Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron

  12:00aktualizováno  11:34
Skrytí & nebezpeční udeřili přesně před rokem a není překvapením, že chtějí svůj úspěch zopakovat ve zbrusu novém datadisku. Co nového si pro nás kromě řádky nových misí profíci z SAS připravili?
70

Hidden & Dangerous: Sabre Squadron

Platforma: PC
Výrobce: Illusion Softworks

Herní karta

Hidden & Dangerous 2: Sabre SquadronJe vždy potěšitelné, když kterákoliv hra nevsází jen na drtivý útok reklamy a všeobecný hype. Právě takovou hrou totiž Hidden & Dangerous: Sabre Squadron je – pár stručných zpráv jen aby se vědělo, že brněnští Illusion Softworks něco kutí, a pak už jen dochvilné vydání. Tak to má být a o to příjemnější je, že se do nás z plakátů na každém rohu nechce zakousnout motorová pila nebo revoltující střeva nějakého nešťastníka stávkující za volné vycházky. Byť druhý díl taktické akce sklidil v zahraničí „pouze“ nadprůměrná hodnocení, popularita titulu v naší zemičce dosahuje extatického uctívání nejen skalními fanoušky. Čert ví, zdali za to může jen přehnaná míra patriotismu v nás nebo umné skloubení realismu, akce a velké míry strategických prvků ve hře samotné.

Ať tak či onak, autoři nyní přicházejí s rozšířením Sabre Squadron, k jehož pokoření si budeme muset připravit originál původní hry a přibližně deset hodin čistého herního času. Před pár Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadronlety bychom za takovou herní dobu jistě spílali na hlavy tvůrců, ovšem časy se mění a dnes můžeme za dvě tři odpoledne pohodového hraní jen děkovat, navíc když se jedná o pouhý datadisk (vzpomeňme na směšně krátký kill.switch, jenž byl prezentován jako regulérní hra). Devět nových misí rozdělených do čtyřech minioperací jsou však mimo několika zbraní a vybavení všechno, co Sabre Squadron nabízí. Čekal-li někdo nové módy do hry více hráčů, editor nebo jakoukoliv jinou přidanou hodnotu, bude nejspíše zklamán. Věčné zatracení si za to však hra v žádném případě nezaslouží, neboť v nové kampani nalezneme to nejlepší z původních Hidden & Dangerous 2.


Je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci.

Obrana mostu v podání Sabre Squadron
Nejprve si most nahrubo vyčistíme zdálky...
...když tu přijíždějí nepřátelské tanky, je třeba začít jednat!
Trotl v PAK 40 vystřílel všechnu munici ještě než tanky dorazily...
Obrana mostu
Obrana mostu
Obrana mostu
...takže přichází plán B. Z inventáře vyhodit zbytečnosti a napakovat se municí pro bazooku...
...dostat se přes údolí na druhou stranu, nepříteli do zad, a zacílit na slabě pancéřovaná záda tanku...
...a zmáčknout spoušť. BUM! Neměl na mě mířit tou divnou trubkou, čajzl.
Obrana mostu
Obrana mostu
Obrana mostu

Sabre Squadron hráče nejdříve předhodí napospas rozlehlé ponorkové základně v operaci Ammobox. Již zde je znát, že designér rozhodně nebyl minimalista a že si s návrhem map dal nějakou tu práci. Základna působí velice organicky a její rozlehlost dává prostor hned k několika možným cestám postupu.Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron Budeme se tiše plížit mezi dřevěnými boudami nebo si zkrátíme cestu přes půl mapy vyřízením stráží na hradbách a tichým proběhnutím po ochozu? Z dalších kousků jmenujme například operaci Heat, ve které budeme poněkud akčněji zachraňovat rukojmí z pouštní oázy nebo projekt Houndsmith, při němž se hráčova jednotka přidá na stranu francouzské domobrany a ukáže nacistům, zač je toho loket. Obecně lze v nových misích nalézt jak akčnejší kousky určené především k proběhnutí v pohledu první, případně třetí osoby, tak operace, při nichž se ke slovu dostane taktika a samozřejmě oblíbená taktická mapa. Nepřijdeme také o intermezzo odehrávající se v pouštním kaňonu, kde hrají klíčovou roli vozidla, ovšem s mírným zklamáním můžeme říci, že datadisku chybí cokoliv nového. V Hidden & Dangerous 2 nás mile překvapil například vyhlídkový let v bombardéru (pravda, vyhlíželo se přes zaměřovače kulometů, ale mělo to své kouzlo), zde nalezneme jen to staré dobré vyleštěné k dokonalosti. Mírným zpestřením je jedině adrenalinové bránění klíčového mostu, Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadronjehož pilíře se smrtelnou vášní objímají svazky dynamitu a z druhé strany se rojí jeden nepřátelský Tiger za druhým.

Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu.

Pokud Sabre Squadron vyniká v návrhu map a hratelnosti, je tomu právě naopak v otázce (ne)interaktivity, jež byla ponejvíce vytýkána již předchozímu dílu. Budovy opět lemují desítky slepých dveří, které nikam nevedou a ze kterých by mistr Potěmkin jistě křepčil blahem. U polorozbořených ulic z původní hry se to dalo jakž takž pochopit, ovšem fakt, že lze uprostřed prvně zmíněné základny vejít pouze do jedné ze série takřka stejných chat a uvnitř navíc jen do jedněch dveří ze dvou, působí přinejmenším rozpačitě. Jistě, je to jen detail, kterého si hráč v průběhu akce všimne jen zřídka, ale u tak komplexní hry, jakou Hidden & Dangerous je, by se dala očekávat větší propracovanost. A netýká se to jen obligátních dveří,Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron za celou hru si popovídáme toliko s pár muničními bednami, tuctem poplachových tlačítek a několika statickými zbraněmi.

Obecně lze říci, že datadisku chybí něco nového. Najdeme zde pouze to staré dobré, vyleštěné k dokonalosti.

Druhou, o něco zásadnější, výtku lze směřovat na adresu obtížnosti. Je rozhodně příjemné, že na střední obtížnost hráč kampaní neprojde s prstem v nose, v hlavni své milované M1 Garand či kdoví kde ještě, nicméně na druhou stranu v kontextu s pouhou jednou úložnou pozicí (byť do ní můžeme ukládat do aleluja) a dlouhými nahrávacími časy se hráčovi vlasy mají na co těšit. Buď mu zešediví nebo si je vytrhá. Omezené ukládání zamrzí zejména, pokud vezmeme v potaz taktické ladění titulu, kdy hra přímo vybízí k paralelnímu zkoušení několika různých postupů, přičemž by se návratHidden & Dangerous 2: Sabre Squadron k dřívější pozici rozhodně hodil. Když se pak náhodou tým dostane do slepé uličky, například nevhodným uložením hry před hlavní nepřátelského tanku, většinou nezbývá, než celou misi opakovat.

Technická stránka se oproti původní hře z pochopitelných důvodů nijak razantně nezměnila, přibylo jen pár nových textur a řádka animací mezi jednotlivými misemi. Drobné zlepšení lze sledovat u umělé inteligence, přičemž se již tým v režimu taktické mapy snaží o něco důsledněji reagovat na hráčovi příkazy, i když se třeba právě nachází pod nepřátelskou palbou. Stále však lze narazit například na nacistu, kterak se snaží sbalit roh budovy a hráče si vůbec nevšímá. O něco horší je pak případ, kdy se stejný roh stavby naštve a nechá skopčáka, aby střílel skrze něj, ovšem za celou dobu hraní se toto přihodilo asi jedinkrát.

Verdikt: Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron není datadiskem, který by lámal rekordy v počtu inovací. Místo toho přináší devět zbrusu nových misí, jež si berou to nejlepší z původní hry a důstojně ji tak rozšiřují o slušnou porci zábavy. Bohužel, od minula přetrvalo i několik chybek, ale přesto by si hru neměli nechat ujít nejen skalní příznivci virtuálních jednotek SAS.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

93 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 711 čtenářů

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warcraft vyostřil boj Hordy a Aliance - druhá část

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze online hry na hrdiny World of Warcraft láká na válku mezi znepřátelenými frakcemi, ale i...

Jen kvůli příběhové kampani si Battlefield V nekupujte. I když je skvělá

Battlefield 5

Navzdory zpackanému oznámení a mizerné betě to vypadá, že letošní Battlefield je možná ten vůbec nejlepší v historii...

RECENZE: Thronebreaker je parádní karetní Zaklínač. I bez Geralta

Thronebreaker: The Witcher Tales - obrázky z recenzování

Sběratelských karetních her je v poslední době tolik, že by je nespočítal ani pacient trpící chronickou mnohoprstostí....

Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže
Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže

Doba, kdy v žádné domácí lékárničce nechyběl klasický rtuťový teploměr, už je dávno pryč. Nahradila ho celá řada inovativních nástupců, které se liší způsobem i přesností měření, ale také cenou. Žádná domácnost, především pak s malými dětmi, by bez teploměru zůstat neměla.

Najdete na iDNES.cz