Hry, knihy a filmy

  12:02aktualizováno  28. února 12:39
Čím dál tím časteji se setkáváme s tím, že podle filmu je tvořena počítačová hra, a samozřejmě také naopak. Nicméně i her podle knižní předlohy je dost a výjimkou nejsou ani knihy podle her.

Je všeobecně známo, že drtivá většina her, které jsou vytvářeny podle filmové předlohy, nepatří mezi to pravé ořechové v herním průmyslu. Spoustě lidem se možná některé hry podle filmů zdají nedokončené, nedodělané a prostě odfláknuté. A určitě to není náhodou. Většinou jsou tato vývojářská studia, která tento úkol slízla, tlačena vytvořit daný titul do určitého data, kdy se to producentům hodí a kdy tomu budou moci udělat největší reklamu (kdy to nasype nejvíce peněz), tedy například v den premiéry filmu. Je tedy jasné, že takovéto hry-rychlokvašky nemohou být nikterak kvalitní. Není ale pravidlem, že u všech titulů tento fakt musí platit. Poslední dobou se již trochu rozrůstá točení filmů podle počítačových her. Podíváme se na převod jak z filmového plátna na počítače, tak i naopak. Nezapomněli jsme ani na knihy, o kterých se v herní branži píše málo (samozřejmě jich je daleko méně), ovšem vytvoření počítačové hry podle knižní předlohy bývá daleko úspěšnější, než podle filmu. V čem to spočívá? Možná tím, že v knize používáte více fantazie, celý příběh a hlavní hrdiny si většinou představíte podle sebe. Ve filmu je to přesně naopak, vývojáři vám naservírují tváře známých herců a drží se ve většině případech striktně podle filmové předlohy. Takže je to tedy tak, že podle knížky mají tvůrci daleko volnější ruce, mohou s hrou více pracovat, vymyslet tváře hlavních hrdinů, lehce pozměnit zápletku a podobně... sami uvidíte, že her podle filmů, filmů podle her, knih podle her a her podle knih je mnoho.

Vytvoření počítačové hry podle knižní předlohy bývá daleko úspěšnější, než podle filmu.

 1) hry podle filmů  2) filmy podle her  3) hry podle knih  4) knihy podle her
- Star Wars - Mortal Kombat - Dune - Starcraft
- James Bond - Tomb Raider - Pán Prstenů - Diablo
- Aliens, Predátor - Alone in the Dark - Tom Clancy's - Warcraft
- Terminátor - Resident Evil - Zaklínač - Doom
- Indiana Jones - Doom - Ostatní -
- Ostatní - - -

1) hry podle filmů

Za mě letěly Star Wars
Když George Lucas zhruba před 15-ti lety založil společnost Lucasfilm (později samozřejmě Lucasarts), určitě věděl, co dělá. Tato společnost má na svědomí již několik desítek her na motivy Star Wars, a nejenom her. Star Wars je pořád, i když už ne v takové míře, jednou z nejlukrativnějších značek poslední doby. A to nejenom v herním světě, ale i ve filmovém, literárním a kdo ví, kde ještě. Na filmovém plátně si nedávno George Lucas splnil sen v podobě vypuštění Epizody III – Pomsty Sithů. A byl by hlupák, kdyby si myslel, že je všemu konec. Určitě není. Vzhledem k tomu, že hrami a filmy s motivy Star Wars bychom se mohli zabývat až do konec článku, zkrátíme to a rovnou vás odkážeme na
náš článek, který hry s motivy Star Wars rozebírá.

Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Star Wars: Republic Commando

Star Wars Battlefront

SW: KOTOR II: The Sith Lords
 (2004)
Star Wars: Republic Commando
 (2005)
Star Wars: Battlefront
 (2004)


My name is Bond, James Bond
Bondovek se na našich monitorech objevilo také hodně. Na filmovém plátně James Bond změnil již pětkrát svou tvář (Sean Connery, George Lazebny, Roger Moore, Timothy Dalton a Pierce Brosnan) a teď
pošesté, kdy James Bond je opravdu blond a hraje ho Angličan Daniel Craig. Převzal tedy od Brosnana štafetu, který se v bondovkách objevuje již od poloviny 90. let.  A jak je na tom James Bond v herním světě? Nápad, udělat hru podle bondovky, není špatný a je tu již někdy od roku 1983, kdy Parker Brother vytvořili pro Atari 2600, 5200 a Commodore 64 hru James Bond 007 (jak tento unikát vypadal se můžete podívat na screenshotech pod tímto textem :)). O dva roky později pro Commodore 64, MSX a ZX spektrum, vydal Domark adventuru s názvem 007: A View to a Kill, která se držela filmové předlohy se stejným názvem. Takhle bychom mohli pokračovat ještě dlouho, třeba v roce 1986 vyšly hned dvě bondovky – James Bond 007: Goldfinger od Mindspace a The Living Daylights od Domarku. Přeskočíme tedy pár bondovek a podíváme se hned na GoldenEye 007 pro Nintendo 64, který se objevil v roce 1997 a sklidil vcelku úspěch a my vám dokonce můžeme nabídnout i recenzi, ve které hra obdržela pěkných 92%. Poté vyšel ještě jeden James Bond 007 pro GameBoy a potom se už do vývoje naverboval kolos Electronic Arts, pod kterým se objevil propadák James Bond: Nightfire, který byl dostupný i na PC. Po neúspěšnosti na PC, se tedy EA zaměřil pouze na konzole a nedávno i nově na PSP. Od roku 1983 vyšlo 21 bondovek a nemyslete si, že se tato sága hodlá brzy skončit.

James Bond 007
 (1983 - Atari 2600)
GoldenEye 007
 (1997 - Nintendo 64)
From Russia With Love
 (2005 - PS2, PSP, Xbox, GC)


Vetřelci a predátoři
Lákavým tématem pro hry a vývojářská studia jsou také predátoři a vetřelci. Jednou z prvních her s těmito motivy byl Predator a jeho následné pokračování Predator II pro Commodore. Tento titul z roku
1987 sice neudělal nikterak velkou díru do světa, ale hlavně šlo o to udělat jakoukoliv hru s Arnoldem na obalu, která půjde na dračku. Pokračování s názvem Predator II, které se objevilo v roce 1990, bylo už o něco úspěšnější. Než se vrhneme na Aliens vs. Predator, musím podotknout, že hry podle Predátora byly primitivní - možná kvůli přílišné komunikativnosti hlavního hrdiny nebo možná kvůli obrovské síle Predátora. Je smutné, že na výkonějších platformách jako je například PC ještě nevyšla žádná hra, která by si vzala zápletku z filmu Predátor (to se změnilo, protože Eurocom vydal hru s názvem Predator: Concrete Jungle pro PlayStation 2 a Xbox, ve které se tedy konečně Predátor ocitá sám).  Pojďme tedy na Aliens vs. Predator. Vůbec první díl AvP se objevil v roce 1993 na platformě SNES. Jednalo se o arkádovou hru s docela pohlednou grafikou. V úrovních plných vetřelců jste běhali jako Predátoři a kosili je k zemi. V roce 1994 spatřil světlo světa další stejnojmenný titul, tentokrát na konzoli Atari Jaguar. V této hře jste si již kromě Predátora mohli vybrat i mariňáka a hratelnost ještě o něco stoupla. Aliens vs. Predator na konzoli Atari Jaguar patří do zlatého věku těch nejlepších arkád!     No a konečně tedy do třetice, opět Aliens vs. Predator, tentokrát už ale rok 1999. Firma Rebellion vytváří kultovní 3D akci, která nabízí tři různé dějové linie - hru za predátora, mariňáka i vetřelce. Úspěšná hra se dočkává i pokračování - o dva roky pozdějí vychází Aliens vs. Predator 2 (na který se posléze objevuje i datadisk Primal Hunt). Obě tyto hry sklidily velký úspěch - můžeme tedy mluvit o zdařilých titulech podle filmové předlohy. A teď naopak. Celou dobu vytváří vývojáři hry podle vetřelců a predátorů až se z toho nakonec vyklube Aliens vs. Predator. To samozřejmě nedá filmovým studiím nevytvořit stejnojmenný film. V roce 2004 se tedy na filmových pltánech objevil film Alien vs. Predator, jehož trefné motto je: "Ať vyhraje kdokoliv, my prohrajeme."

Aliens vs. Predator
 (1993 - SNES)
Aliens vs. Predator
 (1994 - Atari Jaguar)
Predator
 (1987 - Commodore)


Jeden prsten vládne všem
Tril
ogii Pán Prstenů zná určitě každý, ať už díky filmovému zpracování Petera Jacksona, tak i původní knižní předloze J.R.R. Tolkiena. Musíme však oddělit ty hry, které byly tvořeny podle knihy a ty, jež se inspirovaly filmem. Jelikož hrami podle knížek se budeme zabývat již za chvíli, pojďme se vrhnout na tituly, které byly vytvořeny podle filmové předlohy. V první řadě to je Lord of the Rings: Return of the King. Tato hra upoutala pěknou grafikou, dobře propracovanými misemi a dokonce i potěšil nápad - protkání filmovými sekvencemi. Že je hra tvořena podle filmu poznáme i tak, že charaktery ve hře jsou vymodelovány podle skutečných herců a dokonce jsou i jimi nadabovány. Druhým a třetím titulem jsou strategické pecky LOTR: Battle for Middle-Earth I a II. LOTR: Battle for Middle-Earth je fantasy 3D RTS od společnosti EA postavená na prověřeném a vylepšeném 3D enginu z C&C: Generals. Hra námětově nečerpá z Tolkienova románu, ale z filmové trilogie a to rovnou ze všech tří dílů. Díky tomu jsou jednotlivé mise dostatečně rozmanité a obsahově zajímavé. Hra nabízí čtyři hratelné strany a na každé z nich několik známých hrdinů jako je Gandalf, Aragorn, Legolas, Gimli, nazgůlové a další, kteří mají speciální vlastnosti a ovlivňují chování podřízených jednotek. Počítačem ovládané jednotky jsou vybaveny vylepšenou AI, která jim umožňuje vzájemně spolupracovat bez předchozího hráčova příkazu a jejich chování ovlivňují i emoce a mnohé vnější podněty, například vývoj bitvy atd. Interface je v Battle for Middle-Earth minimální jak to jenom jde - hra se tak snadno ovládá a je intuitivní. Škoda jen vysokých nároků na hardware. Pokračování BfME, které už nebylo úspěšné jako první díl, se odehrává na dalekém severu, kde jsou boje mezi silami Saurona, elfy a trpaslíky. Z toho vyplývá, že k dispozici budou zcela nové jednotky a hrdinové (ti půjdou vytvořit i zcela podle vašich představ). Z těch zásadních změn se hodí zmínit výstavba základen. Ta tentokrát jde postavit kdekoliv a hráč není nijak omezován. Dalším rozšířením jsou i námořní boje. Všechno běží na upraveném enginu z prvního dílu, který byl ale značně vylepšen a zvládá všechny nové technologie.

LOTR: Return of the King

LOTR: The Battle For Middle-Earth

Lord of the Rings: The Battle For Middle-Earth 2

LOTR: Return of the King
 (2003 - PC)
LOTR: BfME
 (2004 - PC)
LOTR: BfME II
 (2006 - PC)


Indiana Jones - velká filmová persóna
Je smutným pravidlem, že hry postavené na filmové licenci, či charakteru, jenž se stal na filmovém plátně nesmrtelným, obvykle nepatří mezi ty graficky nejpovedenější ani nejhratelnější. O to více zamrzí, týká-li se to i tak slavné filmové persóny jakou se doktor Indiana Jones za ta léta jistě stal. Přitom v dobách minulých byla situace o mnoho lepší. Dokud společnost Lucas Arts využívala Dr. Jonese pouze jako hrdinu klasických point and click adventur, bylo vše v naprostém pořádku, což dokazují vzpomínky mnoha herních veteránů, kteří zejména na třetí a čtvrtý díl s podtituly The Last Crusade a Fate of Atlantis nedají dopustit. Pak se však, pravděpodobně ve snaze vyrovnat se úspěchu Tomb Raidera, George Lucas a tým jeho poddaných spolupracovníků rozhodli stvořit akční adventuru Indiana Jones and the Infernal Machine, čímž veškeré kouzlo, magie a nádech dobrodružství pohřbili. Těžko říci, který prvek tehdy nejvíce zklamal. Zdali to byla slabá prezentace v podobě nevýrazné grafiky, předimenzované ovládání, nezvládnutá kamera, nebo nudný design úrovní. Infernal Machine jako nástupce klasických adventur naprosto zklamal a zapadl do šedého průměru. Několik následujících roků pak nebylo po nové hře s Dr. Jonesem v hlavní roli ani vidu ani slechu, až v roce 2002 na E3 Lucas Arts veřejnosti představili tvůrčí tým The Collective a jejich projekt Emperor’s Tomb, který měl napravit pošramocenou reputaci způsobenou vydáním Infernal Machine. Dr. Jones je sice proslaven spíše na tom filmovém plátně, kde jej ztvárnil zejména Harrison Ford, nýbrž i v herní branži si nějaké to místo udělal. Teprve nedávno se objevily informace o chystaném pokračování, které má nést "moderní" název Indiana Jones 2007. Z tohoto titulu jsme mohli vidět již některé obrázky, které nevypadají vůbec špatně, ovšem jak to dopadne nakonec, na to si ještě budeme muset chvíli počkat.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb - tak tohle je Václavské náměstí!!! :)

Indiana Jones and the Infernal Machine

Indiana Jones 2007

Indiana Jones and the Emperor's Tomb
 (2003 - PC)
Indiana Jones and the Infernal Machine
 (1999 - PC)
Indiana Jones 2007
 (2007 (?) - PS3, Xbox 360)


Terminátor
Jak jistě každý ví, slavný Rakušan Arnold Schwarzenneger jako symbol tvrdosti a drsnosti, se objevil i v trilogii Terminator. Ani tento legendární film nezůstal bez odezvy. Vývojářská společnost Bethesda Softworks v roce 1995 vydala titul s názvem Terminator: Future Shock. Hra měla docela úspěch. Revoluční 1st person akce poprvé ukázala, jak snadno se dá 3D akce ovládat pomocí myši a klávesnice. Future Shock nabízel mimo jiné i kvalitní a propracovaný příběh. Většího úspěchu však dosáhlo pokračování Terminator: Skynet, které bylo vydáno o rok později. Toto pokračování přineslo nové zbraně, lepší grafiku a určitě také propracovanější multiplayer. Třetí díl Terminator: War of the Machines od studia Clevers však už tak úspěšný nebyl. Přestože do něj byly vkládány naděje, zklamal na plné čáře. Terminator 3 byla hra ve stylu Battlefield 1942, kde se snažíte obsadit jednotlivé body. Ovšem úděsná grafika, hrozná atmosféra a špatné ovládání spočítali hře místo vedle těch největších propadáků.

Terminator 3: War of the Machines

Terminator: Future Shock
 (1995 - PC)
Terminator: SkyNET
 (1996 - PC)
Terminator: War of the Machines
 (2003 - PC)


Další konverze z filmového plátna na monitory
Není to tak dl
ouho co se objevil titul s názvem Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Riddickův útěk z Butcher Bay je skutečně skvělá hra. Hratelnost ještě umocňují takové perličky jako hledání krabiček cigaret na většinou těžko přístupných nebo špatně viditelných místech. Tyto krabičky vám zpřístupňují tuny bonusového materiálu o vývoji hry a filmu, spoustu původních artworků a konceptů, apod. Ve filmové verzi hlavní roli ztvárnil charismatický Vin Diesel. I v počítačové podobě se s tímto hercem setkáme, protože hlavní hrdina je vytvořený přesně podle tohoto slavného herce.
Nesmíme zapomenout ani na kontroverzní Enter the Matrix, jež někdo označuje za propadák všech propadáků a jiný za nejlepší akční hru poslední doby. Tato hra se prodávala zejména díky obrovské reklamní kampani, která byla vypuštěna s premiérou filmu Matrix: Reloaded. V recenzích byla hra označována za zklamání, ale většinu lidí to stejně neovlivnilo a šlo si Enter the Matrix pořídit. Příběh hry doplňoval film a dokonce napovídal o čem bude třetí díl Matrix: Revolutions. Podle mě však hru můžeme zařadit mezi ty nepovedené rychlokvašky, které nemají za úkol nic jiného, jenom aby se prodalo co nejvíc kopií. Enter the Matrix nenabízí nijak závratnou grafiku, setkáte se s několika chybami. Jako plus však můžeme považovat bullet-time a jednotlivé souboje s protivníky. Ostatně, naše hodnocení 53%z které jsme hře udělili, mluví za vše.
Her podle filmů je skutečně mnoho a vyjmenovat si zde všechny by bylo na dlouho. Zmiňme si například dvoudílný titul Knightrider. Tuto hru můžeme počítat mezi absolutní propadáky a je to ostuda původního slavného seriálu. Stejně bychom mohli mluvit i o Bad Boys. Opět se nejedná o úspěch, nicméně ani o vyložený propadák. Titul podle původního filmu Mizerové se sice nepovedl tak jak měl, ale skalní zaryté fanoušky filmu rozhodně potěšil.

Riddick ve filmovém zpracování.

Riddickův útěk z věznice Butcher Bay na filmovém plátně se jmenuje pouze Chronicles of Riddick a jedná se o volné pokračování ne zrovna úspěšného (tady by se dalo polemizovat - Ondřej) snímku Pitch Black, u nás známého pod názvem Černočerná Tma. Tento film s rozpočtem pouhopouhých dvacet milionů dolarů není sice kdovíjaká perla, ale své fanoušky má, ale hlavně v něm dokonale představil začínající hvězdu jménem Vin Diesel. Tento charismatický chlapík s dokonalým hlasem ztvárnil roli Riddicka na výbornou, a proto i ve hře je namluven právě Vinem a má i jeho skin.
Film Chronicles of Riddick sice nemá takový úspěch, jak se čekalo, ale i tak si našel spoustu fanoušků, včetně mě. Film se mi líbil (resp. jsem čekal, že to bude větší slátanina :)) a protože jsem s ním byl seznámen, měl jsem ze hry určitě o trošku víc než někdo, kdo ho neviděl. Pro ty, kteří film ještě neviděli, ale mají to v plánu, mám radu. Stejně jako v případě Pána Prstenů existují dvě verze - klasická a rozšířená. Určitě si sežeňte rozšířenou verzi, která vysvětluje mnohé nejasné momenty filmu a přidává spoustu dobrých záběrů.

2) filmy podle her

Mortal Kombat - legendární mlátička
O hrách, které byly tvořeny podle filmů, jsme si řekli poměrně dost. Teď pojďme na opačné téma. A to na filmy, které se inspirovaly počítačovými hrami. Začněme titulem podle klasické bojovky Mortal Kombat. Legendární mlátička, která patří mezi ty nejstarší a nejznámější hry, se dočkala svého filmového zpracování v roce 1995. Film jednoduše nazvaný Mortal Kombat režíroval Paul Anderson podle scénáře Kevina Droneya. Samotná hra byla pouze o tom, že si vyberete postavu a promlátíte se s ní přes všechny oponenty. I samotný film se nesl v tomto duchu. Mortal Kombat byl velice očekávaným filmem, nicméně panovaly dohady, že film bude stejný propadák jako Street Fighter (tvořen také podle počítačové předlohy). Naštěstí Mortal Kombat zas až tak velkým propadákem nebyl, nabízel poměrně kvalitní hudby, herecké obsazení i bojové triky na vysoké úrovni. Pro fanouška legendární hry byla povinnost tento film shlédnout. Ostatním se asi už tolik nezamlouval. O dva roky později, tentokrát od jiného režiséra i scénáristy, se objevil Mortal Kombat 2. Tento film se už tak jako jednička nepovedl. Děj je velice zmatený a normální smrtelník (ten kdo nehrál Mortal Kombat a neviděl první díl) jej určitě nepochopí. Hlavní zápletkou však je to, že slíbený mír, na který si v jedničce všichni plácli, nebyl dodržen a tak bojovníci opět musí nastoupit proti sobě. Pokud jste viděli první díl, o dvojce ani neuvažujte, pokud ne, klidně se na dvojku koukněte.

Slečna Croftová
Slečinka metající kotAngeline Jolie jako Lara Croftrmelce a střílející obouruč z pistolí už dávno opustila svět blikajících monitorů. Mánie Lara Croft, která po roce 1996 začala, nemá obdoby. Laru Croft zná každý. Je to nejoblíbenější a nejznámější herní postava z počítačové hry. Nicméně, my si řekněme něco o filmu. Spousta modelek se účastnili konkurzu na ztvárnění Lary Croft, nakonec zvítězila Angelina Jolie, která se díky filmu Tomb Raider, proslavila. Dobrodružka Lara Croft, která svým jednáním (nikterak však vzhledem) občas připomíná slavného Indiana Jonese, se vydává na cestu za bájnou posmrtnou maskou Alexandra Velikého. Ta není vcelku, ale již dávno byla rozbita na tři části, z nichž každá se nachází na jiném konci světa. Laře se dostane do rukou jeden díl, ale neví jistě, jestli je to opravdu část slavné posmrtné masky, nebo jen falzum. Až jednoho dne ji navštíví bohatý sběratel, který chce tento artefakt odkoupit. Sled událostí zakrátko odhalí, že onen sběratel chce pomocí masky najít Alexandrův hrob a získat z něj bájný Achillův štít, který činí svého majitele nezranitelným. Netřeba nejspíš zdůrazňovat, že jeho plány s tímto štítem nejsou zrovna mírumilovné. Lara se tedy vydává na cesty ve snaze „sběratele“ zastavit a zachránit tak celé lidstvo. Samotný film moc úspěšný nebyl, díky Angelině však jeho sledovanost určitě stoupla.

Hororová série Alone in the Dark
Počítačovou hru Alone in the Dark zná hodně lidí. Objevily se již čtyři díly a chystá se díl pátý s podtitulem Near Death Investiagtion. Narovinu můžeSlaughetrme říct, že film byl absolutní propadák. Cituji souvětí z českého serveru CineMag od Lukáše Troupa: "Občas se vyskytne film, jenž je totálně hloupý, ale na druhou stranu totálně zábavný. Bohužel, AitD není takovým filmem. Je stupidní, to ano (a jak), ale bavit se u něj zaručeně nebudete. Stačí si přečíst jméno v kolonce „režisér“, a víte, která bije. Uwe Boll je totiž, s odpuštěním, absolutní hovado..." Film Alone in the Dark čerpá z čtvrtého dílu stejnojmenné hry. Děj se točí kolem detektiva Edwarda Carnbyho, jenž jako vyšetřovatel paranormálních jevů, najde tajemný artefakt. Poté jej navštíví démon, který je nezranitelný kulkami, ale Edwardova síla si s ním poradí. Tento film je vedený jako 38. nejhorší film všech dob, není tedy divu, že v různých recenzích na tento film, se autoři ani nebáli udělit hodnocení 0.0/10 apod. Nasmůlu Uwe Boll chystá další předělávky z počítačové scény na filmové plátno. Jedná se o hororovou hru Bloodrayne a akční střílečku Far Cry. Hodně štěstí.

Resident Evil
Resident Evil: ApocalypseStarší díly hry Resident Evil patří už téměř mezi klasiku. Původně byly pro PSX, každý se však brzy dočkal i konverze na PC. Ani u poslední, třetí části, tomu není jinak. Příběh o lidech mutujících v krvelačné tvory probíhá napříč všemi epizodami. Virus, způsobující tuto hrůznost, opět zachvátil poklidné a z traumat minulých dob již vzpamatované Raccoon City. Resident Evil přináší dva druhy zážitku v jednom: zklamání a nadšení. Zklamání pramení z imbecilního polopatického scénáře, kdy ani akční hra na vyřazovačku nedokáže pořádně zapálit napětí a vzrušit obecenstvo adrenalinovou akcí. Nadšení budou naopak příznivci režiséra Paula Andersona (vyjma výše uvedeného třeba ještě Horizont událostí), který i přes nepřízeň kritiky nadále rozvíjí osobitý styl celovečerních videoklipů: kombinuje hudbu, kulisy a akci v organický celek, kdy kroky hrdinů ladí s rytmem Marilyn Mansona a samotné akční sekvence nejsou občas kvůli úderné hudební kulise slyšet. Anderson nenatočil vyloženě špatný film, musí se na něj ale pohlížet z úhlu jeho vlastních uměleckých ambicí - příběh, hrdinové ani dějové zvraty zkrátka nejsou tím podstatným. Druhý pokus, tentokrát s jménem Resident Evil: Apocalypse opět nebyl nikterak závratným trhákem, sklidil průměrná i podprůměrná hodnocení a je doporučován vesměs pouze skalním fanouškům Milly Jovovich, či stejnojmenné herní série.

Doom - mrtvoly a motorové pily - co víc si přát?
DoomDoom už není jen kultovní trilogie akční FPS. Od loňského podzimu vstoupila legenda krvavých stříleček mezi filmové velikány. Cestu neměla lehkou. Film se měl točit už po úspěšném nástupu Doom II, ale jak už to v Hollywoodu bývá, krev ustoupila trendům. A tak se objevuje po vydání Doom III. Hlavní roli ztvárnil The Rock - tvrďák, který si zahrál ve filmu Kráčející skála, kde s malým trámkem vymlátil půlku kasína. Film Doom je povinnost pro všechny, kteří začínali na dvaosmšestce s Wolfensteinem, Doom je zábavný pro všechny, kteří mají za sebou série béčkových akčních filmů z devadesátých let a citují Bruce Campbella s děsivou přesností. Těm slibujeme, že se u něj budou královsky bavit. Pro ostatní, nezatížené těmito hříchy minulosti to je jen další z mariňáckých vyvražďovaček, tentokrát však s marketingem postaveným na nějaké počítačové hře. Pro normální diváky tento film rozhodně není, tudíž ani zde nemůžeme mluvit o nějakém velkém úspěchu.

3) hry podle knih

Dune
    Frank Herbert's Dune Fantastický fenomén s názvem Dune, který se objevil na našich monitorech v roce 1992, pohltil svět. Společnost Cryo Interactive zaplatila licenci, aby mohla použít knižní předlohu a vydala úspěšnou hru, jejíž žánr by se dal zařadit do kolonky strategické adventury. Děj, který hra nabízela, byl téměř stejný jako v knize. Plusem však bylo, že v knize jste si svět vytvořili podle své fantazie, hra tedy doplnila hráčům nové obzory. První díl Duny nebyl ale zdaleka tak úspěšný jako díl druhý - Dune 2: The Building of Dynasty. Tuto hru si již vzali na starosti zkušení chlapíci z Weestwoodu a druhý díl Duny je vůbec považován jako první realtime strategie vůbec. Dune 2 položila první stavební kámen, vytvořila nový žánr, podle které se teď odvíjí všechny dnešní RTS. Příběh Dune 2 vás postaví do role velitele armády jednoho ze tří rodů (Atreidů, Harkonnenů, Ordosů). Na svou dobou opoutala nejen svou originalitou, ale také výbornou grafikou a atmosférou. Druhý díl se od prvního lišil tím, že Dune 2 neměla téměř nic společného s knihou, ačkoliv autoři originální předlohu od Franka Herberta nijak netajili. Ve hře Dune 2 jde v podstatě jen o úkoly typu: postav základnu a znič všechny nepřátelské jednotky. Útoky s velkým počtem jednotek byly velmi složité, což bylo také jedno z omezeních. Nic však nemění na tom, že hra vytvořila nový žánr a v podstatě i dnes se všechny RTS podobají staré dobré Duně 2. Recenzi na tuto klasiku, která má trefný podnázev "originální plagiát", si můžete přečíst zde. Knihu od Franka Herberta si však jako předlohu vzali i další tituly. Fiasko v podobě Dune 2000 nemusíme ani představovat. První za zmínku stojí Emperor: Battle for Dune, která sice u nás získala v roce 2001 poměrně vysoké hodnocení, avšak už tolik nepřekvapila jako Dune 2. O rok později, tedy v roce 2002, se objevil titul Frank Herbert´s Dune. Největším záporem hry však byla délka. Tento titul byl opravdu krátký a tudíž se nejednalo o důstojného nástupce, ale pouze o "jen" dobrou hru.

Dune 2: The Building of Dynasty - legendární klasika
 (1992)

Pán prstenů
DShadows of Mordor - obalalšími velkými představiteli konverzí z papíru na monitor jsou právě hry, které se inspirovaly J.R.R. Tolkienem. Na počátku bylo slovo spolu s osmibitovým počítačem a už v roce 1979 se objevil první titul Ringen, pocházel původem z Norska a byl určen počítačům Commodore 64 a PC. Na počátku a v průběhu osmdesátých let se svých textovek dočkaly i další systémy. Braly si na paškál jak Hobita (The Hobbit – jedna z vůbec nejúspěšnějších textovek, verze pro ZX Spectrum se prodalo více než milion kusů, či německý Der Kleine Hobbit, ale i méně vážné parodie typu The Boggit), tak i samotného Pána prstenů. Fragmenty jeho děje byly zpracovány například ve hře Moria, Shadowtax, The Dungeons of Moria, za zmínku stojí pokračování Hobbita The Fellowship of the Ring, Shadows of Mordor a Crack of Doom, jež s ním byly později vydány v jedné antologii. Některé z her byly i ilustrované, třeba Lord of the Rings, či The Middle-Earth Trilogy, jiné zaujaly zdaleka ne fetišistickým přístupem k příběhu knihy, který "nestydatě", leč vtipně zparodovaly, popřípadě upravily k obrazu svému (Bored of the Rings, Bilbo). Svůj pokus na poli tolkienovek si připsali i čeští autoři – jde o hru Belegost, jejímž cílem bylo dostat se do stejnojmenného starobylého města a najít tam klenot Aqualamir. Jedná se o titul proslulého zlatého trojúhelníku, konkrétně autorem scénáře a programu je Marek Fídler, hudbu ke hře pak složil František Fuka. Belegost je dnes přístupný ke stažení z řady internetových stránek (například zde). Her na motivy Pána prstenů se vytvořilo opravdu nespočet. Minimálně o třiceti bychom si zde mohli napsat několik odstavců a vzhledem k tomu, že před pár roky na toto téma zde napsal Tomáš Krajča poměrně rozsáhlý článek, odkážu vás přímo na něj.

Tom Clancy's
Nejznámější nefantastický spisovatel Tom Clancy má za sebou již několik bestsellerů a jeho díla se pravidelně objevují na našich monitorech. O titulech podle tohoto autora bychom si mohli vyprávět také dlouho. Tak jenom okrajově. První za zmínku stojí série Ghost Recon. První díl Ghost Recon v sobě obsahuje zcela nové zkušenosti od týmu Toma Clancyho a tvůrců legendární Rainbow Six. Jednotlivé mise se odehrávají na rozsáhlé ploše několika desítek kilometrů čtverečních, všechny postavy, animace i grimasy vojáků jsou navíc zpracovány do nejmenších detailů. Multiplayer je pak koncipován pro hru až 36 hráčů. Následuje titul Ghost Recon: Desert Siege. Východní Afrika roku 2009, 60ti-letý konflikt vyvřel při napadení Ethiopie a jeho menšího souseda Eritreu a ještě k tomu hrozí světově největší přeprava masy lidí v Rudém moři. Jeden elitní tým Zelených baretů armády Spojených států amerických, známý také jako „Přízrak“, postupuje k zabezpečení moře a osvobození Eritrei. Zatímco stále zuří válka, elitní tým se dostává na Eritreiské břehy k srdci Ethiopie, kde probíhají ony nelítostné boje. V sérii se také objevily tituly jako Ghost Recon: Jungle Storm, Ghost Recon: Island Thunder, Ghost Recon 2, Ghost Recon 3 atd... Tyto hry se prodávají na všechny dostupné platformy ať už na klasické PC, PlayStation nebo Xbox. Dalším profláklým titulem je bezpochyby série Splinter Cell. Jmenujete se Sam Fisher a jste tím nejlepším z agentů tajné sub-sekce NSA (Národní Bezpečnostní Agentury). Když všechny legální cesty selžou, přichází řada na vás. Pokud vás zajmou nebo zabijí, vláda vaši existenci popře. Tak právě tento příběh si vyžádal ještě další pokračování - Pandora Tomorrow a Chaos Theory. Další herní sérií je také Rainbow Six, která má dílů hned několik. Rainbow Six, Rainbow Six: Eagle Watch, Rainbow Six: Covert Operations Essentials, Rainbow Six: Rogue Spear, Rainbow Six: Raven Shield a mnoho dalších. Tom Clancy je v herním světě především spojován s obrovským úspěchem této řady Rainbow Six. Tyto 3D akční hry si získaly oblibu pro svoji vysokou míru reality, do té doby nevídanou, kdy pro vyřazení z akce stačí skutečně jeden zásah na správné místo. Tato skutečnost vynikne pak při hraní s více soupeři na lokální síti nebo internetu. Více informací na BonusWebu o hrách Toma Clancyho najdete zde.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy's Ghost Recon: Desert Siege

Tom Clancy’s Ghost Recon 2

Splinter Cell: Chaos Theory
 (2005 - PC)
Ghost Recon: Desert Siege
 (2002 - PC)
Ghost Recon 2
 (2005 - PC)

Zaklínač
Zaklínač je nádherný fantasy román polského spisovatele Andrzeje Sapkowského. Děj knihy se odehrává ve světě plném magie, válek a hrdinů. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se některá společnost ujme této předlohy a vytvoří počítačovou hru. U většiny takto vytvořených her je problém, že ani z deseti procent nedosahují kvalit své předlohy (to platí jak u filmů, tak u knížek). Samozřejmě jsou zde i výjimečné případy jako většina her z prostředí světa Star Wars nebo RTS podle trilogie o pánu prstenů. A další takovou nejspíše bude i Zaklínač. Jeho hratelná ukázka byla předvedena na E3, milovníci RPG a knih o Geraltovi mohou jásat. Zaklínač bude opravdu zajímavou hrou s mnoha vylepšeními oproti podobným hrám. Je tedy možné, že Zaklínač bude další povedenou hrou podle knihy. Videa a screenshoty ze hry tento fakt jen potvrzují. První hrou však připravovaný Zaklínač podle známého románu nebude. Například na serveru www.zaklinac.cz existuje internetová hra. A jaké jsou rysy? Hra obsahuje taktickou strategii, kdy pomocí armády dobýváte území ostatních hráčů. Začínáte na malé usedlosti a pomalu budujete své město. Postupujete na vyšší technologickou úroveň a čím jste výše v žebříčku, tím hladovější po vašem majetku jsou ostatní hráči... Takže pokud netrpělivě čekáte na Zaklínače coby propracované RPG, můžete vyzkoušet tuto onlinovku.

Zaklinac Zaklinac Zaklinac

Ostatní tituly podle knižní předlohy
Ačkoliv by se mohlo zdát, že her podle knižních předloh je poskrovnu, opak je pravdou. Je jich opravdu dost. A tak si pojďme zmínit ještě nějaké. Pokud bychom si měli představit jedno studio, které se přímo specializuje na konverze bylo by to Legend Entertainmnet. V současné době se věnují 3D akcím (např. Unreal 2). V počátku devadesátých let však tvořili jednu hru za druhou podle knižních předloh prvotřídních spisovatelů. V roce 1992 to byla například hra Getaway podle Fredericka Pohla. Poté následovalo pokračování Homeworld, kde se vžijete do role průzkumníka. Studio Legend ještě vydalo hry jako Companions of Xanth, Death Gate nebo Shannara... Další autorem, jehož dílo si vývojáři také vzali jako předlohu, byl Angličan Herbert Georg Wells. Z jeho románů můžeme zmínit například Stroj času, Válka světů nebo Neviditelný. Druhý zmiňovaný se hned v roce 1998 objevil na monitorech. I když titul War of the Worlds měl velký potenciál, docela slušnou hratelnost, nijak hráčské publikum nenadchnul. Objevovaly se hry o podle hororových předloh. Nejhůře na tom byl Frankenstein: Through the Eyes of the Monster z roku 1995, což bylo považováno za příšerný zážitek. Poslední titul, který si v této kapitole zmíníme je Starship Troopers, jež se inspiroval sice filmem Hvězdná pěchota, jenže ten je přepracovaný podle slavné knihy Roberta Henleina. Starship Troopers byla docela slušná realtimovka a dala by se zařadit také do kolonky Povedené konverze.

4) knihy podle her

Starcraft
Realtimová strategie Starcraft je notoricky známá. Opět zde bojují tři rasy o nadvládu Vesmíru. Jedná se o jednu z nejlepších RTS všech dob a proto si také zasloužila několik netradičních konverzí - z PC na papír. První knihou, která se inspirovala legendární realtimovkou, je Starcraft: Uprising. Děj se odehrává v budoucnosti, kdy několik vyhnanců ze Země do galaxie je nuceno přežít. Galaxie ovládají dvě rasy. Ze hry Starcraft si možná pamatujete Sarah Karriganovou. A o ní a jejím přesunu na stranu Zergů kniha je. Popisuje její život jako člena elitních jednotek zabijáků ve službách lidí. Další kniha Starcraft Liberty Crusade pojednává o jednom reportérovi, jež pátral až tak moc, že odhalil korupci v Konfederaci a byl poslán aby popsal mariňáky v předních liniích Koprulu sektoru. Hozen do válečné vřavy Danny ví jen jednu věc - jediný člověk který ho udrží při životě je on sám. Třetí kniha, kterou si zmíníme je Starcraft: Shadow of the XelNaga, která pojednává o neznámém nizozemském artefaktu, jež se posléze stane největší cenností a síly všech tří mocností se jej snaží získat.

Diablo
Dalším tématem se stal legendární titul Diablo. Kniha Diablo: Demonsbane od Roberta Markse pojednává o invazi démonů. Po strašlivém masakru démonických jednotek zbyl jeden člověk - rytíř Siggard, který se vydává na cestu za pomstou. Na masakr si však již nepamatuje, nicméně postupem času skládá pravdu oné bitvy, kterou přežil a zjišťuje, že jeho noční můra teprve začala. Další knihou, která se může pyšnit předlouhou Diabla, je Diablo: Legacy of Blood od Richarda A. Knaaka, který je ostatně svou tvorbou podle podobných počítačových her znám. Vypráví o válečníkovi Norreci Vizharanovi, který se dostane k prokletém brnění. Moc z brnění přechází do Norreca a ten se musí vypořádat sám se sebou, hlad po krvi jej drží ve své moci. Kniha má 351 stran. Její princip je akce, děj a spád. A rozhodně svému virtuálnímu originálu nedělá žádnou ostudu.

Warcraft
Blizzardí hry patřily vždy ke špičce a jejich série Warcraft to jenom potvrzuje. I z jejich tvorby čerpalo hned několik literárních autorů. Před chvílí jsme si zmiňovali autora jménem Richard A. Knaak, který napsal Diablo: Legacy of Blood. Na motivy Warcraftu napsal také knihu - s názvem Warcraft: Day of Dragon (Den Draka). V mlhami zahaleném stínu minulosti překypoval svět Azerothu úžasnými tvory všeho druhu. Mezi rozličnými lidskými kmeny žili v relativním míru a harmonii záhadní elfové i houževnatí trpaslíci – až do doby, než příchod armády démonů známé jako Plamenná legie tuto jednotu navždy rozbil. Nyní soupeří orkové, draci, goblini i trolové o nadvládu nad roztříštěnými královstvími. To je však jen část ohromných machinací, jež nakonec rozhodnou o osudu světa zvaného WARCRAFT. Pozdvižení mezi nejvyššími čaroději tohoto světa vyústí ve vyslání nepohodlného samotářského čaroděje Rhonina na nebezpečnou misi na orky kontrolované území v Khaz Modanu. To, co Rhonin nakonec odhalí, je rozsáhlé spiknutí, temnější, než si kdy dokázal představit – hrozba, která ho donutí uzavřít nebezpečné spojenectví se starobylými vládci vzduchu a ohně, pokud má svět Azerothu ještě někdy spatřit vycházející slunce. Další kniha je od Chrise Metzena. Warcraft: Of Blood and Honour zase vypráví o jistém Tirionovi, který vždy přemýšlel o barbarské rase orků jen jako o vrazích a posedlích démonech. Nečekaný a čestný skutek, který vykoná, jej donutí změnit názor a zjistit jednou pro vždy - kdo jsou lidé a kdo monstra. Warcraft: Vládce klanů je zase o hrdinovi Thrallovi, jež byl otrok, gladiátor, šaman i náčelník. Thrall byl odmalička vychováván v těžkých podmínkách krutými pány, kterým šlo jen o to, aby z něj vytvořili dokonalou zbraň. Hrdinský příběh o cti, nenávisti a pomstě napsal Golden Christie. Knihy s motivy hry Warcraft patří možná k nejznámějším, jež byly podle počítačové hry napsány.

Doom
I legendární střílečka Doom má někde v knihovnách své mladší bratry. Teprve nedávno se objevila kniha s názvem Doom: Po kolena v mrtvých od Hugha ab Dafydda.Vypráví o lidech, kteří poprvé přistáli na Phobu, a kteří zjistili, že Brány zde již byly. Neskutečné výtvory neznámých cizinců. Po dvacet let stály bez života jako němé odkazy svých dávno zmizelých tvůrců. Jejich tajemství nikdo neodhalil. Pak se jednoho dne probudily k životu. Od stejného autora se ještě objevil titul Doom: Peklo na Zemi, jež je bráno jako pokračování výše zmíněné knihy.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...