Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hry jsou výstavní síň nastupující technologie a hráči pokusní králíci

aktualizováno 
I když to třeba netušíte, jste součástí počítačové revoluce. Abyste si zahráli ty nejlepší hry, brzy k tomu možná nebudete potřebovat výkonný hardware.

Microsoft rád využívá zvláštního vztahu hráčů k technologiím. V poslední době se snaží firmám vysvětlit, jak skvělá a osvědčená je technologie cloud computing. Tedy technologie, díky níž probíhají všechny výpočty a práce s daty na vzdáleném serveru a nikoliv přímo v počítači uživatele.

Xbox Live

Xbox Live

Jako příklad Microsoft uvádí i on-line službu Xbox Live, kterou používá 30 milionů lidí po celém světě. A přibližně polovina z nich za toto privilegium platí. Za své peníze si ovšem přijdou na své, za jediný měsíc hráči stráví využíváním této služby celkem miliardu hodin.

Co je to cloud computing?
Pokud patříte k menší skupině hráčů, kteří rozumí technologiím, můžete přeskočit několik odstavců. A nebo ne. Cloud computing je totiž neuchopitelný pojem, u kterého není na škodu vyjasnit si pojmy. Obecně přijímané definice popisují cloud computing jako způsob využívání počítačů, který funguje podobně jako elektrická síť. Stačí se připojit a potom zaplatit podle toho, kolik energie spotřebujete.

Nejčistším příkladem cloud computingu ve hrách je služba OnLive. Ta umožňuje hrát PC hry na dálku, ve vysokém rozlišení a s plnými detaily třeba z netbooků. Hra se totiž nespouští na počítači koncového uživatele, ale běží kdesi v internetu, v datovém centru provozovatele služby. K hráči se dostává jen obraz a zvuk, podobně jako když se dívá na videa na YouTube. Pokyny z myši a klávesnice nebo ovladače se odesílají také přes internet. Výsledkem je tedy možnost hrát i bez počítače, nutností je ale rychlé připojení k internetu.

Cloud a konzole
Xbox Live a PlayStation Network mají k dokonalému naplnění definice cloud computingu trochu daleko. Hry se totiž spouštějí přímo v konzoli, ale ostatní funkce už definici naplňují. Uživatelský profil nebo informace o dohraných hrách a trofejích se ukládají zase v cloudu, tedy na serverech Sony nebo Microsoftu. Stejně tak se na servery, tedy do cloudu, ukládají informace o koupených hrách a doplňcích. Stejně, jako to funguje v případě cloudové PC platformy Steam.

PSN

PSN

Spojení konzolí a cloudu aktuálně prosazuje Sony. Nová verze firmwaru pro PlayStation 3 má přinést novou funkci: ukládání herních pozic do cloudového úložiště. Tato funkce má být přístupná pouze platícím uživatelům služby PSN Plus. Ve svém důsledku to ale může být výrazný motiv pro pořízení služby.

Ukládání souborů na internet totiž umožní snadno přejít na novou konzoli, pokud má někdo ještě starý "tlustý" model. Stejně tak bude možné po přihlášení k internetu začít hrát z kamarádovy konzole přesně tam, kde jste skončili.

V kapse a televizi
Cloud computing má velký potenciál tam, kde chybí dostatečný výkon. Moderní televizory už v sobě sice mají procesory srovnatelné s netbooky, ale ty tam jsou jen pro přehrávání videa a napojení na internetové služby. Tam je příležitost i pro hry.

Panasonic už na veletrhu CES 2011 ukázal televizor se závodní hrou, ale služba OnLive toho na velké televizní obrazovce nabízí mnohem více, zejména daleko kvalitnější grafiku. Jen některý výrobce televizorů musí podporu OnLive integrovat přímo do svého televizoru.

V případě mobilů jsou možnosti také obrovské. Už nyní většina vývojářů využívá možnosti cloud computingu, i když jde zatím hlavně o to, že se do cloudu jen ukládají uživatelská skóre a hry se stále spouštějí přímo v přístroji. Pokud se ale prosadí rychlejší mobilní internet na bázi sítí LTE (4G), budou mobilní hry běhat i na Nokiích bez dvoujádrových procesorů.

Mraky z kterých naprší
Cloud computing je sice zajímavý a může ušetřit peníze za nákup herního hardwaru, ale to není všechno. Cena hraní totiž může s cloud computingem pěkně narůst. Jak? Stačí se podívat na nabídku her pro kapesní zařízení PSP Go. Kapesní PlayStation totiž umí spustit jen hry koupené v on-line obchodě PSN Store. A ceny jsou výrazně vyšší než ceny, za které se dají stejné hry koupit na UMD nosičích pro standardní PSP.

PSP go

PSP go

V případě obecného cloud computingu existuje velký tlak na možnost přejít od jednoho poskytovatele k druhému. U her to ale může být složitější. V případě měsíčního předplatného určitě půjde přestat platit a začít platit někomu jinému, ale co uložené pozice, získané achievementy a kontakty na přátele?

A na rozdíl od běžných cloudových služeb jako je Dropbox nebo Skydrive není u herních cloudů jako je OnLive možné stáhnout uložená data pro použití mimo internetové připojení nebo pro případ, že služba přestane fungovat. Co pak s tím?

Autor:




Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.