Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitman 2: Silent Assassin

  12:00aktualizováno  11. listopadu 3:38
Akční hry jsou jedna jako druhá, a i když se snaží přijít pokaždé s něčím jiným, jen málokdy se to povede. Jsou ale výjimky, které potvrzují pravidlo. Hitman 2 je jednou z nich. Vývojáři se dokázali poučit z vlastních chyb a z prvního dílu zachovali jen to, co mělo úspěch. Všechno ostatní je lepší. Výrazně.

Hitman 2: Silent Assassin

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Nebo ano? Nájemný, genetickou manipulací vytvořený zabiják „47“ se znovu vrací do akce, ačkoliv své řemeslo již před časem pověsil na hřebík. Ale ona řeka je tentokrát opravdu trochu jiná než dříve. Zatímco první díl akční hry

Vrah míní, čas mění
Dost už bylo krve a zabíjení, řekl si na konci prvního Hitmana nájemný zabiják 47 a rozhodl se vydat se na cestu pokání. Útočiště našel v sicilské vísce Gontranno. Dobrotivý kněz Vittorio neváhal ujmout se podivného cizince a zaměstnal jej ve svém kostele jako zahradníka. Co na tom, že v jeho studených očích se zrcadlí smrt, že v jeho chování se dá vyčíst temná minulost a že je jasné, že se potřebuje skrýt. A kdo ví, co znamená to tetování na zátylku... Jenže Vittorio je muž boží a v bývalém vrahovi vidí především člověka - což je víc, než za co se považuje sám 47.

Takové věci se nezapomínají. Když tedy mafie otce Vittoria unese, „sedmačtyřicítka“ neváhá a vydává se jej osvobodit. Vzhledem k tomu, že nemá dostatek peněz na výkupné (půl milionu je opravdu hodně), spojuje se s bývalou centrálou a vyřeší problém tak, jak je zvyklý. Půjde přes mrtvoly. Jestli ale půjde o jednu jedinou, nebo zda dostane hrobník větší zakázku, to už závisí jen na vás.

Hitman 2: Silent Assassin

Co si vyberete dnes?
Asi nejvýraznější klad Hitmana 2 totiž spočívá v tom, v čem se nejvíce liší od svého předchůdce: ve variabilitě misí a v možnosti volby, jak jednotlivé úkoly splnit. Zatímco dříve jste museli postupovat přesně tak, jak vám to scénáristé naplánovali, tentokrát máte poměrně slušnou svobodu rozhodování. Kdo si chce trošku potrápit mozek, ten může použít jednu z hned několika cestiček, jak k cíli elegantně a hlavně nepozorovaně proklouznout. A kdo hledá ryzí akci... Inu, zbraní přece máte dost, tak proč je nepoužít? Nemusíte se přitom bát, že byste byli za přehnané násilí nějak perzekuováni. Jen v závěrečném zhodnocení mise získáte místo hodnocení „Tichý zabiják“ známku „Masový vrah“ (pro někoho to může být docela dobré vyznamenání).

Herní systém vám pochopitelně dává dostatek prostředků k tomu, abyste si mohli náležitě užít jak zuřivá jatka, tak i čistou profesionální práci. Široký arzenál obsahuje kromě „klasické zabijácké výbavy“ jako je škrtící struna, odstřelovací puška či pistole s tlumičem i různé samopaly, brokovnice a podobné prostředky polohromadného ničení. Své mrtvé nepřátele sice nemůžete po vzoru Predátora svléknout z kůže, ale jejich oblečení si vypůjčit můžete. A to se hodí. Zelináře si nikdo nevšímá, zvlášť když nese bednu s ovocem. A ani voják nebudí příliš velkou pozornost, když pobíhá po náměstí s kvérem v ruce. Pochopitelně do té doby, než spustí palbu do svých soudruhů...

Realistické divadlo
Hitman 2: Silent Assassin I nadále jste ale pochopitelně svazováni určitými pravidly, podobně jako ve skutečném životě (i když málokdo z nás si asi vydělává na živobytí jako 47). Vyvolejte předčasně poplach a cíl uteče. Příliš se zdržujte odstraňováním stráží a propásnete jedinou šanci, jak zlikvidovat určenou osobu. Většinu misí budete muset procházet několikrát, než se vám ji podaří splnit, ale co je důležité - opakovat budete proto, abyste zjistili jak to máte udělat, a ne co máte udělat. Nedostavuje se tak onen všudypřítomný pocit frustrace, který vás doprovázel v prvním díle takřka na každém kroku.

Také musíte počítat s tím, že vaši protivníci nejsou žádní hlupáci - i když do Einsteinů mají také daleko. Když ale budete po ulici běhat s napřaženou zbraní, každý si vás hned všimne. Když vojáci najdou v temném zákoutí mrtvého nahého kolegu, dojde jim, že se po okolí potuluje falešný příslušník ozbrojených sil a cokoliv podezřelého upoutá jejich pozornost. A když se budete před jejich zraky dostávat někam, kam nemáte... No, pak se raději ujistěte, že máte dost munice.

K dispozici naštěstí máte dosti podrobnou mapu okolí a v každém okamžiku přesně víte, jak moc je vaše počínání nápadné. Přímo na obrazovce máte ukazatel „podezřelosti“. Jeho hodnota se průběžně mění podle toho, co právě děláte a kdo vás při tom vidí. Ovlivňuje ho vše - běh, plížení, kvalita převleku, nebo dokonce i takové maličkosti, jako když třeba vyprázdníte před očima policistů zásobník samopalu do nevinného civilisty. Co se jim na tom nezdá?

Hitman 2: Silent Assassin

Zázrak moderní techniky?
V posledních letech si zvykáme, že hry vypadají čím dál tím lépe a začínáme to brát jako samozřejmost. Přesto dokáže Hitman 2 v ledasčem překvapit. Pochopitelně, že příjemně. Plynulé animace vaší postavy i všech nepřátel, dynamické osvětlení, efekty počasí, přesvědčivé textury na všech předmětech, to je už považováno za standard. Ale takové drobnosti jako kravata vlající ve větru, bezmocné zmítání vojáka škrceného strunou nebo podezíravý pohled, který na vás hodí civilista, když se zastavíte přímo před ním, to už je něco navíc.

Prostředí jsou výborně nadesignovaná a hýří to v nich detaily, které jsou sice de facto zbytečné, ale díky kterým nejsou mapy sterilní. Je to asi jako rozdíl mezi prázdným, vybydleným pokojem a vkusně zařízenou místností s troškou nezbytného nepořádku. Žít lze v obojím, ale jen na jednom z těchto míst vám bude příjemně. Když si k tomu připočtete kvalitní hudební doprovod, snadné a intuitivní ovládání a poutavou atmosféru misí, nelze se divit, proč si Hitman 2: Silent Assassin vysloužil tak vysokou známku.

Moc lehké? Moc těžké?

Hra Hitman 2: Silent Assassin nabízí celkem tři stupně obtížnosti - Normal, Expert a Professional. Pokud byl první díl dobrodružství nájemného vraha pro vás to pravé ořechové, zvolte si poslední jmenovanou. Nebudete si moci ukládat postup během mise a protivníci budou jako ostříži. Na úroveň Expert budete mít k dispozici dvě alternativy uložení a již nemusíte být tak opatrní; když náhodou spustíte poplach, máte poměrně slušnou šanci přežít. Co se nejlehčího stupně týče, je pro naprosté začátečníky. Protivníci si vás všimnou až ve chvíli, kdy budete deset metrů před nimi, je snadné je oklamat a zatímco vy jste prakticky nesmrtelní, jim stačí pár ran a letí do nebes. Je tu sedm sejvů. Na tuto obtížnost připomíná Hitman 2 spíš běžnou akční hru a ne realistický simulátor profesionálního zabijáka, který si musí opatrně plánovat každý krok.

Hitman 2: Silent Assassin
Výrobce/Vydavatel IO Interactive/Eidos
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 500kB
Verdikt: Netradiční third-person akční hra, v níž se stanete nájemným vrahem. Díky odstupňované obtížnosti, skvělému designu misí a možnostem volby, jak budete úkoly plnit, je o třídu lepší než první díl.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:




Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.