Assassins Creed

Assassins Creed

Hitparáda pirátů 2008: Spore, The Sims 2 a Assassin’s Creed

  • 14
Nejstahovanější hry tohoto roku nepřekvapí, Microsoft se bojí budoucnosti, polovina dospělých si hraje a iPhone mění svět

Oblíbené téma pirátství se opět hlásí o slovo. Není divu, rok 2008 pomalu končí, a tak nastává čas rozjímání nad tím, co přinesl. Rozjímal i Ernesto, zakladatel a hlavní přispěvatel blogu TorrentFreak. Výsledkem jeho rozjímání je žebříček deseti nejvíce stahovaných počítačových her. Jeho obsah nejspíše nikoho nepřekvapí.

Na prvním místě se objevila nová hra otce slavných The Sims s názvem Spore. Simulátor života na jeho cestě z pravěkého moře k intergalaktickým válkám si za prvních deset dní od zpřístupnění ve výměnných sítích stáhlo na půl milionu lidí. Od září se pak o stažení hry prostřednictvím protokolu BitTorrent pokusilo přibližně 1,7 milionu lidí.

SporeErnesto přitom odhaduje, že obrovský zájem o Spore vyvolala nejen reklamní masáž Electronic Arts, ale také rozhodnutí o spoutání hry drakonickým systémem DRM. Ten původně vyžadoval online aktivaci hry a potvrzení pravosti při každém spuštění. Electronic Arts po obrovské vlně protestů ochranu hry trochu zjemnili, například povolili současnou aktivaci hry na pěti počítačích, ale negativní ohlasy tím nevymazali.

V rozporu s Ernestovým přesvědčením se ale prostřednictvím torrentů úspěšně šíří i hry bez jakékoliv ochrany proti kopírování. Velký zájem o Spore tak spíše pramení z velké popularity hry samotné ve spojení s neochotou spousty lidí za populární hru platit.

Assassins CreedZa Spore je v žebříčku další hra Electronic Arts, a to The Sims 2, která vyšla už v roce 2004, ale evidentně stále táhne, nejen piráty, ale podle prodejů datadisků i platící zákazníky. I řada dalších her oblíbených mezi fanoušky nelegálního softwaru je trochu starší, na třetí až sedmé pozici jsou tituly z roku 2007, včetně Assassin’s Creed, Crysis, Command&Conquer 3, Call of Duty 4 a předchozí inkarnace GTA s podtitulem San Andreas. Až na konci Top 10 jsou letošní Fallout 3, Far Cry 2 a Pro Evolution Soccer 2009.

Nikoho potom nepřekvapí, že aktuálně nejstahovanější PC hrou na torrentech je nový díl GTA, který současně stahuje přibližně 100 000 zmetků najednou. Předpokládáme, že i když si autoři zaslouží kritiku za zmršenou konverzi, takové čelní umístění si nezaslouží.

Žádné velké hodnocení po Bonuswebu nechtějte. O pirátech si myslíme své, stejně tak máme výhrady vůči invazivním systémům „řízení autorských práv“. Zkusíme to ale jinak. Náš oblíbený server gog.com přidal další levné hry bez jakékoliv ochrany: Arx Fatalis, Disciples 2 nebo Flatout. Nejprodávanější klasikou ale zůstává původní Fallout. Pozici nejprodávanější hry zatím ještě neopustil.

Microsoft v obavách
Microsoft se pochlubilo skvělými prodejními výsledky  v Evropě. V průběhu listopadu každý týden prodal více Xboxů 360 než kolik si lidé z obchodů odnesli konkurenčních PlayStation 3 (Nintendo se nepočítá, Wii se díky nízké ceně a dostatečným zásobám prodává dvakrát lépe než před rokem).  „Listopad je pro nás přelomový měsíc, prodali jsme nejvíce Xboxů v historii a napříč Evropou jsme porazili PlayStation 3,“ radoval se Chris Lewis,“xboxový“ viceprezident Microsoftu pro oblast EMEA.

PlayStation3 a Xbox360 _2V meziročním srovnání se v listopadu prodalo o 124 % více Xboxů 360, prodeje PlayStation 3 meziročně vzrostly pouze o 3 procenta. Nižší dynamiku růstu zaznamenalo i Nintendo, nárůst prodejů o 43 % je ale těžké označit za slabý výsledek.

Naopak, vzhledem k poměru ceny a „výkonu“ je vedoucí pozice Nintenda prostě nepochopitelná. A to se Wii v USA prodávalo dokonce 2x tolik, co před rokem, jen za víkend kolem díkůvzdání se za velkou louží prodalo 800 000 Wii.

Podle Lewise jsou dobré výsledky Xboxu 360 výsledkem cenové strategie, která přinesla snížení všech nabízených modelů. Nejlevnější verze Arcade bez pevného disku se tak stala nejlevnější konzolou nové generace na trhu. Dalším důvodem, proč lidé Xbox kupují, je podle Microsoftu dostatek her nezávislých vývojářů.

Microsoft bohužel nenabízí informace o tom, kolik procent lidí si kupuje pouze levnou a „neúplnou“ Arcade variantu, a kolik lidí je ochotných připlatit si za pevný disk. Stejně tak se Microsoft nechlubí hlukem, který Xbox 360 vydává. Kdyby to monstrum bylo nejen levné, ale také tiché, byl by to ideální kandidát na vánoční ozdobu leckterého obýváku.

S optimistickými čísly za poslední měsíc se ale neslučuje nálada microsoftího viceprezidenta pro strategii a rozvoj podnikání Shane Kima. Ten je pouze „opatrně optimistický“, co se týká vánoční sezóny 2008, a velice opatrný, cos e týká dalšího vývoje v roce 2009. Celkový stav ekonomiky znejišťuje i samotný Microsoft, a to přestože se firmě z herního hlediska dařilo i na slavný black friday, tedy před díkůvzdáním.

Hlavní důvod skepse pana Kima ale spočívá v tom, že se už nejspíše nebude opakovat 20% růst herní divize a udržení stejných prodejů, jakých Microsoft dosáhl letos, bude znamenat úspěch.

Bez ohledu na tvrzení, že herní průmysl je vůči krizi imunní, tak Microsoft raději počítá s těžkými časy a hledá prostor pro snižování nákladů a zvyšování hodnoty, kterou hráči za své peníze dostanou. Znovu opakujeme, nešetřit na kvalitním a tichém chlazení!

Polovina dospělých si hraje
Je to dobré, jsme normální. Podle výzkumu relativně renomované organizace Pew Internet & American Life Project se videohrám věnuje ve volném čase 50 procent dospělých žen a 55 procent dospělých mužů. Mezi náctiletými jsou pak výhradně hráči, bez videoher se obejdou pouze tři procenta mladých lidí ve věku 13 až 19 let.

Podíl „hráčů“ ve společnosti přitom roste, stejně tak se už v podstatě setřel kdysi propastný rozdíl mezi přístupem ke hrám mezi muži a ženami. Otázkou ale je, zda se dá online luštění sudoku, tolik oblíbené mezi ženami, brát jako hraní videoher.

Zajímavě vypadá zjištění, že čím vyšší má člověk vzdělání, tím spíše hraním videoher tráví část svého času. Rozdíly ale nejsou nijak dramatické. Výsledky studie ukázaly také překvapivou skutečnost, a totiž, že rodiče s malými dětmi tráví hraním docela dost času.

Není to prý součást výchovného procesu, ale prostý výsledek věku. Malé děti mají mladí lidé, kteří jsou na videohry zvyklí ze svého dětství. Navíc to vypadá, že si rodiče raději hrají sami, se svými dospívajícími dětmi hraje videohry pouze 31 % rodičů. Možná už o to jejich děti nestojí.

iPhone mění svět
A zase to Atari -  prezident téhle utrápené firmy oficiálně označil iPhone za důležitou platformu, na které chce firma zahojit své finanční šrámy. Phil iPhoneHarrison přitom ve snaze zalíbit se Applu označil iPhone za přelomovou věc, která mění pravidla hry. Fenomenální je hlavně aplikace AppStore, která umožňuje snadný nákup her a dalších aplikací přímo z iPhonu a iPodu Touch.

Apple ale zatím nezveřejnil informace o tom, kolik lidí nakupuje a kolik si stahuje pouze bezplatné verze nabízeného software. Sto milionů stažených aplikací za půl roku ale i tak vypadá impozantně.

Atari zatím na iPhonu recykluje své klasické hry. Ke koupi jsou zatím i pro české zákazníky Missile Command a Super Breakout za 4 eura. Nutno podotknout, že takový Astro Tilt i v bezplatné verzi vypadá o mnoho lépe a to nabízí celkem 100 herních levelů a povedené ovládání. Plná verze pak stojí 1,6 eura.