procesor 300 MHz, 128 MB RAM
Optimum: procesor 450 MHz, 192 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: wallpapery
Výrobce/distributor: New World Computing / 3DO
Distributor v ČR: CD Projekt, kompletně v češtině
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Pěkné nové kampaně a mapy, ale žádné změny ve hře samotné.
Hodnocení: 70%
Autor:



Nejčtenější

V Německu poprvé po 20 letech povolili hru s hákovým křížem

Wolfenstein - cenzura

Satirická hra Bundesfighter II Turbo se stala prvním titulem od roku 1998, ve kterém bylo povoleno zobrazit hákový kříž.

Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

Review bombing hry Dota 2

Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam....



Sony: PlayStation 4 vstupuje do konečné fáze svého cyklu

Kompletní nabídka PlayStation

PlayStation 4 vyšel v listopadu 2013 a v současné generaci je to s prodeji 76,1 milionu celosvětově nejúspěšnější...

Zpátky do Černobylu. S.T.A.L.K.E.R. 2 se vrací do výroby

STALKER

Ukrajinské studio GSC Game World zcela nečekaně oznámilo, že opět pracuje na dříve zrušeném pokračování kultovního...

KVÍZ: Orientujete se v letošních hrách? Zkuste je poznat podle obrázku

Kingdom Come: Deliverance

Sledujete aktuální herní scénu? Tak schválně: otestujte se v našem kvízu, v němž musíte na základě obrázků poznat hry,...

Další z rubriky

RECENZE: Nové karty změnily zažité pořádky v Hearthstonu, Witchwood se povedl

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze jsme se podívali na nové karty, mechanismy a balíčky. Ve druhé pak rozebíráme režim Monster Hunt...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Far Cry 5 nezklamal, boj proti násilné sektě je zábava až do konce

Far Cry 5

V americké Montaně nemají jen krásnou přírodu, ale také násilnou sektu, která se připravuje na konec světa. Kromě...



Najdete na iDNES.cz