Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie jedné značky: Sony PlayStation I.

  12:00aktualizováno  28. července 3:50
Zveme vás tímto na jedno takové chronologické seznámení s historií fenoménu jménem Sony Playstation. V první kapitole projdeme jeho skromnými počátky, datujícími se k devadesátým rokům minulého století, a onen stále narůstající seznam komerčních úspěchů ukončíme v roce 1999, aby nám i do druhého dílu něco zbylo!

  • 1990:
    V rámci grafického projektu televizního vysílání "Systému G" firmy Sony vzniká project PlayStation R&D. Původně pětičlenný řešitelský tým vedený Kenem Kutaragim se rozrůstá na deset osob.
  • 1993:
    Byl dokončen projekt PlayStation R&D. Je založena společnost Sony Computer Entertainment a Ken Kutaragi se stává výkonným viceprezidentem divize R&D.
  • Prosinec 1993:
    Na novém londýnském HQ byl evropským vývojářům demonstrován hardware PlayStation.
  • Leden 1994:
    Hardware PlayStation demonstrován vývojářům z USA.
  • Květen 1994:
    Ve Foster City v Kalifornii založena Sony Computer Entertainment America Inc.
  • Prosinec 1994:
    Zahájen prodej PlayStation v Japonsku (cena 39.000 jenů), Sony Computer Entertainment Europe pořádá konferenci vývojářů v Londýně.
  • Leden 1995:
    Založena společnost Sony Computer Entertainment Europe (SCEE).
  • Květen 1995:
    V Japonsku dosáhl prodej hardware miliónu kusů.
  • Září 1995:
    PlayStation uveden v Americe; během dvou dnů je odprodáno přes 100.000 kusů (cena 299 amerických dolarů). PlayStation uveden v Evropě; během šesti týdnů dosáhl počet prodaných konzolí ve Velké Británii 50.000 kusů. Do vánoc roku 1995 bylo v domácnostech v celé Evropě okolo 350.000 přístrojů PlayStation. Jeho cena - 299 liber. Titul Tekken od firmy Namco se stal první hrou, jejíž prodej přesáhl milión kopií.
  • Říjen 1995:
    Zahájena první celoevropská reklamní kampaň (SAPs). Ve Velké Británii začal vycházet oficiální měsíčník PlayStation s demo CD přílohou.
  • Listopad 1995:
    PlayStation uveden v Austrálii a na Novém Zélandu.
  • Leden 1996:
    V Evropě je uvedeno na trh již 34 titulů pro platformu PlayStation, 18 z nich prostřednictvím třetí strany. Celkový prodej videoherních konzolí PlayStation dosáhl hranice 3.4 miliónu kusů, z toho v Evropě 518.000 kusů.
  • Březen 1996:
    Zahájen prodej první hry z domácí produkce Sony Computer Entertainment Europe - Total NBA 96. V Evropě je expedováno přes 700.000 systémů PlayStation.
  • Květen 1996:
    Evropa: SCEE snižuje cenu PlayStation z 299 liber na 199. USA: cena klesá na 199 dolarů.
  • Červen 1996:
    Japonsko: cena klesá pod 20.000 jenů. Typ SCPH-5002 včetně ovladačů stojí 19.800 jenů.
  • Srpen 1996:
    Úhrnný prodej a expedice videoherních konzolí PlayStation na celém světě dosáhl v srpnu 1996 7.2 miliónu kusů. Z toho Japonsko - 3.5 miliónu, Severní Amerika - 2.1 miliónu, Evropa - 1.6 miliónu ks.
  • Říjen 1996:
    Celosvětová expedice PlayStation dosáhla 9 miliónů kusů.
  • Leden 1997:
    SCEE oznamuje uvedení her ve verzi PlayStation Platinum.
    Prodej RPG od Squaresoftu - Final Fantasy VII v Japonsku přesahuje hranici 3.5 miliónu kusů.
  • Únor 1997:
    Úhrnný prodej a expedice videoherních konzolí PlayStation na celém světě dosáhl 14. února 1997 12-ti miliónu kusů. Japonsko - 5.6 miliónu, Severní Amerika - 3.8 miliónu, Evropa - 2.6 miliónu.
    SCEE oznamuje prodloužení dlouhodobé strategické spolupráce s Namco Ltd. ve všech oblastech se systémem PAL. Namco, Sony Computer Entertainment a Polygon Pictures oznamují založení nejmodernějšího studia počítačové grafiky Dream Pictures Studio Inc.
    V Evropě je uveden na trh Net Yaroze, programovatelná verze PSX!
  • Březen 1997:
    Úhrnná výroba a expedice videoherních konzolí PlayStation dosahuje na konci března 1997 13.5 miliónu kusů. Japonsko - 6.5 miliónu, Severní Amerika - 4.0 milióny, Evropa - 3.0 milióny.
    SCEE snižuje cenu PlayStation ze 199 liber na 129, USA: PSX se v maloobchodě prodává za 149 dolarů a cena softwaru pro PlayStation klesá v MSRP na 49.99 dolarů a méně.
  • Duben 1997:
    Sony Computer Entertainment Europe si zajišťuje výlučný obchod s "Eighth Wonder".
  • Květen 1997:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosahuje na konci května 1997 16-ti miliónů kusů. Japonsko - 7.5 miliónu, Severní Amerika - 4.8 miliónu, Evropa - 3.7 miliónu.
    PlayStation podepisuje kontrakt, podle kterého bude sponzorovat Champions League UEFA v hodnotě 10-ti miliónů liber.
    Výroba PlayStation se zvyšuje na 1.5 miliónu kusů měsíčně!
  • Červenec 1997:
    Sony Computer Entertainment Europe získává Millennium’s Games Development Teams. Studia jsou přejmenována na Sony Computer Entertainment Cambridge. Prvním produktem pod novým jménem bude tolik očekávaný Medievil.
  • Září 1997:
    SCEE oznamuje, že licence na Tomb Raider s hlavní postavou Lara Croft bude vyhrazena pouze pro platformu PlayStation.
    SCEE uvádí na trh balení obsahující PlayStation, dva dálkové ovladače a paměťovou kartu za 129 liber.
  • Říjen 1997:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosahuje na konci září 1997 22.5 miliónu kusů. Japonsko - 8.9 miliónu, Severní Amerika - 7.8 miliónu, Evropa - 6.1 miliónu.
  • Listopad 1997:
    SCEE vyhrává cenu "Golden Joystick Award" za nejlepší softwarovou firmu, nejoriginálnější hru (Parappa The Rapper) a nejlepší reklamu (Tekken 2).
    17. listopadu byla uvedena v zemích se systémem PAL tolik očekávaná hra Final Fantasy VII.
  • Prosinec 1997:
    SCEE oznámila, že prodej Final Fantasy VII přesáhl už půl miliónu kopií.
  • Leden 1998:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosahuje na konci ledna 1998 čísla 28.2 miliónu kusů. Japonsko - 10.05 miliónu, Severní Amerika - 10.35 miliónu, Evropa - 7.8 miliónu.
    Celosvětová produkce a expedice softwaru dosáhla neuvěřitelných 200 miliónů kopií. Japonsko - 90 miliónů, Severní Amerika - 60 miliónů, Evropa - 50 miliónů.
    Celkový počet softwarových titulů uvedených na trh od zahájení výroby dosáhl těchto čísel: Japonsko - 1.150, Severní Amerika - 380, Evropa - 400.
    SCEE vytváří vlastní internetové stránky na www.playstation-europe.com.
  • Únor 1998:
    SCEI oznamuje, že vyvinula miniaturní PDA (Osobní digitální asistent) jako rozšíření paměťové karty PlayStation. PDA má programovatelný 32 bitový RISC procesor, společně s LCD obrazovkou, zvukem a možností komunikace. PDA není určen pro obchodní ani kancelářské aplikace, pouze pro osobní zábavu, zejména hry.
  • Březen 1998:
    Jen první den je v Japonsku expedováno do obchodů přes jeden milión kopií hry Tekken 3!
  • Duben 1998:
    SCEI oznamuje, že založila čtyři satelitní studiové společnosti, které bude řídit Akira Sato, výkonný viceprezident SCEI:
    Polyphony Digital. Vytvořené tituly: Gran Turismo, Motor Toon Grand Prix.
    Arc Entertainment Inc. Vytvořené tituly: Arc the Lad.
    Sugar and Rockets Inc. Vytvořené tituly: IQ (Kurushi), Go!Go!Moriwaka.
    Contrail Inc. Vytvořené tituly: Wild Arms.
  • Květen 1998:
    SCEI a Whoopee Camp. založili společnost typu joint venture "DEEP SPACE". Výkonným ředitelem nové společnosti byl jmenován pan Fujiwara, prezident Whoopee Camp. Deep Space by měla vyvíjet nové dobrodružné hry v reálném čase, které by vydávala SCEI.
    SCEE (vyjma Velké Británie a Irska) uvedla detaily svého nového balení: PlayStation DUAL SHOCK Console Pack. Balení obsahuje konzoli PlayStation se "Soundscope" a nejmodernějším analogovým ovladačem (Dual Shock).
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosahuje 32.8 miliónu kusů. Z toho Japonsko - 11.51 miliónu, Severní Amerika - 11.67 miliónu, Evropa - 9.64 miliónu.
    Celkový počet vydaných softwarových titulů od zahájení vývoje dosáhl těchto čísel: Japonsko - 1.280, Severní Amerika - 412, Evropa - 419.
  • Červenec 1998:
    SCEE oznamuje, že podepsala smouvu na tři projekty s Picture House Software. První produkt by měl být uveden na trh v druhé polovině roku 1999.
  • Srpen 1998:
    SCEE oznamuje, že bylo prodáno přes 10 miliónů přístrojů PlayStation v oblastech s televizním systémem PAL. Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosáhla 21. srpna 40-ti miliónů kusů. Japonsko - 13.00 miliónů, Severní Amerika - 14.3 miliónu, Evropa - 12.7 miliónu.
    Sony Computer Entertainment Europe oznamuje výrazné zlevnění maloobchodní ceny PlayStation a některých důležitých příslušenství včetně analogového ovladače DUAL SHOCK. Například ve Francii maloobchodní cena poklesla z 990 franků na 790 franků a v Německu z 299 marek na 249 marek. Ve Velké Británii a Irsku se cena PlayStation snížila ze 129 liber na 99, navíc poprvé obsahuje jako standardní vybavení analogový ovladač DUAL SHOCK. SCEA oznámila snížení maloobchodní ceny na 129 dolarů, což představuje více než 10% snížení stávající doporučené maloobchodní ceny.
  • Říjen 1998:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosáhla 21. října počtu 43.14 miliónu kusů. Japonsko - 13.1 miliónu, Severní Amerika - 16.0 miliónů, Evropa - 11.9 miliónu.
  • Leden 1999:
    SCEI prohlásila, že PlayStation je dnes považován za herní konzoli dostupnou na celém světě, neboť celosvětová produkce a expedice systému PlayStation přesáhla ke konci roku 1998 hranici 50-ti miliónů kusů! Japonsko - 14.7 miliónu, Severní Amerika - 19.5 miliónu, Evropa - 16.5 miliónu.
    Celkové množství "vyrobeného" softwaru od zahájení vývoje dosáhl 389 milionů kusů: Japonsko - 155 miliónů, Severní Amerika - 131 miliónů, Evropa - 103 miliónů.
    Na konci prosince 1998 bylo v jednotlivých oblastech trhu dostupných softwarových titulů pro PlayStation toto množství: Japonsko - 1.822, Severní Amerika - 594, Evropa - 574.
    23. ledna uvádí SCE Inc. na trh PocketStation (PDA) za cenu 3.000 jenů. (Pro Evropu nebyla stanovena cena ani termín uvedení na trh).
    SCEI dále oznamuje snížení ceny PlayStation z 18.000 jenů na 15.000 (pouze v Japonsku).
  • Únor 1999:
    Psygnosis se stává dceřinnou společností Sony Computer Entertainment Europe. Vývojová studia Psygnosis’ UK v Liverpoolu, Stroudu, Camden and Leedsu nyní podléhají Juanu Montesovi, viceprezidentovi pro vývoj software. John Bickley přebírá zodpovědnost za vydavatelskou činnost společnosti jako viceprezident a generální ředitel Psygnosis. Vývojová a vydavatelská divize nyní podléhají Chrisu Deeringovi, prezidentovi SCEE a prezidentovi a výkonnému řediteli Psygnosis (1. února 1999).
  • Březen 1999:
    SCEI oznamuje, že jmenovala Kena Kutaragiho místo odstupujícího Teruhisi Tokunaki prezidentem a výkonným ředitelem společnosti. SCEI prohlásila, že Teruhisa Tokunaka bude dál pracovat ve vedení společnosti jako Representative Director. Pan Tokunaka vedle toho bude pracovat jako zástupce finančního ředitele (Deputy Chief Financial Officer) Sony Corporation, mateřské společnosti SCEI. Dva vedoucí pracovníci Sony Corporation, pan Nobuyuki Idei, prezident a výkonný ředitel, a Tamotsu Iba, zástupce výkonného ředitele a finanční ředitel, vstoupí do správní rady SCEI. Pan Iba bude současně předsedou SCEI.
    2. března 1999 Sony Computer Entertainment ohlásila dokončení svého výzkumu a vývojového projektu nástupce PlayStation. SCEI prohlásila, že příští generace PlayStation bude významným příspěvkem k dosažení cíle Sony Computer Entertainment vytvořit novou formu zábavy integrací nových počítačových možností s digitální audiovizuální technologií. V tomto kontextu tu máme několik dalších oznámení - společný vývoj 128-bitového CPU (EE, neboli "Emotion Engine") se společností Toshiba Corp. pro novou generaci PlayStation. Vyvinutí Graphics Synthesiser pro PlayStation 2, ve kterém je masivně podporován paralelní výpočet – renderování. Tento obvod (engine) podporuje 2560-ti bitovou šířku datové sběrnice, která svými parametry 20-ti násobně překračuje nejnovější PC grafické akcelerátory. A naposledy tu máme skutečnost, že SCEI vyvinula I/O procesor s LSI Logic Corporation pro PlayStation 2. Použití tohoto procesoru umožní dosáhnout 100%ní zpětnou kompatibilitu se stávajícím PlayStation. Nový I/O procesor vedle toho podporuje IEEE 1394 a Universal Serial Bus (USB), které jsou novými standardy pro digitální propojení.
  • Duben 1999:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosáhla k 31. březnu 54.42 miliónu kusů. Japonsko - 15.26 miliónu, Severní Amerika - 20.62 miliónu, Evropa - 18.54 miliónu.
    Celkový počet "vyrobeného" softwaru od zahájení vývoje dosáhl v té samé době 430 miliónů kusů: Japonsko - 171 miliónů, Severní Amerika - 146 miliónů, Evropa - 113 miliónů.
    Na konci března 1999 bylo v jednotlivých oblastech dostupných softwarových titulů pro PlayStation v tomto množství : Japonsko - 2.006, Severní Amerika - 635, Evropa - 623.
  • Květen 1999:
    Sony Computer Entertainment Europe oznámila, že podepsala exkluzivní distribuční smlouvu se Square Europe Ltd. Podle této smlouvy bude SCEE distribuovat produkty Squaresoftu včetně japonského megahitu Final Fantasy VII ve všech zemích se systémem PAL.
  • Červenec 1999:
    SCEI zakládá novou společnost pro výrobu grafického syntetizéru pod jménem SCE Nagasaki Semiconductor Inc. V prostorech Sony Nagasaki se už staví nová továrna na výrobu integrovaných obvodů, která by měla být hotova v říjnu. Zahájení výroby se plánuje na jaře 2000.
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosáhla k 30. červnu 58.4 miliónu kusů. Japonsko - 16.04 miliónu, Severní Amerika - 21.53 miliónu, Evropa - 20.83 miliónu.
    Celkový počet vyrobeného softwaru od zahájení vývoje dosáhl v té samé době 462 miliónů kusů: Japonsko - 181 miliónů, Severní Amerika - 159 miliónů, Evropa - 122 miliónů.
    Na konci června 1999 bylo v jednotlivých oblastech dostupných softwarových titulů pro PlayStation v tomto množství: Japonsko - 2.156, Severní Amerika - 661, Evropa - 662.
  • Srpen 1999:
    SCEE oznamuje, že PlayStation se stane oficiálním sponzorem Euro 2000. Jde o mistrovství Evropy v kopané, které se bude konat v Belgii a Holandsku v červnu 2000. Očekává se, že Euro 2000 přitáhne 1.2 miliónu diváků a televizní přenosy se budou vysílat ve více než 190 zemích a to celkem pro více než 7 miliard diváků na celém světě. Jeden zápas shlédne v průměru 225 miliónů diváků.
    SCEE oznamuje snížení ceny konzole PlayStation ve Velké Británii a Irsku na 79 liber.
  • Září 1999:
    13.září Sony Computer Entertainment Inc. oznamuje některé detaily ohledně svého revolučního multimediálního systému PlayStation 2. 4. března 2000 bude zahájen jeho prodej v Japonsku. Za týden by se měl expedovat neuvěřitelný milión kusů. PlayStation 2 bude podporovat jak audio CD, tak DVD-video. Spojením filmu, hudby a her by měl vzniknout zcela nový svět počítačové zábavy.
    Sony Computer Entertainment Europe oznamuje, že v oblastech se systémem PAL je prodáno už přes 20 miliónů kusů PlayStation konzolí.
  • 27. října 1999:
    Celosvětová produkce a expedice videoherních konzolí PlayStation dosáhla v září 1999 65.21 miliónu kusů. Japonsko - 16.63 miliónu, Severní Amerika - 23.74 miliónu, Evropa - 24.84 miliónu.
    Celkový počet vyrobeného softwaru od zahájení vývoje dosáhl v té samé době 510 miliónů kusů: Japonsko - 197 miliónů, Severní Amerika - 181 miliónů, Evropa - 132 miliónů.
    Na konci září 1999 bylo v jednotlivých oblastech dostupných softwarových titulů pro PlayStation v tomto množství: Japonsko - 2.366, Severní Amerika - 700, Evropa - 710.
  • 2.prosince 1999:
    Úhrnná expedice hardwaru podle oblastí ( k 2. 12. 1999):
    Japonsko - 16.77 miliónu kusů (zahájení prodeje 3.12.1994), Severní Amerika - 25.94 miliónu kusů (zahájení prodeje 9.9.1995), Evropa - 27.33 miliónu kusů (zahájení prodeje 29.9.1995).
  • 6.prosince 1999:
    V oblasti videoher došlo k historickému okamžiku – Sony Computer Entertainment Europe dosáhla v oblastech se systémem PAL prodeje 25 miliónů kusů přístroje PlayStation.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Mafia: The City of Lost Heaven
    Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

    Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    Další z rubriky

    LawBreakers
    Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

    Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

    Sherlock Holmes: The Awakened
    Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

    Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

    The Orange Box
    Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.