Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky – přetaktování GeForce3

  12:00aktualizováno  12:08
V Japonsku už jsou grafické karty s čipem NVIDIA GeForce3 v obchodech a v Evropě a Americe by už měly být co nevidět. Chcete vědět, jak dobře je lze přetaktovat? || Firma Rambus začíná mít po mnoha vyhraných sporech u soudu poprvé smůlu – uvidíme, kam to s ní půjde dál.

Jak lze přetaktovat finální verzi GeForce3
Teprve nyní, tedy až dva měsíce poté, co NVIDIA představila světu GeForce3, se na pulty obchodů začínají dostávat grafické karty s tímto čipem. Podle posledních zpráv jsou zatím k dostání pouze v Japonsku, ale nejdéle do dvou týdnů by se měly objevit i v Evropě a Spojených státech. Proč to trvalo tak dlouho? Inu, v GeForce3 byly objeveny další chybičky, které donutily NVIDII přijít s dalšími revizemi tohoto velmi komplikovaného čipu, co do konstrukční složitosti srovnatelného s moderními mikroprocesory. Na rozdíl od jeho předchůdců GeForce256 a GeForce2, kteří byli připraveni jít do sériové výroby již ve verzi A03, dosáhlo GeForce3 této fáze až ve verzi A05.

Chlapcům ze serveru X-bit labs se nedávno podařilo získat od firmy VisionTek finální výrobní verzi grafické karty s GeForce3 a hned ji podrobili důkladným testům, které mimo jiné zjišťovaly, jak dobře se dá přetaktovat. Tato karta je vybavena 64 MB 128bitové paměti DDR pracující na základní frekvenci 230 MHz (tj. 460 MHz DDR). Jak vidíte z obrázku, na paměťových čipech jsou umístěny pasivní chladiče, což spolu s její přístupovou dobou 3,8 ns skýtá dobrý potenciál k přetaktování. Aktivně chlazené jádro GeForce3 běží na 200 MHz.

VisionTek GeForce3

Testy proběhly na počítači se základní deskou ABIT KT7A, procesorem Athlon 1,2 GHz (systémová sběrnice 133 MHz) a 256 MB SDRAM PC133. Nainstalovány byly Windows 98 SE, DirectX 8.0a a jako ovladače posloužily Detonator 10.80 (pro GeForce2 Ultra) a 12.00 (pro GeForce3). Nebylo použito žádné dodatečné chlazení.

Nejvyšší dosažené stabilní frekvence byly 240 MHz pro jádro a 270 MHz pro paměť, což znamená přírůstek o 40 MHz pro obě tyto komponenty – velmi slušný výsledek. To se ve hře Quake 3 Arena při rozlišeních 1280x1024 a vyšších promítlo do nárůstu výkonu v rozmezí 20 až 30 %; v rozlišení 1024x768 byl nárůst menší než 10 % a v 800x600 nestál ani za řeč. Z toho mj. vyplývá, že ten, kdo nehraje alespoň v 1280x1024, se v podstatě nemusí přetaktovávacími experimenty unavovat.

GeForce3 v Q3A

Máme-li však hry, které přímo využívají hardwarových specialit GeForce3 (vertex shader, pixel shader), získáme přetaktováním (zejména jádra) příjemný nárůst rychlosti i v nižších rozlišeních – to bylo demonstrováno hrou Aquanox a 3DMarkem 2001. Sečteno a podtrženo, testované GeForce3 od VisionTeku prokázalo dobrou přetaktovatelnost a stabilitu; navíc to bude jedna z nejlevnějších karet založených na tomto čipu – měla by stát hned od počátku „pouhých“ 370 dolarů.

Zdroj: X-bit labs



Padnul Rambus konečně na kámen?
Americká firma Rambus, o jejíž snaze vedrat se v souručenství s Intelem do počítačové historie jsme vás již mnohokrát informovali (třeba zde, zde a nejcharakterističtěji snad zde) začíná mít na svém zatím perspektivním obzoru první reálné mráčky. Soud v americkém Richmondu totiž tento týden zamítl kromě tří všechny žaloby na porušení patentů, které Rambus vznesl proti společnosti Infineon, německému výrobci pamětí. Nyní se očekává, zda soudce Robert Payne uzná za vhodné pokračovat v procesu na základě zbývajících tří žalob.

Payne však již prohlásil, že i kdyby bylo zjištěno, že Infineon porušil v oněch tří případech patentovou ochranu, neshledal by ho vinným z toho, že tak jednal úmyslně. Firmy Rambus a Infineon se k výroku soudu zatím nevyjádřily. Infineon by měl během několika dnů předložit důkaz o tom, že Rambus v době svého členství v organizaci JEDEC neoznámil svůj záměr patentovat si technologie SDRAM, které se tenkrát na fórech JEDECu veřejně probíraly. Uvidíme, zda se mu podaří nalézt takový důkaz, aby přesvědčil soudní dvůr – v sázce je toho opravdu hodně.

Zdroj: EBN

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz