Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitman: Contracts

  12:00aktualizováno  8:54
Po skvělých Freedom Fighters to na nás dánští IO Interactive zkoušejí s třetím pokračováním slavného plešouna s čárovým kódem vzadu na hlavě a kódovým označením 47. O tom, jestli se jim to povedlo, bude následující recenze.

Hitman se na scéně objevuje už po třetí. Zatímco první díl, ač byl celkem originální, nebyl moc dobře hratelný z důvodu velké obtížnosti a mnoha zbytečných chyb. Přesto si své příznivce našel. Co vývojáři zanedbali u prvního dílu ale zdokonalili u dílu druhého, který byl doslova hit, o čemž svědčí i něco okolo 3 milionů prodaných kopií. Vzhledem k tomu, že v dnešní době si žánr stealth-akcí zažívá svůj boom (například geniální a neméně úspěšný Splinter Cell nebo ještě lepší Splinter Cell: Pandora Tomorrow), bylo vydání třetího Hitmana prakticky jen otázkou času.

popisek Do třetice všeho dobrého?
Třetí díl ale není tak úplně nová hra. Jak to myslím? Herní engine je převzat z druhého dílu, takže nečekejte nijak velký skok v grafice jako byl mezi jedničkou a dvojkou. Byly do něj ale také implementovány takové efekty jako odlesky u kaluží (u těch krvavých je to obzvláště efektní), dynamické stínování, apod. Také se tu objevuje už dříve známý rag-doll efekt, tedy realistické ztvárnění pohybů postavy, který byl samozřejmě ještě vylepšen. Až za sebou budete táhnout za ruku mrtvolu, uvidíte teprve tu nádheru. Animace postav bohužel už tak slavná není a přijde mi taková nějaká prkenná. Na druhou stranu některé efekty vypadají opravdu skvěle, jako třeba sněhová bouře ve třetí misi (kterou jste si mohli vyzkoušet v demoverzi), ale jinak se nedá říct, že by grafika byla tím hlavním lákadlem. S tím ale souvisí fakt, že si Hitmana zahrajete i na slabších strojích, loading mise trvá pouhých pár sekund.

Co ale tvůrci nenahnali na grafice, to vrazili do designu misí. Těch je sice pouze dvanáct, ale jejich hratelnost a promyšlenost je vskutku geniální. Podíváme se na jatka, mrazivou Sibiř, do Hong Kongu, Rumunska a na spoustu dalších zajímavých míst.

popisek Co ale tvůrci nenahnali na grafice, to vrazili do designu misí. Těch je sice pouze dvanáct, ale jejich hratelnost a promyšlenost je vskutku geniální. Podíváme se na jatka, mrazivou Sibiř, do Hong Kongu, Rumunska a na spoustu dalších zajímavých míst. Někoho by mohla zarazit vzájemná neprovázanost, ale je to způsobeno tím, že 47 v podstatě vzpomíná na své staré mise, což je před misí téměř vždy vidět v zajímavé animaci. Těmito vzpomínkami na minulost je i vysvětleno to, že většina misí je předělávka z prvního dílu, což sice není nikterak na škodu, ale když už sem autoři zařadili staré známé mise, mohli udělat alespoň jednou tolik nových. Staré mise jsou značně vylepšeny a jsou bez zbytečných bugů, kterých bylo v prvním díle jako máku. Hned v první misi se tak podíváme do sanatoria, obklíčeného jednotkami SWAT, kde končil první díl, apod. Přibylo ale spousta možností, jak misi dokončit, takže zatímco někteří z vás hru pojmou jako pouhou střílečku a postřílejí všechno, co se pohne, ostatní budou hrát na co nejmenší ztráty a zůstanou nezpozorováni, přesně jako ve Splinter Cellu. S tím jsem nakousl další věc a tou je obtížnost a s ní spojená umělá inteligence nepřátel.

popisek Jsem hloupý, ale léčím se…
Na výběr máte tři možnosti. Na nejlehčí je hra opravdu velice jednoduchá a využijí ji především nováčci ve stealth akcích nebo zarytí hráči akční her. Na tuto obtížnost jsou nepřátelé opravdu hloupí a pokud začnete střílet, budou zmateně pobíhat okolo. Stačí pouze sebrat nejbližší samopal a všechny postřílet. Naopak na nejtěžší obtížnost už si budete muset postup řádně promyslet a zbraň vytáhnout pouze pokud to bude nezbytně nutné. Bohužel inteligence nepřátel se nijak zvlášť nezlepší, pouze rychleji prokouknou váš převlek, apod., takže na takové fajnesy, jaké jsme sledovali třeba ve Far Cry si nechte zajít chuť. Podle zvolené obtížnosti máte také určitý počet povolených pozic pro uložení hry, přičemž na tu nejtěžší už hra uložit nejde. Podle obtížnosti se změní také mapa. Na nejlehčí je v ní vidět kromě cílu mise i pozice všech NPC, zajímavá místa, která byste neměli minout (možnost převleku, apod.), kdežto na nejtěžší v ní nevidíte skoro nic.


Co se týká převleků, tak tady si autoři skutečně vyhráli. 47 se může změnit z drsně vypadajícího nájemného vraha například na kuchaře, poslíčka, policistu, strážného nebo na hasiče.

popisek Co se týká převleků, tak tady si autoři skutečně vyhráli. 47 se může změnit z drsně vypadajícího nájemného vraha například na kuchaře, poslíčka, policistu, strážného nebo na hasiče. Variací je velké množství a je jen na vás, jaký si zvolíte, ale většinou je to jasné a s pomocí jednoho se dostanete do další části levelu, kde ho zaměníte za jiný (teda pokud nehrajete styl Rambo – to převleky moc nevyužijete). Na zvoleném převleku také závisí to, jak jste nenápadní. Pokud budete mít převlek poslíčka, můžete okolo stráží bez problémů proklouznout, ale běda, jak narazíte na dalšího poslíčka. Ten okamžitě pozná, že nepatříte do personálu, a bonzne vás strážím, což nejčastěji vyvrcholí v rychlý load. Ostatně někde tady by se měla povalovat tabulka s několika ukázkami možných převleků.

Módní přehlídka.

Jak už bylo řečeno, může se 47 maskovat nepřeberným množstvím převleků. Uděláte z něj kuchaře, poslíčka, člena ochranky, policistu, atomového technika nebo drsného motorkáře. Ostatně podívejte se na následující obrázky.

Mohutný arzenál
Ruku v ruce s převleky jdou další pomůcky, tedy zbraně. Těch je opravdu nepřeberné množství a jsou mistrně provedeny. Nejen že každá má svůj specifický zvuk, kadenci, průraznost, apod., ale také svou váhu, velikost (tzn. že ne všechny kousky narvete pod kabát), většina má i dual-hand variantu nebo variantu s tlumičem, apod. Někde tady je tabulka s výběrem některých kousků, ale vězte, že zbraní je daleko víc. Do rukou se vám dostane na příklad AK-47 (v pěkném stříbrném provedení), M4 Carabine, UZI, Dragunov, Steyer-Aug, MP5, SPAS-12 nebo i česká CZ2000 a spousta dalších. K tomu připočítáme starou známou škrticí šňůru a nově, na místo chloroformu, i injekce s uspávadlem. Každá zbraň má svou údernou sílu, takže pokud nepřítele zasáhnete pistolí do hlavy, pouze se skácí, ale dávka z M4 do hrudi ho krásně odmrští a vy si budete moci vychutnat skvělou demonstraci rag-doll efektu.

Je libo pozlacené Desert Eagly, tichou odstřelovačku nebo je prostě pokosíme rotačákem?

Výber ze zbraní je v Hitman: Contracts opravdu obrovský. Do rukou se vám dostane spousta skutečných kousků, včetně klasické AK-47 nebo M4 (včetně varianty s tlumičem), UZI nebo Minigunu. Zde je několik příkladů.

popisek Audio, video, text
Co se týká zvukové stránky hry, tak ta je opravdu téměř bezchybná. Samotné zvuky jsou veskrze průměrné – každá zbraň má svůj specifický zvuk, sněhová vánice a vítr skvěle hučí, apod., ale to už nás v dnešní době asi nepřekvapí a jedná se o nutný standard, jen by zvuků snad mohlo být trochu víc. Špičkový je ale dabing, se kterým si dali autoři vskutku záležet a povolali na něj opravdové profesionály. Dobrý zpráva je, že 47 dabuje stejný herec jako minule (David Bateson), takže se můžeme těšit opět na jeho skvělý temný hlas. Ruku v ruce s výtečným dabingem jde i hudba, o kterou se postaral Jesper Kyd. Jde sice o něco trošku jiného, než v minulých dílech, ale to tomu na kvalitě neubírá. Ambietní motivy Jespera Kyda si určitě zamilujete.


Ač se vývojáři snažili, je starý engine z dvojky dost znát, takže se netěšte na žádné grafické orgie, ale koukat se na to dá.

O grafice už jsem se zmínil, takže jen ve stručnosti. Ač se vývojáři snažili, je starý engine z dvojky dost znát, takže se netěšte na žádné grafické orgie, ale koukat se na to dá. Trochu vylepšit by se mohla animace postav, která, hlavně za běhu, dost pokulhává za dnešním standardem (a pokud jste hráli Splinter Cella a jste zvyklí na ladné pohyby Sama Fischera, budete patrně zklamáni). Některé efekty jako by zaspaly dobu – např. ve třetí misi, kdy hodíte do polévky projímadlo a půjdete se podívat, jak ho váš cíle zdlábne a budete stát u něj, bude hlavou otočen na vás, zatímco polévku si bude lít za krk a to nepočítám to, že talíř s polévkou je jeden 3D objekt, takže polévka neubývá. Tohle bych mohl pominout možná před pár lety, ale dnes to vypadá opravdu odpudivě.

Tady bych ještě trochu podrobněji zmínil renderované animace. Ty jsou téměř mezi všemi misemi a uvidíte v nich zraněného 47, jak téměř v bezvědomí vzpomíná na staré mise. Je to velice efektivní, ale špatně se to popisuje. Autoři také tímto trikem nemuseli dělat žádný větší příběh, prostě stačilo splácat několik misí dohromady, ale není to na škodu. V průběhu mise také uvidíte několik enginových animací, co třeba zrovna dělá váš cíl, apod.

Verdikt: Hitman: Contracts není špatná hra, jen to není takový skok jako byl mezi jedničkou a dvojkou. Někteří z vás budou patrně zklamáni, že budou hrát předělané mise z jedničky, ale taková tragédie to není, protože mise byly značně modifikovány a vylepšeny. Starý Glacier engine už sice dýchá z posledního, ale grafika není to hlavní. Hlavní je skvělá hratelnost, které Hitman bezpochyby nabízí víc než dost. Pokud vás bavil první nebo druhý Hitman, bude vás bavit i tento, jinak doporučuji sáhnout spíše po Splinter Cellu.

Hitman: Contracts
Minimum: CPU 800 MHz, 128 MB RAM (Win 98/ME) nebo 256 MB RAM (Win 2k/XP)
Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: IO Interactive / Eidos
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Hitman potřetí, aneb už to není taková sláva...
Hodnocení: (info) 77%
Autor:


Témata: dabing, Demonstrace

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz