Na cestu za zrcadlo on-line hraní zve celý svět energická blondýnka Jane McGonigalová. Je to ředitelka oddělení herního výzkumu a vývoje Institutu pro budoucnost, herní vývojářka a jedna z nejbystřejších žen planety (podle Business Weeku, Harvard Business Review, The New York Times a přehršle odborných časopisů).
Přesvědčení Jane McGonigalové, že hráči mohou změnit svět, je nakažlivé. Vychází totiž z reality. Hráči v západních zemích v průměru stráví hraním on-line her do svých 21 let přibližně 10 tisíc hodin, což je stejná doba, jakou stráví ve škole od druhého stupně až do maturity. A za takovou dobu se prostě musí něco naučit. A naučí se to zatraceně dobře.
Jane McGonigalová |
Hrám se věnuje už více než deset let. Díky studiu herního designu přišla na několik zajímavých věcí, které představila v dizertační práci, odborných článcích a které se mezi veřejnost dostaly díky výborné prezentaci na konferenci TED. |
Čtyři supersíly online hráčů
Podle herních kritiků se hráči on-line her naučí, jak se co nejdéle vyhýbat reálným problémům, kontaktu s lidmi a vodě s mýdlem. Pohled studované herní designérky ale ukazuje, že minimálně půlmiliarda lidí na celém světě je skvělými a zkušenými hráči on-line her.
A co takoví lidé umí a mohou nabídnout světu? Podle Jane McGonigalové jsou to čtyři věci, které je možné použít pro změnu světa k lepšímu. Jde o něco, čemu Jane říká urgentní optimismus, který hráči dává víru, že může změnit svět. Druhou vlastností online hráčů je schopnost vytvářet si úzké sociální vazby a sítě s lidmi, které v podstatě neznají. Díky tomu jsou schopní lépe spolupracovat v týmu a nést zodpovědnost za svou část práce.
Třetí vlastností zkušených hráčů je vysoká produktivita. Možná je to překvapivé, ale hraní je svým způsobem práce, zejména v organizované skupině lidí v on-line hře. Průměrný hráč World of Warcraft hraje 22 hodin týdně, a to je něco jako poloviční úvazek v zaměstnání. A hráči to dělají rádi, protože je "herní práce" baví a naplňuje.
Čtvrtá společensky přínosná vlastnost, kterou hry dávají hráčům, je pocit smysluplnosti existence. Hra lidem dává jasný cíl, který je motivuje k neuvěřitelným výkonům. World of Warcraft dal světu druhou nejrozsáhlejší internetovou encyklopedii po Wikipedii. WoW Wiki má 85 tisíc článků, to je obrovský výkon.
Čtyři supersíly jsou slušné vybavení na obyčejného člověka. Jediný problém je ale v tom, že hráči jsou přesvědčení, že tyto síly mohou uplatnit pouze ve hrách a že se nevztahují na reálný svět. Všiml si toho i profesor ekonomie a telekomunikací Edward Castronova, který vztah hráčů k on-line hrám přirovnal k masovému stěhování národů za lepším životem. Ve hrách totiž hráči mohou dosáhnout lepších výsledků než v životě. Hra je odměňuje za jejich snahu lépe než skutečný život. S tím se ale Jane McGonigalová nechce smířit.
Nové hry pro lepší svět
Situace, kdy jsou superschopnosti hráčů co platné jen ve virtuálních světech, není ideální. A Jane McGongial se rozhodla, že s tím něco udělá. Má už i nějaké zkušenosti. Za účelem využít schopnosti hráčů k řešení problémů reálného světa už vytvořila několik her, které využívají technologie alternativní reality a rozšířené reality, které propojují herní svět se světem reálným.
Pomocí hry World Without Oil hledala například způsob, jak se vyrovnat s klesajícími zásobami ropy. Další hra Superstruct vyvinutá na půdě Ústavu pro budoucnost mířila ještě o kousek výš. Stavěla hráče do situace, kdy lidstvu podle výpočtů Centrálního mozku lidstva zbývá pouhých 23 let existence na zemi. Výsledkem bylo více než tisíc potenciálních postupů, jak zachránit lidstvo.
Zatím poslední hra, na které se Jane McGonigalová podílela, je Evoke vyvinutá pro World Bank Institute (WBI), součást Světové banky. Evoke s podtitulem kurs přežití v měnícím se světě měla za cíl seznámit hráče se sociálními problémy světa a pomoci hledat jejich řešení.
Hra, která spočívala ve studiu informací a kontaktu s lidmi (například napsat jim email a podělit se o odpověď), kteří se věnují sociální problematice na nejvyšší úrovni a dalších aktivit, oslovila 19 tisíc lidí ze 150 zemí světa. Jejich motivací byla možnost získat certifikát o absolvování kurzu sociálního inovátorství WBI a ti nejúspěšnější a nejaktivnější hráči získali možnost zúčastnit se na konci září setkání tváří v tvář na půdě Světové banky. Samotný certifikát přitom pro americké hráče znamená třeba výhodu při přijímacích pohovorech na vysokou školu.
Světová banka i Jane McGonigalová pokládají Evoke za úspěch. Několik desítek projektů vzniklých v rámci Evoke se dočká realizace, ať už díky grantům Světové banky nebo soukromých dárců. Ale 19 tisíc lidí je ve srovnání s počtem hráčů World of Warcraft zoufale málo. Pro využití hráčských superschopností tak budou herní vývojáři muset přijít s ještě zajímavějšími a více odměňujícími hrami.
Třeba něco takového vzejde z nového projektu Jane McGonigalové Gameful. Ten si právě podporu vývoje her ovlivňujících realitu klade za cíl. Představte si, co by dokázalo 5 milionů hráčů takových her, když pouhých 19 tisíc zvládlo přijít s desítkami projektů, které opravdu pomáhají lidem žít lepší život. A pak jděte klidně hrát World of Warcraft.