Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

aktualizováno 
Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené ovládání a celkový chaos.

Nezávislá hra Riot: Civil Unrest od italského vývojáře Leonarda Menchiariho balancuje na ostří nože. Jejím cílem je ukázat chaotické prostředí pouličních protestů, a to z perspektivy obou stran.

RIOT - Civil Unrest

Hra dokáže celkem věrně zprostředkovat chaos, který na demonstracích často panuje.

Hra už je ve vývoji od roku 2014, v crowdfundningové kampani se jí podařilo vybrat přes 36 tisíc dolarů (přes 750 tisíc korun) a od minulého měsíce si jí můžete koupit na Steamu v rámci předběžného přístupu. Je to neobvyklá realtime strategie, v níž jde ideálně o to, dosáhnout svých cílů bez násilných prostředků. 

Hrát můžete za obě strany konfliktu, tedy protestující dav i zasahující policisty, přičemž jejich strategie je zcela odlišná. Protestující se většinou „brání,“ zatímco policisté musí kombinací různých postupů demonstranty vytlačit, aniž by však došlo ke krveprolití.

RIOT - Civil Unrest

Cílem obou stran je obejít se bez násilí, většinou to však nevyjde.

Každá ze stran má k dispozici různé prostředky, od pasivního blokování vlastními těly až třeba po Molotovovy koktejly na straně protestujících nebo slzný plyn a vodní děla na straně policistů. Na konci každého konfliktu novináři vyhodnotí situaci a podle průběhu střetu se nálada veřejnosti přikloní na jednu ze stran. Násilí je vždy odsouzeno, na druhou stranu zranění či dokonce oběti popularitu jedné ze stran zvyšují.

RIOT - Civil Unrest

Riot zpracovává i historické události, jako například arabské jaro.

Díky zajímavému enginu kombinujícímu pixelartovou grafiku s 3D prostředím se na obrazovce najednou mohou pohybovat až stovky postav, a to je jak největší předností, tak i slabinou hry. Zjednodušeně řečeno, najít v tom množství lidí požadovanou jednotku a poslat ji se správným rozkazem tam, kam chcete, je často nemožné. Hra tak úspěšně simuluje chaos „bojiště“, kdy vlastně nikdo neposlouchá pokyny a rozhoduje se impulzivně.

Každá z postav má své vlastní individuální statistiky, které určují, jak bude v danou chvíli reagovat. Snadno se tak stane, že se situace proti vší vůli vymkne z rukou, což je možná realistické, ale u počítačové hry poněkud kontraproduktivní. Člověk tak často může jen marně sledovat, co že se to vůbec děje, mačká různá tlačítka a drží palce, aby to dobře dopadlo.

RIOT - Civil Unrest

Pixelartová grafika umožňuje v jednu chvíli vykreslit stovky demonstrantů.

Riot: Civil Unrest je založený na skutečných událostech a zatím obsahuje 4 scénáře slavných historických demonstrací. Máme tu třeba arabské jaro, Španělsko, Řecko, ale i demonstraci hnutí No Tav, které požaduje zastavení výstavby železničního koridoru v italském údolí Val di Susa. Každá oblast má přitom svůj vlastní vizuální styl, takže se liší nejen uniformy zasahujících policistů, ale i jejich prostředky. Dav protestujících je potom vytvořen pomocí procedurálního generování, takže je pokaždé jiný. Pokud vám vyloženě nevadí pixelart, je na Riot pěkný pohled, alespoň, když si maximálně odzoomujete.

Sám Menchiari má z tohoto prostředí zkušeností na rozdávání, ostatně sám se mnoha demonstrací sám zúčastnil. Nemusíte se však bát nějaké propagandy, kromě krátkého textového úvodu jednotlivých scénářů je hra v podstatě apolitická. Ať už se chcete jen vyřádit na bití „levičácké lůzy“, či „policejních prasat“ oboje vám bude umožněno.

Fotogalerie

Tou nejlepší věcí  je však editor vlastních misí. Pokud se najdou dostatečně kreativní lidé, není problém simulovat loňské událost z Charlottesville či třeba demonstrace proti zasedání MMF v Praze.

Hlavní silou hry je její neobvyklé téma. Pokud si dobře vzpomínám, jedinou hrou, která kdy zpracovávala téma pouličních demonstrací, byla nepovedená Hooligans: Storm Over Europe. Tohle je však mnohem sofistikovanější zážitek. Jen doufejme, že do vydání plné verze autoři ještě pořádně zapracují, protože zatím se na Riot lépe kouká, než hraje.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...



Najdete na iDNES.cz