Hidden and Dangerous: Fight for Freedom

12:00aktualizováno  9. července 2001 4:18
Už to vypadalo, že datadisk k nejúspěšnější české hře v historii se své recenze na BonusWebu nedočká. Nejprve se k nám ne a ne dostat review code hry a potom spousta počátečních drobných chyb, které mě málem připravily o nervy a vás o recenzi. Nás, větrem ošlehané pařany, však tyhle problémy natolik rozházet nemohou...
Hidden and Dangerous: Fight for Freedom

Jsou hry, na které je radost psát recenze, jsou však také hry, kde je tomu opačně. Ačkoliv jsem se na Fight for Freedom, datadisk k úspěšné české strategii Hidden & Dangerous, zasazené do období 2. světové války od brněnských Illusion Softworks těšil, patří právě mezi tu druhou skupinu. Neříkám, že se nejedná o kvalitní titul, to rozhodně ne, nicméně i přes své kvality na mě vzhledem k drobným, user-non-friendly chybičkám, udělala spíše špatný dojem. Zanechme však raději pochmurných úvodů a vrhněme se přímo na hru samotnou.

Hidden and Dangerous je hra, která spatřila světlo světa v létě loňského roku a přes Take 2 byla distribuována také za hranicemi naší malé zemičky. Úspěch měla obrovský, co si budeme namlouvat, prodalo se jí přes čtvrt milionu kopií a o tomto číslu by si mohli všichni ostatní domácí vývojáři nechat zdát. A jak už to tak bývá, když se něco hráčům líbí, proč toho nevyužít, netěžit na zaběhnutém jméně a nevydat k tomu datadisk, nebo přímo pokračování? Hidden & Dangerous se dočká obojího - datadisk již spatřil světlo světa a na druhém díle už v Brně také pracují a nutno podotknout, že z toho, co jsem měl možnost vidět, bude o několik tříd vyšší, než jeho předchůdci. Říkám správně předchůdci, neboť v datadisku jsem oproti klasickému H&D příliš mnoho vylepšení vzhledem k modernizaci technologií nenašel, ale nepředbíhejme.

Hidden and Dangerous: Fight for Freedom

Fight for Freedom, ostatně jako všechny datadisky, přináší "jen" nové kampaně, které jsou celkem tři, přičemž se skládají z celkem devíti misí. Nebudu se zde podrobně rozepisovat o úkolech, které budete muset v každé z nich vyplnit, od toho recenze nejsou, nutno však podotknout, že scénáře všech těchto kampaní jsou, stejně jako v původním Hidden & Dangerous, svým způsobem vázány na historické události z druhé světové války. Při jejich plnění se pak ocitnete v Polsku, východním Prusku, Ardenách a v Řecku a časově se přesunete na konec druhé světové války, konkrétně na léta páně 1944 - 1946. Nejen na nové kampaně nás však hoši z Illusion Softworks lákají. Na datadisku je totiž také desítka nových zbraní a tři nová vozidla plus dělo.

Instalace hry proběhla, jako u téměř všech novějších her, bez problémů, nicméně už při ní jsem začal dostávat pochybnosti, je-li skutečně Fight for Freedom tak kvalitní hrou, jak o ní její tvůrci a fanoušci tvrdili. Nelíbilo se mi totiž instalační prostředí, kde si sice můžete vybrat minimální, standardní či plnou instalaci programu, ale už vám chybí, stejně jako v případě původních Hidden & Dangerous, informace o tom, kolik místa vám hra zabere na disku. A vzhledem k tomu, že jsem u obou (jako u všech her musíte mít samozřejmě nainstalovanou původní verzi i datadisk) zvolil plnou instalaci, přišel jsem bez varování o téměř 1 GB, což by mi možná ani tolik nevadilo v případě, že bych na to byl upozorněn.

Hidden and Dangerous: Fight for Freedom

Trošičku rozmrzelý instalací jsem tedy, pln očekávání, hru spustil. Přivítalo mě intro, které mi trošičku zpravilo náladu, neboť zpracované bylo vskutku pěkně, ale přece jenom intro nedělá hru hrou a proto jsem po nezbytném nastavení všech detailů, sestavení mého týmu, jeho nutném vybavení zbraněmi a vojenskou technikou a vyčleněním čtyř borců určených k plnění první mise, s chutí spustil start a čekal, než se mi kampaň načte. Jenomže ejhle, byla tu první kolize - hra spadla. Vzhledem k tomu, že systémových prostředků jsem měl dostatek, můj počítač také rozhodně nepatří do starého železa (Celeron 400 MHz, 128 MB RAM, 16 MB graf. karta), byť tam brzo poputuje, byl jsem docela překvapen. Pro jistotu jsem jej tedy zrestartoval a snažil se hru spustit opět. Opět jsem si však mohl vychutnat pouze několikaminutové nastavování a plánování kampaně, aby mi krátce po načtení Fight for Freedom opět spadl. Vzhledem k tomu, že jsem měl na harddisku "jenom" něco málo přes 300 MB volného místa, usoudil jsem, že právě v tomto by mohl být zakopaný pes a jal jsem se udělat čistku, při níž bylo nenávratně ztraceno něco přes 200 MB dat tak, aby volná kapacita byla přes 0,5 GB. Opět jsem resetoval a hru spustil. Tentokráte už jsem mohl v klidu hrát a osvobozovat zajatého spojeneckého agenta a plnit další úkoly stanovené v pěkně propracovaném briefingu. Ani jinak pěkné technické zpracování a následná zábava mi však z paměti špatné zkušenosti z počátků hraní datadisku nevymazaly, upřímně řečeno, rezervovat si na disku kvůli Fight for Freedom téměř 1 GB (při minimální instalaci) mi připadá docela hodně.

Hidden and Dangerous: Fight for Freedom

Abych ale jenom nekritizoval, vrhněme se na vzhled. Samotný Hidden & Dangerous, co se grafického zpracování a designu kampaní týče, postavil laťku docela vysoko a Fight for Freedom ji posouvá ještě o krapánek výše. Původní H&D byl graficky pěkně udělaný a tomu odpovídaly také krvavé nároky. Illusion Softworks se však povedlo upravit engine tak, že grafika je ještě o něco vymakanější, ale nároky o krapánek menší a jedinou vadou na kráse je právě nutnost mít dostatek volného místa pro swapování.

Také umělá inteligence doznala změn směrem k lepšímu a mise jsou o něco náročnější, což logicky posunuje o nějaký ten stupínek nahoru také hratelnost. Některé bugy ji však opět sráží, zvláště iritující je, když vás člen vlastního komanda omylem zastřelí zezadu. Když se mi tohle v první kampani stalo, měl jsem chuť se na hru i na recenzi definitivně vykašlat a věnovat se něčemu užitečnějšímu, než rozčilování se. Naštěstí jsem tuto chybu neudělal a vychutnal si všechny tři kampaně a nutno říct, že počáteční "černé chvilky" Fight for Freedom se již neopakovaly. Navíc reputaci hře napravila také kvalitní hudba a ozvučení, takže jsem se dokonce rozhodl udělit hře vyšší hodnocení, než 17%, které jsem byl rozhodnut jí udělit po hodině úspěšného instalování a neúspěšných snah ji spustit.

Závěrem mi tedy, i přes rozpaky, které u mě přetrvávají, nezbývá nic jiného, než konstatovat, že koupí Fight for Freedoms rozhodně neprohloupíte a prodloužíte si příjemně strávený čas u své oblíbené hry o dalších zhruba pět, šest hodin čistého herního času (to samozřejmě ve chvíli, kdy hru už trošku znáte, napoprvé to bude takových osm až deset hodin). Na druhou stranu v případě, že tento datadisk minete, vlasy si kvůli tomu rvát nemusíte. Já osobně se k němu již vracet nebudu a zůstanu věrný starým dobrým původním Hidden & Dangerous.

Hidden and Dangerous: Fight for Freedom
Výrobce: Illusion Softworks
Distributor: Take 2