Série, která změnila svět videoher. Resident Evil psal historii hororu

  • 14
Letos tomu bude 21 let, co na PlayStation vyšel první díl hororové ságy Resident Evil. Svět videoher se díky němu změnil a v průběhu roků se měnila i samotná série. Toto je dvacet nejdůležitějších a nejvýznamnějších bodů z její existence.

Kapitoly

1. Prapůvodní zlo

Resident Evil (1996)

Rozlehlé a zlověstně vypadající sídlo v Arklayských horách u města Raccoon City se stalo kulisou dobrodružství, které vydavatel Capcom a tvůrce Shinji Mikami proměnili nejen v zasloužený hit, ale také zlatý důl. I když schéma herního hororu se statickými úhly kamer, které snímají renderovaná pozadí s polygonovými postavami, nakousl již starší Alone in the Dark, teprve Resident Evil (v Japonsku Biohazard) se do něj zahryzl s pořádnou vervou.

Resident Evil (1996)

Byla to hutná atmosféra s napínavým příběhem a lekačkami, zajímavými hrdiny i padouchy, která v hororově atraktivním prostředí stvořila legendu. Hlavolamy hrály nedílnou součást příběhu o přežití, přátelství a zradě stejně jako souboje s monstry. Jejich kombinace byla zrodem kultu. Ikonické se stalo uzdravování pomocí barevných bylin a jejich kombinací, ukládání hry pomocí pásek do psacího stroje či skladování předmětů v bednách.

Dvě hratelné postavy Chris Redfield a Jill Valentine z týmu S*T*A*R*S* navíc na události nahlížely z jiných úhlů pohledu. A i když jejich dobrodružství bylo zčásti totožné, rozdíly nebyly zanedbatelné a dvojí zahrání si neodpustil žádný správný hráč. První Resident Evil je právem legendou. Z dnešního hlediska má ošklivou grafiku a je překonaný pokračováními, ale i 21 let poté jde s menší špetkou sebezapření o hratelnou záležitost. A hlavně je to nesmírně důležitá kapitola nejen v historii herních hororů, ale videoher jako takových.

Resident Evil (1996)

2) Ve všem lepší pokračování

Resident Evil 2 z roku 1998 se stal tím, čím Half-Life 2, Portal 2 nebo ve filmovém světě Vetřelci a Terminátor 2: Soudný den. Jde o pokračování, které je ve všem lepší, propracovanější, hezčí, uznávanější a oblíbenější než originál. Podle letitých fanoušků série, mezi které se počítám, jde dodnes o nejlepší díl série.

Resident Evil 2 (1998)
Resident Evil 2 (1998)

Resident Evil 2 (1998)

Hlavními hrdiny se tentokrát stali policejní nováček Leon S. Kennedy a Claire Redfield, která pátrá po svém bratrovi Chrisovi. Jejich cesty se v počátku hry protnou, aby se vzápětí zase rozdělily. Oba na sebe však při svém dobrodružství několikrát narazí. Oběma hrdinům byl na PlayStation věnován separátní disk. Kdo chtěl odhalit všechny příběhové nuance hry, musel ji dohrát hned čtyřikrát. Hra byla totiž lehce odlišná podle toho, za kterou postavu jste začali hrát jako první.

Dění se tentokrát přeneslo přímo do zdevastovaných ulic Raccoon City. Lokace jako policejní stanice jsou nezapomenutelné dodnes. Poprvé se také objevil deformovaný hnusák Licker, který má odhalený mozek, leze po zdech a útočí kromě obřích pařátů i několikametrovým vystřelovacím jazykem. Tato potvora patří po boku Nemesis k těm nejpopulárnějším zrůdám ze série.

Resident Evil 2 (1998)

O obrovské popularitě hry svědčí i to, že fandové roky žadonili Capcom o remake. A dočkají se. Vyjde pravděpodobně v roce 2018, ale informací o něm je pramálo. Snad půjde o předělávku s klasickou hratelností plnou hlavolamů a děsů a ne akční verzi. Pro zajímavost dodáváme, že RE2 byl vyvíjen hned dvakrát. Původní verze se ale nelíbila, a tak byla ukončena. Fandové ji pojmenovali jako RE 1.5.

3) Klasický Resident Evil aneb šest statečných

Resident Evil 0

Resident Evil spustil nákazu oblíbenosti, které vyústila v nespočet pokračování. Za úspěchem stálo herní schéma obsahující akci, horor a hlavolamy. Zabodovala i kombinace polygonových postav a renderovaných pozadí, která vyústila v tehdy bezkonkurenční grafiku. Díky nehybnému pozadí se hráči dočkali lepšího vizuálního zpracování, než kdyby bylo prostředí z kostičkovaných polygonů viz. dinosauří klon Resident Evil jménem Dino Crisis.

Resident Evil 3: Nemesis

Čtvrtý díl změnil nadobro podobu celé série, ale do té doby jsme se dočkali celkem šesti her klasické podoby. Na PlayStation to byl kromě jedničky a dvojky Resident Evil 3: Nemesis, který přivedl zpět Jill Valentine a vrhl ji do ulic Raccoon City, v nichž se děj odehrává ještě více než druhý díl. Po celou dobu ji pronásleduje monstrum Nemesis stejně jako Mr. X Leona. Trojka je super, ale dvojku neměla šanci překonat.

Resident Evil: Code Veronica

Následující Resident Evil Code: Veronica pro Dreamcast se stal pravým pokračováním druhého dílu a propojil cesty sourozenců Redfieldových. Jde o jeden z nejlepších dílů série vyznačující se solidní délkou, nezaměnitelnou atmosférou a lokacemi. Jako jediný kombinuje starou hratelnost se statickými kamerami a plně trojrozměrnou polygonovou grafikou.

GameCube remake 2002 se nesl taktéž v duchu klasické hratelnosti. Poslední hrou v tomto pojetí byl Resident Evil Zero z téhož roku. Ale ten vypustil bedny pro ukládání předmětů a přinesl systém přepínání mezi hlavními hrdiny Rebeccou Chambers a Billym Coenem, který hráč využil při řešení hlavolamů.

4) Redefined Evil

Že se Resident Evil 4 hraje jinak než všichni jeho předchůdci, dnes ví každý. Jenže na začátku roku 2005, kdy poprvé vyšel pro GameCube, to bylo něco jako zjevení. Tehdy jsme na to všichni zírali vykuleně jako po narkóze. Jenže stačilo pár okamžiků hraní a bylo jasné, že jde o megahit, na který se bude ještě dlouho vzpomínat.

Resident Evil 4

Ke kormidlu série se vrátil její otec Shinji Mikami. I když šlo o akční hru, pořád to byl horor s hutnou atmosférou, děsivými nepřáteli a monstry, strašidelným prostředím a lekačkami. Nešlo o pouhou střílečku s obludami, do které sérii pasoval pátý díl. Leon S. Kennedy se vydal do odlehlé španělské vísky, kde sídlí kult, který unesl prezidentovu dceru. Na místě narazil na agresivní místní. Nešlo však o zombie.

Resident Evil 4

Resident Evil 4 totiž měl odvahu vykašlat se na to, co ho proslavilo – chodící mrtvoly. Nepřáteli se stali lidé infikovaní parazitem Plaga. Nechutná variace na Facehuggera z Vetřelce udělá z hostitele poslušnou, ale vůči vám agresivní loutku. A když vás někdo sejme, vylezou vám z hlavy ozubená chapadla. Fuj. Kamera opustila statické pozice a přesunula se za rameno hlavního hrdiny. Místo, které dodnes mnoho titulů volí jako to nejvhodnější. Pohyb byl rychlejší, míření přesnější a Leon metal kopy z otočky.

Objevily se tzv.quick time eventy (QTE), tedy rychlé mačkání tlačítek ukázaných na obrazovce, abyste byli svědky efektní akce. Dnes je to otrava, ale tehdy to bylo něco neokoukaného. Jezdilo se na vodním skútru, sbíraly se cennosti z poražených a přibylo vylepšování zbraní. Kdo by zapomněl na šupácké prodejce, kteří schovávali raketomet pod kabátem? A Jack Krauser byl zatraceně drsný protivník. Význam této hry je srovnatelný s prvním dílem.

5) Akční krasojízda

Resident Evil 4 byl takový megahit, že si Capcom namastil kapsy nejvíc v dosavadní historii série a bylo jasné, že v jeho duchu se ponesou všechna další pokračování. Nikoho nepřekvapilo, že i pátý díl s Chrisem v hlavní roli bude opět akční. Jenže když po pěti letech od čtyřky vyšel, byl to...och. A ne příjemné och. V dobových recenzích sice sklízel kladná hodnocení, ale fandům bylo jasné, že jde o pokles nejenom v kvalitě. Šlo hlavně o odchýlení od toho, co Resident Evil vlastně znamená a reprezentuje. Strach, lekačky, napětí? Vše zmizelo.

Resident Evil 5

Zasazení do vyprahlé a chudobou sužované Afriky bylo stylové, ale člověk se bál méně, než kdyby tam skutečně byl. Tvůrci se zaměřili na kooperativní multiplayer, v němž hra vyniká, ale zapomněli na vše, co hráči mají rádi. Pak přišla šestka a bylo to v hájí. Kooperace byla slušná, délka se vyšplhala až k 20 hodinám a když na to přijde, tak i multiplayer, ve kterém hrajete za monstra, stál za vyzkoušení. Ale ten zbytek?

Resident Evil 6

QTE byly na každém rohu a řešili jste jimi i zbytečnosti jako otevírání dveří. Strach? Ani náhodou. Také to vypadalo, že tvůrci konzumovali lysohlávky. V zombie tyranosaura se měnící hlavní padouch? To už bylo moc. Alespoň, že z mohutného Ustanaka, moderní variace na Nemesis šel strach.

Šestka byla ucházející hra, ale co se “Resident Evil statusu“ týče, byla to fraška. I když byly prodeje opět rekordní, nedivíme se, že s dalším řadovým dílem chce Capcom vykročit novou cestou. Mezi akční části série patří také oba díly Revelations, kterým je věnována následující kapitola.

Resident Evil 6 - Ustanak

Kapitoly

6) Seriál na pokračování

Resident Evil: Revelations

Ve stylu akčních dílů se nesl i Resident Evil Revelations, který původně vyšel pro handheld Nintendo 3DS. I když byla hra vydána jako jeden celek, její příběh byl rozdělen do epizod jako televizní seriál. Story připomíná japonskou mýdlovou operu. Zombie zmizely, nahradili je sliznatí a nafouklí mutanti Ooze. Náplní byla samá akce, dočkali jsme se dvou lekaček, přestřelky na člunu a ahoj.

Resident Evil: Revelations

Většina hry se odehrává na zaoceánské lodi Queen Zenobia, kam se vydávají členové protibioteroristické jednotky BSSA a staří známí Chris Redfield a Jill Valentine, aby vyřešili neplechu na moři. Ooze nebyli špatní, ale absence známých protivníků a monster byla podle nás průšvih. Jediný, kdo se dostavil, byl otravný Hunter. A toho zrovna nesnášíme, hlavně ty jeho nenadálé skoky. Hra byla dobrá, ale horor žádný.

Jako handheldový titul ovšem Revelations obstály. Měly pěknou 3D grafiku, výpravnost a dokonce s hrou vyšla periferie Circle Pad Pro. Ta přidala druhý ovládací směrový kruh. Držet Nintendo 3DS pak bylo fakt něco. Dvojka byla skutečně epizodická a vycházela na pokračování. Pobavila lépe než jednička, celkově šlo o lepší titul. Atmosféra byla hutnější, postavy i příběh zajímavější a bojovalo se proti zombiím i ohyzdným monstrům.

Resident Evil: Revelations 2

Po dlouhé době se vrátili Claire Redfield a Barry Burton (poprvé hratelný na stolní konzoli), který se vydal na záhadný ostrov nalézt svou dceru Moiru. Jenže se setkává s maličkou dívkou Natalií, která má nadpřirozené schopnosti. A později přijde velké odhalení, které se motá kolem padoucha Alberta Weskera. Na rozdíl od jedničky, která nelogicky nepodporovala kooperaci, jsme se jí tentokrát dočkali. Něco nám říká, že možná se jednou dočkáme i Revelations 3.

7) Prásk, prásk, prásk! Střílečky pro světelnou pistoli

Resident Evil: Survivor

Resident Evil expandoval, kam se dalo a zabrousil i mezi střílečky pro světelnou pistoli. Nemusíme si nic nalhávat, tyto hry nejsou tou nejsilnější stránkou série. Na druhou stranu, pokud jste fanoušci a zkusíte je, můžete zjistit, že nejde o takový průšvih, jak se traduje.

Resident Evil Survivor vyšel ještě na první PlayStation v roce 2000. Stal se tak posledním dílem, který na tuto konzoli vyšel. Představil hlavního hrdinu Arka Thompsona, který byl vyslán na ostrov Sheena, aby zjistil více o nekalých praktikách Umbrelly. Jenže na cestě se s ním zřítí helikoptéra a on ztratí paměť. Než zjistí, že je kamarád Leona, který ho na misi vyslal, bude se trápit, že je padouch. Bránit v zabíjení zombií a stvůr z pohledu první osoby mu to však překážet nebude.

Hra nabídla několik alternativních cest, kvůli kterým se ji vyplatilo opakovat. Uložení na psacím stroji však byla lest, hra uložila maximálně statistiky a vypnutí konzole znamenalo pohromu. Survivor bylo zapotřebí dohrát na jeden zátah. Hra jako první využívala kompletně 3D grafiku a běžela na enginu druhého dílu. Modely zombie byly dokonce totožné. Svého času šlo o slušný přídavek, který šel hrát jak na pistoli, tak DualShockem.

Rsident Evil Survivor 2 - Code: Veronica

Ale Resident Evil Survivor 2 Code: Veronica pro PlayStation 2 byl jiné kafe. Lépe řečeno močůvka. Dodnes jde podle nás o nejhorší díl série, na který bychom nejraději zapomněli. Šlo o pistolovou verzi Code: Veronica se stejným příběhem. Ke známým monstrům přibyly i potvory ze starších dílů jako Licker a Nemesis. Jenže vypadaly, jako by k jejich stvoření použili tvůrci o generaci starší grafický engine. A možná to byla i pravda.

Hra byla tak špatná, že to nebylo únosné. Byla pomalá, ovládání na pistoli nefungovalo, jak mělo, režimy byly hloupé, a pokud nejste sběratelé, vyhněte se jí za každou cenu. Třetí díl opustil svět chodících mrtvol a zavítal mezi dinosaury ze sesterské série Dino Crisis. Dino Stalker, jak se hra v Evropě jmenuje, není vůbec špatná střílečka, ale zde se jí více věnovat nebudeme.

Resident Evil: Dead Aim

Poslední díl pistolové série Resident Evil: Dead Aim nemá tak špatnou pověst jako zbytek. Na popularitě mu přidalo také to, že vyšel na PlayStation 2 v době, kdy vycházely hlavní díly série pro GameCube. I kvůli tomu se lehce změnilo herní schéma. Během pohybu jste hlavního hrdinu Bruce McGiverna sledovali z pohledu třetí osoby, zatímco při střelbě se kamera přepnula do pohledu z vlastních očí. Dosažený postup bylo možné ukládat na psacích strojích. Obzvlášť tuhými protivníky byli tlouštíci Pluto nebo ze skoku útočící žabáci Glimmer. A finální boss v podobě dalšího tyranta během mutace změnil pohlaví. Hehe.

8) Zlo na cesty

Resident Evil na GameBoy Color

Že se zombie z Resident Evilu došourají i na handheldy, byla jenom otázka času. Na GameBoy Color se chystala dlouho očekávaná konverze prvního dílu, na které pracovalo studio HotGen Studios, Ltd. To má na svědomí mnoho handheldových titulů a má zkušenosti, což bylo vidět i na nedokončené konverzi RE1. Jenže Capcom byl jiného názoru. I když hra podle našeho názoru vypadala vzhledem k limitovanému hardwaru dobře, Capcom ji poslal k ledu ve stádiu, kdy už byla hotová z 90 %. Parchanti! Jedinou šancí, jak si ji dnes zahrát, je stažení ROMu do emulátoru. Jde ovšem spíše o raritu k vyzkoušení, jelikož je hra zabugovaná a hlavně nedokončená.

Resident Evil 2 na Game.com

S konverzí Resident Evilu 2 pro černobílý handheld Game.com od Tigeru už problém nebyl. A to rozhodně nevypadala lépe. Hra je cenným sběratelským kouskem, své předloze se však rovnat nemůže.

Prvním dílem hororové ságy, který nakonec vyšel pro GameBoy Color, byl nakonec originální titul Resident Evil Gaiden. Hráč se ujal role Leona, který se ocitá na cestě za zničením Umbrelly na zaoceánské lodi, která je plná zombií. Posléze se setká i se známým Barrym, jehož úmysly jsou nejasné. I on je ovšem hratelnou postavou.

Resident Evil: Gaiden

Hra kombinovala pohyb snímaný kamerou shora s bojem, při němž se přepnula do první osoby. Boj probíhal na čáře, kde jste ve správný čas museli trefit vyznačenou oblast pohybujícím se ukazatelem. Hra je hratelná jenom s pořádnou porcí sebezapření. Vážně za moc nestojí. První Resident Evil ve verzi Deadly Silence nakonec potěšil svou přítomností Nintendo DS. Oproti originálu se hra pyšnila novými hlavolamy, při nichž jste využili dotykové ovládání.

Resident Evil Mercenaries 3D

První trojrozměrný RE na handheld byl až Resident Evil Mercenaries 3D pro Nintendo 3DS. Hra je založena na známé minihře z hlavní série, kde se utkáváte s řadami nepřátel, které zabíjíte za body. Trojrozměrný byl kompletně pohyb i stereoskopické 3D. Ten správný nářez ovšem přišel až s Resident Evil Revelations, o kterém jste si přečetli o dvě kapitoly zpátky. I jeho přímé pokračování se dostalo na handheld. Resident Evil Revelations 2 vyšel na nejvýkonnější přenosnou mašinku PlayStation Vita necelý půlrok po původním vydání.

9) On-line apokalypsa

Když byla hlavní série RE exkluzivní pro Nintendo, které štvalo všechny ostatní hráče, dostávali majitelé PS2 nejrůznější pseudo hry. Již zmiňovaný Resident Evil: Dead Aim na poměry stříleček pro světelné pistole v dané situaci celkem obstál, ale další hry už na tom byly hůře. I když má Resident Evil Outbreak s částečně klasickou hratelností u některých hráčů dobrou pověst, u nás vážně ne.

Resident Evil: Outbreak

Představte si on-line hru až pro čtyři hráče, kteří spolu kooperují v zombie apokalypsou stiženém Raccoon City. Policista Kevin je expert na zbraně a boj, lékař George dokáže tvořit z bylin ty nejúčinnější léky atd. Každá z osmi postav má svá pro i proti, což poznáte v jednom z pěti scénářů. Zní to skvěle, že? A teď si představte, že vám z této hry v Evropě vyjmou on-line režim. Rázem máte po ptákách. Stala se z toho nehratelná záležitost. Představte si, jak s sebou táhnete počítačem ovládaného nekňubu. Hrůza, co? A teď si představte, že jich je více. Hra se stala rázem prakticky nehratelnou, ať si říká kdo chce, co chce.

Resident Evil: Outbreak - File 2

Pokračování či lépe řečeno samostatně hratelný přídavek nazvaný Resident Evil Outbreak: File #2 byl to samé v bleděmodrém, ale v Evropě se už dal hrát on-line. Capcom ovšem vypnul servery už po roce a půl. Postav bylo opět osm, scénářů pět a hráči se dočkali alespoň rozmanitějších úrovní, například lesa či zoologické zahrady. V ní po vás šli zombie sloni, kteří se stali ikonickými potvorami ze hry. Jinak šlo o hru v podstatě identickou se svým předchůdcem.

Možná si říkáte, že po těchto marných pokusech se Capcom na on-line hry už vykašlal. Chyba lávky. To už jste zapomněli na příšernost jménem Resident Evil: Operation Raccoon City? Hra je tak špatná, že to snad ani není možné. Má zastaralou grafiku, hloupé herní prvky a jediný důvod, proč tuto ohavnost lidé hráli, byl Resident Evil v názvu. V singleplayeru navíc nebylo možné pořádně zadávat rozkazy kolegům, takže jste kolem medika běhali jako zběsilí, dokud nepochopil, co po něm chcete.

Resident Evil: Operation Raccoon City

A pak přišla další katastrofa jménem Umbrella Corps. Vydavatel raději upustil úplně od jména Resident Evil v názvu. Tato hra se zavděčila jen těm nejvíc zapřisáhlým fandům. A ani spoustě z nich ne. Díky, Capcome, bez dalšího on-line paskvilu se už obejdeme.

10) Kroniky ze staré školy

Většina fandů pláče, že nové akční díly opustily styl těch prapůvodních. Fackou do tváře pro ně tedy byla kolejová střílečka Resident Evil: Umbrella Chronicles z roku 2007 na Wii. Žánrově totiž šlo o titul takového retro ražení, že na něj všichni valili bulvy. Jenže kdo se oprostil od předsudků, dostal zatraceně pořádnou porci zábavy. Hra mapuje události z her Resident Evil 0, 1 a 3. Zatímco k nule a jedničce použili tvůrci modely postav z remaku pro GameCube, pro události trojky museli vše vymodelovat sami.

Resident Evil The Umbrella Chronicles

Šlo o nerdovskou zábavu pro fandy, kteří si užili známé události z jiného pohledu. Poprvé jsme viděli, jak Albert Wesker přežil útok Tyranta. Tvůrci trefně a možná i trochu vtipně propojili herní události s filmovou sérií od Paula W.S. Andersona. Ve hře se tak poprvé objevuje umělá inteligence Červená královna, která si s Weskerem vytře své virtuální pozadí. Finální souboj s bossem jménem T-A.L.O.S. (Tyrant-Armored Lethal Organic System) je zajímavý i proto, že ho ovládá právě Červená královna.

Třešničkou na dortu byla zcela nová kapitola odehrávající se v Rusku, kde se Jill s Chrisem, ale i sám Wesker vypořádají s pozůstatky Umbrelly. Hráči tak byli poprvé svědky konce zlé organizace, což jim bylo v hlavní sérii odepřeno. Úspěch hry zapříčinil, že jsme se o dva roky později dočkali pokračování Resident Evil: The Darkside Chronicles. To mapuje události z dílů 2 a Code: Veronica.

Resident Evil The Darkside Chronicles

Zatímco předělaná dreamcastová klasika nám přišla trochu odbytá, reinkarnovaná dvojka byla něco. Pro fanoušky šlo o herní orgasmus, protože se konečně dočkali předělávky svého nejoblíbenějšího dílu s policejní stanicí, Lickery i Mr. X. Jak název napovídá, pojetí bylo temné. Ani tentokrát nebyli hráči ochuzeni o novou kapitolu.

Operation Javier mapovala výlet Leona s Krauserem do Jižní Ameriky, kde se to začalo hemžit zombiemi a mutanty. Opět jde o díl, který doplňuje klíčové události do série a vysvětluje pozadí v hlavní dějové linii. Zjistíte tak, jak Krauser přišel ke své supersilné zmutované ruce. Obě hry byly do roku 2012 exkluzivní pro Nintendo Wii. V tomto roce pak vyšla kolekce Resident Evil Chronicles HD Collection, která nabídla obě hry pohromadě, podporu ovladačů PlayStation Move a vylepšenou HD grafiku. K dostání je pouze na PlayStation Network.

Kapitoly

11) S*T*A*R*S* a další hrdinové

Claire Redfield

Dovolíme si tvrdit, že Resident Evil je postaven spíše na monstrech a padouších než na hrdinech. Přesto má hororová sága v záloze několik zajímavých postav. Vzhledem k tomu, jak je série populární, se ani nelze divit tomu, že se fanoušci rozdělili na dva tábory, z nichž každý fandí jinému duu hrdinů.

Jde o týmy Chris & Jill a Leon & Claire. Vše ovšem začalo se speciální policejní jednotkou S*T*A*R*S* (Special Tactics And Rescue Service), která zamířila do nechvalně proslulého sídla v Arklayských horách.

V Alpha týmu vedeném zrádcem Weskerem se kromě zmanipulovaného Barryho objevují právě Chris a Jill, duo nerozlučných hrdinů, kteří si neustále říkají „parťáku“.

Nejvíce nám na této dvojici vadí prototypové dobráctví, dokonalé a ničím nepokřivené charaktery a s tím související sterilnost postav. Nejvýraznější členkou Bravo týmu, který se Alpha snaží marně zachránit, je roztomilá a velmi chytrá medička Rebecca Chambers.

Leon a Claire představení v RE2 jsou daleko zajímavější postavy s hlubšími motivy a propracovanějšími osobnostmi než duo z jedničky. Leon je v RE2 pouze policejní nováček, ale rychle se otrká a v dalších dílech už jde o zkušeného, trochu zahořklého a hlavně ironického agenta. Přesto je to klaďas se vším všudy.

Jill Valentine

Claire je zase horkokrevná a paličatá, ale srdce má na dobrém místě. Dalších hrdinů byla spousta. Z těch výraznějších stojí za zmínku antihrdina Jack Muller, který je synem Weskera, nebo Moira, dcera Barryho, která má hodně horkou hlavu. Jednoznačně nejhoršími hrdiny je duo nekňubů Keith a Quint z Resident Evil Revelations.

12) Zlověstná Umbrella Corporation

Ve filmovém světě je tou nejvíce nechvalně proslulou společností Weyland-Yutani z vetřelčí ságy. Snaží se vytvářet biologické zbraně, nezáleží jí na lidských životech a jde jí jen o zisk a moc. Ale vždycky selže. V herním světě je nejobávanější společností Umbrella Corporation. Tedy byla, než zanikla. Obrovská nadnárodní firma potají vyrábějící biologické zbraně, které testovala na zvířatech i lidech, se nesmazatelně zapsala do herní historie.

Umbrella Corporation

S příchodem filmové série od Andersona se Umbrella stala opravdu světoznámou. A proč? Lidé mají z takové korporace strach. Že někdo někomu vpíchne smrtící virus, je reálná hrozba. Stejně jako že bude mít obří společnost dost peněz a kontaktů ve vládě, aby všechny svoje průšvihy ututlala. Navíc její název Umbrella dobře zní, je jednoduchý a dobře se pamatuje. Logo zobrazující červenobílý deštník se stalo ikonou pro hrůzu a děs. A také dobrým hybným prvkem pro merchandising.

Zlověstný deštník jsme viděli již na oblečení mnoha lidí, kteří chtěli dát najevo svoji náklonnost ke značce Resident Evil. Navíc má Umbrella dobře vymyšlenou mytologii. Od založení v roce 1968 lordem Oswellem E. Spencerem, sirem Edwardem Ashfordem a doktorem Jamesem Marcusem po nalezení viru Progenitor až po práce Williama Birkina a Alberta Weskera. Kdo se někdy zapletl s Umbrellou, nedopadl nikdy dobře.

13) Arcipadouch Wesker

Má blonďaté nagelované háro a i v noci nosí sluneční brýle. Nesundá si je, ani když na něj zaútočí smečka zmutovaných psů. A nikoho speciálně vycvičených policistů nenapadne v jednotce S*T*A*R*S* nenapadne, že je jejich šéf padouch a zrádce. Wesker je naší nejoblíbenější postavou z celé ságy. Je propracovaná, nechvalně proslulá svou krutostí a vážně hodně, ale hodně zlá. Wesker je arogantní zmetek, který nemyslí na nic jiného než sebe samotného. Svou nadřazenost dává všem najevo a s nikým si nebere servítky.

Albert Wesker

Narodil se páru intelektuálů a již v útlém věku ho pod svá křídla vzala Umbrella. Jeho geny vykazovaly neuvěřitelné vlastnosti. Jenže nebyl jediné dítě, které korporace vychovala a dala mu jméno Wesker. Fanoušci to ostatně moc dobře vědí, padouchově původu byl věnován velký prostor v RE5 i RER2. I když Wesker nezapře svůj vizuální původ v 90. letech minulého století, je zatraceně cool. Svítí mu červeně oči a běhá po zdech. Copak byste nechtěli, aby vám rudě zářily oči a byli jste schopni běhat po zdech? Představte si, že vám někdo v klubu otravuje holku a vy umíte tohle.

Albert Wesker

Wesker je chladnokrevný neřád, který to už má za sebou. Jeho první smrt jsme viděli už v původní hře a poslední v pětce. To z něj lezla chapadla rychleji než namyšlené hlášky. Wesker však nebude jen tak zapomenut. Ve světě filmů ještě žije (poté, co ho vyhodili do vzduchu) a i ve videohrách se může stát cokoliv. V případě syna Jakea Mullera však padlo jablko daleko od stromu. Takový hajzl jako fotřík totiž jeho synátor vážně není.

14) Nemesis, Licker a další ikonická monstra

Nejznámějším monstrem z Resident Evilu je jednoznačně zombie. Kdysi lidská bytost přeměněná v nemyslící zrůdu prahnoucí jen po lidském mase děsí lidi od pradávna. Hlavně kvůli tomu, že se zombií může stát kdokoliv a stačí jen jedno kousnutí. Pak se z vašeho kamaráda, kolegy nebo přítelkyně stane někdo, kdo si chce pochutnat na vašich vnitřnostech.

Crimson Head

Zombie jsou v Resident Evilu zpracovány dokonale. Od pomalých šourajících se nestvůr z prvních dílů (kdo by zapomněl na zombie policajta ze dvojky?) přes rychlé a běhající nemrtvé zvané Crimson Head z remaku až po zombie složené z pijavic, se kterými jsme bojovali v RE0.

Co se mutantů týče, nejznámější je rozhodně Nemesis. Ostatně se dostal i do názvu třetího dílu. Z jeho sešívaného těla, ohyzdně zmutovaného svalstva a chapadel jde strach. Navíc mluví. Tedy asi tak jako Groot ze Strážců galaxie. Neustále opakuje S*T*A*R*S*. Naším favoritem není, protože jde o kopii Mr. X z předcházejícího dílu.

Nemesis

Naší jedničkou je Licker. I on se zasloužil o to, že je z dvojky nepopulárnější dílo. Ohyzdný mozek mu pokrývá celou hlavu a na tlapách má obrovské pařáty, kterými vás rozsekne vedví během mžiku. Dokáže lézt po stěnách jako Vetřelec a útočí obrovským vystřelovacím jazykem. Licker se také objevil jako hlavní monstrum v prvním hraném snímku a i tam se nám moc líbil.

Mr. X

Opomenout nemůžeme ani Tyranta, hlavního bosse z jedničky s obří rukou. A také mraky dalších Tyrantů z dalších dílů. Nezmínit nelze ani ještěří skokany Huntery nebo Dr. Salvadora s pytlem od brambor na hlavě a motorovou pilou v ruce. A to je jen zlomek toho, co vám šlo v sáze Resident Evil po krku. Skončit v útrobách přerostlé chodící rostliny Ivy taky nebylo nic moc.

15) Nevěrná mrcha

Kdyby byl Resident Evil žena, byl by určitě polyandrička. První díl vyšel nejdříve na PlayStation, ale netrvalo dlouho a objevil se i na PC a Saturnu. Konverze na konzoli od Segy byla obzvlášť vtipná, jelikož tvůrci přidali postavám polygony navíc, ale modely postav vytvarovali tak, že všichni vypadali jako sněhuláci. Dvojka si s exkluzivitou také netykala a brzy po PlayStation se objevila na PC, Dreamcastu i N64. A tak to šlo dál i s dalšími díly.

Resident Evil na Sega Saturn

Ale teprve u Code: Veronica ukázala série svou nevěrnou povahu. Exkluzivní hra pro Dreamcast se později ukázala i na PS2, GameCube, PS3 i Xboxu 360. Největší parohy ale Resident Evil nasadil Nintendu, potažmo jeho hráčům. Když začala etapa GameCube exkluzivit, vypadalo to a všichni se tvářili, že jde o bernou minci a neměnný stav. Že se prostě nikdy těchto dílů na jiné platformě nedočkáme.

Jenže pak vyšlo najevo, že jde jen o časovou exkluzivitu na pět let. A RE4 tak vyšel i na konkurenční PS2 a později snad úplně na všechno. Alespoň že Capcom podržel remake a RE0 pro Nintendo platformy nějakou dobu. Obě hry vyšly posléze na Wii, ale dokud nedošlo na HD Remastery, na PlayStation ani Xbox konzole se do té doby (rok 2015) nepodívaly.

Resident Evil Remake

Jakoukoliv exkluzivitu u této značky tak bereme s maximální rezervou. Existuje totiž jen pár opravdu exkluzivních her. I takový Resident Evil Survivor vyšel na Tchaj-wanu pro PC. To je bizár, co? Opravdu exkluzivních her je v sérii vážně málo. Jsou to Gaiden, Dead Aim, oba trapné Outbreaky a arkádová záležitost Mercenaries 3D.

Kapitoly

16) Brakové, ale zábavné čtivo

Knížka Resident Evil - Konspirace Umbrella

Natolik úspěšná značka jako Resident Evil se neobešla ani bez knižních adaptací. V Česku jsme se dosud dočkali pěti dílů a vypadá to, že další jsou na cestě.

Původní série knih vycházela zajímavým způsobem. Vždy byl jeden díl věnován událostem z videoher, zatímco další přinesl nový příběh a rozšířil tak celý RE vesmír. Další byl pak zase podle videohry atd.

Jako první vyšla Konspirace Umbrella, která mapovala úvodní události v sídle v Arklayských horách. Autorka S.D. Perryová umně rozšířila svět RE a přidala do knihy i několik nových událostí. Další díl Caliban Cove se zaměřil na Rebeccu Chambers, která se vydává na skalní útesy, kde jsou opět hlášeny výskyty nemrtvých. K dané látce je přistupováno s citem, a i když to není na Pulitzera, je to legrace. Prostě brak, který fandy pobaví a rozhodně neurazí.

Další Město mrtvých převypravuje události z Resident Evil 2, jejichž hlavními hrdiny jsou Leon a Claire. Oba se ocitají v centru dění i v následující knize Podzemí, ve které se spojí s Rebeccou Chambers a pátrají po ukrytých laboratořích Umbrelly. Objeví se i další členové S*T*A*R*S*. Další kniha v pořadí se jmenuje Nemesis a o čem je, vám musí být jasné. Další knihou od S.D. Perryové není nový příběh, ale adaptace Code: Veronica. Poslední její tvorbou na téma RE je Zero Hour, která převypravuje RE0. Nejde však o jediné knihy na motivy Resident Evilu. Autor Keith R. A. DeCandido stojí za knižní adaptací tří prvních filmů a v Japonsku vyšlo tolik Resident Evil knih a povídek, že by vám z toho šla hlava kolem.

17) Animované horory

Biohazard 4D Executor

Zatímco hrané snímky s Millou Jovovichovou mají přinejlepším rozporuplnou pověst, ty animované na tom nejsou vůbec špatně. Pokud jste je neviděli, rozhodně to napravte. Naším favoritem je ten úplně první. Jde o animovaný kraťas Biohazard 4D-Executor, který se do čtyřrozměrných kin dostal v roce 2000 pouze v Japonsku. Ale dodnes ho lze vidět na YouTube a jde o nesmírně povedený retro kousek. Zachycuje totiž atmosféru prvních dílů videoher.

Hlavními hrdiny jsou vojáci Umbrelly, kteří musejí z Raccoon City vyzvednout doktorku Cameron. Jenže ta není k nalezení a navíc na tým zaútočí obrovské monstrum, které ho začne pronásledovat. Animace je na dnešní poměry zastaralá, ale to dvacetiminutové dílo má v sobě pořádnou porci atmosféry.

Resident Evil Rozklad

Resident Evil: Rozklad je prvním celovečerním počítačově animovaným snímkem. Stejně jako jeho pokračování se na rozdíl od hraných filmů odehrává ve stejném světě jako videohry. Rozklad svedl opět osudy Leona a Claire, kteří se viděli poprvé od katastrofy v Raccoon City. Na letišti v Indii propukla zombie nákaza a je opět na této dvojici, aby se s tím vypořádala. Film je chvilkami docela nudný a zbytečně rozjíždí zápletku chamtivosti obřích společností. Na poměry RE je v něm málo monster, směšný padouch a občas slabší spád. Není to ovšem tragédie a pro fandy jde stále o povinnost.

Přímé pokračování Resident Evil: Zatracení je o poznání akčnější a zábavnější. Příběh přináší konečně poprvé parazity Plaga, ale sám o sobě není moc chytrý. Film se odehrává v nějaké fiktivní postsovětské zemi a má dobré postavy jako Leona a jeho femme fatale Adu. Vedlejší hrdinové jsou však směšní. V Zatracení se objeví Lickeři a dostaví se i několik Mr. X. Všichni jsou ovládáni plagou, takže jde o zajímavé bitvy. Snímek je nabitý akcí, odsýpá a je povedenější než předchůdce. Další díl je již ve výrobě. V Japonsku bude mít premiéru příští rok v květnu. Jeho podtitul je Vendetta a hlavním hrdinou bude opět Leon. Objeví se ale i Chris a Rebecca, kteří si odbudou v animované sérii svou premiéru. Snímek vypadá, že bude ještě temnější než jeho předchůdci. Těšíme se na něj.

Resident Evil Zatracení

18) Celovečeráky s Millou Jovovichovou

Resident Evil (2002)

Hrané filmy režíruje Paul W. S. Anderson, přičemž některé jsou lepší, jiné horší. Kvalitativně to s nimi jde nahoru a dolů jako na horské dráze, ale odvážíme se tvrdit, že ten první z roku 2002 je vážně dobrý. Je to temný zombie krvák s několika vypečenými scénami jako výtah, lasery, zmutovaní psi a hlavně je tu Licker. Líbí se nám, že film si staví vlastní příběh ve známých reáliích. Objeví se odlehlé sídlo, vlak i podzemní laboratoř. Snímek má navíc naprosto bombastický soundtrack od Marilyna Mansona, který se překvapivě pustil i na pole elektroniky.

A pak přišel Resident Evil: Apokalypsa a byla to fakt apokalypsa. Sice jde o díl, který má děj nejvíce založený na předloze (RE 3: Nemesis) a objeví se tu Jill i Carlos, ale je to bída maximálně pro fandy.

Resident Evil Apokalypsa

Třetí Resident Evil: Zánik sice nedosahuje kvalit prvního filmu, ale je lepší než druhý. Odehrává se v postapokalyptické budoucnosti, kde zombie zdevastovaly povrch Země. Z Alice je už superbiologická zbraň, objevuje se poprvé Claire, kterou hraje Ali Larterová a dokonce se poprvé mihne Wesker. Scéna s havrany je zapamatování hodná a Tyrant na konci je obludný. Je to béčkový film, ale ne špatný.

Resident Evil Zánik

To následující Resident Evil: Afterlife byl vážně zlo. Naklonovaná Alice, dementní příběh o ničem, reálie vězení jak z TV seriálu, hrdinové na facku a Plagy objevující se mezi zombiemi bez vysvětlení? Tady i nejzarytější fanoušci skřípali zuby. Navíc Milla byla dost mldá a začalo na ní být vidět, že stárne. Film nezachránil ani fešák Wentworth Miller (Prison Break, The Flash) jako Chris Redfield. Jediná zajímavá scéna je souboj s Executerem ve sprše.

Resident Evil Odveta

Zatím poslední díl Resident Evil: Odveta zvedl žaludek mnohým. Nám ne. Je to sice přestřelený úlet, ve kterém sovětské zombie střílí z kalašnikovů, mrtvé postavy se vrací díky klonování, ale tak nějak to do sebe zapadá.

Děj se totiž odehrává na odlehlé podvodní základně Umbrelly, kde je každá její část vymyšlena jako simulátor úniku biohazardu v rozličném prostředí. Když jimi hrdinové procházejí, je to, jako když hráč plní levely ve videohře. Objevuje se poprvé Leon, Ada, Barry a je tu obří Licker. Alice si navíc vtipně hraje na Ripleyovou. Nám se tento díl líbí. Hned v lednu dorazí snad už poslední díl s příznačným podtitulem Poslední kapitola. Alice se vrací tam, kde to všechno začalo, do Raccoon City.

19) Sběratelské figurky

NECA Chris Redfield

Tolik zombií, monster, hrdinů i padouchů má jen málokterá jiná značka. Pochopitelně se tak prodávají i sběratelské figurky nejrůznějších tvarů, velikostí a z různých cenových sfér. Výjimkou nejsou kousky ve velikostech 1:6 a 1:4.

Za většinou figurek k Resident Evilu stojí firma NECA, která je vyrábí už hodně dlouho. Jejich kvalita i vzhled jsou různorodé. Starší figurky už upřímně nevypadají na dnešní poměry nic moc, zub času se na jejich vzhledu podepsal.

NECA však není jedinou společností, která od Capcomu získala licenci. I Hot Toys vydali několik vydařených sběratelských lahůdek včetně Leona a Ady. Jako figurka se na trhu objevila i Milla Jovovichová jako Alice. Figurky Resident Evil se prodávají i v České republice, výběr je však omezený, proto doporučujeme porozhlédnout se v zahraničních obchodech. Každý správný fanda by měl mít ve sbírce alespoň jeden kousek. Kdo ví, jakou bude mít cenu za pár let.

20) Budoucnost

Když vyšel Resident Evil 4, všichni zírali, jak se hra změnila. Stejně tak mnozí začali lapat po dechu, když Capcom na loňské E3 odhalil, že Resident Evil 7: Biohazard bude opravdovým hororem, který hráč uvidí z pohledu první osoby. Nejdřív to byl šok, poté se dostavil strach z toho, čím se hra stane, ale všechny obavy se rychle rozplynuly. Capcom totiž s odhalením uvolnil hratelnou demoverzi Beginning Hour, kterou jsme si několikrát prošli. A je to pecka.

Velmi si ceníme toho, že tvůrci neusínají na vavřínech a i v rámci hlavní série přicházejí s neuvěřitelnými inovacemi. Spád akčních dílů je pryč, pohyb je pomalý a atmosféra při průzkumu prokletého domu, ve kterém straší, je tísnivá. Této hře věříme. Okusili jsme průzkum, řešení pořádných hlavolamů, ale v plné hře dojde i na schovávání a akci. Vrací se klasické léčení bylinami, a i když je hra naprosto odlišná od předchůdců, oťukává neustále prvky z původních dílů. Příběh se odehrává na americkém jihu v temnými mýty opředeném domě. Ten kdysi obývala rodina Bakerových, která však záhadně zmizela. Ale jak to tak vypadá, její členové se vrátili ze záhrobí.

Resident Evil 7: Biohazard

Hlavním hrdinou hry bude Ethan Winters, který se do domu vydává, protože mu z něj zavolala jeho žena. Jenže ta je už několik let mrtvá (pozdravujeme Silent Hill 2). Tvůrci se dušují, že i když hra vypadá na první pohled jako duchařina, jde o Resident Evil tělem u duší. Hra má navázat na předchůdce a zapadnout do jejich světa. Vypadá to tak, že Bakerovi byli infikování nějakým virem.

Hra vyjde 24. ledna a my se nemůžeme dočkat. Po akčních dílech půjde o vítaný návrat hororu plného tíživého strachu i lekaček doprovázených vyjeknutími. Resident Evil 7 vyjde na PlayStation 4, Xbox One i PC. Pouze na PS4 však bude podporovat virtuální realitu. A to bude teprve děs a hrůza (doufejme že v tom dobrém smyslu slova).