Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

aktualizováno 
Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené ovládání a celkový chaos.

Nezávislá hra Riot: Civil Unrest od italského vývojáře Leonarda Menchiariho balancuje na ostří nože. Jejím cílem je ukázat chaotické prostředí pouličních protestů, a to z perspektivy obou stran.

RIOT - Civil Unrest

Hra dokáže celkem věrně zprostředkovat chaos, který na demonstracích často panuje.

Hra už je ve vývoji od roku 2014, v crowdfundningové kampani se jí podařilo vybrat přes 36 tisíc dolarů (přes 750 tisíc korun) a od minulého měsíce si jí můžete koupit na Steamu v rámci předběžného přístupu. Je to neobvyklá realtime strategie, v níž jde ideálně o to, dosáhnout svých cílů bez násilných prostředků. 

Hrát můžete za obě strany konfliktu, tedy protestující dav i zasahující policisty, přičemž jejich strategie je zcela odlišná. Protestující se většinou „brání,“ zatímco policisté musí kombinací různých postupů demonstranty vytlačit, aniž by však došlo ke krveprolití.

RIOT - Civil Unrest

Cílem obou stran je obejít se bez násilí, většinou to však nevyjde.

Každá ze stran má k dispozici různé prostředky, od pasivního blokování vlastními těly až třeba po Molotovovy koktejly na straně protestujících nebo slzný plyn a vodní děla na straně policistů. Na konci každého konfliktu novináři vyhodnotí situaci a podle průběhu střetu se nálada veřejnosti přikloní na jednu ze stran. Násilí je vždy odsouzeno, na druhou stranu zranění či dokonce oběti popularitu jedné ze stran zvyšují.

RIOT - Civil Unrest

Riot zpracovává i historické události, jako například arabské jaro.

Díky zajímavému enginu kombinujícímu pixelartovou grafiku s 3D prostředím se na obrazovce najednou mohou pohybovat až stovky postav, a to je jak největší předností, tak i slabinou hry. Zjednodušeně řečeno, najít v tom množství lidí požadovanou jednotku a poslat ji se správným rozkazem tam, kam chcete, je často nemožné. Hra tak úspěšně simuluje chaos „bojiště“, kdy vlastně nikdo neposlouchá pokyny a rozhoduje se impulzivně.

Každá z postav má své vlastní individuální statistiky, které určují, jak bude v danou chvíli reagovat. Snadno se tak stane, že se situace proti vší vůli vymkne z rukou, což je možná realistické, ale u počítačové hry poněkud kontraproduktivní. Člověk tak často může jen marně sledovat, co že se to vůbec děje, mačká různá tlačítka a drží palce, aby to dobře dopadlo.

RIOT - Civil Unrest

Pixelartová grafika umožňuje v jednu chvíli vykreslit stovky demonstrantů.

Riot: Civil Unrest je založený na skutečných událostech a zatím obsahuje 4 scénáře slavných historických demonstrací. Máme tu třeba arabské jaro, Španělsko, Řecko, ale i demonstraci hnutí No Tav, které požaduje zastavení výstavby železničního koridoru v italském údolí Val di Susa. Každá oblast má přitom svůj vlastní vizuální styl, takže se liší nejen uniformy zasahujících policistů, ale i jejich prostředky. Dav protestujících je potom vytvořen pomocí procedurálního generování, takže je pokaždé jiný. Pokud vám vyloženě nevadí pixelart, je na Riot pěkný pohled, alespoň, když si maximálně odzoomujete.

Sám Menchiari má z tohoto prostředí zkušeností na rozdávání, ostatně sám se mnoha demonstrací sám zúčastnil. Nemusíte se však bát nějaké propagandy, kromě krátkého textového úvodu jednotlivých scénářů je hra v podstatě apolitická. Ať už se chcete jen vyřádit na bití „levičácké lůzy“, či „policejních prasat“ oboje vám bude umožněno.

Fotogalerie

Tou nejlepší věcí  je však editor vlastních misí. Pokud se najdou dostatečně kreativní lidé, není problém simulovat loňské událost z Charlottesville či třeba demonstrace proti zasedání MMF v Praze.

Hlavní silou hry je její neobvyklé téma. Pokud si dobře vzpomínám, jedinou hrou, která kdy zpracovávala téma pouličních demonstrací, byla nepovedená Hooligans: Storm Over Europe. Tohle je však mnohem sofistikovanější zážitek. Jen doufejme, že do vydání plné verze autoři ještě pořádně zapracují, protože zatím se na Riot lépe kouká, než hraje.

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Super Smash Bros. Ultimate

Konec roku se nezadržitelně blíží a s ním i poslední várka herních novinek. Kromě nich se však řada zvučných jmen...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

Další z rubriky

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Mutant Year Zero je jako XCOM s příběhem a zvířaty. První dojmy

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vezměte Fallout, XCOM, Beyond Good & Evil a pořádně je zamíchejte. Na výsledku si pochutnají příznivci hardcore...

Pátý Battlefield v betě zklamal. Bude stačit odklad vydání?

Battlefield 5

Beta letošního Battlefieldu nervózní fanoušky neuklidnila. Nedodělanost ze hry přímo čiší a podobně jako v případě...

Najdete na iDNES.cz