Hitchcock: The Final Cut – první dojmy

  12:00
Londýnská ECTS konečně vrhla první paprsky světla na doposud utajovaný adventurní megaprojekt slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe. Jak se ukázalo, hra inspirovaná šesti filmy legendárního režiséra Alfreda Hitchcocka bude plná strachu, tajemné atmosféry a brutálních vražd.

Prezentace hry na letošní ECTS. Přestože se o letošní výstavě ECTS všeobecně hovoří jako o naprostém propadáku, nemůžeme v žádném případě tvrdit, že by na ní nebyla prezentována alespoň hrstka opravdu zajímavých titulů, které stojí za pozornost. Zastoupeny zde byly bez výjimky všechny herní žánry, a tak zatímco fanoušci MMORPG obdivovali World of Warcraft a akční fanatici zase Iron Storm, většina příznivců adventur vytvrdla u stánku slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe, který zde představoval hned několik svých výtvorů. Nejzajímavější a taktéž nejočekávanější z nich byl pochopitelně 3D horor Hitchcock: The Final Cut.

Final Cut je na osobních počítačích premiérovým ztvárněním díla mistra strachu Alfreda Hitchcocka. Arxelové se rozhodli tomuto režisérskému géniovi, který již bohužel není mezi námi, vzdát holt formou dobrodružné hry založené na šesti jeho nejlepších filmech (Psycho, Běsnění, Ani stín podezření, Sabotér, Topaz a Roztržená opona). Příběh hry je pochopitelně původní a hlavním cílem tvůrců bylo (a stále je) přenést do svého projektu ten pravý styl a atmosféru Hitchcockových děl. Final Cut tak bude doslova přecpán záhadnými událostmi a brutálními vraždami. Mňam.

Do hry vás uvede celkem zdařilá animovaná sekvence, která vám představí dvě nejdůležitější postavy příběhu – soukromého detektiva Josepha Shamleyho a záhadnou mladou hnědovlásku, neteř farmaceutického magnáta Roberta Marvin-Jordana. Ta Josepha (který „trpí“ od smrti svých rodičů podivnými paranormálními předtuchami a vidinami) navštívila Ukázka použití všestranného mikropočítače. v jeho kanceláři a snažila se mu nabídnout delikátní prácičku pro jejího strýce, který natáčel na svém pozemku vlastní film. Filmování zpočátku probíhalo podle plánu, nicméně jedné noci všichni členové štábu záhadně zmizeli. Případ sice zněl zajímavě, avšak Joseph měl právě práce až po krk a nechtěl se vzdát již dlouho plánované rybářské dovolené. Stejně tak neoblomná ale byla i Jordanova neteř, která během Josephovy cesty na dovolenou zatarasila svým červeným sporťákem vozovku na nepřehledném místě a Josephovo auto skončilo ve škarpě. Plány o týdnu volna a sítích plných ryb se rázem rozplynuly jako pára nad hrncem.

Po příjezdu na Jordanovo panství se konečně dostáváte ke slovu coby hráč a zjišťujete, jak vlastně celá hra vypadá. Tak předně – dle očekávání se jedná o 2D/3D hybrid s předrenderovanými lokacemi a polygonovými postavami. Každá z místností i exteriérů je přitom zabírána několika statickými kamerami, které se mezi sebou ve vhodných okamžicích přepínají (podobně jako v Resident Evil). Chůzi i ostatní činnosti Josepha ovládáte převážně na klávesnici, přičemž byl z hlediska interakce použit podobný systém jako v posledních adventurách od LucasArts – pokud procházíte kolem nějakého interaktivního předmětu, Joseph natočí hlavu jeho směrem. V tomto okamžiku se navíc v levém horním rohu obrazovky objeví blikající ikonka, která vás taktéž upozorní na možnou interakci. Některé komplikovanější části lokací (kupříkladu noční stolek nebo vanu s mrtvolou) je možno prozkoumat mnohem pečlivěji. V takovém případě se na obrazovce objeví detailní pohled na dané místo a ke slovu se zcela výjimečně dostává myš.

Detail obličeje neteře magnáta Jordana z úvodní animované sekvence. Když už jsem v předchozím odstavci nakousl ty mrtvoly, tak se musím zmínit o jedné s nimi související zajímavůstce. Objevení každého nebožtíka je překvapivě doprovázeno černobílou filmovou sekvencí pocházející z původních Hitchcockových filmů, jež zachycuje scénu podobnou té ve hře. Příkladem může být právě ono odhrnování závěsu v koupelně a objevení mrtvoly ve vaně (scéna ze Psycha) a můžete si být jisti, že tyto sekvence hře opravdu přidají na grádech. Těchto shotů je zde poměrně velké množství a každý z nich trvá nanejvýš několik sekund. Dohromady je ve hře si 15 minut filmových scén, které jsou ještě doplněny o dalších 30 minut renderovaných videosekvencí.

Asi vůbec nejdůležitější featurku představuje malý mikropočítač neboli PDA. Tvůrci svěřili tomuto přístroji všestranné použití, takže je v něm zahrnuto kompletní menu hry, mapa herního prostředí či klasický inventář pro předměty. Jeho součástí jsou pochopitelně i všelijaké speciální funkce, jako například záznamník zvuku nebo obrazu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je pak speciální „zoom mode“, který je možno aktivovat při objevení mrtvol a výsledkem je, že se prostor kolem kurzoru myši trojnásobně zvětšuje a vy tak můžete místo činu prohledat milimetr po milimetru.

Hitchcock: The Final Cut Z globálního pohledu se Hitchcock nese v klasickém adventurním duchu, kdy vás čeká převážně prozkoumávání okolí, řešení puzzlů a pochopitelně taktéž větvené komunikování s NPC. Na rozhovorech si dali tvůrci obzvlášť záležet, jelikož právě ony nesou břímě příběhu a starají se o jeho neustálý posun kupředu. Čas od času se ale nevyhnete nebezpečným akčněji laděným situacím, kdy bude důležitý rychlý útěk před nebezpečím nebo naopak honba za podezřelým. V těch nejvyhrocenějších situacích dojde i na použití zbraně, nicméně podobné případy by měly být pouze ojedinělé.

Kromě příběhu a atmosféry zaujme Hitchcock dozajista i svým vizuálním zpracováním. Všechny statické lokace jsou vyrenderované ve vysokém rozlišení a s velkým důrazem na detail. Povětšinou převládají tmavší odstíny barev a velmi efektní je také hra světel a stínů, kdy kupříkladu v potemnělé místnosti stisknete vypínač na stěně, načež se rozžnou dvě malé lampičky a osvítí prostor ve svém blízkém okolí. Špatně rozhodně nevypadá ani polygonová postava hlavního hrdiny, která je i plynule a věrohodně rozpohybována. Výhrady bych však měl ke většině in-game animací, jež jsou až příliš jednoduché a nečekaně trhané. Třeba již zmíněné odhrnování závěsu v koupelně je řešeno snad jen dvěma či třemi animačními fázemi!

Jediný otazník prozatím visí nad rozsáhlostí hry. Tvůrci slibují padesát lokací a zhruba 20 hodin hraní, což by nebylo zrovna mnoho ani v případě, že by byl tento údaj pravdivý (jako že určitě nebude). Většina úkolů a puzzlů by navíc neměla přesahovat Hitchcock: The Final Cut průměrnou obtížnost a dosti zarážející je i přítomnost automatické nápovědy, jejímž účelem je hráče „nakopnout“ správným směrem ve chvíli, kdy se po určitý čas marně lopotí s konkrétním puzzlem. Já osobně jsem proti jakýmkoliv automatickým nápovědám ve hrách a modlím se za to, aby ji bylo možno vypnout.

Až na tuto chybičku ale vypadá Hitchcock: The Final Cut opravdu skvěle a má všechny předpoklady na to stát se jednou z nejlepších adventur tohoto roku. Minimální konfigurace je stanovena na procesor 330 MHz s 64 MB RAM a grafickým akcelerátorem. Hru v Evropě vydává francouzská společnost Wanadoo, která bohužel nemá v České Republice zastoupení, takže to s prodejem Hitchcocka na našem území nevypadá zrovna růžově. Do konce října ale ještě nějaký ten pátek zbývá a třeba si této nadmíru zajímavé hry některý z našich distributorů všimne.

VE ZKRATCE:

  • dobrodružná hra na motivy Hitchcockových filmů
  • napínavý děj plný záhad a brutálních vražd
  • 2D herní prostředí s 3D postavami
  • skvělé vizuální zpracování
  • datum vydání: přelom října a listopadu 2001

    PS: Více screenshotů z tohoto titulu je pro vás připraveno v této galerii.

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

    Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

    Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

    Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

    Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

    Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

    Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

    V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

    Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

    Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

    Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

    Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

    Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

    Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

    Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

    Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

    Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
    Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

    Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

    Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

    Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

    Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

    Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

    Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

    Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

    Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

    Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

    Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

    S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...