Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky – ATI bude chytře stínovat

  12:00aktualizováno  16. července 11:51
Podle posledních zpráv od firmy ATI to vypadá, že se za NVIDIÍ vydává nemilosrdná stíhačka: do Radeonu 2 byla ohlášena „zabijácká“ technologie SMARTSHADER. | Za kolik prodává NVIDIA své čipy výrobcům grafických karet, to se oficiálně nikde nedozvíte – přesto však tyto zajímavé informace prosákly na povrch.

ATI ohlašuje další novinku: SMARTSHADER
Poté, co NVIDIA oslnila svět 3D grafiky možnostmi stínovače pixelů a vrcholů, který je zabudován v čipu GeForce3, snaží se firma ATI vehementně všechny přesvědčit o tom, že ona má v zásobě „něco lepšího než GeForce3, co už brzo uvede na trh“. To něco je Radeon 2 a je nutné uznat, že nové věci, které nám do něj ATI slibuje, vypadají velmi perspektivně. Po nedávno oznámené technologii TRUFORM teď přišel na řadu nový trumf jménem SMARTSHADER – stínovač, který má své protějšky z GeForce3 strčit do kapsy. Jako NVIDIA spolupracovala s Microsoftem na vývoji DirectX 8.0 a začlenila si do něj podporu svých „shaderů“, pokročilé vlastnosti Radeonu 2 mají být zohledněny už ve finální verzi DirectX 8.1.

Připomeňme si, že stínovače slouží k programování zvláštních obrazových efektů, které vykonává čip videokarty samostatně, tj. bez účasti CPU. Jak ATI konstatuje ve svém pojednání, zatímco současné (DX8) pojetí stínovače vrcholů (SV) je již dostatečně flexibilní, možnosti stínovače pixelů (SP) jsou poměrně chudé – např. maximální délka jeho programu je omezena na 12 instrukcí a disponuje pouze 8 registry. Proto se SMARTSHADER zaměřuje zejména na vylepšení SP: zvyšuje max. počet texturových vstupů ze 4 na 6, max. délku programu na 22 instrukcí a přidává ještě několik dalších vymožeností, jejichž popis přesahuje rámec těchto minutek. V budoucnu se však k SMARTSHADERu jistě vrátíme; protentokrát si ještě vychutnejte ukázku plnohodnotného Phongova stínování 3D objektů, které nám Radeon 2 bude schopen přinést v plném pohybu. Podle toho, co si na stánkách ATI i jinde čtu, začínám být na Radeon 2 skutečně zvědav.

Plné Phongovo stínování

Zdroj: ATI



Chcete vědět, za kolik NVIDIA prodává své čipy výrobcům grafických karet?
Server X-bit labs tvrdí, že jí spolehlivý zdroj tyto utajované ceny prozradil. Zde jsou – i s hrubým přepočtem na koruny (1 US$ = 40 Kč):

  • GeForce2 MX – 35 US$ (1400 Kč)
  • GeForce2 MX 200 – 27 US$ (1080 Kč)
  • GeForce2 MX 400 – 36,50 US$ (1460 Kč)
  • GeForce2 Pro – 42 US$ (1680 Kč)
  • GeForce2 Ultra – 105 US$ (4200 Kč)
  • GeForce3 (včetně 64 MB 3,8ns DDR SDRAM) – 205 US$ (8200 Kč)

Uvěříme-li těmto hodnotám, můžeme na jejich základě učinit několik zajímavých úsudků a potvrdit si již dříve vyslovené hypotézy. Za prvé je zde fakt, že všechny čipy založené na jádru GeForce2 dodává NVIDIA bez pamětí; to by se dalo interpretovat tak, že volbu typu a parametrů paměti ponechává na úvaze samotných výrobců grafických karet. Jinak je tomu ovšem s čipem GeForce3, na jehož etablování NVIDII samozřejmě eminentně záleží: zde je součástí dodávky i kvalitní paměť, aby výrobce ve snaze přijít na trh s co nejlevnějším produktem nemohl k čipu přidat něco nevalného. Další, co vás zřejmě zaujme, je neúměrně vysoká cena čipu GeForce2 Ultra, který, ačkoli není o mnoho rychlejší než GeForce2 Pro, stojí více než dvojnásobek! Pokud výše uvedené ceny odpovídají realitě, je toto jasným důkazem snahy NVIDIE urychleně pohřbít čip GeForce2 Ultra, aby svým vysokým výkonem nadále neohrožoval pozici GeForce3.

Vidíme, že NVIDIA kromě MX 200 a MX 400 stále dodává i původní MX. Jeho cena se však prakticky neliší od ceny čipu MX 400, který je již z výroby taktován výše (tudíž je výkonnější) a je více propagován, takže není divu, že výrobci sáhnou spíše po něm. Na závěr bych jen podotkl, že pokud by výrobci poměry mezi nákupními cenami přímo promítali do koncových cen, byla by z hlediska cena/výkon zdaleka nejvýhodnější koupí grafická karta s čipem GeForce2 Pro. Bohužel, podíváme-li se do ceníků firem na ceny karet s MX 400 a GF2 Pro, uvidíme většinou cca dvojnásobný rozdíl; ten je sice zčásti dán tím, že karty s MX 400 mají levnější paměť SDR, ale především zde výrobci a distributoři využívají prostoru, který jim NVIDIA nízkou cenou GF2 Pro poskytuje, a zvyšují na tomto modelu svoje marže.

Zdroj: X-bit labs

Autor:


Témata: Microsoft

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Najdete na iDNES.cz