Army

Army

Hry - nejsnazší způsob jak prodělat

  • 21
Na trhu uspějí jen čtyři ze sta her, Sony nabízí vánoční balíčky, na jaře možná zlevní a hračky navíc děsně žerou

Není žádným tajemstvím, že vydávání a vývoj počítačových her není procházkou růžovou zahradou. Dokonce se obecně ví i to, že většina her nevydělá dost, aby to zaplatilo vysoké náklady na vývoj. Mnohokrát se také objevila informace o kouzelné hranici potřebné pro dosažení rentability. Už je to nejspíš dávno a tehdy platilo, že stačí prodat 50 000 kusů.

Ty doby jsou pryč a smutná realita tvrdí, že na trhu uspějí pouhá čtyři procenta her. S tvrzením, že na svůj vlastní vývoj si nevydělá celých 96 procent herních titulů uvedených na trh, přišla společnost Electronic Entertainment Design and Research, která se na analýzy návratnosti zisku v herním byznysu specializuje. Důvěryhodnosti na tvrzení o vyhazování peněz při vývoji her dodává i portfolio klientů EEDAR – patří mezi ně například Electronic Arts, Activision nebo Ubisoft.

EverQuestMezi další zajímavá fakta o herních rozpočtech patří například informace, že více než polovina rozpočtu na vývoj hry padne na předělávání již hotových částí a funkcí, protože neodpovídají požadavkům vydavatele, potenciálních hráčů nebo vedoucího projektu. Tyto znalosti čerpá EEDAR z databáze vlastností a prodejních údajů o více než šesti tisících hrách, propojení s „oblastí podnikání svých klientů“ pak EEDAR zaručuje díky tomu, že zakladatel této firmy pracoval na vývoji her jedenáct let, z toho šest roků na jedné z nejnávykovějších her historie – původním EverQuestu.

O vlivu různých herních prvků, podpory multiplayeru nebo vydávání her na různé platformy se Zatkin rozpovídal pro časopis Forbes, kterému vytvořil analýzu potenciálního úspěchu fiktivní hry. Na konkrétním příkladu ukázal, že největší šanci na úspěch mají akční hry pro Xbox 360 určené dospělým hráčům. Na prodejích se přitom výrazněji projevují například online funkce, přičemž šanci na prodej zvyšují spíše varianty, které umožňují hráčům mezi sebou soupeřit. Podpora online režimu ale není samospasitelná, vyplatí se pouze ve chvíli, kdy se podaří implementovat multiplayer s relativně nízkými náklady. O základním úspěchu hry potom rozhoduje také to, jaké studio ji vyvíjí (známější studio rovná se větší počet prodaných kusů, ale možná i vyšší náklady), a to, kdo ji vydá (vliv logistiky a marketingové podpory nelze podcenit).

Halo 3Na rozdíl od dob minulých ale očividně nestačí, když se hry prodává „průměrný“ počet. Vyplývá to z informace, že přibližně polovina všech vydaných her na Xboxu dosáhne prodejů v rozmezí 75 000 až 250 000 kusů, přičemž na zisk dosáhnou jen 4 procenta her. Při souběžném vydání i na PlayStation 3 lze očekávat prodeje v přibližně stejné výši. O platformě PC a Wii bohužel v analýze pro Forbes není ani zmínka. Obecně ale platí, že prodeje na PC jsou i řádově nižší (ano, kvůli pirátství – i autoři nezávislých nízkorozpočtových a levně prodávaných her si stěžují až na 90% míru pirátství), podobné to bude u Wii, kde se hrám nezávislých vydavatelů zatím příliš nedaří.

Je pravda, že ani analýza EEDAR by pravděpodobně dopředu neodhalila obrovský potenciál původních Sims, ale jinak je zřejmé, že se velcí vydavatelé opravdu drží statistik úspěšnosti předchozích titulů. A soustředí se na platformy, u kterých mohou očekávat návratnost svých prostředků. Pak to bohužel dopadá jako v naší recenzi NHL 09 pro PC.

Šeptanda: Sony možná zlevní
Sony v České republice představilo vánoční balíčky PlayStation 3, které sice efektivně příliš nesnižují cenu konzoly, ale alespoň hráčům nabízejí něco drobného navíc. Pět balíčků přitom za cenu 9990 korun nabízí PS3, dualshock 3 a jednu hru (MotorStorm, Little Big Planet, Resistance 2, Singstar ABBA, Singstar Vol. 3 i s mikrofony), jeden balíček slibuje bluray film 300, Dualshock 3 a dálkové ovládání pro přehrávání filmů. Sedmý balíček potom nabízí PS3 s větším diskem, Dualshock 3 a kupón na stažení 4 her z nabídky PlayStation Network, včetně GranTurismo 5 prologue, to vše za cenu 10 990 Kč.

PlayStation 3 refer - celyV Británii se pak objevily spekulace o možném snížení ceny, které měly uniknout z výročního proslovu pro zaměstnance. Konkrétně by Sony mělo podle „přítomného zdroje“ v březnu 2009 zavést u PS3 konkurenceschopnější cenovou politiku. Stejný anonymní zdroj pak tvrdí, že by mělo dojít k technologickým inovacím u PS3 i kapesní PSP, ovšem bez konkrétních údajů. Na brífinku prý zaměstnanci viděli také ukázky her Uncharted 2 a God of War 3 pro PlayStation 3 a LittleBigPlanet pro PSP. Vzhledem k tomu, že Sony ve svých vyjádřeních doposud používala formulaci, že v tomto roce snížení cen neplánuje, není snížení ceny v následujícím roce zdaleka vyloučené. Krácení cen může ostatně ovlivnit i neochota zákazníků utrácet. Uvidíme, až jak dopadnou vánoční prodeje a tradičně pomalejší herní leden.

US Army s 50 miliony na hry
AArmyAkční hru America’s Army asi netřeba příliš představovat. Americká armáda se před několika lety rozhodla, že zlepší svou image u veřejnosti a naláká nové rekruty prostřednictvím počítačové hry. Před šesti lety tak vznikla hra, která se neustále vyvíjí a naprosto zdarma nabízí zajímavý pohled na vojančení, i když k realitě bojových situací má stále daleko. A to ani nebyl účel, pro interní výcvik skutečných vojáků totiž US Army používá jiné technologie, některé z nich mají dokonce kořeny v úspěšných českých vojenských hrách. A nyní americká armáda oznámila, že na vývoj nových her určených k výcviku vojáků má vyčleněných 50 milionů dolarů.

Tento rozpočet, který je v celkových prostředcích na obranu naprosto zanedbatelný, bude armáda čerpat až od roku 2010, vydržet tyto fondy musí pět let. Kromě toho má armáda vyčleněné prostředky i na investici do špičkového komerčního videoherního systému, cíl investice a svého partnera z oblasti herního průmyslu ale zatím US Army nepředstavila. Součástí armádního oznámení je nicméně ujištění, že se ozbrojené síly v žádném případě nechtějí pustit do boje s videoherním průmyslem.

Pozor na účty elektřiny
WiiV okamžiku, kdy čeští distributoři elektřiny oznamují výrazné zvýšení cen energie, upozorňuje americká organizace Natural Resources Defense Council, že moderní herní zařízení nehorázně žerou energii, zvláště ve chvíli, kdy je hráči nechávají běžet, i když na nich zrovna nehrají. Kritiku si nevysloužil jen Xbox 360 a PlayStation 3, ale také Wii, které má spotřebu podobnou jako původní PlayStation 2 a tedy mnohem menší než energetičtí mastodonti Xbox 360 a PlayStation 3. I méně náročné Wii totiž odebírá spoustu energie ve chvíli, kdy na něm uživatel zrovna nehraje, ale zapomene ho vypnout.

Majitelé Xboxu jsou v mírné výhodě, protože vysoký hluk konzoly přeci jen vede uživatele k tomu, aby krabici umlčeli vypnutím. Paradoxní je, že se spousta majitelů PlayStation 3 přímo chlubí tím, jak plýtvají energií. To když se vytahují, kolik toho jejich stroj spočítal v projektu Folding@home. Doporučení redakce: k počítači si pořiďte prodlužovačku s vypínačem, jedním cvaknutím pak po vypnutí PC odpojíte natvrdo i všechnu bižuterii.