Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie žánrů - adventury (1. část)

  12:00aktualizováno  9:31
Adventury - v současnosti velice sporadický herní žánr, jemuž jedni předvídají totální zánik a druzí naopak velkolepou renesanci. Ať už situace dopadne jakkoliv (a doufejme, že dobře), nabízíme vám příležitost nahlédnout do dalšího dílu našeho seriálu o historii herních žánrů, v němž se tentokráte zabýváme doslova pravěkem dobrodružných her.

The Black Cauldron, Sierra 1986

Adventury neboli dobrodružné hry, jejichž devizou je řešení problémů logickou a nikoliv akční cestou, jsou bezesporu jedním z nejstarších herních žánrů vůbec. Vesele se jim dařilo již v sedmdesátých letech, kdy byly ztvárněny jako čistě textové hry a pojem "grafika" se tenkrát ještě nacházel ve stavu prenatálním. Já však ponechám tento pravěk počítačových her bez většího povšimnutí a přesunu se až do poloviny osmdesátých let, kdy se na scéně objevuje první "písíčko" od IBM a adventury napsané pro tuto první šestnáctibitovou platformu začínají konečně alespoň náznakově vypadat tak, jak je jistě všichni znáte ze současnosti. A na závěr tohoto úvodního odstavečku ještě jedna poznámka: vzhledem k tomu, že dle nařízení z vyšších míst (tj. od Vreca :o)) se mohou články o historii žánrů rozložit maximálně do dvou dílů, chtěl bych se předem omluvit za nutnou stručnost a za opomenutí mnoha kvalitních titulů, protože na ně prostě nezbylo místo.

1984 - 1986:
Na první stránce pomyslné knihy adventur je zlatým písmem vytištěn nápis Sierra On-Line. Tato společnost založená manželi Kenem a Robertou Williamsovými v roce 1980 je právem považována za kolébku PC adventur, protože to byla právě ona, která v roce 1984 vytvořila na zakázku od IBM vůbec první adventuru pro PC. Jmenovala se Space Quest II, Sierra 1987 King's Quest: Quest for the Crown a odstartovala nejen budoucí sérii Sierráckých Questů, ale hlavně celosvětový boom grafických adventur.

Jakožto jedna z prvních her pro PC, odlišoval se King's Quest od svých předchůdců téměř ve všem. Asi nejvíce revoluční byl jeho celkový koncept; jednalo se vlastně o první 3rd person adventuru, v níž jste ovládali pohybující se postavičku, a to jak na klávesnici, tak i myší! Na rozdíl od současnosti však bylo tenkrát upřednostňováno kompletní ovládání klávesnicí, a to hlavně z toho důvodu, že zadávání příkazů (klasické "open door", "look wall" atd.) se neprovádělo jednoduchým klikáním myši, ale muselo se do hry vpisovat přímo z klávesnice (holt, nechtěné dědictví po textovkách). I přesto však nasadila Sierra laťku hodně vysoko a její adventury s na tu dobu pestrou šestnáctibarevnou grafikou a hlavním hrdinou, který se mohl na pseudo3D lokacích dokonce schovávat za předměty, neměly konkurenci. První King's Quest stejně jako všechny jeho další díly byla klasická pohádková hra určená hlavně dětem. Odehrávala se v království Daventry a jako sir Graham jste museli pomoci králi Edwardovi nalézt tři ztracené poklady - magické zrcadlo, štít a truhlici zlata. V následujících dvou letech vydala Sierra další dva díly této série. V roce 1995 to byl King's Quest II: Romancing the Throne (Sir Graham, coby novopečený král Daventry, musí nalézt tři klíče a osvobodit tak Zak McKracken, Lucasfilm 1988 svou milou pannu Valanici uvězněnou ve vysoké věži) a o rok později pak King's Quest III: To Heir is Human (v hlavní roli se tentokrát objevuje mladík Gwydion, který musí uniknout ze spárů zlého černokněžníka a poté odhalit svou pravou identitu).

Rok 1986 zaznamenal taktéž zrození druhé slavné série Sierry - Space Questu. Tvůrci této série (Mark Crowe a Scott Murphy) se rozhodli vytvořit sci-fi adventuru odehrávající se ve vesmíru a do hlavní role obsadili smolařského kosmonauta/uklízeče jménem Roger Wilco. První díl, nazvaný Space Quest: The Sarien Encounter, pojednával o zlých Sarienech, kteří z vesmírné lodi Arcada ukradli hvězdný generátor a jeho prostřednictvím chtěli ovládnout celou galaxii. Po technické stránce byl první Space Quest naprosto totožný s předchozími King's Questy, v roce 1990 se pak dočkal vylepšené VGA verze (256 barev).

A abych mohl tuto časovou epochu uzavřít, zmíním se ještě o dvou adventurkách, které Sierra vytvořila ve spolupráci s Disneym (Mickey's Adventures in Space a The Black Cauldron) a taky o společnosti Melbourne House, jež se PC hráčům představila konverzemi svých dvou her z osmibitů vytvořených dle Tolkienova slavného Pána prstenů - The Hobbit a The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.

Heros Quest/Quest for Glory I, Sierra 1989, VGA verze

1987:
Dle mého názoru druhým nejdůležitějším milníkem v historii adventur je přechod herní divize Lucasfilmu (dnešní LucasArts, založeno Georgem Lucasem již v roce 1982) z osmibitů na PC. Jejich debutem na tomto poli byla dnes již legendární adventura Maniac Mansion vytvořená géniem Ronem Gilbertem v jeho vlastním revolučním enginu SCUMM (Script Creation Utility for Manial Mansion), na jehož vylepšených verzích jsou postaveny všechny další Lucasovské adventury (konče třetím Monkey Islandem z přelomu let 1996/97). Revoluce tohoto enginu spočívala v úplném odstranění textového zadávání příkazů z klávesnice, díky čemuž hru můžete pohodlně ovládat pouze myší. Jednotlivé příkazy (walk, open, talk, pick up …) byly spolu s názvy inventářních předmětů (ty tenkrát ještě nebyly zpracovány graficky) vypsány ve spodní polovině obrazovky a podobně jako u současných her stačilo jen kliknout kurzorem myši na jeden z příkazů (případně na název předmětu v inventáři) a následně na interaktivní místo na hlavní obrazovce. Tento jednoduchý systém si okamžitě získal mezi hráči oblibu a stal se vzorem i pro řadu jiných herních vývojářů. Maniac Mansion překvapil taktéž po technické stránce - běžel sice stále pouze v šestnácti barvách, nicméně jako vůbec první adventura představil scrolling herních lokací.

Heros Quest/Quest for Glory I, Sierra 1989, EGA verze

Lucasfilm se tedy stal jednoznačným konkurentem pro Sierru, která ale po třech letech slávy rozhodně neusnula na vavřínech. Sice nepřišla s žádným vážnějším vylepšením svých technologií, nicméně hráčům představila první díly dalších dvou v budoucnu nesmrtelných sérii - Leisure Suit Larry a Police Quest. Nápad vytvořit humornou hru s neúspěšným milovníkem v hlavní roli se zrodil v hlavě další velké osobnosti Sierry, Ala Lowa. Svého čtyřicetiletého hrdinu pojmenoval Larry Laffer a prostřednictvím počítačových her ho vymáchal snad ve všech možných průšvizích a trapasech souvisejících s jediným - dostat ženy do postele. První díl série nazvaný Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards se odehrává ve velkoměstě, kde na zpočátku nezkušeného Larryho čekají vzrušující dobrodružství v baru, v hazardní herně nebo na WC a taky seznámení s Evou, první ženou jeho života.

Série Police Quest se od všech ostatních her Sierry liší svým vážným pojetím. Jedná se o napínavé realistické detektivky navržené bývalým policistou Jimem Wallsem. V podstatě popisují kariéru policisty Sonnyho Bondse, který se z obyčejného pochůzkáře vypracuje až na vysoce postaveného zkušeného detektiva. V prvním dílu série Police Quest: In Pursuit of the Death Angel musel Sonny vypátrat a zneškodnit bandu překupníků drog, vedenou gangsterem zvaným Death Angel (Anděl smrti). Hra je doplněna o několik meziher, jako je střelnice nebo hra pokeru. První díly Police Questu i Larryho jsou po Indiana Jones and the Last Crusade, Lucasfilm 1989technické stránce stále na úrovni předchozích her Sierry, avšak v roce 1991 byly přepracovány do VGA verze.

Z dalších her vydaných v roce 1987 jmenujme ještě druhý díl Sierrácké série Space Questů s názvem Space Quest II: Vohaul's Revenge (Roger Wilco je unesen a uvězněn Sarienským vůdcem Vohaulem na planetě Orium. Jeho úkolem je nejdříve z vězení uniknout a pak zlého Vohaula zlikvidovat jednou provždy), pokračování hry na motivy Tolkienova Pána prstenů od Melbourne House Shadows of Mordor a ještě dvě uznávané klasiky od zkušené společnosti Magnetic Scrolls The Guild of Thieves a Jinxter. Prvně jmenovaná hra je volným pokračováním adventury The Pawn a jedná se o povedený tutoriál pro budoucí zloděje.

1988:
Rok 1988 nepřinesl do žánru adventure žádnou radikální novinku, ani počátek nové úspěšné série. Sierra se věnovala tvorbě dalších dílů svých sérií a přivedla na svět druhé dobrodružství Larryho pod názvem Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places) (Larry tentokrát procestuje skoro celý svět a po krku mu půjdou ostří hoši z KGB) a taktéž Police Quest II: The Vengeance (Anděl smrti, kterého Sonny Bonds v minulém dílu lapil, utekl z vězení a hodlá se Sonnymu tvrdě pomstít). Jisté vylepšení je však znát shodou okolností na čtvrtém dílu její nejstarší série, hře King's Quest IV: The Perils of Rosella. Ta byla postavena na zbrusu novém enginu SCI (Sierra Creative Interpreter), který umožňuje využití vyššího grafického rozlišení (320x200, ale stále jen v šestnácti barvách) a Quest for Glory II, Sierra 1990 taktéž podporu zvukových karet. Pro Kings Quest IV zkomponoval hudbu ve formátu MIDI profesionál William Goldstein.

Se svojí "troškou" do mlýna přišli i lidé z Lucasfilmu. Jejich druhé dílko se jmenovalo Zak McKracken and the Alien Mindbenders, v němž jde o záchranu naší Země před nebezpečnými ufouny a jediný, kdo si může vzít tento přetěžký úkol na starost, je novinář Zak a jeho přítelkyně. Z řady dalších her vydaných v tomto roce vzpomeňme ještě podivný projekt Corruption od Magnetic Scrolls, pojednávající o korupci mocných osobností v Londýně.

1989:
S následujícím tvrzením možná nebude řada z vás souhlasit, ale pro mě se stal nejdůležitější událostí roku 1989 vstup společnosti Access Software na herní trh. Učinila tak prostřednictvím hry Mean Street, která hráčům vůbec poprvé představila arogantní a až příjemně deprimující soukromé očko Texe Murphyho, jehož příběhy se odehrávají ve futuristické Americe zčásti zmutované chemickou válkou. První díl této série ještě nebyl nikterak zázračný (i když se dost možná jednalo o vůbec první adventuru s digitalizovaným mluveným slovem), nicméně Murphyho sláva vykvetla až v druhé polovině devadesátých let s pokračováními Under a Killing Moon, Pandora Directive a Overseer. Duchovním otcem celé série je Chris Jones, který se v posledních třech dílech sám obsadil do hlavní role a vedl si až nečekaně dobře. Hra Mean Street byla 3rd person adventura s akčními sekvencemi a pojednávala o údajné sebevraždě dr. Karla Linského, jehož dcera Sylvie si Texe najala za účelem prokázání, že byl její papá zavražděn.

Loom, Lucasfilm 1990

Na výsluní již byly v tomto období společnosti Lucasfilm a Sierra. Ta prvně jmenovaná se v roce 1989 zapsala do paměti hráčů historicky velmi důležitou hrou Indiana Jones and the Last Crusade. Tato vynikající adventura byla založena na stejnojmenném filmu a její jedinou slabinou byl ten fakt, že se své předlohy držela až příliš přísně (archeolog Indiana Jones se pouští do pátrání po svatém Grálu a svém nacisty uneseném otci). Technické zpracování i interface byl naprosto totožný s předchozími hrami Lucasfilmu. Hra si získala mezi hráči velkou oblibu, ale až zhruba o rok později, kdy se na trhu objevila vylepšená 256-ti barevná verze.

Činila se i Sierra, jež hráčům představila svoji další nezapomenutelnou série Hero's Quest, vytvořenou šikovnou dívčinou Lori Ann Coleovou. Je charakteristická převážně tím, že se odehrává v příjemném fantasy prostředí a obsahuje taktéž náznak prvků RPG, kdy si na počátku hry můžete zvolit jedno ze tří povolání hlavního hrdiny (bojovník/mág/zloděj) s odlišně bodově hodnocenými vlastnosti. Je logické, že s bojovníkem se nevyhnete šermířským soubojům a s mágem zase častému kouzlení, nicméně podstatou hry stále zůstává klasická adventura. V prvním díle je vaším úkolem dostat se do města barona Spielburga, zachránit jeho unesenou dceru Elsu a zneškodnit bandu loupežníků. Po technické stránce hra využívá nového enginu SCI, ale vyžadovala zadávání příkazů z klávesnice. V roce 1991 je vydána vylepšená ikonková VGA verze.

The Secret of Monkey Island, Lucasfilm 1990, EGA verze

Z dalších her od Sierry vydaných v tomto roce jmenujme v prvé řadě Wallsovu špionážní detektivku Codename: Iceman. Jako tajný agent Johny Westland procestujete celý svět, abyste zachránili uneseného velvyslance a zabránili tak válce s USA. Conquests of Camelot: King Arthur, The Search for the Grail byla zase historickou hrou, v níž se v roli samotného krále Artuše vydáváte do Arábie zachránit své tři rytíře a naleznout svatý Grál. Dále pak jsme se dočkali již třetích dílů dvou oblíbených sérií - Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals (hra volně navazuje na předchozí díl a zahrajete se zde nejen za Larryho, ale i za jeho dívku snů, barovou pianistku Patti) a Space Quest III: The Pirates of Pestulon (je považován za nejvydařenější díl série s nejoriginálnějším příběhem. Roger Wilco v něm musí zachránit dva chlapce z Andromedy, což jsou ve skutečnosti tvůrci této série, které unesla společnost ScumSoft, aby pro ně vytvářeli bezduché arkádové hry).

Závěrem ještě nemohu opomenout špionážní hru The Third Courier od Accolade, odehrávající se v Berlíně během studené války, a Future Wars od Delphine Softu.

1990:
Rok 1990 byl zlomem nejen ve vývoji adventur, ale počítačových her vůbec. Na scéně se totiž objevily první gamesky využívající neuvěřitelných 256 barev při rozlišení 320x200. Tato novinka dala vývojářům dříve nevídané grafické možnosti, což se taktéž projevilo na The Secret of Monkey Island, Lucasfilm 1990, VGA verze radikálním zvýšení počtu vydaných her. Hlavně z tohoto důvodu si rok 1990 dovoluji označit za počátek druhé adventurní vlny, jenž přivedla na svět legendy typu Monkey Island, Legend of Kyrandia, Simon the Sorcerer či Gabriel Knight.

Příchod VGA se snad nejvíce projevil u společnosti Sierra On-Line, která spolu s ním od základu přepracovala celkový interface svých her. Pryč byly časy nepohodlného zadávání textových příkazů z klávesnice; Roberta Williamsová přišla s novým ikonkovým systémem, kdy promocí pravého tlačítka myši jste mohli měnit tvar a funkci kurzoru mezi chůzí, prozkoumáním, použitím, sebráním a mluvením, případně ještě několika dalšími speciálními funkcemi. Ovládaní se tak velmi zjednodušilo a zpříjemnilo, i když se musím přiznat, že mě osobně více vyhovoval systém LucasArtů, jelikož v ikonkovém interfacu Sierry se automaticky nehlásily interaktivní předměty pod kurzorem. Vůbec první hrou využívající tento interface byl King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder! následovaný Police Questem III: The Kindred (hudbu složil Jan Hammer, původem Čech a tvůrce všech znělek na TV Nova). Poslední hrou Sierry běžící ve starém enginu a pouze v šestnácti barvách byl The Quest for Glory II: Trial by Fire. Jednalo se o druhý díl původního Hero's Questu, ke změně názvu muselo dojít kvůli konfliktu s autorskými právy Gremlinu na stejnojmennou deskovou hru.

Pravděpodobně nejdokonalejší a nejslavnější hra tohoto roku však vznikla ve studiích Lucasfilmu a jmenovala se The Secret of Monkey Island. Jejím tvůrcem nebyl nikdo jiný než Ron Gilbert inspirovaný dětskou atrakcí "Piráti Karibiku" z Disneylandu. Do hlavní roli obsadil mladého klučinu Guybrushe Threepwooda, jehož odvěkým snem je stát se Police Quest III, Sierra 1990 pirátem. Sen se stane skutečností na ostrůvku Melée Island, kde musí splnit tři zkušební úkoly, běhen nichž se seznámí se svojí budoucí manželkou Elaine Marleyovou a úhlavním nepřítelem LeChuckem. Hra slavila neuvěřitelný úspěch převážně díky nevázanému humoru a částečné nelinearitě (plnění třech úkolů v libovolném pořadí, popřípadě všechny zároveň), která v té době neměla obdoby. Interface byl až na pár drobností totožný s předchozími hrami Lucasfilmu, první verze běžela pouze v šestnácti barvách a o rok později byla přepracována do VGA. Kromě Monkey Islandu vydali v roce 1990 Lucasové ještě pozoruhodnou fantasy hru Loom, která pojednávala o mladém členu cechu tkalců a ovládala se vskutku originálním způsobem - neexistovaly zde žádné příkazy ani inventář, všechny činnosti se prováděly komponováním různých melodií na magické holi. Hra vyšla opět pouze v šestnácti barvách a i ona se o rok později dočkala VGA verze.

Premiéru na adventurním poli zažily v roce 1990 dvě společnosti - Legend Entertainment a Dynamix, z nichž hlavně ta první měla nemalý vliv na budoucí vývoj adventur. Byla založena v USA roku 1989 Bobem Batesem a Mikem Verduem a o rok později se veřejnosti představila svým prvním titulem Spellcasting 101: Sorcerers Get All the Girls. Jednalo se v podstatě o textovku doplněnou jednoduchými barevnými obrázky. Děj pojednával o mladíkovi, který se přihlásil na Kouzelnickou Univerzitu hlavně proto, aby mohl svými magickými schopnostmi učarovat dívkám. Vše nakonec vyústí v tradiční záchranu celého světa. Společnost Dynamix, založená Jeffem Tunnelem a Damonem Slyem již v roce 1984, se prezentovala hrami Heart of China a bladerunnerovskou Rise of the Dragon, v níž obsadíte roli soukromého detektiva a ve scifi velkoměstě musíte odhalit výrobce nové velmi nebezpečné drogy.

Martian Memorandum, Access 1990

Po úspěchu svého prvního titulu se činil taktéž Access. Ten v tomto roce vydal druhý příběh detektiva Texe Murphyho nazvaný Martian Memorandum, v němž se Tex ujímá případu únosu dcery Marshalla Alexandra a taky zmizení záhadného ufounského artefaktu Oracle Stone (věštecký kámen). Pátrání se tentokráte neodehrávalo pouze na Zemi, ale i na Marsu. Kromě MM ještě Access vydal akčněji laděnou adventurku Countdown, opět velmi podobnou Murphyho sérii.

V posledním odstavečku se ještě ve stručnosti zmíním o několika dalších neméně zajímavých titulech. V prvé ředě si jistě řada pamětníků vzpomene na legendární Maupity Island od francouzského Lankhoru, což byla detektivka odehrávající se na tropickém ostrově a zcela zaslouženě si vysloužila titul "nejobtížnější adventura století". Poměrně známá je též klasická point-and-click adventura Operation Stealth od Delphine Softu, jež disponovala velmi zajímavým příběhem - tajný agent CIA John Glames míří do malé země v Jižní Americe, kde pátrá po ukradeném supermoderním letadle Stealth, jehož obsahem jsou dvě nebezpečné jaderné hlavice. No a úplně na konec jsem si nechal dvě dílka společnosti Accolade. To první se jmenuje Altered Destiny a pojednává o příbězích muže, který je skrze televizi vcucnut do záhadného fantasy světa obydleného podivuhodnými bytostmi. Druhá hra, Les Manley in: Search for the King, je svým pojetím podobná Sierrácké sérii o proutníkovi Larrym. Úředník Les Manley se vydává na pouť přes Ameriku hledat krále a cestou potkává spoustu atraktivních děvčat. Oba tituly ještě disponovaly zastaralým zadáváním příkazů z klávesnice.

Rokem 1990 dnešní povídání o bohaté historii adventur uzavřeme a příště se můžete těšit na hry z první poloviny devadesátých let, které lze bez debat označit na období největšího rozkvětu klasických point-and-click adventur. Jako zdroj k napsání tohoto článku mi kromě vlastní paměti posloužila řada specializovaných internetových stránek.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červenci

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered edition

Červenec patří v oblasti her k nejslabším měsícům v roce. Přesto jsme si řekli, že zkusíme vybrat pět kousků, které by...



Najdete na iDNES.cz