Hogs of War - všude samá prasata

12:00aktualizováno  15. února 2003 10:52
Před dávnými a dávnými lety se slávy a uznání dočkala hra, ve které jste se s pomocí partičky po zuby ozbrojených červů snažili zneškodnit svého protivníka. Ano, byli to Worms. Nyní se na trh dostal podobný titul, který je však kompletně ve 3D a červy nahradila prasata.

Hogs of WarPředstavte si, že by místo lidí obývala svět přerostlá, polointeligentní, despotická a šišlající prasata. Představte si, že by tato prasata byla militantně založena, a že by jejich jediným životním cílem bylo válčit. Dále si představte hru Worms, ale místo 2D zobrazení si dosaďte 3D a lehce pozměňte arzenál zbraní. Hotovo? Tak to máte velice dobrou představu o tom, co je hra Hogs of War zač. Že vám to ale nestačí? Že od recenze očekáváte daleko více informací a rozpitvání hry do těch nejmenších podrobností? Že byste se chtěli dozvědět alespoň trošičku víc? Ok, ok, vždyť tohle je teprve začátek:-).

Ve chvíli kdy jsem instaloval hru Hogs of War, byl u mě doma zrovna jeden známý, který si stahoval drivery k modemu. (Zajímavá příhoda a nedá mi to abych se s vámi o ní nepodělil. U Microsoftu vidí největší přinos jejich nových Windows ME ve spolupráci s internetem. Jaké bylo ale překvapení onoho kamaráda, když je nainstaloval a zjistil, že funguje vše, jen ne modem. U mě jsme potom zjistili, že výrobce pro Windows ME nové drivery nemá. Prostě paradox.:-)) Když jsme se tedy takto pěkně pobavili, poprosil mě ještě, Hogs of Warzda-li bych mu Hogs of War neukázal. Proč ne. To jsem ale nevěděl, že mu pohled na ni náladu moc nespraví. (I když vlastně spravil. Takhle jsme se u žádné hry už dlouho nenasmáli. Tedy vlastně ne u ní, ale jí.)

Chápu, že v jednoduchosti je síla a sám si občas velmi rád zavzpomínám na seance u Amigy, kdy jsme se známými jako blázni pařili hříčku Dune 3 aneb Achtung die Kurve, která neoplývala prakticky žádnou grafikou, anebo klasické tančíky, které zná snad každý trochu zasloužilejší hráč - ale to byla jiná doba. Teď již od hry čekám i něco jiného. Ale popořádku.

To, že ve hře zastávají významnou roli prasata, již víte a nebudu se k tomu dále vyjadřovat. Jedno popíchnutí si ale ještě neodpustím. Měli jsme tu už červy, teď prasata, a co příště? Hovada? Jepice? Nebo dokonce vši? Radši nepřemýšlet. Na začátku hry si vyberete svoji skupinu prasat a v tutorialu si ještě vyzkoušíte, co a jak. V této chvíli by si ještě někdo mohl myslet, že půjde o akční hru, ale opak je pravdou. Hogs of War má s akcí společného Hogs of Warpramálo a jak již bylo řečeno na začátku, jedná se spíše o nepovedenou mutaci hry Worms.

Zbraně
Základními zbraněmi, které má každé prase u sebe již od začátku, jsou bajonet, puška a tři granáty. Ve hře lze postupně tento arzenál obohatit o další kousky, jakými jsou například minomet, TNT, cluster bomb, brokovnice, bazuka a mnoho dalších. Tyto nové zbraně se stejně jako ve hře Worms nacházejí v krabicích, které jsou rozházeny po celé mapě. Během hry se také občas stane, že se nějaká ta krabice se zbraněmi ladně snese na padáčku z nebe a umožní vám další upgrade. Vedle krabic se zbraněmi se po mapách válí i balíčky, jejichž sebráním se obohatíte o nějaké to zdraví. Jinak samozřejmě každá zbraň způsobí nepříteli jiné zranění. Bajonet zraní za deset životů, puška maximálně za dvacet, granát za třicet atd., atd. Také záleží na tom, jak dobře se trefíte. Pokud granátem nepřátelské prase jen tak ošlehnete, nemůžete čekat maximální damage. To je ale celkem logické.

Hogs of WarŽivoty
Každé prase má ze začátku padesát životů a pokud se mu podaří přežít do dalšího kola, postupuje tam s takovým počtem životů, s jakým kolo ukončí. Pokud prase zemře, je nahrazeno jiným, nezkušeným prasetem, které ale většinou stejně čeká to samé. Pokud prase přežije, je ještě možnost ho povýšit. Za každou vyhranou partii totiž získáte body (většinou jeden), za které můžete jakékoliv prase povýšit. Pokud se vám podaří kolo vyhrát bez toho, aby zemřelo byť jediné vaše prase, získáváte bonusové body a můžete prasat povýšit víc. Při povyšování je ještě třeba zvolit, co se vlastně z povyšovaného prasete stane. Na výběr je medik, těžkotonážník, špión a inženýr. Medik umí léčit, těžkotonážník má v základní výbavě bazuku s neomezeným počtem nábojů, špión se umí maskovat, krást a ve výbavě má jeden jedový granát a inženýr má v základní výbavě jedno TNT, 3x minu a brokovnici.

Grafika
Grafika hry není špatná, ale není ani oslňující. Prostě taková 3D klasika, kterou by Hogs of Warvymodeloval každý zkušenější grafik. Tento typ her ale na grafice nikdy nestál a tak se vrhněme dál.

Zvuky a ozvučení
To, že autoři pravděpodobně mysleli celou hru jako nadsázku a prasata zvolili jako parafrázi na lidskou hloupost, zjistíte poté, co uslyšíte ústřední melodii hry. Komu říká něco Monty Python Flying Circus - jejich ujeté písničky a šibeniční smysl pro humor, má jasno, ostatní se musí spokojit s mým tvrzením, že nebýt použito této hlavní pythonovské melodie jako ústřední melodie hry, dal bych jí ještě o deset procent méně. Takhle jsem alespoň pochopil, že se autoři snažili o jakousi nadsázku, a že to nemysleli vážně. Ostatní zvuky ve hře jsou zcela průměrné a šišlání prasat mi časem lezlo hodně na nervy.

Samotná hra
Při hře vůbec nepoužijete myš, což je pro mě v dnešní době absolutně nepochopitelné. Vše se odehrává Hogs of Warpouze na klávesnici. Nepřátelská prasata jsou buď neuvěřitelně přesná a trefí vás přímo do hlavy přes celou mapu, anebo neuvěřitelně minou z naprosté blízkosti. Když táhnete, máte spoustu času, takže stačíte projít celou mapu, sesbírat všechny bonusy a ještě vystřelit. Nepřátelé ale nepochopitelně zůstávají na místě a nehledají si krytí či výhodnější pozici a dokonce ani nesbírají bedny s bonusovými zbraněmi a zdravím. Zajímavým zpestřením jsou minová pole, která můžete projít jen po značených cestách. Dobré je využívat je proti nepřátelům tak, že je do jejich blízkosti dostřílíte a miny vykonají zbytek za vás. Dalším dobrým nápadem, bohužel ale opět ne originálním, jsou drop zóny, na které když se dostanete, můžete přivolat letecký útok. Celkově ale nutno říci, že je hra pro jednoho celkem nuda. Naštěstí zůstává možnost hry ve více hráčích, ale ani kvůli tomu vám Hogs of War nehodlám doporučit. Před vánoci je přeci jenom velký výběr a aby se hra prosadila, musí být opravdu výjimečná. A to tenhle nepovedený plagiát rozhodně není.

Hogs of War
Výrobce: Infogrames
Distributor: Infogrames