Sub Mission: A Matter of Life and Death

Sub Mission: A Matter of Life and Death | foto: Tom Snyder

V 80. letech vznikla hra, která se špatným hráčům sama smazala

  • 7
Byl to nápad, od kterého ho všichni odrazovali. Vývojář Tom Snyder si však svůj cíl rozmluvit nenechal. Chtěl vytvořit hru, která se smaže, pokud v ní nebudete dost dobří.

Titul se původně jmenoval Sigourney Loves Peter, později ho však přejmenovali na Sub Mission: A Matter of Life and Death. Snyder základní koncept vytvořil při hraní Flight Simulatoru.

Ten ho totiž zcela pohltil a Snyder se jednoho dne rozhodl, že se ve virtuálním světě vydá k německým hranicím. A pokud ho piloti třikrát sestřelí, Snyder nosič s kopií Flight Simulatoru zlikviduje.

Nápad později chtěl převést do hry, což jeho okolí považovalo za bláznovství. „Takovou hru nemůžete prodat,“ tvrdili mu podle serveru Polygon přátelé i spolupracovníci. Snyder však byl profesionálním vývojářem a zakladatelem firmy, ve které pracoval.

I nadále tak vytvářel projekt, který se odehrával ve vzdálené budoucnosti na planetě ovládané mimozemským vůdcem. Ten na ni unesl dva pozemšťany, které držel v zajetí. Jmenovali se Signourney a Peter a jejich jedinou nadějí na záchranu bylo porazit vládce ve válečné hře s ponorkami. Romantický vztah Sigourney a Petra pak měl zajistit větší zájem o osud obou postav.

Hra zahrnovala trenažér, ve kterém jste místo lidských zajatců ovládali robota. Ten sloužil jako výuková část, nezahrnoval však některé ze situací, na které bylo možné narazit při hraní za Sigourney a Petera.

Trenažér bylo možné hrát donekonečna. Jakmile jste však zvolili Sigourney a Petera a ti vám ve hře zemřeli, smazal se soubor potvrzující pravost kopie. A protipirátská ochrana vám již hru neumožnila spustit. Titul přitom stál 40 dolarů.

O hru nakonec projevilo zájem vydavatelství Mindscape, které přidalo manuál s radami, jak postavy zachránit. Ty sloužily jako několik dodatečných životů. Pokud ani to nestačilo, mohli jste zaslat žádost o další instalační médium, které stálo sedm dolarů.

Výsledná hra vyšla v roce 1986 a skončila jako komerční propadák. Snyder však jako příčinu problému identifikoval romantickou rovinu, o kterou lidé v 80. letech prý neměli zájem.

Tu proto odstranil, hru přejmenoval na Sub Mission: A Matter of Life and Death a vydal ji znovu. Hit se z ní nestal, nová verze si však našla komunitu skalních fanoušků.

Snyderovi je dnes 66 let a hry již řadu let nevyvíjí. Jeho příběh přinesl server Polygon.