Výrobce: Sega USA

• oblek má mnoho funkcí
  • hraje se stále stejně nudně
  • špatně ovladatelný hrdina ve vzduchu
  • hrozivě zastaralé zpracování

Jedna z nejhorších adaptací filmu poslední doby. Iron Man je každým coulem podprůměrnou a naprosto nezajímavou akcí, která těžko někoho zaujme.

Iron Man (PC)Přestože komiks Iron Man patří všeobecně vzato spíše do druhé ligy za všechny ty Spider-Many, Supermany a Batmany, Marvel z něj dokázal udělat natolik lákavý artikl, že se snímek na jeho motivy stal jednou z hlavních událostí letošní filmografie. Pravda, velmi tomu napomohlo i sucho po kvalitní a především velkolepých, řádně popcornových filmech, na druhou stranu je třeba říci, že v daném žánru patří Iron Man k nejlepším. Podepsalo se to i na velmi slušných tržbách, které film vynesly do první ligy, a to v týdnu, kdy vyšlo Grand Theft Auto 4 a utrhlo si většinu stejné cílové skupiny pro sebe.

"Dosud cynický, prostopášnický a sukničkářský požitkář se rázem změní v hrdinu, který se rozhodne bránit zájmy obyčejných lidí."

Jak je na tom film?
"Za fádní model zakuklených teroristů či zrádce ve vlastních řadách zase přijde odměna v podobě dialogů a triků z laboratorních zkoušek či souboje se stíhačkami. Ubrat patnáct minut srdceryvnějších řečí, neztratil by film dech, který popadne znovu až ve finále, což je rvačka dvou hromad plechu ve stylu Transformers s motivy oživení golema," píše server Show.cz, celou recenzi si přečtěte
zde.
Zkrátka a dobře, Iron Man je nová značka, o které ještě uslyšíme. Není ani divu, že SEGA vsadila na herní adaptaci už od samého začátku. Na ni jsme přitom byli ještě zvědavější než na film, jelikož komiksové tituly – naposledy Spider-Man 3 – nedopadají vůbec špatně. Bohužel, Iron Man není následovníkem této tradice a dává vzpomenout na tristní zpracování herních předloh, na něž jsme byli navyklí ještě před několika lety. Je to do velké míry dáno opět neuvěřitelným přístupem k PC verzi, která je pouhou konverzí ze zastaralého Playstation 2. Iron Man vychází i na next-gen konzolích, kde také nepatří ke kdovíjakým zázrakům, ale rozhodně dopadl lépe než to, o čem si povíme na následujících řádcích.

Iron Man (PC)Herní příběh ten filmový absolutně nedoplňuje, jako tomu bylo například v Enter the Matrix, naopak – čerpá z něj velmi útržkovitě, a pokud jste film neviděli, asi z jeho vyznění příliš moudří nebudete. Vězte tedy, že hlavní hrdina, multimiliardář Tony Stark, je zajat na Blízkém východě skupinou teroristů, která ho donutí zkonstruovat hrozivé zbraně proti vlastní zemi – Americe. Dosud cynický, prostopášnický a sukničkářský požitkář se rázem změní v hrdinu, který se rozhodne bránit zájmy obyčejných lidí, pověsí řemeslo výroby zbraní na hřebík a vydává se potírat zlo.

Tomu ale ještě předchází fyzický přerod v superhrdinu. V tomto případě nejde o žádné kousnutí pavoukem či prapodivný původ propůjčující nadpřirozené schopnosti. Tady je vše o poznání přízemnější. Ještě před chycením teroristé Tonyho drsně zraní. Ve vězení mu pomůže spoluvězeň Iron Man (PC)Yinsen vyrobit zvláštní oblek, který nejenže zamezuje postupu smrtelného zranění (šrapnel u srdce), ale navíc je ještě velmi schopný a umožňuje nosit arzenál jako menší armáda. Yinsen sice umírá, to je ale jen o důvod více, proč se nově zrozený Iron Man vydává nakopat všem zlořádům světa zadky.

Příběh se autoři pokouší vyprávět v neherních sekvencích v hrozivě rozmazané grafice způsobené minimálním rozlišením. Ani jejich estetika není valná – grafici sice mohli využít reálných hereckých předloh, tedy Roberta Downeyho Jr. a Gwyneth Paltrow. Pokud byste to ale nevěděli, možná byste jejich virtuální protějšky ani nepoznali. Ale to je ta nejmenší vada na kráse, jelikož zprzněné herce uvidíte právě jen v animacích, v samotných misích je na cestách pouze Iron Man v jednom ze svých obleků.

PC v. konzole

Ačkoliv Iron Man vychází i na poslední generaci konzolí (PS3 a X360), hráči na PC se, bohužel, setkávají s portem ze staré PlayStation 2. Porovnejte obrázky z PC verze (ty v článku) s dvojicí obrázků v této tabulce (PS3 a X360).

Iron Man Iron Man

Iron Man (PC)Herní Iron Man není ničím jiným než podprůměrně zpracovanou akcí z pohledu třetí osoby, která trpí řadou, v dnešní době jen těžko pochopitelných neduhů a především celkovou zastaralostí. Hra na nás opravdu působila jako z minulého století. Menu přitom vypadají ještě docela moderně, což může působit jako nemístné zavádění. Jakmile se totiž dostanete do teroristického bunkru, spadne vás čelist – bohužel vlivem značně negativního dojmu ze zoufale omezené a naprosto neinteraktivní úrovně. Říkáte si, to je jen tutorial, později to bude lepší? Do jisté míry máte pravdu, ovšem z hrozivé nudy se stane už jen nuda, a to není přesně ten skok, který bychom si přáli. V rámci tréninku se naučíte ovládat Iron Mana, což teoreticky není žádný problém, jelikož funkcí obleku ve hře zase tolik není, respektive nejsou do hry implementovány tak variabilně, jak působí ve filmu. Horší je to v praxi, kdy ne vše funguje tak, jak by mělo.

Iron Man (PC)Prosté chození a střílení po nepřátelích funguje bez problému, dá-li se tak zoufale stereotypní činnost vůbec popsat. Bohužel se tvůrcům na hráče vůbec nepovedlo přenést pocit zadostiučinění po likvidaci protivníků a splnění úkolu, což je v 99% misí jedno a totéž. Jednak to je dáno mizivou obtížností i na nejvyšší stupeň, kdy se podaří zemřít jen těm největším nešikům (zřejmě to je dáno optimalizací pro konzolový gamepad, s klávesnicí a myší jde vše jednodušeji, a to asi nikdo nedomyslel), jednak je akce strašlivě plytká a protivníci jakoby padali, už jen když se k nim přiblížíte. Máte-li kolem sebe třeba deset nepřátel, stačí chvíli držet spuštěný plamenomet a všichni jsou rázem fuč a Iron Man může bez ztráty kytičky pokračovat dále – k další podobné skupince neřádů.

Ještě o něco hůře je na tom hratelnost ve chvílích, kdy se s Iron Manem vznesete do vzduchu, a to především proto, že ovládání ve vertikální rovině a především superhrdinova rychlost v letu se Iron Man (PC)nějak nepodařilo přizpůsobit omezeným a nesmyslnými překážkami ověšeným úrovním, ve kterých se neustále budete mlátit o sloupy, až vás to definitivně přestane bavit. Nápad to přitom není špatný, byť jasně vychází z Iron Manových filmových schopností. Díky tomu se ale autoři mohli přiblížit Spider-Manovi 3 a dokonce mu i konkurovat. To by ale celou věc nesměli takhle zmršit.

Hrdina se může buď vznést a v nižších rychlostech levitovat v téměř libovolné výšce nad zemí. V tomto stavu může i bojovat. Dalším vzdušným módem je let, který boj znemožňuje nejen technicky, ale i prakticky, jelikož stačí jen zmáčknout
Člen redakce BW vyzývá Iron Mana na duel. Uvidíme, kdo má lepší oblek.
Iron Man Czech
příslušné tlačítko a už jste o pár desítek metrů dále. Bohužel v té rychlosti je téměř nemožné na cokoliv reagovat, a tak se vám bude kromě srážek často přiházet i to, že cílovou destinaci přeletíte a budete se muset otravně trefovat do malého svítícího místa, kde se spustí další akce.

Párkrát jsme tu zmínili povedeného Spider-Mana 3. Iron Man s ním nesnese srovnání snad ani v jediném aspektu. A nejde přitom jen o to, že SM 3 nabídl otevřený svět, zatímco v Iron Manovi si užijete lineárně střižené mise, mezi kterými můžete tak akorát z omezeného repertoáru vybírat postupně se zpřístupňující výbavu. I tak by se dala vytvořit povedená hra. Jenže z Iron Mana přímo čiší nezájem autorů na vlastním projektu. Zkrátka se chtěli jen svézt na vlně zájmu a na nějakou reputaci nedbali. Lze to vyčíst z katastrofálního zpracování i naprosto nezábavné hratelnosti. Tohle není nic ani pro zaryté fandy filmu.

20 %

52 %

Doposud hodnotilo 601 čtenářů