Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitchcock: The Final Cut – první dojmy

  12:00aktualizováno  13. září 6:13
Londýnská ECTS konečně vrhla první paprsky světla na doposud utajovaný adventurní megaprojekt slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe. Jak se ukázalo, hra inspirovaná šesti filmy legendárního režiséra Alfreda Hitchcocka bude plná strachu, tajemné atmosféry a brutálních vražd.

Prezentace hry na letošní ECTS. Přestože se o letošní výstavě ECTS všeobecně hovoří jako o naprostém propadáku, nemůžeme v žádném případě tvrdit, že by na ní nebyla prezentována alespoň hrstka opravdu zajímavých titulů, které stojí za pozornost. Zastoupeny zde byly bez výjimky všechny herní žánry, a tak zatímco fanoušci MMORPG obdivovali World of Warcraft a akční fanatici zase Iron Storm, většina příznivců adventur vytvrdla u stánku slovinsko-francouzského týmu Arxel Tribe, který zde představoval hned několik svých výtvorů. Nejzajímavější a taktéž nejočekávanější z nich byl pochopitelně 3D horor Hitchcock: The Final Cut.

Final Cut je na osobních počítačích premiérovým ztvárněním díla mistra strachu Alfreda Hitchcocka. Arxelové se rozhodli tomuto režisérskému géniovi, který již bohužel není mezi námi, vzdát holt formou dobrodružné hry založené na šesti jeho nejlepších filmech (Psycho, Běsnění, Ani stín podezření, Sabotér, Topaz a Roztržená opona). Příběh hry je pochopitelně původní a hlavním cílem tvůrců bylo (a stále je) přenést do svého projektu ten pravý styl a atmosféru Hitchcockových děl. Final Cut tak bude doslova přecpán záhadnými událostmi a brutálními vraždami. Mňam.

Do hry vás uvede celkem zdařilá animovaná sekvence, která vám představí dvě nejdůležitější postavy příběhu – soukromého detektiva Josepha Shamleyho a záhadnou mladou hnědovlásku, neteř farmaceutického magnáta Roberta Marvin-Jordana. Ta Josepha (který „trpí“ od smrti svých rodičů podivnými paranormálními předtuchami a vidinami) navštívila Ukázka použití všestranného mikropočítače. v jeho kanceláři a snažila se mu nabídnout delikátní prácičku pro jejího strýce, který natáčel na svém pozemku vlastní film. Filmování zpočátku probíhalo podle plánu, nicméně jedné noci všichni členové štábu záhadně zmizeli. Případ sice zněl zajímavě, avšak Joseph měl právě práce až po krk a nechtěl se vzdát již dlouho plánované rybářské dovolené. Stejně tak neoblomná ale byla i Jordanova neteř, která během Josephovy cesty na dovolenou zatarasila svým červeným sporťákem vozovku na nepřehledném místě a Josephovo auto skončilo ve škarpě. Plány o týdnu volna a sítích plných ryb se rázem rozplynuly jako pára nad hrncem.

Po příjezdu na Jordanovo panství se konečně dostáváte ke slovu coby hráč a zjišťujete, jak vlastně celá hra vypadá. Tak předně – dle očekávání se jedná o 2D/3D hybrid s předrenderovanými lokacemi a polygonovými postavami. Každá z místností i exteriérů je přitom zabírána několika statickými kamerami, které se mezi sebou ve vhodných okamžicích přepínají (podobně jako v Resident Evil). Chůzi i ostatní činnosti Josepha ovládáte převážně na klávesnici, přičemž byl z hlediska interakce použit podobný systém jako v posledních adventurách od LucasArts – pokud procházíte kolem nějakého interaktivního předmětu, Joseph natočí hlavu jeho směrem. V tomto okamžiku se navíc v levém horním rohu obrazovky objeví blikající ikonka, která vás taktéž upozorní na možnou interakci. Některé komplikovanější části lokací (kupříkladu noční stolek nebo vanu s mrtvolou) je možno prozkoumat mnohem pečlivěji. V takovém případě se na obrazovce objeví detailní pohled na dané místo a ke slovu se zcela výjimečně dostává myš.

Detail obličeje neteře magnáta Jordana z úvodní animované sekvence. Když už jsem v předchozím odstavci nakousl ty mrtvoly, tak se musím zmínit o jedné s nimi související zajímavůstce. Objevení každého nebožtíka je překvapivě doprovázeno černobílou filmovou sekvencí pocházející z původních Hitchcockových filmů, jež zachycuje scénu podobnou té ve hře. Příkladem může být právě ono odhrnování závěsu v koupelně a objevení mrtvoly ve vaně (scéna ze Psycha) a můžete si být jisti, že tyto sekvence hře opravdu přidají na grádech. Těchto shotů je zde poměrně velké množství a každý z nich trvá nanejvýš několik sekund. Dohromady je ve hře si 15 minut filmových scén, které jsou ještě doplněny o dalších 30 minut renderovaných videosekvencí.

Asi vůbec nejdůležitější featurku představuje malý mikropočítač neboli PDA. Tvůrci svěřili tomuto přístroji všestranné použití, takže je v něm zahrnuto kompletní menu hry, mapa herního prostředí či klasický inventář pro předměty. Jeho součástí jsou pochopitelně i všelijaké speciální funkce, jako například záznamník zvuku nebo obrazu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je pak speciální „zoom mode“, který je možno aktivovat při objevení mrtvol a výsledkem je, že se prostor kolem kurzoru myši trojnásobně zvětšuje a vy tak můžete místo činu prohledat milimetr po milimetru.

Hitchcock: The Final Cut Z globálního pohledu se Hitchcock nese v klasickém adventurním duchu, kdy vás čeká převážně prozkoumávání okolí, řešení puzzlů a pochopitelně taktéž větvené komunikování s NPC. Na rozhovorech si dali tvůrci obzvlášť záležet, jelikož právě ony nesou břímě příběhu a starají se o jeho neustálý posun kupředu. Čas od času se ale nevyhnete nebezpečným akčněji laděným situacím, kdy bude důležitý rychlý útěk před nebezpečím nebo naopak honba za podezřelým. V těch nejvyhrocenějších situacích dojde i na použití zbraně, nicméně podobné případy by měly být pouze ojedinělé.

Kromě příběhu a atmosféry zaujme Hitchcock dozajista i svým vizuálním zpracováním. Všechny statické lokace jsou vyrenderované ve vysokém rozlišení a s velkým důrazem na detail. Povětšinou převládají tmavší odstíny barev a velmi efektní je také hra světel a stínů, kdy kupříkladu v potemnělé místnosti stisknete vypínač na stěně, načež se rozžnou dvě malé lampičky a osvítí prostor ve svém blízkém okolí. Špatně rozhodně nevypadá ani polygonová postava hlavního hrdiny, která je i plynule a věrohodně rozpohybována. Výhrady bych však měl ke většině in-game animací, jež jsou až příliš jednoduché a nečekaně trhané. Třeba již zmíněné odhrnování závěsu v koupelně je řešeno snad jen dvěma či třemi animačními fázemi!

Jediný otazník prozatím visí nad rozsáhlostí hry. Tvůrci slibují padesát lokací a zhruba 20 hodin hraní, což by nebylo zrovna mnoho ani v případě, že by byl tento údaj pravdivý (jako že určitě nebude). Většina úkolů a puzzlů by navíc neměla přesahovat Hitchcock: The Final Cut průměrnou obtížnost a dosti zarážející je i přítomnost automatické nápovědy, jejímž účelem je hráče „nakopnout“ správným směrem ve chvíli, kdy se po určitý čas marně lopotí s konkrétním puzzlem. Já osobně jsem proti jakýmkoliv automatickým nápovědám ve hrách a modlím se za to, aby ji bylo možno vypnout.

Až na tuto chybičku ale vypadá Hitchcock: The Final Cut opravdu skvěle a má všechny předpoklady na to stát se jednou z nejlepších adventur tohoto roku. Minimální konfigurace je stanovena na procesor 330 MHz s 64 MB RAM a grafickým akcelerátorem. Hru v Evropě vydává francouzská společnost Wanadoo, která bohužel nemá v České Republice zastoupení, takže to s prodejem Hitchcocka na našem území nevypadá zrovna růžově. Do konce října ale ještě nějaký ten pátek zbývá a třeba si této nadmíru zajímavé hry některý z našich distributorů všimne.

VE ZKRATCE:

  • dobrodružná hra na motivy Hitchcockových filmů
  • napínavý děj plný záhad a brutálních vražd
  • 2D herní prostředí s 3D postavami
  • skvělé vizuální zpracování
  • datum vydání: přelom října a listopadu 2001

    PS: Více screenshotů z tohoto titulu je pro vás připraveno v této galerii.

  • Autor:


    Nejčtenější

    Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

    Nejlepší hry roku 1998

    Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

    Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

    Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

    Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



    Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

    Pornografická videa v VR

    Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

    Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

    Red Dead Redemption

    Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

    Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

    Insurgency

    Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

    Další z rubriky

    Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

    Hunt: Showdown

    Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

    Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

    Mashinky

    V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

    Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

    Just Cause 4

    Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!



    Najdete na iDNES.cz