Hideouš & Kryplouš - válka na psychiatrii

12:00aktualizováno  9. července 2001 4:17
Už jste se někdy setkali s akční poválečnou real-slow strategií? Měli jste možnost hrát za několik týmu senilních důchodců? Projížděli jste se někdy mobilníma válečnýma jednotkama po chodbách opavské psychiatrické léčebny či domova důchodců? Pokud jste na všechny tyto otázky odpověděli záporně, máte nyní šanci vše změnit v této prvotině vývojového týmu Dezilluzion SoftPorks.
BonusWeb Doporučuje

Pozn. autora: Pro lepší pochopení kolem se povalujících screenshotů doporučujeme nechat na nich chvíli myš.

Hideouš & Kryplouš - Fekální sestra v akci

O svém novém projektu Hideouš a Kryplouš, který vychází právě v těchto dnech, vcelku neznámá developerská firma Dezillluzion SoftPorks příliš mnoho informací před jeho samotným dokončením na veřejnost nevypouštěla. I přesto však ve spolupráci s Psychiatrickou Léčebnou v Opavě, oddělením pro přestárlé (pavilon G) dokázala v mezidobí svou prvotinu vypustit a novou akčně-strategickou hrou plnou invence a s pomocí japonského publishera Tejk:tu protlačit dokonce i na zahraniční trhy. Ačkoliv je celá hra v japonštině a o dalších jazykových verzí se zatím neuvažuje, pojďme se podívat na to, jak vlastně vypadá a co všechno předcházelo jejímu vydání.

"Na prahu tohoto projektu stála myšlenka zdrtit konkurenční firmu Illusion Softworks, jejího šéfa Petra Vochozku a toho spolu se všema jeho přisluhovačema v čele s Hellboyem poslat do pekel horoucích. Přitom jsme to však chtěli dokázat na jeho vlastním poli herního průmyslu - ve válečných strategiích. Nevrhli jsme se sice na zpracování historického tématu druhé světové války, protože her podobného typu je spousta, nechali jsme se inspirovat aktuálním konfliktem v pavilonu G na opavské psychině. Díky spolupráci s doktorem Chocholouškem a dalšími odborníky jsme pak mohli Hideouše a Kryplouše (v překladu Ošklivé a Invalidní) úspěšně dokončit," popisuje vývoj v kostce šéf projektu Jan Ryvinský.

Co je to tedy Hideouš a Kryplouš. Jak už jsem se zmínil v úvodu, jedná se o válečnou strategii, kterou Dezilluzion SoftPorks inovuje termíny v oblasti interaktivní zábavy. Namísto klasické real-time strategie (strategie v reálném čase) totiž svůj debut žánrově zařadili do "real-slow", čili "fakt pomalé" strategie. "Už nás nebaví dělat v zaběhnutých kolejích, i smrdutá herní stoka potřebuje trošičku oživit a propláchnout," vysvětlil Ryvinský.

Příběh hry se odvíjí částečně od Softworksáckého Hidden & Dangerous, do velké míry však autory, kteří bydlí v blízkosti (někteří i přímo na) opavské psychiatrie, inspiroval život sám. Idea hry vtipně navazuje tam, kde Hidden & Dangerous končí (druhá světová válka) a posouvá jej dál, do období po válce, do domova důchodců, kde váleční veteráni končí. Pro ně však, na rozdíl od všech normálních lidí, válka neskončila - o přežití totiž bojují i v těchto místech, přičemž nyní je již neohrožují nepřátelské armády, ale přirozená smrt.

Hidouš & Kryplouš - důchodce s mobilní lékárničkou

"Měli jsme velmi invenční myšlenku - vytvořit bojový tým z přestárlých válečných invalidů s názvem Hideouš a Kryplouš," popsal Ryvinský, avšak už zapomněl dodat, že ji nedotáhli tak úplně do konce. Vaši vojáci totiž při prvním výstřelu, ať už do některého z dalších obyvatel domova, či do vzduchu umírají na infarkt, v lepším případě pak na bitevním poli trpí průjmy a ve většině případů k cíli své mise ani nedojdou a v případě, že se vám to náhodou podaří (to ale musíte být opravdu hardcore pařani), čeká na vás akční mezihra, v níž členům vašeho akčního "nemrtvého komanda" musíte vyměnit podělané plenky.

Jednotky důchodců i zdravotního personálu pavilonu G opavské psychiatrické léčebny, v jehož prostředí se celá akční strategie Hideouš a Kryplouš odehrává, jsou zpracovány vskutku do nejmenších detailů. V obrovské míře mě fascinovaly například skvěle vykreslené obličeje důchodců, v nichž u některých jedinců bez problémů rozeznáte šedý zákal, barvu jejich vlasů (je použito několik stovek odstínů šedi) a také jejich chrup, což mě fascinovalo nejvíc. Bez problémů zjistíte, kdo má zuby umělé a u těch, kteří na ně nemají a musejí si na něj vydělat právě bojováním na chodbách psychiny, jsou skvěle rozanimovány žluté křivé zuby, které se viklají od mezery k mezeře. Prostě jak doktoři, sestřičky, hlavní "fekální" sestra, tak i důchodci, kteří budou nasazovat svůj život v dramatických soubojích plných nečekaných střetů, při nichž krev tuhne v infuzích, nemají, co se týče zpracování, v žádné jiné české hře konkurenci.

Byť se SoftPorksácký projekt odehrává v uzavřených prostorách, ochuzeni nezůstanou ani milovníci lehké, středně těžké a těžké techniky, neboť i na toto autoři mysleli a originálně vyřešili systém vozidel, které ve hře můžete používat. V Hideouš a Kryplouš se totiž poprvé v historii počítačových her objevuje pohyblivý invalidní vozík a spousta jinde nevídaných a úchvatných způsobů dopravy. Výjimkou tak nebude senilní důchodce s berlema, nebo již výše zmiňovaná fekální sestra na kolečkových bruslích.

Geniální byl také nápad mobilního medikitu, což je svým způsobem jistý druh lékárničky. Vysloužilí vojáci, za něž ve hře vystupujete, totiž nosí potřebné prášky v kapse a přesně vědí, který si mají v kolik hodin vzít. Hidouš & Kryplouš - senyl v akci Ti více zranění s sebou do boje nosí speciální vysílačku a vždy, když se jim udělá špatně, stisknou signalizační zařízení, čímž přivolají fekální sestru na kolečkových bruslích a ta jim přímo na bojišti píchne injekci. No a ti, kteří už nemají příliš života a jejich život visí na vlásku, za sebou dokonce táhnou celý stojánek s infuzema a kapačkama.

Kryploušské mise však nejsou ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vaším úkolem je totiž získávat od sklerotických důchodců z nepřítelova tábora důvěrné informace, na něž si mnohdy nemohou vzpomenout ani ve chvíli, kdy je mučíte sebevíc. Tyto si musíte samozřejmě pečlivě zapisovat do patřičného archu, abyste je také nezapomněli, neboť by pak ono mučení mohlo postihnout také vás. A vězte, že když nedáte důchodcům bažanta včas, je to pro ně horší, než kdybyste je zastřelili, tak by to měli alespoň dávno za sebou a netrápili by zbytečně sebe, vás ani personál pavilonu G.

Další inovací je v Hideouš a Kryploušovi spánek. Je jasné, že aby vaše armáda nabrala nové síly, musí strávit určitý počet hodin ve vodorovné poloze na lůžku se zavřenýma očima (je pravda, že někteří už to pak nerozchodí nikdy, ale jak říká příručka každého vojáka - se ztrátama do pěti procent se počítá). Důchodci však, jak je všeobecně známo, nikdy nemohou usnout a když už se jim to podaří, brzy ráno se vzbudí, čímž si dostatečně neodpočinou a ubírá jim to na obratnosti a síle. Dezilluzion SoftPorks však přišil s úchvatnou novinkou - čtením pohádek na dobrou noc. Trefíte-li se senylovi do jeho oblíbené, bude spát celou noc jako zabitý, ráno se poslušně vzbudí a bude plný síly a elánu do další bitevní vřavy odehrávající se na chodbách opavské psychiatrie.

Jak sami vidíte, Hideouš a Kryplouš oplývá spoustou novinek, které přispívají k výborné hratelnosti, ale přesto všechno je perfektní i technické zpracování. O grafice postaviček jsme si už něco řekli, ale animacím jsem se v této recenzi ještě nevěnoval. Vězte, že ani tyto nejsou o nic horší, než grafické ztvárnění hry a vašim vojákům se bude kouřit nejen od úst, ale v některých případech úplně odevšad. A tímto nemyslím jen několik dnů neměněné důchodcovy ponožky.

Hidouš & Kryplouš - pohled ostřelovače s 20ti dioptriema

V této chvíli bych neměl asi zapomenout na to, že H&K se může pochlubit zatím nejrealističtějším fyzikálním modelem šíření smradu, který souvisí právě s těmi ponožkami. Pokud totiž budou tyto vašim vojákům příliš smrdět, bude vás schopen nepřítel odhalit až do vzdálenosti několika desítek metrů a navíc může být díky tomuto do boje nasazeno speciální "slepecké komando", čímž se autoři vyhnuli diskriminaci slabozrakých občanů.

Celé dění na obrazovce samozřejmě doprovází i hudba, která je interaktivní a koresponduje s tím, co se vám právě odehrává na monitoru. Dezilluzion SoftPorks si speciálně za tímto účelem najali nahrávací studio a do něj poznali vyhlášenou dechovku - Moravanku, ve spolupráci s níž mohli dát do Kryploušů hudební kulisu složenou z těch největších šlágrů tehdejší doby. Písničky "proč ten senylíček, umřel u vody..." či "na pankráci, na malém hřbitově..." mající za cíl zvýšit hladinu adrenalinu ve vaší krvi tak nejsou výjimkou.

Co říci závěrem. Hideouš & Kryplouš, byť je zatím pouze v japonštině, za koupi rozhodně stojí už proto, že autoři publikující u Čediče již oznámili plánovaný překlad této skvělé akční poválečné strategie, což Jan Ryvinský ocenil a podpořil nemalou finanční prémií. "Byla by škoda, kdyby se naše jedinečná hra v České republice kvůli její nesrozumitelnosti pro zdejší hráče neujala. A ty, Vochozko a celej Ilužne, se třes - do roka a do dne tě zvu před stolicu boží," uzavřel Ryvinský.

Hideouš & Kryplouš
Výrobce: Dezilluzion SoftPorks
Distributor: Tejk:tu