Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron

  12:00aktualizováno  11:34
Skrytí & nebezpeční udeřili přesně před rokem a není překvapením, že chtějí svůj úspěch zopakovat ve zbrusu novém datadisku. Co nového si pro nás kromě řádky nových misí profíci z SAS připravili?
70

Hidden & Dangerous: Sabre Squadron

Platforma: PC
Výrobce: Illusion Softworks

Herní karta

Hidden & Dangerous 2: Sabre SquadronJe vždy potěšitelné, když kterákoliv hra nevsází jen na drtivý útok reklamy a všeobecný hype. Právě takovou hrou totiž Hidden & Dangerous: Sabre Squadron je – pár stručných zpráv jen aby se vědělo, že brněnští Illusion Softworks něco kutí, a pak už jen dochvilné vydání. Tak to má být a o to příjemnější je, že se do nás z plakátů na každém rohu nechce zakousnout motorová pila nebo revoltující střeva nějakého nešťastníka stávkující za volné vycházky. Byť druhý díl taktické akce sklidil v zahraničí „pouze“ nadprůměrná hodnocení, popularita titulu v naší zemičce dosahuje extatického uctívání nejen skalními fanoušky. Čert ví, zdali za to může jen přehnaná míra patriotismu v nás nebo umné skloubení realismu, akce a velké míry strategických prvků ve hře samotné.

Ať tak či onak, autoři nyní přicházejí s rozšířením Sabre Squadron, k jehož pokoření si budeme muset připravit originál původní hry a přibližně deset hodin čistého herního času. Před pár Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadronlety bychom za takovou herní dobu jistě spílali na hlavy tvůrců, ovšem časy se mění a dnes můžeme za dvě tři odpoledne pohodového hraní jen děkovat, navíc když se jedná o pouhý datadisk (vzpomeňme na směšně krátký kill.switch, jenž byl prezentován jako regulérní hra). Devět nových misí rozdělených do čtyřech minioperací jsou však mimo několika zbraní a vybavení všechno, co Sabre Squadron nabízí. Čekal-li někdo nové módy do hry více hráčů, editor nebo jakoukoliv jinou přidanou hodnotu, bude nejspíše zklamán. Věčné zatracení si za to však hra v žádném případě nezaslouží, neboť v nové kampani nalezneme to nejlepší z původních Hidden & Dangerous 2.


Je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci.

Obrana mostu v podání Sabre Squadron
Nejprve si most nahrubo vyčistíme zdálky...
...když tu přijíždějí nepřátelské tanky, je třeba začít jednat!
Trotl v PAK 40 vystřílel všechnu munici ještě než tanky dorazily...
Obrana mostu
Obrana mostu
Obrana mostu
...takže přichází plán B. Z inventáře vyhodit zbytečnosti a napakovat se municí pro bazooku...
...dostat se přes údolí na druhou stranu, nepříteli do zad, a zacílit na slabě pancéřovaná záda tanku...
...a zmáčknout spoušť. BUM! Neměl na mě mířit tou divnou trubkou, čajzl.
Obrana mostu
Obrana mostu
Obrana mostu

Sabre Squadron hráče nejdříve předhodí napospas rozlehlé ponorkové základně v operaci Ammobox. Již zde je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci. Základna působí velice organicky a její rozlehlost dává prostor hned k několika možným cestám postupu.Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron Budeme se tiše plížit mezi dřevěnými boudami nebo si zkrátíme cestu přes půl mapy vyřízením stráží na hradbách a tichým proběhnutím po ochozu? Z dalších kousků jmenujme například operaci Heat, ve které budeme poněkud akčněji zachraňovat rukojmí z pouštní oázy nebo projekt Houndsmith, při němž se hráčova jednotka přidá na stranu francouzské domobrany a ukáže nacistům, zač je toho loket. Obecně lze v nových misích nalézt jak akčnejší kousky určené především k proběhnutí v pohledu první, případně třetí osoby, tak operace, při nichž se ke slovu dostane taktika a samozřejmě oblíbená taktická mapa. Nepřijdeme také o intermezzo odehrávající se v pouštním kaňonu, kde hrají klíčovou roli vozidla, ovšem s mírným zklamáním můžeme říci, že datadisku chybí cokoliv nového. V Hidden & Dangerous 2 nás mile překvapil například vyhlídkový let v bombardéru (pravda, vyhlíželo se přes zaměřovače kulometů, ale mělo to své kouzlo), zde nalezneme jen to staré dobré vyleštěné k dokonalosti. Mírným zpestřením je jedině adrenalinové bránění klíčového mostu, Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadronjehož pilíře se smrtelnou vášní objímají svazky dynamitu a z druhé strany se rojí jeden nepřátelský Tiger za druhým.

Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu.

Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu. Budovy opět lemují desítky slepých dveří, které nikam nevedou a ze kterých by mistr Potěmkin jistě křepčil blahem. U polorozbořených ulic z původní hry se to dalo jakž takž pochopit, ovšem fakt, že lze uprostřed prvně zmíněné základny vejít pouze do jedné ze série takřka stejných chat a uvnitř navíc jen do jedněch dveří ze dvou, působí přinejmenším rozpačitě. Jistě, je to jen detail, kterého si hráč v průběhu akce všimne jen zřídka, ale u tak komplexní hry, jakou Hidden & Dangerous je, by se dala očekávat větší propracovanost. A netýká se to jen obligátních dveří,Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron za celou hru si popovídáme toliko s pár muničními bednami, tuctem poplachových tlačítek a několika statickými zbraněmi.

Obecně lze říci, že datadisku chybí něco nového. Najdeme zde pouze to staré dobré, vyleštěné k dokonalosti.

Druhou, o něco zásadnější, výtku lze směřovat na adresu obtížnosti. Je rozhodně příjemné, že na střední obtížnost hráč kampaní neprojde s prstem v nose, v hlavni své milované M1 Garand či kdoví kde ještě, nicméně na druhou stranu v kontextu s pouhou jednou úložnou pozicí (byť do ní můžeme ukládat do aleluja) a dlouhými nahrávacími časy se hráčovi vlasy mají na co těšit. Buď mu zešediví nebo si je vytrhá. Omezené ukládání zamrzí zejména, pokud vezmeme v potaz taktické ladění titulu, kdy hra přímo vybízí k paralelnímu zkoušení několika různých postupů, přičemž by se návratHidden & Dangerous 2: Sabre Squadron k dřívější pozici rozhodně hodil. Když se pak náhodou tým dostane do slepé uličky, například nevhodným uložením hry před hlavní nepřátelského tanku, většinou nezbývá, než celou misi opakovat.

Technická stránka se oproti původní hře z pochopitelných důvodů nijak razantně nezměnila, přibylo jen pár nových textur a řádka animací mezi jednotlivými misemi. Drobné zlepšení lze sledovat u umělé inteligence, přičemž se již tým v režimu taktické mapy snaží o něco důsledněji reagovat na hráčovi příkazy, i když se třeba právě nachází pod nepřátelskou palbou. Stále však lze narazit například na nacistu, kterak se snaží sbalit roh budovy a hráče si vůbec nevšímá. O něco horší je pak případ, kdy se stejný roh stavby naštve a nechá skopčáka, aby střílel skrze něj, ovšem za celou dobu hraní se toto přihodilo asi jedinkrát.

Verdikt: Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron není datadiskem, který by lámal rekordy v počtu inovací. Místo toho přináší devět zbrusu nových misí, jež si berou to nejlepší z původní hry a důstojně ji tak rozšiřují o slušnou porci zábavy. Bohužel, od minula přetrvalo i několik chybek, ale přesto by si hru neměli nechat ujít nejen skalní příznivci virtuálních jednotek SAS.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

93 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 707 čtenářů



Nejčtenější

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Autoři Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.