Hidden & Dangerous 2 - vrací se

  12:00aktualizováno  22. června 10:50
V brněnských kancelářích Illusion Softworks se již delší dobu pracuje na skvěle vypadajícím pokračování. O jeho vývoji jsme si popovídali se členy týmu, který pro nás pokračování taktické akce z druhé světové války připravuje…

HIDDEN & DANGEROUS 2
Výrobce: Illusion Softworks
Vydavatel: Take 2
Datum vydání: Vánoce 2002
homepage
Vyberte si téma...

O pionýrských začátcích - "Přišel jsem do práce, bouchnul do stolu a obraz na monitoru začal skákat…"

O iluzích a druhém díle - "Neplatí, že když jeden kopáč vykope příkop za šest hodin, že to tisíc kopáčů zmákne za šest vteřin…"

O protahování vývoje - "Už z toho ani sami nemáme radost, ale chceme, aby to byla velmi dobrá hra…"

O stylu hraní - "Lidi nechápali, jak to, že je ten briefing k ničemu – a štvalo je to…"

O prostředí a misích - "Lidi si řeknou: "To je skvělý, to bylo v Ryanovi" – a koupí si to, i kdyby to byl šit…"

O zbraních a vozidlech - "Modely jako takové se můžou měřit i s některými simulátory…"

O enginu a AI - "Nechceme, aby se stávalo, že někde stojí dva, ty jednoho zastřelíš a s druhým to ani nehne…"

V historii českých her bychom mohli najít řadu mezníků, počínaje prvním komerčním projektem Tajemství Oslího ostrova přes první CD hru s dabingem Dračí Historie až k prvnímu dílu taktické akce z druhé světové války Hidden & Dangerous (pokračovat bychom pak mohli přes veleúspěšný Flashpoint až třeba k nedávno vydané Mafii). Čím byla hra tak zajímavá? Když pomineme čistá čísla hovořící o prodeji více než 500.000 kusů (včetně verze pro konzoli Dreamcast), byla to první česká hra, která se dočkala úspěchu na zahraničním trhu a založila tím slávu Vochozkovy společnosti Illusion Softworks.
Bylo by přinejmenším zvláštní, kdyby vedení nedalo zelenou pokračování prvních Hiddenů. A taky že ano. O historii týmu a vývoji dlouho očekávané české hry jsme si v Brně povídali s vedoucím týmu Peterem Kubkem a s vedoucím výtvarníkem Martinem Benešem.

O pionýrských začátcích
Hidden & Dangerous 2 "Takže my dva jsme u Illusionů už od začátku, já osobně jsem pracoval na Slovensku jako nadšenec ještě s Michalem Bačíkem (bývalý hlavní programátor – pozn. red.) pro Vochozku na Lurid Landu, takové malé logické hře. On si na mě pak vzpomněl a zavolal mi, že zakládá nový, profesionální tým," vypráví Peter. Začátky byly skutečně pionýrské, Peter s Martinem vzpomínají, že si dokonce museli s sebou brát vlastní počítač. "Vlastně jsem jel do Brna a ani jsem nevěděl, co se bude dělat. Něco jsem slyšel o Vikingách, pak zas něco úplně jiného…" Nakonec se rozhodlo, že se bude pracovat na hře z druhé světové války a postupem času vznikl celý – velmi originální – desing Hidden & Dangerous. "Já si na Vochozku pamatuju ještě ze střední školy," navazuje Martin, "kdy jsme se s klukama taky pokoušeli o nějaký projekt. Ukázali jsme mu to, on řekl pěkný, ale asi to nepůjde, což nám bylo víceméně jasné. Pak jsem dostudoval, neměl nějakou dobu do čeho píchnout, až najednou zazvonil telefon, v něm Vochozka a rovnou na mě: seber se – pojedeš do Brna." Podmínky, které tehdy vládly v začínajícím týmu, vypadají dnes směšně: "Dneska sem přijedou lidi do firmy a očekávají, že budou mít devatenáctku monitor, dvougigahertzový procesor a všechen možný software. Peter si tentkrát musel přivézt vlastní počítač, já dostal katastrofální 486 se čtrnáctkou monitorem, nemělo to ani CD, ani zvukovku! Úžasný. To jsem přišel do práce, bouchnul do stolu a obraz na monitoru začal skákat…" I tak to bylo ale o třídu lepší, než kdykoliv dříve – a první členové Illusion Softworks si to ani nepřipouštěli. Ač pracovali leckdy v otřesných podmínkách, měli jisté místo a zázemí, které jim mohla řada jiných vývojářů závidět. "Nikdy se nestalo, že bychom nedostali peníze, což bylo něco jiného proti Slovensku, kde jsme si celý vývoj, kanceláře a tak museli financovat z vlastní kapsy."

O iluzích a práci na druhém díle
Hidden & Dangerous 2 "Pak jsme dokončili jedničku, to trvalo rok a půl," pokračuje Peter. "Řekli jsme si super, máme zkušenosti, nabereme ještě nějaké lidi, a představovali jsme si, jak když nás bude víc, půjde všechno ještě desetkrát rychleji. Výsledek byl, že jsme se v průběhu tohoto projektu naučili ještě mnohem víc, než v průběhu jedničky…" Bylo potřeba zvládnout organizační záležitosti, zajistit, aby každý měl práci a byl v každou chvíli užitečný pro tým a pro celou hru. "Byl to rozdíl, protože v největším rozkvětu týmu na jedničku nás bylo šest, většinou jsme dělali ve čtyřech lidech – tři grafici a jeden programátor (protože Michal Bačík tenkrát byl schopen naprogramovat všechno sám)." Důležitá je pochopitelně i osoba Tomáše Pluhaříka, který přišel jako designer na datadisk Fight for Freedom. "Jeho práce bylo napsat design documenty, ale také říkat lidem, jak se co má dělat, měl vymyslet, jak to bude vypadat, kreslit mapy atd. Je mi líto, že to musím říct, ale jsou to právě ty věci, které doteď ze hry odklízíme. Určitě to bylo děláno s dobrým záměrem, ale nedopadlo by to ve hře dobře – byla tam spousta chyb, historických nesmyslů – a hlavně to bylo strašně megalomanské." Na Hidden & Dangerous 2 v současné době pracuje tým asi dvaceti lidí. Divíte se, že to nevíme přesně? Konec divení – ani Peter s Martinem nebyli schopni říci přesné číslo, až nakonec se ustálili právě na této hodnotě…

Přehled zbraní #1 - pistole a odstřelovací pušky

Colt 1911 - rychlost: 251 m/s, kalibr: 11,43 mm, zásobník: 7 nábojů, váha: 1106 g, sek. útok: pažba

Taisho 14 - rychlost: 335 m/s, kalibr: 8 mm, zásobník: 8, váha: 879 g, sek. útok: pažba

Enfield .38 - rychlost: 183 m/s, kalibr: 9,65 mm, zásobník: 6, váha: 766 g, sek. útok: pažba

Tokarev - rychlost: 280 m/s, kalibr: 7,62/7,63 mm, zásobník: 8, váha: 840 g, sek. útok: pažba

Parabellum P08 - rychlost: 351 m/s, kalibr: 9 mm, zásobník: 8, váha: 965 g, sek. útok: pažba

M97 - rychlost: 732 m/s, kalibr: 6,5 mm, zásobník: 5, váha: 4313 g, sek. útok: pažba

K97 K - rychlost: 747 m/s, kalibr: 7,92 mm, zásobník: 5, váha: 3887 g, sek. útok: pažba

Enfield Mk. 1 - rychlost: 732 m/s, kalibr: 7,7 mm, zásobník: 10, váha: 4114 g, sek. útok: pažba

Springfield - rychlost: 855 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 5, váha: 4100 g, sek. útok: pažba

O protahování vývoje
Hidden & Dangerous 2 Naše další otázka zasáhla citlivé místo autorů. "Vývoj Hiddenů oficiálně běží už od ledna 2000, čili vlastně už třetím rokem…" Proč? "Mohou za to změny v designu a pak samozřejmě přechod ze starého enginu na LS3D, na kterém běží například Mafia," vysvětluje Peter. Ač se však vývoj druhého dílu leckdy pohyboval po stezkách delších, ale zato méně schůdných, nyní můžeme říci, že je vše na nejlepší cestě k brzkému dokončení. "Ani nebyly tak hrozné změny enginu, jako to, že jsme měli na začátku úplně jinou koncepci Hidden & Dangerous 2, měl to být úplně jiný žánr. Nakonec se ukázalo, že je to naprosto zcestné, už třeba jenom proto, že hlavní hrdina musel vždycky přežít. Takže když Tomáš odešel, vlastně jsme se vybodli na celou tu koncepci, začali dělat úplně znova a vrátili se k jedničce, jenom v novém kabátě. Problém je samozřejmě ten, že jsme se soustředili na úplně jiné věci, co se týká hratelnosti, takže ty typické vojenské věci, které tam měly být, teď teprve doháníme. Proto se to tak natahuje, už z toho sami nemáme radost, ale rádi bychom, aby z toho pořád ještě byla velmi dobrá hra," dodává Martin.

O stylu hraní
Hidden & Dangerous 2 Po všech změnách tedy bylo upuštěno od výrazně příběhové orientace kampaně a hra se připodobnila prvnímu dílu. Dočkáme se opět sledu misí, ve kterých budeme ovládat komando čtyř vojáků britských jednotek SAS a plnit ty nejsložitější, nejtvrdší a nejtajnější operace, které v letech 1941-45 spojenecké armády podnikaly proti svým nepřátelům. Před každou misí dostanete briefing, který vám vysvětlí, co vás v ní očekává, a bude na vás, abyste vybrali a vyzbrojili četu, kterou následně do akce vyšlete. "Původně jsme tam měli takové věci, že jste dostali briefing, ale pak se vám na začátku mise objevila hláška, že jste seskočili někde jinde a původní instrukce tak byly k ničemu. Fajn. Ale když to hráli lidi, tak to nechápali – jak to, že je ten briefing k ničemu – a štvalo je to. Takže podobných situací se chceme vyvarovat a udělat to tak, aby to každý pochopil a abyste vždycky věděli, co dělat." Pak přichází velmi důležitá plánovací část. Rozdělíte tým na skupinky či jednotlivé vojáky, naprogramujete jim waypointy a nejrůznější akce, načež hru spustíte a v roli jednoho ze členů komanda plníte úkoly podobně jako v taktických hrách typu Rainbow Six. Mezi vojáky pochopitelně můžete přepínat, takže vaše smrt ještě zdaleka neznamená konec celé mise.

Přehled zbraní #2 - samopaly a lehké kulomety

M1 Thompson - rychlost: 274m/s, kalibr: 11,43mm, zásobník: 20/30, váha: 4767g, sek. útok: pažba

Spagin - rychlost: 503 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 71, váha: 3632 g, sek. útok: pažba

MP 40 - rychlost: 366 m/s, kalibr: 9 mm, zásobník: 32, váha: 4710 g, sek. útok: pažba

Sten Gun Mk 2 - rychlost: 366 m/s, kalibr: 9 mm, zásobník: 32, váha: 3462 g, sek. útok: pažba

PPS 1943 - rychlost: 488 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 35, váha: 3334 g, sek. útok: pažba

Sten Gun Mk 2 S - rychlost: 305 m/s, kalibr: 9 mm, zásobník: 32, váha: 3518 g, sek. útok: pažba

Bar - rychlost: 853 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 20, váha: 9988 g, sek. útok: pažba

Degtyarev DP 1928 - rychlost: 838m/s, kalibr: 7,62mm, zásobník: 47, váha: 9307g, sek.: pažba

Bren gun - rychlost: 732 m/s, kalibr: 7,7 mm, zásobník: 30, váha: 10130 g, sek. útok: pažba

O herním prostředí a misích
Hidden & Dangerous 2 Většina misí (celkem by jich mělo být něco přes 20) se odehrává ve velmi realisticky vypadajícím prostředí. Jak mise Hidden & Dangerous 2 vznikají? "Konkrétně tuhle vesnici (Peter v době návštěvy pracoval na scéně z poslední mise hry – pozn. red.) jsme tvořili podle skutečných modelů, že jsme jeli na venkov, všechno jsme tam nafotili, převedli věrně do hry – a samozřejmě trochu přestavěli pro účely hry." Co se úkolů týče, asi vás bude zajímat, jestli se dočkáme skutečných operací nebo půjde o smyšlené akce. "Hry často prodává jenom to, že je tam třeba vylodění na Omaha Beach. Lidi si řeknou "To je skvělý, to bylo v Ryanovi" a jdou a koupí si to, i kdyby to byl shit. My bychom neradi těžili na takovém tom otrockém vykrádání filmů. Viděli jsme filmy jako Tenká červená linie a další a snažili se víceméně pochopit vcelku o co tam šlo, jaké motivy byly použity, jaké akce a na pozadí toho se snažíte dotvořit náboj do těch misí, co máme." Kdo si zvykl na obrovskou volnost Flashpointu, bude možná zklamán. Ve hře se může jen do malého množství interiérů, celé úrovně jsou o poznání menší. V této souvislosti Peter zdůrazňuje: "Hidden & Dangerous 2 není v žádném případě konkurence pro Flashpoint! My se také snažíme o reálné ztvárnění války, ale úplně jiným způsobem."
Zajímají vás konkrétní příklady misí, které budete v Hidden & Dangerous 2 plnit? "Máme třeba jednu misi, kde esesáci drží na nádraží rukojmí a vy ho musíte osvobodit. Samozřejmě, jakmile způsobíte větší hluk, rozhodnou se, že ho radši zastřelí." To je ale spíše výjimka, jak vzápětí dodává Peter: "Třeba mě docela štvaly mise právě v Rainbow Six, kdy jak se jednou vyhlásil poplach, byl konec a mise se hrála od začátku, takže toho jsme se snažili spíše vyvarovat, aby hráč vždycky ještě měl možnost s tím něco udělat."

O zbraních a vozidlech
Hidden & Dangerous 2 V případě vybavení, zbraní a vozidel, se kterými se ve hře setkáme, se už dočkáme realističnosti skutečně maximální. Kompletní seznam arzenálu, kterým budou vojáci v Hidden & Dangerous 2 disponovat, najdete v tabulce, takže jen stručně k možnostem, které nám zbraně poskytnou. Zajímavostí je například, že program propočítává energii každé kulky, takže je docela možné, že se od pevných materiálů neočekávaně odrazí, slabší naopak prostřelí. Každá zbraň má specifické vlastnosti ovlivňující rychlost a přesnost střelby, přehřívání apod.
Ve hře se setkáme s cca dvaceti typy vojenských vozidel – obrněných vozů, tanků, ale třeba i letadel. Od původního plánu, že budou palubní desky letadel reagovat na letovou situaci, se sice nakonec upustilo, i tak by ale měl být fyzikální model všech vehiklů, které se ve hře objeví, na vysoké úrovni.

Přehled zbraní #3 - pušky & karabiny, raketomety

Arisaka, Meiji 38 - rychlost: 732 m/s, kalibr: 6,5 mm, zásobník: 5, váha: 4213 g, sek.: pažba

M1 Garand - rychlost: 853 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 8, váha: 4313 g, sek. útok: pažba

Enfield Mk. 4 - rychlost: 732 m/s, kalibr: 7,7 mm, zásobník: 10, váha: 4114 g, sek. útok: pažba

M1A1 Carbine - rychlost: 594 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 15/30, váha: 2270 g, sek.: pažba

Karabiner 98K - rychlost: 747 m/s, kalibr: 7,92 mm, zásobník: 5, váha: 3450 g, sek. útok: pažba

Mosin-Nagant - rychlost: 732 m/s, kalibr: 7,62 mm, zásobník: 5, váha: 3450 g, sek. útok: pažba

De Lisle Commando Carabine - v: 747m/s, kalibr: 11,43, zásobník: 7, váha: 3774g, sek.: pažba

M1 Bazooka - rychlost: 91 m/s, kalibr: 60 mm, zásobník: 1, váha: 6016 g, sek. útok: N/A

Panzerfaust 60 - rychlost: 45 m/s, kalibr: 150 mm, zásobník: 1, váha: 6810 g, sek. útok: N/A

O enginu a AI
Hidden & Dangerous 2 "Pro naši umělou inteligenci je důležité, že nejenže každý nepřítel má vlastní, umí se schovávat, střílet, a tak, ale je implementovaná i týmová AI, kdy třeba někdo dá rozkaz a ostatní se podle toho řídí," začíná Martin povídání o technologické stránce hry. "Je toho hodně, ale nechceme, aby se stávalo, že někde stojí dva, ty jednoho zastřelíš a s druhým to ani nehne."
Jak již bylo řečeno, hra běží pod enginem LS3D. Krom toho, že umožňuje věrné grafické ztvárnění, nabízí i jiné možnosti, které dobře znají hráči Mafie – cut-scény přímo v prostředí hry. "I my je budeme využívat pro posun děje, i když samozřejmě v menší míře." Další vychytávkou, kterou si Martin a Peter pochvalovali, je level of detail systém. "Často se stává, že se sníží detaily jenom něčeho, a to vypadá divně – jsou tam třeba pěkně prokreslené modely domů a mezi tím běhají kostky. LOD v LS3D snižuje detaily rovnoměrně, takže to pak nevypadá úplně skvěle, ale je to aspoň stejnorodé, což tolik nebije do očí."
Možná vás zajímají hardwarové nároky. Martin s Peterem se shodují, že nepůjde o druhou Operaci Flashpoint ani v tomto směru. "Já mám tady v práci procesor 800 MHz a GeForce 2 a běží mi to, konečné HW nároky bychom chtěli srazit asi na šestistovkový procesor a nějakou tu GeForce kartu."

Doufám, že jste se z předchozích řádků dozvěděli vše podstatné, co se momentálně nejbližšího z projektů Illusion Softworks týká. Nezbývá nám tak už nic jiného, než se společně těšit na Vánoce…

Přehled zbraní #4 - útočné pušky & brokovnice, plamenomety, miny, granáty, nože...

MP 44/43 - rychlost: 655 m/s, kalibr: 7,92 mm, zásobník: 30, váha: 5136 g, sek. útok: pažba

Side-by-side brokovnice - rychlost: 400m/s, kalibr: N/A, zásobník: 2, váha: 1580g, sek.: pažba

Flamethrower portable No. 2 - rychlost: N/A, kalibr: N/A, zásobník: 10s, váha: 29000, sek.: N/A

Flammenwerfer 35 - rychlost: N/A, kalibr: N/A, zásobník: 10s, váha: 35800g, sek.: N/A

Granáty - NO. 69 (369 g), Type 97 (454 g) a Stielhandgranate 39 (624 g)

Miny - protitankové & protipěchotní

Útočný nůž jednotek SAS - zbraň britských speciálních jednotek pro tichou práci...

Německý útočný nůž - na druhé straně konfliktu se setkáte s podobnou čepelí...

Další vybavení - nic, co by vás mohlo bůhvíjak překvapit - tradiční sestava munice, lékárniček apod.

Hru Hidden & Dangerous 2 si můžete předobjednat na Gamestore za zvýhodněnou cenu 899 Kč.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...