Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky – porazí Kyro III GeForce3?

  12:00aktualizováno  24. června 10:55
Grafický čip Kyro III by mohl pěkně zamíchat ustálenými vodami: podle posledních zpráv totiž bude mít nejen jednotku pro akceleraci operací T&L, ale i pýchu GeForce3 – Pixel Shader a Vertex Shader. || V poslední době se roztrhl pytel se „zvláštními vydáními“ základních desek, která oplývají velmi rozmanitými barvami. Poslední AOpen opravdu stojí za to.

Kyro III bude mít Pixel Shader a Vertex Shader
Že bude grafický čip Kyro III disponovat jednotkou pro akceleraci operací T&L, to se už nějakou dobu ví. Minulý pátek ovšem vyšla na světlo další skutečnost, kterou bych se nebál označit za velmi významnou. Ředitel PR firmy Imagination Technologies, která čipy Kyro vyvíjí, totiž prohlásil, že Kyro III bude mít na palubě také programovatelný Pixel Shader a Vertex Shader, kterými se velmi pyšní NVIDIA u svého čipu GeForce3. Vzájemná podpora Kyra III a multimediálního rozhraní DirectX 8 by měla být úplná, stejně jako je tomu u GF3.

Je sice pravda, že Kyro III je ohlášeno až na konec tohoto roku (některé zdroje však mluví už o listopadu), ale výše uvedený cíl zní přesto velmi ambiciózně. Tento čip by měl při své předpokládané frekvenci (250 MHz) a anoncovaných čtyřech pixelových potrubích (pipelines) dosahovat plnicí rychlosti (fillrate) 1000 megapixelů za sekundu, což je zhruba na úrovni GeForce2 Ultra a o 20 % více, než je schopno v ideálním případě dosáhnout GeForce3.

Jsem skutečně zvědav, zda se firmě Imagination Technologies (vývoj) v tandemu s firmou STMicroelectronic (výroba) podaří do konce roku přinést na trh čip s těmito vlastnostmi. Pokud ano, bude to impuls, který by mohl na trhu grafických karet nastolit již delší dobu chybějící skutečně konkurenční prostředí. Doufejme, že Radeon 2 spolu s Kyrem III podniknou mocný útok na NVIDII, aby jí příliš nenarůstal hřebínek a měli jsme si stále z čeho vybírat.

Zdroj: 3D Concept



Pestrobarevné základní desky
Mezi výrobci motherboardů se začíná rozmáhat móda barevnosti. Ve snaze zvýšit atraktivitu svých výrobků sahají k marketingovému nástroji, který je v jiných oblastech spotřebního průmyslu celkem běžný, ale na tomto poli se jedná o novinku: přinášejí zákazníkům „zvláštní vydání“ svých desek, která ještě koření lákavými přívlastky jako „Limited Edition“ nebo nejrůznějšími poetickými názvy. Tyto motherboardy spíše než nějakými skutečně jedinečnými vlastnostmi vynikají pestrými barvami – velkým zastáncem tohoto stylu je zejména firma AOpen. Máme zde například sytě černou desku „Black Beauty“ AOpen AX34 Pro II (čipset VIA 694X), krvavě rudé MSI K7T Turbo Limited Edition (VIA KT133A), láskyplně růžový „Sweet Kiss“ AOpen AX3S Pro (Intel 815E) nebo minulý týden ohlášený technicky bílý Abit ST6E (Intel 815 stepping B – podporuje nová Pentia III Tualatin).

O nejnovější přírůstek do této rodinky se opět postaral AOpen, a to ještě bizarněji a důsledněji než dříve. Přišel totiž s takovým gulášem barev, který už trochu připomíná představy popisované některými konzumenty omamných látek :-). Jeho základní deska AX3SP Pro (čipset Intel 815EP) opatřená přídomkem „CheChe!“ (v čínštině údajně „Děkuji!“) je, jak si můžete na obrázcích povšimnout, obarvená velmi důsledně. Už nestačilo napustit barvivem jen desku tištěných spojů – různé odstíny růžové pokryly i všechny sloty, konektory IDE a aktivní chladič čipsetu. A jako by toho nebylo dost, na spodní straně desky najdete olizující se ksichtík, který byl ve zmenšené podobě použit jako základní element vzorku pro „výzdobu“ horní strany! Uffff :-).

AOpen AX3SP

Jistě nemusím dodávat, že cena těchto speciálních motherboardů je také většinou o něco speciálnější. Ti, kteří nehledí na nějaký ten dolar (korunu, marku atd.) navíc a rádi se podobným způsobem vyčleňují z davu, mohou o nákupu takovéto desky směle uvažovat. Reálnou výhodou je zde to, že pokud už výrobce vytvoří nějaké takovéto „zvláštní vydání“, je obvykle založeno na již osvědčeném a kvalitním modelu základní desky z běžné výrobní řady – svým způsobem se tedy jedná o (víceméně estetické) vyšperkování dobrého designu a upozornění zákazníka na to, že „tady se něco povedlo“.

Zdroj: Hartware

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz