Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron
Je vždy potěšitelné, když kterákoliv hra nevsází jen na drtivý útok reklamy a všeobecný hype. Právě takovou hrou totiž Hidden & Dangerous: Sabre Squadron je – pár stručných zpráv jen aby se vědělo, že brněnští Illusion Softworks něco kutí, a pak už jen dochvilné vydání. Tak to má být a o to příjemnější je, že se do nás z plakátů na každém rohu nechce zakousnout motorová pila nebo revoltující střeva nějakého nešťastníka stávkující za volné vycházky. Byť druhý díl taktické akce sklidil v zahraničí „pouze“ nadprůměrná hodnocení, popularita titulu v naší zemičce dosahuje extatického uctívání nejen skalními fanoušky. Čert ví, zdali za to může jen přehnaná míra patriotismu v nás nebo umné skloubení realismu, akce a velké míry strategických prvků ve hře samotné.
Ať tak či onak, autoři nyní přicházejí s rozšířením Sabre Squadron, k jehož pokoření si budeme muset připravit originál původní hry a přibližně deset hodin čistého herního času. Před pár lety bychom za takovou herní dobu jistě spílali na hlavy tvůrců, ovšem časy se mění a dnes můžeme za dvě tři odpoledne pohodového hraní jen děkovat, navíc když se jedná o pouhý datadisk (vzpomeňme na směšně krátký kill.switch, jenž byl prezentován jako regulérní hra). Devět nových misí rozdělených do čtyřech minioperací jsou však mimo několika zbraní a vybavení všechno, co Sabre Squadron nabízí. Čekal-li někdo nové módy do hry více hráčů, editor nebo jakoukoliv jinou přidanou hodnotu, bude nejspíše zklamán. Věčné zatracení si za to však hra v žádném případě nezaslouží, neboť v nové kampani nalezneme to nejlepší z původních Hidden & Dangerous 2.
Je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci.
| ||
Nejprve si most nahrubo vyčistíme zdálky... |
...když tu přijíždějí nepřátelské tanky, je třeba začít jednat! |
Trotl v PAK 40 vystřílel všechnu munici ještě než tanky dorazily... |
...takže přichází plán B. Z inventáře vyhodit zbytečnosti a napakovat se municí pro bazooku... |
...dostat se přes údolí na druhou stranu, nepříteli do zad, a zacílit na slabě pancéřovaná záda tanku... |
...a zmáčknout spoušť. BUM! Neměl na mě mířit tou divnou trubkou, čajzl. |
Sabre Squadron hráče nejdříve předhodí napospas rozlehlé ponorkové základně v operaci Ammobox. Již zde je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci. Základna působí velice organicky a její rozlehlost dává prostor hned k několika možným cestám postupu. Budeme se tiše plížit mezi dřevěnými boudami nebo si zkrátíme cestu přes půl mapy vyřízením stráží na hradbách a tichým proběhnutím po ochozu? Z dalších kousků jmenujme například operaci Heat, ve které budeme poněkud akčněji zachraňovat rukojmí z pouštní oázy nebo projekt Houndsmith, při němž se hráčova jednotka přidá na stranu francouzské domobrany a ukáže nacistům, zač je toho loket. Obecně lze v nových misích nalézt jak akčnejší kousky určené především k proběhnutí v pohledu první, případně třetí osoby, tak operace, při nichž se ke slovu dostane taktika a samozřejmě oblíbená taktická mapa. Nepřijdeme také o intermezzo odehrávající se v pouštním kaňonu, kde hrají klíčovou roli vozidla, ovšem s mírným zklamáním můžeme říci, že datadisku chybí cokoliv nového. V Hidden & Dangerous 2 nás mile překvapil například vyhlídkový let v bombardéru (pravda, vyhlíželo se přes zaměřovače kulometů, ale mělo to své kouzlo), zde nalezneme jen to staré dobré vyleštěné k dokonalosti. Mírným zpestřením je jedině adrenalinové bránění klíčového mostu, jehož pilíře se smrtelnou vášní objímají svazky dynamitu a z druhé strany se rojí jeden nepřátelský Tiger za druhým.
Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu.
Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu. Budovy opět lemují desítky slepých dveří, které nikam nevedou a ze kterých by mistr Potěmkin jistě křepčil blahem. U polorozbořených ulic z původní hry se to dalo jakž takž pochopit, ovšem fakt, že lze uprostřed prvně zmíněné základny vejít pouze do jedné ze série takřka stejných chat a uvnitř navíc jen do jedněch dveří ze dvou, působí přinejmenším rozpačitě. Jistě, je to jen detail, kterého si hráč v průběhu akce všimne jen zřídka, ale u tak komplexní hry, jakou Hidden & Dangerous je, by se dala očekávat větší propracovanost. A netýká se to jen obligátních dveří, za celou hru si popovídáme toliko s pár muničními bednami, tuctem poplachových tlačítek a několika statickými zbraněmi.
Obecně lze říci, že datadisku chybí něco nového. Najdeme zde pouze to staré dobré, vyleštěné k dokonalosti.
Druhou, o něco zásadnější, výtku lze směřovat na adresu obtížnosti. Je rozhodně příjemné, že na střední obtížnost hráč kampaní neprojde s prstem v nose, v hlavni své milované M1 Garand či kdoví kde ještě, nicméně na druhou stranu v kontextu s pouhou jednou úložnou pozicí (byť do ní můžeme ukládat do aleluja) a dlouhými nahrávacími časy se hráčovi vlasy mají na co těšit. Buď mu zešediví nebo si je vytrhá. Omezené ukládání zamrzí zejména, pokud vezmeme v potaz taktické ladění titulu, kdy hra přímo vybízí k paralelnímu zkoušení několika různých postupů, přičemž by se návrat k dřívější pozici rozhodně hodil. Když se pak náhodou tým dostane do slepé uličky, například nevhodným uložením hry před hlavní nepřátelského tanku, většinou nezbývá, než celou misi opakovat.
Technická stránka se oproti původní hře z pochopitelných důvodů nijak razantně nezměnila, přibylo jen pár nových textur a řádka animací mezi jednotlivými misemi. Drobné zlepšení lze sledovat u umělé inteligence, přičemž se již tým v režimu taktické mapy snaží o něco důsledněji reagovat na hráčovi příkazy, i když se třeba právě nachází pod nepřátelskou palbou. Stále však lze narazit například na nacistu, kterak se snaží sbalit roh budovy a hráče si vůbec nevšímá. O něco horší je pak případ, kdy se stejný roh stavby naštve a nechá skopčáka, aby střílel skrze něj, ovšem za celou dobu hraní se toto přihodilo asi jedinkrát.
Verdikt: Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron není datadiskem, který by lámal rekordy v počtu inovací. Místo toho přináší devět zbrusu nových misí, jež si berou to nejlepší z původní hry a důstojně ji tak rozšiřují o slušnou porci zábavy. Bohužel, od minula přetrvalo i několik chybek, ale přesto by si hru neměli nechat ujít nejen skalní příznivci virtuálních jednotek SAS.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 717 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam
Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...