Historie žánrů - dungeony a RPG (1.část)

  • 81
Máte rádi RPGčka? Hrajete pecky jako Diablo, Baldur´s Gate, System Shock nebo třeba Fallout? Jestli ano, určitě Vás bude zajímat, jak se vlastně žánr RPG vyvíjel a jaké hry si příznivci RPGček mohli zahrát třeba před deseti lety. A jestli ne, tak si s námi alespoň pojďte trochu zavzpomínat.
Dungeon Master II

První pokusy o vytvoření RPG her patří do kategorie textových her, na které si dnes již většina hráčů (bohužel) ani nevzpomíná. Přeskočme tyto první kroky a podívejme se do doby, kdy počítačové hry začaly alespoň částečně vypadat tak, jak je známe dnes.

Většině herních pamětníků se jistě objeví slza v oku při vyslovení jména Dungeon Master. Tato legenda vznikla roku 1989 díky firmě FTL a dá se považovat za průkopníka RPG žánru na počítači. Někdo jistě namítne, že tato hra nebyla úplně prvním RPGčkem, což je sice pravda, ale ve své době i pár let poté byla ve svém oboru naprostou jedničkou. Jedná se o typ hry, kdy hráč vše vidí "z vlastního pohledu" a prochází interiéry (většinou podzemní bludiště), přičemž pohyb je zde možný jen do čtyř směrů a po čtvercích. Tomuto typu RPG se také svého času říkalo "dungeon".

Ve hře Dungeon Master (dále jen DM) hráč ovládá družinu čtyř postav, které si na začátku vybírá z portrétů rozmístěných v prvním patře bludiště. S družinou se prokousává podzemním sídlem temného lorda Chaose, bojuje s jeho nohsledy a překonává nástrahy labyrintu - různé pasti a hádanky. Postavy se postupem času zlepšují a nacházejí lepší vybavení, takže z počátečních amatérů jsou na konci hry bojové stroje ničivé síly. Boje probíhají v DM v reálném čase, takže záleží nejen na vlastnostech postav, ale i na hráčově schopnosti rychle klikat na symboly zbraní a kouzel. Mimochodem, kouzla zde byla vyřešena tak, že si hráč s nelegální kopií moc neškrtnul - v podobě magických formulí, jejichž správné znění bylo popsáno jen v manuálu. Hra DM měla mnoho originálních prvků, které mnohým pozdějším hrám chyběly - namátkou zmíním možnost pomocí formulí vyrábět lektvary, zlepšování nejvíce používaných schopností (házíš hvězdice? - staneš se lepším ninjou, kouzlíš léčivé lektvary ? - zlepšíš si kněžské dovednosti …), nutnost osvětlení (potmě lze chodit, ale zkuste potmě bojovat, když nevíte, do čeho mlátíte) a spousta dalšího.

DM je zkrátka legendou, na kterou nelze zapomenout. Později vyšlo pokračování této hry - Chaos Strikes Back, a o mnoho později (r. 1995) i Dungeon Master II, ale přesto, že se jednalo o opravdu velmi kvalitní hry, skutečný Dungeon Master je pouze Realms of Arkania II jeden. Několik dalších let se objevovaly hry, které byly koncipovány stejně jako DM, a poměrně marně se snažily překonat laťku nasazenou touto hrou. Sice se zlepšovalo grafické a zvukové zpracování, ale zábavností a hratelností se svému vzoru hned tak nějaká hra nepřiblížila.

DM i další hry využívaly svoje vlastní systémy vývoje postav, bojů a vlastností. Tuto praxi změnila až firma SSI, která zakoupila od firmy TSR (dnes Wizards of the Coast) licenci na herní systém AD&D. Většina starších hráčů si jistě dobře pamatuje na ságu Eye of the Beholder (dále jen EOB), jejíž první díl spatřil světlo světa roku 1990. EOB je klasické lineární RPGčko, v němž hráč ovládá skupinu dobrodruhů na cestě za zničením hlavního padoucha - zde tedy oproti DM nic nového. Hra se také odehrává v podstatě jen v interiérech a důraz je kladen na souboje s přisluhovači temných sil a na řešení logických hádanek. Dle pravidel AD&D se řídí vlastnosti a vývoj postav hráčovy družiny, síla zbraní a kouzel, schopnosti nestvůr a spousta dalších věcí. Na rozdíl od "papírové" předlohy zde však neprobíhá boj na kola, nýbrž v reálném čase, i když je zde s ohledem na pravidla AD&D upravena např. doba mezi dvěma útoky a podobně. Ve své době byly všechny díly EOB velice oblíbené a promyšlený systém AD&D jim k tomu určitě velmi dopomohl.

Roku 1991 vypustila firma Attic bombu, která pořádně zacloumala příznivci RPG, a to sice první díl trilogie Realms of Arkania (dále jen ROA). Tato hra byla naprosto odlišná od všech ostatních RPG, a to díky několika novinkám. Nejedná se již o pouhé procházení chodeb, ale hráč může prozkoumávat obrovské území, a to pomocí cestování po mapě. Ve všech důležitých lokacích (města, ruiny, podzemní komplexy) se pak hra přepne do klasického módu vlastního pohledu, pohyb je řešen pro svou dobu typicky, tedy po čtvercích. Díky velkému počtu vedlejších úkolů a velikosti území, na kterém se hra odehrává, je příběh velmi nelineární. Další novotou je kolový systém bojů. Při boji se zobrazí bojová situace v pohledu, jaký známe dnes třeba z Jagged Alliance II (no, berte to trochu s rezervou). Hráč má dokonalou představu o tom, kde kdo stojí, a záleží pak jen na jeho taktických schopnostech, jak dokáže rozdělit akční body svých hrdinů do takových akcí jako pohyb, útok, Lands of Lore 2 kryt, přezbrojení atd. Ve své době byl tento systém naprosto revoluční. Dalším výborným nápadem v ROA je nepřeberné množství dovedností jednotlivých hrdinů (mimochodem tvorba Vaší šestičlenné party je skutečnou lahůdkou, která se obvykle protáhne na pár hodin). Poprvé (a na dlouhou dobu i naposled) jsou zde využity takové dovednosti jako stopování, plavání, svádění, lhaní, alchymie, bylinářství a mnoho dalších. Ve své době byly jednotlivé díly naprosto originální zábavou a kdyby dnes firma Attic udělala remake prvního či druhého dílu v grafice na současné úrovni, byla by to určitě velká pecka. Úmyslně jsem si nechal nakonec třetí (a poslední) díl - ROA III: Shadows over Riva. Jedná se o dílko poměrně nové (z roku 1998) a oproti starším dílům trochu jinak koncipované. Herní svět se zmenšil na město Riva a jeho okolí, takže už se zde nepoužívá cestování po mapě, ale jen zobrazení z vlastního pohledu. Zato pohyb je zde plynulý a grafické zpracování je skutečně kvalitní. Ve své době to bylo nejlépe zpracované městské dobrodružství, nápadem a hratelností by mohla soupeřit snad jen starší hra Legends of Valour.

Počátek devadesátých let byl skutečně zlatým věkem RPGček. Zatím jsme probrali nejznámější hry od roku 1989 (Dungeon Master) až do roku 1991, nyní se podíváme do roku 1992. V tomto roce vyšlo poměrně velké množství klasických RPG ve stylu DM, z nichž asi nejznámější je rozsáhlá hra Abandoned Places od firmy Electronic ZOO a hlavně Black Crypt z dílny Electronic Arts. Přesto, že hra Black Crypt byla v podstatě kopií slavného DM, byla ve své době velmi oblíbená, a to nejen díky svižné zábavě s několika originálními prvky, ale zejména díky perfektnímu zpracování.

Roku 1992 spatřila světlo světa i poměrně originální hra Shadow Lands od firmy Domark, která je celá zpracována v izometrickém pohledu (jako třeba dnes Diablo). Kromě zpracování se zde objevuje další novinka v podobě možnosti ovládat buď všechny (čtyři) hrdiny najednou nebo každou postavu zvlášť. Velmi zajímavým prvkem (a myslím, že dodnes nikde jinde nepoužitým) je "přesávání" magické energie mezi předměty - např. přenesením energie z luku do meče sice Ravenloft 2snížíte přesnost a sílu luku, zato s mečem nadělá Váš bojovník v řadách nepřátel více škody než dříve. Hra Shadow Lands měla mezi hráči takový ohlas, že se ještě ve stejném roce objevilo její pokračování - Shadow Worlds. Děj již nebyl zasazen do fantasy světa, ale do daleké budoucnosti. Přesto, že hra vznikla poměrně rychle a byla vydána pod jiným distributorem (Krisalis), jednalo se opět o kvalitní zábavu.

Rok 1992 je krom jiného i rokem, kdy se objevilo první plynně scrollující RPG, a to sice legendární Ultima Underworld od firmy Origin. Na rozdíl od většiny ostatních RPGček té doby ovládá hráč pouze jednu postavu, což sice činí hru (a hlavně boje) méně rozmanitou, ale o to více se hráč se svou postavou může sžít. Firma Origin po úspěchu svého výtvoru neváhala a o rok později vydala druhý díl. To byl však teprve začátek dlouhé ságy, jejíž zatím poslední díl (Ultima IX: Ascension) vyšel na přelomu let 1999 a 2000. Zpracování jednotlivých dílů se postupem času měnilo, od zpracování z vlastního pohledu přes pohled shora, resp. pohled izometrický (vzpomeňte díl Ultima VIII: Pagan) až k 3D zpracování v tombraiderovském stylu, které se objevilo v posledním díle. Přesto, že poslední díl je spíš akční adventurou nežli RPGčkem a díky velké chybovosti mnoho lidí nemile překvapil, je celkově Ultimovská série vynikající RPG ságou, na kterou se nedá jen tak zapomenout. A samozřejmě je nutno ještě připomenout, že firma Origin úspěšně pronikla i na trh internetových online RPGček se svojí hrou Ultima Online, jejíž nové pokračování je na spadnutí.

Další lahůdkou, která se objevila roku 1992, je hra Legends of Valour od firmy US GOLD. Jedná se o RPG, kdy hráč ovládá pouze hlavní (a jedinou) postavu. Hra je zpracována z vlastního pohledu a umožňuje plynulé otáčení i pohyb. Celá hra se odehrává ve městě Mitteldorf a ponechává hráči naprostou volnost - nemusí se zabývat jen hlavními úkoly, ale může se zaměřit na spoustu nepovinných questů. Tato hra byla prvním scrollovacím RPG, které vyšlo i ve verzi pro Amigu a Atari ST.

Elder Scrolls: Arena

Rok 1992 byl na RPGčka skutečně bohatý, kromě již zmíněných her se objevil i začátek legendární ságy Ishar od firmy Silmarils. Ishar je hrou zpracovanou z vlastního pohledu s pohybem po čtvercích. Hráč má na počátku k dispozici jen jednu postavu, ale postupem času může přibrat další kumpány. To, co činí všechny díly trilogie (Ishar II - 1993, Ishar III - 1995) velmi zábavné, je nejen bezvadná grafika, ale hlavně fakt, že na rozdíl od většiny ostatních tehdejších RPG je hlavní důraz kladen na exteriéry. Hráčova družina tak prochází lesy, bažiny, pláně a hory, zavítá i do vesnic a měst a samozřejmě přijde řada i na klasické podzemní hrobky a sklepení. Prostředí se tedy stále mění a hra hned tak neomrzí. V trilogii Ishar se objevují i mnohé originální prvky - míchání lektvarů z ingrediencí, používání zvířecích pomocníků a hlavně do té doby nepoužitá interakce mezi členy Vaší družiny (když mi v prvním díle mnich odmítl léčit temného rytíře a do bojovníka se zamilovala osvobozená princezna, nevěřil jsem vlastním očím). Roku 1992 rovněž vyšel čtvrtý díl ságy Might and Magic, ale o této sérii si něco málo povíme příště.

Neméně plodný byl i rok 1993, kdy kromě jiných vyšla i hra Wizardry VII: The Crusaders of Dark Savant. Tuto ságu z dílny firmy Sir-Tech si však rovněž necháme na příště. Roku 1993 do světa RPGček vstoupila hra Hired Guns od firmy Psygnosis. Jedná se o RPGčko z vlastního pohledu zasazené do temné budoucnosti. Tato hra vnesla do široké skupiny RPGček jeden zcela nový a do té doby nevídaný fenomén. Obrazovka je totiž rozdělena na čtyři části (protože ve hře jsou čtyři postavy), což sice samo o sobě nic neznamená, ale mnohem důležitější je fakt, že každou část obrazovky (čili každou postavu) může ovládat jeden hráč. Takže stačí mít potřebný počet kláves/myší/joysticků a u jednoho počítače si zapaří až čtyři hráči. Dnes již sice existují multiplayerová RPGčka (ale musíte mít počítačovou síť), ale ve své době byla hra Hired Guns naprostým unikátem.

Roku 1993 vyšly i další skvělé hry, namátkou připomeňme nezapomenutelný Betrayal at Krondor od firmy Dynamix, scrollovací Shadow Caster z dílny Raven Softu a první (a nejlepší) díl nádherně zpracované ságy Lands of Lore od firmy Westwood. Přehled tohoto roku dokončíme zmínkou o dvou zajímavých projektech. Tím prvním bylo RPGčko Elder Scrolls: Daggerfall Forgotten Realms Dungeon Hack od firmy SSI, které sice nebylo zpracováním ani hratelností nikterak na výši, ale umožňovalo náhodné generování podzemí, ve kterém se hra odehrávala. Druhým projektem (rovněž od SSI) byl program Unlimited Adventure, který umožňoval tvorbu vlastních dobrodružství v duchu pravidel AD&D. Ač to nebyl program valné úrovně, přeci jen se jednalo o první editor RPG dobrodružství.

A co znamenal ve světě RPG rok 1994 ? Kromě hry Ultima VIII: Pagan, o které jsem se již zmínil, vyšlo i několik dalších perel. Jako první si připomeňme hru Ravenloft od firmy SSI. Tato hra je zpracována ve "first person" pohledu a umožňuje plynulý pohyb po interiérech i exteriérech. Hra využívá licence AD&D a je zasazena do části hrůzostrašného světa Ravenloft. I v této hře využili chlapíci z SSI všechna možná pravidla AD&D, důraz však byl kladen zejména na temnou atmosféru, která je pro svět Ravenloft typická. Děj se odehrává na poměrně malém území, samozřejmostí jsou nepovinné questy a rozhovory s NPC postavami.

Další peckou roku 1994 byla hra Perihelion od maďarské firmy Morbid Visions. Jedná se o cyberpunkové RPG zpracované jako klasický "dungeon" (zobrazení z vlastního pohledu a pohyb po čtvercích). Boje jsou tahové a jsou zpracovány v pohledu shora, takže hráč má dokonalý přehled o bojové situaci. Vůbec nejúžasnější na celé hře je její pochmurná atmosféra.

Rok 1994 byl také rokem vzniku prvního dílu známé ságy Elder Scrolls od firmy Bethesda Softworks. První díl měl podtitul Arena a ve své době ho pařila většina příznivců RPGček. Druhý díl s podtitulem Daggerfall vznikl o dva roky později a momentálně je na spadnutí třetí díl s názvem Morrowind. Oba dosud vydané díly mají mnoho společného. Hráč ovládá jednu postavu a na okolní svět se dívá jejíma očima, samozřejmostí je plynulý pohyb a (na svou dobu) výborná grafika. Ve hře se objevuje mnoho originálních prvků, jako je třeba vkládání kouzel do zbraní. Oba díly jsou velmi rozsáhlé a obsahují velké množství vedlejších úkolů. Druhému dílu je často vytýkáno, že rozsáhlé lokace jsou příliš prázdné a hráč tak hodiny pobíhá krajinou, aniž by potkal živáčka. Ať jsou však názory na druhý díl jakékoli, nic to nemění na tom, že hra Morrowind je jednou z nejočekávanějších her na poli RPG.

Albion

Ani roku 1995 nepřišli pařani RPGček zkrátka. Kromě dychtivě očekávaných her Dungeon Master II a Ishar III určitě stojí za zmínku hra Stonekeep od firmy Interplay. Žánrově se jedná o návrat ke starým dobrým "dungeonům", tedy k procházení podzemního sídla zlého padoucha, i když tato hra vše pojímá trochu akčnějším způsobem. Na úspěchu Stonekeepu se však asi nejvíce podílelo její zpracování, které je na svou dobu na opravdu vysoké technické úrovni.

A rok 1996 ? Jen si vzpomeňte na Albion. Vynikající hra, která volně navazuje na Amigácké bomby Amberstar a Ambermoon. Hru Albion má na svědomí firma Blue Byte a jedná se o neskutečně rozsáhlé RPG. Při putování krajinou je použito pohledu shora, ve městech a jiných důležitých lokacích se hra přepne do módu vlastního pohledu a při bojích je použit speciální tahový režim. Když se k tomu připočte ještě skvělé zpracování a výborný příběh, je jasné, že na tuto hru prostě nejde jen tak zapomenout.

A co Vás čeká v druhém a závěrečném díle, který vyjde přesně za týden? Kromě pokračování v chronologickém přehledu se vrátíme ke dvěma legendárním ságám, a to sice k nezapomenutelným Wizardry a oblíbeným Might and Magic.