Mafia Wars

Mafia Wars

Hry na Facebooku: kopírujte konkurenci, kašlete na inovace a buďte zlí

  • 14
Největší výrobce her pro sociální sítě čelí skandálu kvůli kopírování konkurence a drsné firemní filosofii.

"Já do háje nechci inovace! Nejste chytřejší než vaši konkurenti. Prostě kopírujte to, co dělají, a pokračujte v tom, dokud nedosáhnete jejich čísel,” tak nějak zní motivační řeč, kterou svým zaměstnancům několikrát zopakoval šéf nejúspěšnější herní firmy na Facebooku. Nejnovější kauza kolem Markuse Pinkuse a jeho vydavatelské firmy Zynga může začít.

Zynga je oblíbeným terčem kritiků, podobně jako samotný Facebook nebo třeba Microsoft, už z toho důvodu, že jde o úspěšné firmy, které vydělávají spoustu peněz. Nejnovější vlnu odporu proti vydavateli her Farmville nebo Mafia Wars vyvolaly informace, které anonymně získal server SF Weekly od jednoho z bývalých manažerů Zyngy.

Vynesené informace, které mimo záznam potvrdilo několik stávajících zaměstnanců Zyngy, ale nepředstavují žádnou velkou novinku. Zynga čelí kritice kvůli kopírování her svých konkurentů téměř od svého počátku. Schválně si v duchu myslete na jednu z her, kterou vytvořila Zynga. Na 80 procent má své dvojče, které hraje méně lidí, ale které vzniklo dříve, než přišla se svou verzí Zynga.

Začneme u Mafia Wars, jedné z nejúspěšnějších a nejznámějších her Zyngy. Mafiánské války jsou hrou asi nejvíce prolezlou špínou, a to nejen kvůli zvolenému tématu organizovaného zločinu. Mafia Wars se totiž staly předmětem žaloby. Psycho Monkey, tvůrci hry Mob Wars, se obrátili na soud kvůli podezření, že Zynga okopírovala všechny důležité aspekty Mob Wars.

Problém s obviněním Zynga vyřešila mimo soud. Firmu to stálo mezi sedmi a devíti miliony dolarů. A tímto krokem si Zynga zařídila mimo jiné to, že se v americkém pojetí práva nedopustila ničeho špatného. Prostě si koupila čistý rejstřík. Pro nás nerozumné Evropany je ale ochota zaplatit miliony dolarů důkaz, že Zynga je prostě propracovaná kopírovací laboratoř, z jaké by měl radost i Chester Floyd Carlson - vynálezce kopírky.

Co další hry? V poslední době populární Café World od Zyngy vznikl půl roku poté, co světlo světa spatřila hra Restaurant City od Playfish. A obě hry jsou téměř stejné. Nejen, že je stejný herní princip, ale stejné či extrémně podobné jsou i herní předměty.

Automatovka

A Farmville? Největší a nejúspěšnější hra Zyngy to také nemá jednoduché. Na světě se objevila ve stejnou dobu, jako méně úspěšný Farm Town. A obě hry jsou opět extrémně podobné, i když Zynga svým konkurentům s postupem času utíká, co do rozsáhlosti svých her. Díky agresivnímu marketingu totiž dokáže slušně vydělávat a peníze investuje do dalšího vývoje svých dojných krav.

V mezích zákona

Z pohledu práva musíme zapomenout na žalobu kvůli Mafia Wars. Nikdo z kritiků Zyngy si po mimosoudním řešení kontroverze kolem Mafia Wars netroufne obvinit Zyngu z nelegálních praktik. I sám Mark Pincus tvrdí, že v herní branži je normální dělat hry na stejné téma. Pravdou ovšem je, že rozdílů mezi herním Godfatherem od EA a českou Mafií bylo víc než mezi Mob Wars a Mafia Wars.

Ale na tom nesejde. Zynga prostě kopíruje úspěch svých konkurentů, ale to v Americe není trestné. A nepomůže ani to, když insideři vynesou informaci, že neoficiálním mottem firmy je "Páchejte zlo” (Do Evil) jako kontrapunkt k filosofii Googlu, který kdysi tvrdil, že nechce činit zlo "Dont be Evil”.

Možná za zenitem

Nové technologie, jako akcelerovaná grafika ve webovém prohlížeči, umožní i na webu hrát kvalitnější tituly s 3D grafikou. Ostatně i jeden z původních investorů do Zyngy, Tom Bollich, svých 400 000 akcií raději prodal, protože nevěří v dlouhodobý úspěch her, které Zynga produkuje.

Negativní publicita, které Zynga čelí, má možná první následky. Farmville, jako nejznámější hra svého tvůrce, ztratila za poslední dobu čtvrtinu hráčů. A přestože firma chrlí nové tituly, nemusí to stačit. Do her na Facebooku investují další a další firmy, včetně velkých herních vydavatelů a díky tomu rostou i požadavky samotných hráčů.

Bejeweled

Posun je vidět například na popularitě Bejeweled Blitz. Ta sází na princip logických rychlíků s perfektním technickým zpracováním oproti v podstatě nudnému klikání ve statickém grafickém prostředí s minimální interaktivitou.

Perlička na konec

Dominantní postavení Zyngy vyvolalo i téměř odborářskou reakci. Malí vývojáři her pro sociální sítě vytvořili alianci, která se má postavit nejen Zynze, ale také Electronic Arts, kteří koupili Playfish, a Disneymu, který koupil Playdom.

Hlavní starostí menších vývojářů jsou náklady na propagaci menších her. Čelit tomu chtějí v podstatě vzájemnou výměnou reklamních upoutávek na své hry. Aliance proti hegemonii na sociálních sítích v tuto chvíli zahrnuje více než 100 aplikací, které měsíčně hraje 55 milionů lidí.