Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hráči on-line mají sílu změnit svět

aktualizováno 
Lidstvo může zachránit intenzivnější on-line hraní, přesvědčte se sami.

Na cestu za zrcadlo on-line hraní zve celý svět energická blondýnka Jane McGonigalová. Je to ředitelka oddělení herního výzkumu a vývoje Institutu pro budoucnost, herní vývojářka a jedna z nejbystřejších žen planety (podle Business Weeku, Harvard Business Review, The New York Times a přehršle odborných časopisů).

Přesvědčení Jane McGonigalové, že hráči mohou změnit svět, je nakažlivé. Vychází totiž z reality. Hráči v západních zemích v průměru stráví hraním on-line her do svých 21 let přibližně 10 tisíc hodin, což je stejná doba, jakou stráví ve škole od druhého stupně až do maturity. A za takovou dobu se prostě musí něco naučit. A naučí se to zatraceně dobře.

Jane McGonigalová
Jane McGonigalHrám se věnuje už více než deset let. Díky studiu herního designu přišla na několik zajímavých věcí, které představila v dizertační práci, odborných článcích a které se mezi veřejnost dostaly díky výborné prezentaci na konferenci TED.

Čtyři supersíly online hráčů
Podle herních kritiků se hráči on-line her naučí, jak se co nejdéle vyhýbat reálným problémům, kontaktu s lidmi a vodě s mýdlem. Pohled studované herní designérky ale ukazuje, že minimálně půlmiliarda lidí na celém světě je skvělými a zkušenými hráči on-line her.

A co takoví lidé umí a mohou nabídnout světu? Podle Jane McGonigalové jsou to čtyři věci, které je možné použít pro změnu světa k lepšímu. Jde o něco, čemu Jane říká urgentní optimismus, který hráči dává víru, že může změnit svět. Druhou vlastností online hráčů je schopnost vytvářet si úzké sociální vazby a sítě s lidmi, které v podstatě neznají. Díky tomu jsou schopní lépe spolupracovat v týmu a nést zodpovědnost za svou část práce.

Třetí vlastností zkušených hráčů je vysoká produktivita. Možná je to překvapivé, ale hraní je svým způsobem práce, zejména v organizované skupině lidí v on-line hře. Průměrný hráč World of Warcraft hraje 22 hodin týdně, a to je něco jako poloviční úvazek v zaměstnání. A hráči to dělají rádi, protože je "herní práce" baví a naplňuje.

Čtvrtá společensky přínosná vlastnost, kterou hry dávají hráčům, je pocit smysluplnosti existence. Hra lidem dává jasný cíl, který je motivuje k neuvěřitelným výkonům. World of Warcraft dal světu druhou nejrozsáhlejší internetovou encyklopedii po Wikipedii. WoW Wiki má 85 tisíc článků, to je obrovský výkon.

WoW Wiki

Čtyři supersíly jsou slušné vybavení na obyčejného člověka. Jediný problém je ale v tom, že hráči jsou přesvědčení, že tyto síly mohou uplatnit pouze ve hrách a že se nevztahují na reálný svět. Všiml si toho i profesor ekonomie a telekomunikací Edward Castronova, který vztah hráčů k on-line hrám přirovnal k masovému stěhování národů za lepším životem. Ve hrách totiž hráči mohou dosáhnout lepších výsledků než v životě. Hra je odměňuje za jejich snahu lépe než skutečný život. S tím se ale Jane McGonigalová nechce smířit.

Nové hry pro lepší svět
Situace, kdy jsou superschopnosti hráčů co platné jen ve virtuálních světech, není ideální. A Jane McGongial se rozhodla, že s tím něco udělá. Má už i nějaké zkušenosti. Za účelem využít schopnosti hráčů k řešení problémů reálného světa už vytvořila několik her, které využívají technologie alternativní reality a rozšířené reality, které propojují herní svět se světem reálným.

Pomocí hry World Without Oil hledala například způsob, jak se vyrovnat s klesajícími zásobami ropy. Další hra Superstruct vyvinutá na půdě Ústavu pro budoucnost mířila ještě o kousek výš. Stavěla hráče do situace, kdy lidstvu podle výpočtů Centrálního mozku lidstva zbývá pouhých 23 let existence na zemi. Výsledkem bylo více než tisíc potenciálních postupů, jak zachránit lidstvo.

Zatím poslední hra, na které se Jane McGonigalová podílela, je Evoke vyvinutá pro World Bank Institute (WBI), součást Světové banky. Evoke s podtitulem kurs přežití v měnícím se světě měla za cíl seznámit hráče se sociálními problémy světa a pomoci hledat jejich řešení.

Evoke

Hra, která spočívala ve studiu informací a kontaktu s lidmi (například napsat jim email a podělit se o odpověď), kteří se věnují sociální problematice na nejvyšší úrovni a dalších aktivit, oslovila 19 tisíc lidí ze 150 zemí světa. Jejich motivací byla možnost získat certifikát o absolvování kurzu sociálního inovátorství WBI a ti nejúspěšnější a nejaktivnější hráči získali možnost zúčastnit se na konci září setkání tváří v tvář na půdě Světové banky. Samotný certifikát přitom pro americké hráče znamená třeba výhodu při přijímacích pohovorech na vysokou školu.

Světová banka i Jane McGonigalová pokládají Evoke za úspěch. Několik desítek projektů vzniklých v rámci Evoke se dočká realizace, ať už díky grantům Světové banky nebo soukromých dárců. Ale 19 tisíc lidí je ve srovnání s počtem hráčů World of Warcraft zoufale málo. Pro využití hráčských superschopností tak budou herní vývojáři muset přijít s ještě zajímavějšími a více odměňujícími hrami.

Třeba něco takového vzejde z nového projektu Jane McGonigalové Gameful. Ten si právě podporu vývoje her ovlivňujících realitu klade za cíl. Představte si, co by dokázalo 5 milionů hráčů takových her, když pouhých 19 tisíc zvládlo přijít s desítkami projektů, které opravdu pomáhají lidem žít lepší život. A pak jděte klidně hrát World of Warcraft.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...



Najdete na iDNES.cz