Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde zabíjet. Ale bude vyvíjet tlaky, aby se takové chování nevyplácelo z hlediska následujícího vývoje hry,“ říká.
Hobo: Tough Life - Early Access Trailer | (1:26) | video: Perun Creative

První dojmy z hraní čtěte na Bonuswebu zde.

Bezdomovce známe z ulic měst, ale málokdo zná cosi jako „pravidla ulice“. Kde jste čerpali informace pro svoje příběhy a herní aktivity?
Primárním zdrojem informací je dneska internet. Ani zde se nekoná výjimka. Některé asociace zabývající se touto problematikou mají na webu živá fóra. Vyplácí se je sledovat. Potom programy jako Praguic jsou informačně velmi výživné. Příležitostné face to face rozhovory s opravdovými bezdomovci dokážou rovněž poskytnout velmi unikátní poznatky. 

Hobo: Tough Life

Paradoxně nejméně pomohly odborné knihy a skripta. Bezprostřední vyprávění bezdomovců, třeba i zprostředkované přes YouTube, je v tomto ohledu bezkonkurenční. Mnoho příběhů ve hře je pochopitelně smyšlených. Ale s researchem skutečného prostředí známe hranice, co je možné a co už je přitažené za vlasy. Malý spoiler na závěr. Možné je skoro všechno a i to, co si běžný člověk nedokáže představit či připustit, že se na ulici může stát.

V současné době je hra v předběžném přístupu, hráči si mohou osahat základní herní mechanismy jako prohrabování popelnic, systém konverzace či stavbu příbytku. Co dalšího chystáte?
V krátkodobém hledisku chceme implementovat ještě několik mechanik technického rázu jako např. žebrání v kleče, rychlé sloty, soubojový systém, dopravu atp. Ale to hlavní, co pro hru plánujeme, je výživný narativní obsah. Momentálně se píší příběhy a není jich málo. Držte palce, abychom měli kapacity na jejich reálnou implementaci.

Jak chcete zabránit tomu, aby se herní náplň nestala časem příliš
repetitivní?
Viz má předchozí odpověď. Zatím jsme lidem zpřístupnili core hry se základními mechanikami. Ale hra je od začátku zamýšlená jako story driven rpg. Tam také hodláme hru směřovat. Příběhy ve hře, nebo raději příběhové situace, jsou psány tak, aby se při opakovaném hraní mohly vyvinout novým, často i nečekaným směrem. Jinak nutno podotknout, že každá hra se stane časem repetitivní. Otázkou je, jak dlouho a jak kvalitně se chce hráč u dané hry bavit. To už bych nechal na hráčích samotných.

Hobo: Tough Life

Museli jste se některých nápadů vzdát? Například něčeho, co znělo skvěle v návrhu, ale ve hře už to nebylo moc zábavné? 
Spoustu záměrů a designových premis se muselo průběžně přizpůsobovat tomu, co již bylo skutečně zprovozněno. Není to jenom tak, že vývojář dělá hru, ale někdy máme pocit, že hra tak trochu dělá vývojáře. Ano, hodně odstavců v game designu už se nikdy nedočká realizace. Ale obvykle se stane, že když musí jeden skvělý nápad zaniknout, tak je to kvůli tomu, že se zrodil jiný nápad, který lépe spolupracuje s tím, jak hra aktuálně funguje.

Hobo: Tough Life

Jak budou fungovat souboje?
Do soubojů a vůbec násilných potyček plánujeme dostat určitou psychologii. Ve hře půjde zabíjet. Ale hra bude vyvíjet tlaky, aby se takové chování nevyplácelo z hlediska následujícího vývoje hry. Takže při potyčkách se běžně nebude vraždit. A pokud se hráč rozhodne to udělat, bude muset nést následky a hra mu to dá najevo.

Proto také bude hrát roli, když v potyčce například vytasíte smrtonosnou zbraň. Což není zrovna běžnou záležitostí. Pokud takovou zbraň vytasíte, slabší protivník by se mohl podělat a vše tím skončí. Ale také by se mohlo stát, že protivník rovněž vytáhne smrtonosnou zbraň a pak bude souboj velmi napínavý. Protože smrtonosné zbraně zpravidla zabíjejí. A to nejen postavy s umělou inteligencí ale i hráčské postavy.

Jak velké je město, v němž se hráči pohybují? A jsou některá místa
inspirovaná skutečností?
Jedno velké místo, něco jako celé herní území, je inspirováno Prahou. Zatím se ve hře vyskytuje několik míst, která jsou 1:1 zkopírována z reality. Hlavní designer je z Olomouce, a proto je možné ve hře narazit na kostel Sv. Mořice, obchodní dům Koruna, kino Metropol a tak podobně. Z Prahy byl do hry vsazen ikonický Hlavák včetně Sherwoodu. Tato oblast si však na reálné oživení, co se osazenstva týče, musí ještě chvíli počkat. 

Stánek tvůrců na GamesComu

Pak se ve hře nachází oblast pojmenovaná Zizkov, kde se nachází několik typických budov z této velmi atmosferické čtvrti. Do budoucna se plánuje rozšíření města až po vltavský břeh, kde bude k vidění mostecká věž a samozřejmě Karlův most. Celá tato nová zóna má být pojata jako část historického centra Prahy.

Jaké máte zkušenosti s vývojem her?
Nikterak valné. Tohle je naše první větší hra. Všechny relevantní zkušenosti z oboru jsme načerpali teprve během tohoto projektu. A nebylo jich málo.

Jakým způsobem je hra financována a proč jste se rozhodli pro předběžný přístup?
Hra vznikala jako pravověrný garážový projekt. Jediná zásadní investice všech zúčastněných byl jejich veškerý volný čas. Až během vydávání hry bylo nutno složit nějaký budget. Takže kdo mohl, rozbil své prasátko, vybral pojistku a tak podobně. Předběžný přístup byla jedna z několika možností a my se pro ni zkrátka rozhodli. Těch faktorů je příliš mnoho na to, abych je zde vyjmenovával. 

Crowdfunding často využívají projekty, které nemají ještě co ukázat. Politika prodávat něco, co ještě neexistuje, s námi nerezonuje. Nejprve jsme chtěli mít hru reálně hotovou a v takovém případě už pak crowdfunding nedává moc smysl. A v rámci snahy o maximální nezávislost jsme neusilovali ani o žádného investora.

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Vydáním to nekončí, Kingdom Come 2 dostane v průběhu roku další obsah

Do vydání Kingdom Come 2 zbývají ještě dva týdny, ale už teď je jisté, že ani pak práce na hře neskončí. Na zbytek roku už je totiž přislíbeno několik DLC, které toto už teď obrovské RPG ještě dále...

22. ledna 2025  10:30 10

Podívejte se na nejočekávanější strategie letošního roku, vybere si každý

Žánr strategií sice nepatří k nejpopulárnějším, ale hráči o něj mají stále zájem, a tak se i letos objeví několik zajímavých titulů. Najdete mezi nimi svého favorita?

22. ledna 2025 8

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

21. ledna 2025 7

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

20. ledna 2025 80

Jaké vybrat doplňky stravy pro děti
Jaké vybrat doplňky stravy pro děti

Vitamíny a minerály hrají klíčovou roli ve správném fungování organismu, protože se účastní metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Kvalitní strava je...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...