Hry na hrdiny počtvrté - Shadowrun

  12:00aktualizováno  31. července 3:23
Hry na hrdiny, stejně jako počítačová RPGčka, jsou velmi oblíbenou oblastí současné zábavy. Většina těchto her je zasazena do fantasy prostředí, existují ale i výjimky. Dnes se podíváme do temné budoucnosti na naší Zemi, kdy silní vládnou slabším, úplatky zmůžou víc než spravedlnost a ze zabitého člověka leckdy vyteče víc oleje než krve.

Shadowrun je hra na hrdiny zasazená do cyberpunkového prostředí. Vydavatelem je americká společnost Fasa, a přesto, že letos v zimě došlo k několika majetkovým a právním transakcím, Shadowrun samotný by neměl být nijak ohrožen.

Herní systém Shadowrun (oficiální stránku najdete zde) se v současné době může chlubit již třemi vydáními. Poslední reedice je poměrně nová, takže většina hráčů disponuje druhým vydáním. Na rozdíl třeba od AD&D jsou však jednotlivá vydání daleko více kompatibilní, jádro herního systému zůstává a hráči si v podstatě mohou u většiny pravidel vybrat, jakou z alternativních verzí budou používat. Pokud chcete hrát Shadowrun s českými příručkami, je pro vás volba jasná, jelikož v současnosti je v Česku k mání jen Shadowrun II. Možná bych neměl říkat „jen“, jelikož dvojka je naprosto plnohodnotnou verzí, na kterou navíc navazuje několik oficiálních doplňkových knih i hromada materiálů na internetu, jejichž autory jsou nadšení hráči a gamemasteři Shadowrunu.

Bojový systém, vývoj postavy a další (více méně „organizační“) pravidla je samozřejmě možno aplikovat na vlastní cyberpunkový svět, ale již základní kniha pravidel obsahuje dost vydařenou charakteristiku světa, jeho fungování i historii. A nejedná se o žádný fiktivní svět, ale o Zemi nedaleké budoucnosti, konkrétně padesátých let jedenadvacátého století. Gamemaster samozřejmě může historii změnit či posunout děj o pár let vpřed či vzad, ale v zásadě není žádný důvod k tomu, aby měnil základní schémata popsaná v knize. Popis světa je zaměřen zejména na oblast nynějších Spojených států, ale není velkým problémem zasadit hru třeba do Prahy, do Bangkoku nebo kamkoli jinam. Navíc komunikace a cestování po světě je přeci jen o něco jednodušší nežli ve fantasy hrách, takže je dost pravděpodobné, že například postavy bydlící v Londýně si v rámci nějakého dobrodružství (neboli runu, běhu) zaletí třeba do Moskvy.

Země blízké budoucnosti není příliš pěkným místem. Více moci nežli oficiální vlády mají megakorporace s vlastními armádami, všude vládne zmatek, zločin a korupce. Kromě skutečného světa existuje i svět počítačový, zvaný Matrix. Nemám zde prostor na detailní popis, takže jen velmi stručně (znalci prominou) - Matrix je celosvětová počítačová síť, na kterou se můžete přímo napojit a poté v ní cestovat a dělat různé vylomeniny jen pomocí svých myšlenek, kterými ovládáte Matrixové prostředí. V Matrixu lze provádět celou řadu nelegálních činností, takže není divu, že v něm často dochází k virtuálním soubojům mezi deckery (nástupci dnešních hackerů) a různými strážci a automatickými ochranami. Matrix však není jediným technologickým výdobytkem nedaleké budoucnosti. Velmi také pokročila technologie tělesných implantátů, takže není problém si za příslušný peníz pořídit telefon zabudovaný přímo v hlavě, břity ostré jako meč vyjíždějící z ruky, nervové spoje urychlující reakce nebo třeba kybernetické oči s nočním viděním. Nejbizarnější na světě

Shadowrunu je to, že vedle moderní technologie existuje magie, která se vrátila na svět, a to se vším všudy. Magické rasy ožily, takže v hospodě můžete potkat trpasičího elektrikáře klábosícího s trollím vyhazovačem, v deckerském doupěti najdete elfku připíchnutou kabelem k Matrixu a tak dále a tak dále. Stejně je to i s dalšími bytostmi z mýtů a legend – draci, upíři, harpyje, bazilišek či fénix již nežijí jen v pohádkách, ale i v reálném světě. Ani kouzla již nejsou nemožná, po světě chodí dost čarodějů a šamanů, kteří ovládají energii proudící z astrálního prostoru, do něhož mohou tito vyvolení vstupovat a dokonce v něm i vést souboje.

Bylo dost ošklivě, pršelo a já jsem jako obvykle s ostatními mechaniky seděl v baru u Hruboše. V trideu běžel fotbal a bar byl tak z poloviny zaplněn. Kromě nás tam byl i Doktor, Hanča a Silly Dolly, v protějším koutě seděla bandička známých orků s vysokým blonďákem a u několika stolů posedávalo i pár dalších místních lidí. U jednoho stolu seděla podivná trojice, kterou jsem tu nikdy dříve neviděl – elf s velkou jizvou pod pravým okem, asi dvacetileté hubená holka s červenými vlasy a nesympatický fousatý chlapík v dlouhém plášti. Po nějaké době přišla ještě divnější figura – obrovský orčí černoch. Dal si na baru panáka, pak zamířil k podivné trojici a sedl si k jejich stolu. Chvíli se s nimi o něčem dohadoval, evidentně o ceně za nějakou práci, kterou pro něj skupinka dělala. Fousatý chlapík vypadal dost rozčileně a pořád se s černochem hádal, netrvalo to dlouho a pokusil se na něj vytáhnout nějakou zbraň. V tu chvíli se černý ork jakoby rozmazal – v jednom okamžiku seděl na židli a v dalším zlomku vteřiny již stál, držel fousáče za krk ve vzduchu a pistolí mířil na jeho kumpány. Nikoho takhle rychlého jsem ještě neviděl, musel mít v sobě pěkných pár kybernetických věciček. Něco trojici řekl, pak fousatého chlapíka zahodil a pozadu odešel z baru. Fousáč na zemi chroptěl, pak pomalu vstal a začal se rozčileně dohadovat se svými společníky. Ti jen nesouhlasně kroutili hlavou, chlapík se za chvíli sebral a vyběhl ven do tmy za černochem. Zjizvený elf s červenovlasou dívkou se za ním smutně podívali, pak si sebrali svoje věci, dali Hrubošovi pár drobných a vypadli zadním vchodem...

Shadowrun je o kontaktech, informacích a plánech. Pokud někam půjdete jen tak naslepo v dobré víře ve své zbraně, obvykle zemřete hned na začátku běhu. Na druhou stranu, pokud si vše pečlivě naplánujete (a budete mít trochu štěstí), může se vám podařit i akce, jejíž provedení na první pohled vypadá nemožně. Dobrý postup je v Shadowrunu skutečně alfou a omegou úspěchu, jelikož bojový systém je zde neobyčejně krutý (ale zato reálný). Není v mých silách stručně zde popsat celý herní systém, ale zmíním alespoň jednu z hlavních odlišností od jiných her. Na rozdíl od většiny jiných her na hrdiny a počítačových RPGček se tu nehraje na hitpointy, které by vám přibývaly s postupem na vyšší levely a činily tak vaši postavu v podstatě lhostejnou k útokům slabých soupeřů. I postava, která má za sebou spoustu úspěšných běhů, peněz jako šlupek a dovednosti supermana, může při větší nepozornosti zemřít úplně stejně jako naprostý zelenáč. Shadowrun je velmi realistický, takže pokud vás i ten největší ubožák střelí pistolí zezadu do hlavy, budete pravděpodobně mrtvi nebo přinejmenším velmi vážně zraněni. A pokud jste zraněni, všechny vaše akce jsou penalizovány a jste také pomalejší. Takže než stačíte vůbec zareagovat, šmejd s pistolí vystřelí podruhé a dorazí vás. Pravidla obecně jsou podle mého názoru dost kvalitní, jedinou větší slabinou je boj na blízko. V současné době se však na internetu povaluje několik souborů s různými vylepšenými systémy pro tento styl boje, které lze použít přinejmenším jako inspiraci k vlastním úpravám této ožehavé oblasti.

Možná že více než v ostatních hrách na hrdiny si v Shadowrunu vychutnáte background, neboli povídání a činnosti okolo samotných akcí. Dobrý background navodí správnou atmosféru a pomůže hráči lépe se vcítit do svého hrdiny. Vaše postava má totiž své přátele, záliby, návyky, zlozvyky, oblíbené podniky, věci, které nesnáší a podobně. V rámci backgroundu se může například dozvědět spoustu informací, ujíždět si na drogách, koupit si nové auto či zbraně, zařídit si luxusní byt nebo zlepšovat své schopnosti. Zlepšování neprobíhá automaticky, ale musíte si je kupovat za karmu (což je zjednodušeně řečeno obdoba zkušeností) a obvykle i za peníze (posilovna něco stojí, náboje na střelnici nejsou zadarmo a mistr kung-fu vás také nebude učit jen pro vaše krásné kybernetické oči), přičemž vše nějaký čas trvá a je třeba řídit se nejen pravidly, ale hlavně logikou.

Suma sumárum, hraní Shadowrunu je bezvadná zábava. Pravidla jsou dostupná i v češtině, základní (a plně dostačující) kniha se dá pořídit za pouhých 300 Kč a kromě kostek, tužek a papírů již nic jiného kupovat nemusíte. Prožitá zábava samozřejmě přímo úměrně souvisí s fantazií, hravostí i lidským charakterem hráčů a gamemastera, takže pokud budete hrát s partou nerváků, choleriků a sucharů, nepomůže vám nejspíš ani celá hromada manuálů, knih, map či plastikových postaviček vašich hrdinů.

Stejně jako ostatní hry na hrdiny, i tuto zábavu lze doporučit všem, kteří chtějí prožít velké dobrodružství, ale nestačí jim k tomu jen předem naprogramovaná počítačová hra. Shadowrun vám navíc dává jedinečnou možnost zasadit svá dobrodružství třeba do prostředí Čech, klidně přímo do místa vašeho bydliště. Stačí si jen představit, jak to tu bude vypadat za pár desítek let, po válce mezi Ruskem a státy NATO, lidových bouřích, korporačních intrikách a návratu magie na svět…

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Jak hrát celou noc a nezničit si záda? Ani sebelepší křeslo vás nespasí

South Park

Propařená noc neznamená pro hráče počítačových her těžkou ranní kocovinu a výpadky paměti, ale syndrom karpálního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz