Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie žánrů: budovatelské strategie

  12:00aktualizováno  12:05
Minule jsme si povídali o strategiích realtimových. Dnes se zaměříme na jejich kolegyně, strategie budovatelské. Není jich sice tolik jako realtimových, ale snad každá se výrazně zapsala do povědomí hráčů. Přečtěte si o hrách, které proslavily tento specifický žánr počítačových her a daly mu tisíce příznivců.

Populous 3 Nedávno jsme si představili první sortu strategií, jejichž děj se odehrává se v reálném čase, a které si vysloužily prosté označení RTS (realtimové strategie). Dnes přecházíme ke strategiím budovatelským. Tento žánr jistě není třeba nijak zvláště dlouze představovat. Co se týče ostatních strategií, patří ty budovatelské mezi nejméně početné. Faktem však zůstává, že zatím nevyšla ani jedna vyloženě špatná budovatelská strategie - každá z nich patří k nadprůměrným hrám. Na rozdíl od ostatních žánrů jsou také velice originální, protože stavět (budovat) lze totiž prakticky cokoliv a nevyužitých nápadů zůstává stále mnoho. A stejně tak jako v ostatních žánrech, je i zde velice těžké určit úplně první budovatelskou strategii. Obecně se však jako o jedné z nejstarších a nejlepších mluví o SimCity. Nuže, můžeme začít!

Hned na úvod se povíme o třech slavných sériích, jejichž kořeny sahají daleko do minulosti – Populous, Railroad Tycoon a SimCity.

Série Populous je v herním světě tak trochu výjimečná. Tvoří totiž spolu ještě s méně známým projektem Mega-Lo-Mania (taktéž kvalitní strategie) zvláštní sortu „her na boha“. V těchto hrách jste ovládali celé národy, a to typicky božským stylem. Základní princip byl Railroad Tycoon 2 jednoduchý – dostali jste malý kmen, který vás uctíval, vy jste na ně udělali dojem svými kouzly a oni vám za to dodávali více many (podle počtu) na další, silnější kouzla. Cílem bylo zničení druhého boha – konkurenta, který se nacházel na stejné planetě jako vy. Dosáhli jste toho samozřejmě tak, že jste mu zničili či přetáhli na svou stranu všechny uctívače. Jako bůh jste měli samozřejmě poněkud silnější zbraně, než je v RTS zvykem, a tak jste měnili tvar země, vyráběli pohoří, sesílali na nepřátelské vesnice bouřky, vlny tsunami nebo tornáda a v neposlední řadě jste také z řad svých lidiček vyráběli titány, velké hrdiny, které jste pak mohli poslat na nepřátelovy nebohé vesničany. V Populous chtěl Peter Molyneaux poprvé realizovat myšlenku virtuálního světa, který běží v nezávislosti na vás a vy do něj svými intervencemi můžete zasahovat. To se mu sice úplně nepodařilo, ale hra byla zábavná a originální, pročež si ji lidé zamilovali. První díl Populous vyšel v roce 1989, v roce 1992 se objevil díl druhý, který přinesl jen o malinko lepší zpracování, nová kouzla a titány a větší počet scénářů (těch bylo 1000(!)). Pak bylo dlouho ticho po pěšině, až v roce 1998 vyšel díl třetí, Populous: The Begginning, který ovšem většinu fanoušků prvních dvou dílů zklamal. Šlo totiž spíš o válečnou RTS – jednotlivé obyvatele jste již mohli ovládat přímo, daleko větší důraz byla kladen na boj, a SimCity to pomocí klasických bojových jednotek. Navíc vy jste už nebyli v roli boha, ale v roli šamanky (ano, ženy!), která sice také disponovala arzenálem kouzel, ale byla smrtelná a měla omezený dosah. Populous 3 nebyla vyloženě špatná hra, přesto nesplnila nadšená očekávání statisíců hráčů původních Populous.

Railroad Tycoon je specifickou budovatelskou strategií, ve které se stáváte železničním magnátem. Vaše funkce obnáší stavbu tratí a stanic, nákup a provozování mašinek a vagónů. Vaším cílem přitom je vydělat více než vaši oponenti, a tak je časem zruinovat. Toho docílíte ale jen když budete stavět chytře řetězce tratí (třeba z pole na farmu povezete obilí, z farmy zvířátka na jatka, z jatek balíčky masa do města), úplně nejlepší jsou ale okruhy, kdy váš vlak stále veze potenciální peníze. První díl Railroad Tycoon vytvořila osoba, kterou asi dobře znáte, byl to totiž Sid Meier. Ačkoli verze z roku 1990 neoplývala nijak božskou grafikou, už tehdy měla spoustu funkcí, časem byly vynalézány nové mašinky, ekonomika byla lehce nestabilní, takže občas nějaká farma zanikla, když se jí nevozilo dost obilí – to vše už v roce 1990 v Microprose do hry zabudovali. V roce 1998 potom vyšel druhý díl, který mají na svědomí autoři série Heroes of Might and Magic, čímž The Settlers 2 myslím PopTop Software. RT2 disponuje nádherně roztomilou 3D grafikou, která je na výši i po technické stránce, nabízí spoustu scénářů (Evropa, USA, Afrika…) a hlavně všechno to, co už měl díl první. Pro milovníky vláčků neexistuje lepší volba!

Série SimCity, která započala na počátku 90. let minulého (ano, už minulého) století, je nejznámějším produktem firmy Maxis, která se na budovatelské strategie přímo specializuje. V SimCity se stáváte starostou města. Ten toho má na starost docela hodně – určujete, kde budou stát obytné domy, kde komerční zóny, kde továrny, a stavíte speciální budovy jako elektrárny, policejní stanice, hasiče, stadiony, školy, letiště nebo přístavy. To vše spojujete cestami a elektrickým vedením, v dílech 2000 a 3000 se musíte starat ještě o rozvod vody.
Ve všem samozřejmě musí být nějaký systém. Vy se tedy snažíte postavit co nejvíce obytných zón, kde budou lidé rádi bydlet. To ale znamená, že jim musíte zajistit vše potřebné – v prvním díle je to hlavně elektřina, musíte přivést k domu cestu, musíte zajistit policejní a hasičskou ochranu, blízkost komerční zóny, aby bylo kam chodit nakupovat, a blízkost industriální zóny, aby lidičkové měli kde pracovat. Poklidný chod města „zpestřují“ také různé katastrofy jako invaze Godzilly, tornádo, zemětřesení, povodně a další podobné zrůdnosti. Pro hračičky je SimCity ráj, protože nemá žádný konec a můžete stavět donekonečna, tedy dokud nezaplníte mapu. Theme Park World
Co se týče posloupnosti jednotlivých dílů, skutečné inovace do herního principu nepřinesl ani jeden z nich. SimCity 2000, které vyšlo už v roce 1995, přineslo hezčí izometrickou grafiku a mnoho nových budov. Nově jste se museli starat o vodovod. SimCity 3000 z roku 1999 bylo hrou dost kontroverzní, protože novinky nepřineslo téměř žádné, a tak – i když se dobře hrálo – bylo většinou označováno spíše za komerční tah Maxisu. Nicméně i tady se nějaké inovace našly. Co se týče hratelnosti, bylo to pořád staré dobré SimCity, a tak si i tato hra své fanoušky našla.

Pokračujme v přehledu dalších sérií, tentokrát už trochu mladších – The Settlers a Theme Park.

The Settlers jsou naprosto jedinečnou a neopakovatelnou sérií budovatelských strategií. Na první pohled se tváří spíše jako obyčejné realtimovky – stáváte se vůdcem jednoho kmene, vaším úkolem je zničit ty ostatní (nebo ve dvojce se probít k bráně, což se ale bez boje stejně neobejde) – ale už na ten druhý se hladina Rákosníčkova jezírka vyjasnila a obraz je úplně jiný (nepoužil jsem toto sousloví už někdy?). V The Settlers totiž existuje celá řada složitých surovinných Transport Tycoon Deluxe řetězců. Od dřeva, které musí někdo posekat, pak někdo „seřezat“ a nakonec z něj a z kamení, které musí někdo vykopat a opracovat, někdo postaví dům, přičemž je třeba ještě lesníka sázejícího nové stromečky, aby příště bylo kde sekat, přes složité martyrium s potravinami po dolování železné rudy a přeměnu na zbraně a nářadí. Zkrátka a dobře – v The Settlers strávíte mnohem více času než bojem jen výstavbou základny a tvorbou fungujícího ekonomického modelu.
Hry The Settlers 1 a 2 přinesly několik originálních principů, kterých se ale poslední dva díly vzdaly. Svou armádu jste neovládali přímo, tak jako ve válečných RTS, ale jen jste je vysílali na cizí pozice. Podle pozice vojenských budov se pak určoval rozsah území kmene a byly stavěny hranice. Prvek hranic naštěstí ještě přetrval. Další originalitou byla stavba cest – museli jste stavět cesty co nejekonomičtěji, aby přenášené suroviny a polotovary co nejrychleji dorazily na místo určení. Určitě si ještě vzpomínáte na úžasné oslíky ze Settlerů 2… I tento prvek byl novými díly vykuchán. :-(
Díly třetí a nedávno vyšlý čtvrtý se od prvních dvou značně liší. Stále obsahují složité ekonomické řetězce, ale zároveň se daleko více věnují boji a některé principy (cesty) úplně vynechaly. Někomu se to možná líbí, ale skalní fanoušci série The Settlers zaplakali a neutěšila je ani SimTower o třídu lepší, líbivější a v neposlední řadě také kýčovitější grafika. První díl The Setters vyšel v roce 1994, druhý následoval v roce 1996, třetí nás navštívil v roce předminulém (1999 pro ty, co neumějí počítat) a čtvrtý vyšel teprve nedávno.

Zábavní park se stal námětem čtyř budovatelských strategií, tři z nich má na svědomí Bullfrog. Theme Park, Theme Park World a Theme Park Inc. – žabáci se opravdu činí. Nejstarší Theme Park před sedmi lety udivoval skvělou SVGA grafikou (taky se pořád sekal :o) ) a pekelnou obtížností. Stavět zábavní park není žádná legrace, pod maskou dětinské hry se skrývá promyšlená budovatelská strategie. Trend skvělé grafiky pokračoval i nadále. Obě pokračování využívají schopností 3D karet. To dává možnost převtělit se do libovolného návštěvníka a prohlédnout si park, dokonce se můžeme projet i na horské dráze. Theme Park World (1999) neobsahoval žádný cíl, mise nebo úkoly. Prostě stavět a stavět až do zblbnutí. Do Theme Park Inc. (2001) jsou zakomponovány konkrétní cíle, určitě proto se tato hra stala ve své kategorii nejlepší.

Dostáváme se do roku 1995, kdy vyšel slavný Transport Tycoon a SimTower.

Pharaoh Pravděpodobně nejlepší budovatelská strategie Transport Tycoon vyšla před šesti lety a dodnes zůstala nepřekonána, tedy co se týče hratelnosti. V Transport Tycoonu se zhostíte role šéfa dopravní společnosti a vaším úkolem je co nejvíce naplnit svou kapsu penězi. Těžko říct, co nás tehdy drželo desítky hodin před monitorem. Chris Sawyer, autor Transport Tycoona, prostě umí :o). Přesně za dvanáct měsíců vyšlo pokračování Transport Tycoon Deluxe.

SimTower byla další z řady vynikajících her ze série SimCokoli. Tentokrát jste se starali o mrakodrap, což nebyla vůbec jednoduchá záležitost. Museli jste dobře navrhnout síť výtahů a rozmístění obytných bytů, garáží, kanceláří, hotelů, restaurací a dalších zařízení, aby všechno fungovalo a bylo možné se rychle dostat odkudkoli kamkoli. Oproti kolegům jako SimLife nebo SimEarth oplývala SimTower i nebývalou dávkou hratelnosti, což jí vyneslo i krátkou zmínku v tomto článku.

Rok 1997 byl velice bohatý na kvalitní budovatelské strategie, začneme pravděpodobně nejlepší z nich - Imperium Galacticou.

SimCity 3000 Určitě nejlepší maďarská hra Imperium Galactica spojuje hned několik žánrů najednou. Z poručíka se postupně vypracováváte až na admirála, s vyšší funkcí souvisí i větší pole působnosti. Stavba základen, vyzbrojování flotil, pozemní realtimové boje, výzkum, diplomacie, je toho opravdu moc. Prostředí daleké budoucnosti a vzdáleného vesmíru láká každého, a přitom her s touto tématikou vyšlo poskrovnu (např. Master of Orion 2). Po obrovském úspěchu prvního dílu následoval díl další. Imperium Galactica 2 (2000) sice nesplnila všechna naše očekávání, ale dobrá hra to rozhodně byla.
Vynikající strategie od Bullfrogu Theme Hospital dokázala rozesmát i ty největší bručouny. Stavění nemocnice by se mohlo zdát nudné, ale Bullfrog vymyslel řadu nemocí (neviditelnost, nafouklá hlava a spousta dalších) a řadu originálních léčebných metod. Šílenosti jako střílení myší, způsob smrti (buď pacient putoval do pekel nebo do nebe) a pozvracené podlahy nic nemění na tom, že Theme Hospital je nenásilná a milá hra určená pro všechny věkové kategorie.

Constructor nás zavedl mezi řadové nájemníky, dělníky i stavbaře. Prakticky se jedná o hru velice podobnou SimCity s tím rozdílem, že můžeme nahlédnou pod pokličku stavění domků a Traffic Giant konkurenčnímu boji. V Constructoru se staráte pouze o domky a nájemníky. Obyvatelé vašich domků buď platí nájem nebo plodí děti. Až děti vyrostou, stávají se vašimi zaměstnanci. Konkurenční společnosti se dá zbavit celou řadou způsobů. Nejlepší je pozabíjet dělníky konkurenta svými mafiány. Psychopati s pilou také nejsou k zahození. Vše probíhá se značnou dávkou nadsázky, místy se objevuje vynikají černý humor. Constructor by se klidně stal hitem, jenomže autoři nasadili laťku obtížnosti nesmyslně vysoko (nájemníci vás neustále bombardují stížnostmi a pořád něco chtějí), což řadu hráčů odradilo.

Přesouváme se do let 1998 a 1999, tedy do období, kdy vyšlo obrovské množství budovatelských strategií.

JoWood se snažil překonat fenomenální Transport Tycoon, a tak vydal dvě hry, ve kterých se staví vše s dopravou spojené. Industry Giant se zaměřuje spíše na továrny, komodity a následný prodej výrobků ve městech. Traffic Giant (2000) se odehrává ve městech, přepravují se pouze cestující cestující (zajímavé... podstatné a přídavné jméno v jednom) ze svého domečku do práce, do školy a za zábavou. Narozdíl od Transport Tycoonu lidé necestují jen tak pro zábavu, Caesar 3 ale ze svého bydliště za určitým cílem. A samozřejmě i zpátky. Obě hry nás bavily dosti dlouho, dokonce Traffic Giant měl ambice stát se pokořitelem Transport Tycoona. Bohužel se programátorské chyby rozlezly naprosto všude (padání, sekání, problémy s ukládáním).

Caesar 3 navázal na úspěch Caesara 2 a díky skvělému grafickému zpracování se vryl do paměti všech hráčů. Stavět antické město není žádný med, z desítek originálních nápadů stojí za zmínku jeden. Po cestičkách chodí obyvatelé města a vyjadřují své názory. Pokud například nezaměstnanost stoupne neúměrně vysoko, tak lidé začnou tento fakt kritizovat. Zajímavým zpestřením jsou realtimové boje, i když jejich kvalita je nevalná. Právě díky interakci s obyvateli a sympatické grafice okupoval Caesar 3 naše harddisky několik měsíců. Netřeba dodávat, že série SimCity po vydání Caesara 3 upadla v zapomnění. Caesar 3 také započal velice kvalitní sérii her od Impressions.
Další hra z této série vyšla na konci roku 1999 a přenesla vás tentokrát do role starosty města ve starém Egyptě. To s sebou samozřejmě neslo nutné změny v herním konceptu – vše se tentokrát Zeus: Master of Olympus točilo okolo Nilu, jak tomu bylo i ve skutečnosti. Nil byl řekou dávající život, dopravní a obchodní dálnicí a zdrojem záplav a následné úrody. To vše bylo ve hře věrně vystiženo, což patřičně oceňuji. Větší důraz byl kladen na věrnost bohům, kterých bylo pět a každý vyžadoval svoje vlastní chrámy a měl vliv na jinou část života (jeden na obchod, druhý třeba na válčení). Pharaoh běžel pod enginem Caesara 3 a díky své originalitě a hratelnosti se stal jasným hitem.

Zeus: Master of Olympus je poslední hrou z řas historických budovatelských strategií od Sierry a Impressions. Tentokrát se budování vlastního města odehrává v antickém Řecku. Zeus je bezesporu jednou z nejlepších budovatelských strategií, nicméně autoři by se měli stydět za to, jak přenesli historii a kulturu Řeků na monitory. Nikomu nevadí, že v Řecku vládli úředníci (ať už Archonti v Anténách či Efoři v Spartě), historie Řecka absolutně neodpovídá skutečnosti. Obyvatelstvo se dělilo do tříd, na to však autoři také zapomněli, atd. Objektivně je třeba říct, že autorům nešlo o historickou přesnost, ale, stejně tak jako v případě Pharaoha a Caesara, spíše o zábavu.

Theme Hospital Anno 1602 je v podstatě jediná vydařená kopie The Settlers křížená trochu s Caesarem. Prostředím hry je Nový svět, neboť rok 1602 je rokem kolonizace. Vaším úkolem je tedy založit funkční samostatnou kolonii na jednom z mnoha ostrovů na mapě a obchodně i válečně zničit všechny své konkurenty. Staráte se nejen o výstavbu města, ale musíte se zajímat i o obchod, protože na žádném ostrově nejsou všechny suroviny. Anno 1602 nemá tak roztomilou grafiku jako noví Settleři, dá se ale říci, že si z nich vzalo to nejlepší a přidalo k tomu pár originálních nápadů. Vznikla skvěle hratelná hra, a to je to, co se počítá.

RollerCoaster Tycoon je po velice úspěšném Transport Tycoonu dalším geniálním dílem jedné z legend herního průmyslu - Chrise Sawyera. Nalijme si čistého vína: RCT rozhodně nebyla originální hra (stačí se podívat o něco výše a přečíst si popis Theme Parku), avšak Chris pojal výstavbu zábavního parku po svém – a lépe, než to dokázaly Ropuchy. Především jste mohli kontrolovat každého jednotlivého návštěvníka, každý měl svou peněženku, nějakou náladu, různé hodnoty tolerance (neboli "síla žaludku") a všechny vztahy byly průhledné, tj. když něco nefungovalo, věděli jste, proč tomu tak je. Velkým trumfem byla také možnost designovat si sami RollerCoaster Tycoon své vlastní horské dráhy – nemuseli jste tedy využívat těch předpřipravených, ale mohli jste si vyrobit díl po dílu vlastní jízdu smrti. To se hodilo, pokud se vám předpřipravená dráha nikam nevešla, ale přiznejme si – stavěli jsme vlastní dráhy, i když bylo místa dost. RCT obsahoval jednadvacet scénářů, kdy jste měli za úkol do nějakého časového limitu (většinou tak okolo tří, čtyř let) dostat do parku určitý počet návštěvníků o určité spokojenosti, nebo zvednout hodnotu parku na určitou výši. Vesměs bylo celkem jednoduché tyto úkoly splnit a vy jste se tak nemuseli nijak zvlášť soustředit a mohli si s parkem a jeho designem hrát. A tak jsme vymýšleli nové atrakce (jejich zásoba byla neuvěřitelná, navíc nové vyšly v datadisku Added Attractions) a výzdobu a krámečky a pořádali marketingové akce a spolu se všemi, kteří nepovažují za nejdůležitější ve hře vyhrát, ale spíše vyhrát si, jsme se skvěle bavili.

Posledním rokem, o kterém si budeme povídat, je rok 2000. O Zeusovi a Traffic Giantu jsem si pověděli výše, takže zbývá pouze The Sims.

Novodobá legenda The Sims se dá těžko zařadit do konkrétního počítačového žánru, ale v The Sims se The Sims hlavně staví baráček a pečuje o lidičky, proto se o této geniální hře zmiňujeme právě v článku u budovatelských strategií. The Sims si oblíbil naprosto každý. Zpracovat náš život se sice na první pohled povedlo, ale čas ukázal, že The Sims obsahuje značné množství nedodělků a zbytečných chyb. Absence víkendů a tedy dvou volných dnů pochopit nelze, nevolnictví bylo už dávno zrušeno (Vážně? To jsem nevěděl :o) - by mondy; Ani já ne :o) - by Alenka). Sousedé sice na návštěvu k našim človíčkům chodí, opak ale možný není. Nesmíme také zapomenou na jistý stereotyp, který se po pár dnech hraní dostavoval rychlostí blesku. Tak či onak, The Sims patří k velice populárních hrám a v současnosti vychází již druhý datadisk. Snad se dočkáme druhého dílu.

Budovatelské strategii prakticky vymírají, zaplať pánbůh za Black & White. Budujte a stavějte a nezapomeňte – budujete zároveň i svůj mozek...

Autor:




Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Transporty smrti a zákopové peklo. Kampaň v Call of Duty bude velkolepá

Nový trailer na Call of Duty láká na kampaň hry pro jednoho hráče. Vypadá to, že po dlouhé době tu konečně budeme zase mít skvělý příběh z 2. světové války.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Half-Life 2: Classic
Fanoušci předělávají Half-Life 2 do enginu prvního dílu

Restaurovat starší hry do moderní podoby je v dnešní době poměrně obvyklé. Skupina fanoušků se však rozhodla vydat opačným směrem a legendární Half-Life 2...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Left Alive
Sony oznámilo nové hry na PlayStation, některé potěší i PC hráče

Firma Sony oznámila na japonské výstavě několik nových her a remaků. Tím nejlákavějším jménem bude zřejmě nová střílečka Left Alive, kterou si zahrají i hráči...  celý článek

Další z rubriky

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Mad Moxxi
Nejzajímavější bisexuální a homosexuální videoherní postavy

Není to tak dlouho, co jinak výtečná hra Persona 5 schytala kritiku za to, jak znázorňuje homosexuální postavy. Ne všechny videohry ale představují gaye a...  celý článek

Angry Birds
Trnitá cesta tvůrců Angry Birds mezi elitu

Finská společnost Rovio Entertainment plánuje vstup na burzu, kde by mohla dosáhnout ceny zhruba 44 miliard korun. To není špatné na firmu, kterou v roce 2003...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.