HW minutky: AMD a 64 bitů

  • 1492
Budoucnost AMD leží v procesorech Hammer, a pokud by firma zklamala v prosazování své architektury x86-64 mezi vývojáře hardwaru a softwaru, byl by to dozajista její konec. Naštěstí to tak zle vůbec nevypadá a AMD má optimismu stále dost. || Patříte-li k softwarovým experimentátorům a máte problémy s DirectX 9, zkuste ho odinstalovat.

AMD, Unreal Tournament 2003 a Jill of the Jungle
Na nedávno skončeném COMDEXu firma AMD zřetelně prezentovala, že svou blízkou budoucnost pokládá do procesorů s jádry Hammer a jejich hybridní 32/64bitové architektury. Nejen kladiva však budou tvořit zisky druhého největšího výrobce procesorů; Athlony XP narozdíl od Duronů ještě zdaleka neodcházejí – čeká je omlazovací kůra v podobě nového jádra Barton. Nezaměňujte bartonovské Athlony XP s designově velmi odlišnými hammerovskými Athlony 64: tyto dvě odrůdy Athlonů budou vedle sebe nějaký čas vesele koexistovat. Athlony XP zaujmou v příštím roce místo Duronů a uvolní prostor výkonnostních špiček Athlonům 64. Podle předpokladů AMD by měl být ke konci příštího roku poměr prodávaných Athlonů XP a 64 zhruba fifty-fifty, takže s ikspéčky se rozhodně zatím neloučíme.

AMD momentálně mobilizuje rezervy – poté, co uvedla na trh Athlon XP pracující s frekvencí FSB 333 MHz (jádro Thoroughbred B), hodlá oproti původním předpokladům trochu „osolit“ i procesory s jádrem Barton, a to za pomoci FSB 400 MHz. Ačkoli ještě není uvnitř AMD o této frekvenci na sto procent rozhodnuto a první dávka Bartonů rozhodně pojede jen s 333 MHz, pokud si výrobci čipsetů a základních desek poradí s nároky, které 400MHz FSB klade, můžeme takovéto procesory bezpečně očekávat.

Athlon 64

Athlon 64 spatří podle představ AMD pulty obchodů ke konci prvního nebo počátkem druhého čtvrtletí příštího roku. První funkční vzorky Athlonů 64, které byly partnerům AMD k dispozici, běžely na frekvenci 1,4 GHz, přičemž nedávno dostali hard- a softwaroví vývojáři od AMD 1,8GHz kousky. Výkon 1,4GHz modelů se údajně pohyboval kolem Pentia 4 2,2 GHz, což při očekávaných 2 GHz prvotního kmitočtu nevypadá vůbec špatně. AMD očekává, že ke konci roku 2004 (tj. za dva roky) budou Athlony 64 činit 100 % produkce jejích PC procesorů.

Athlon 64 bude mít přímo na čipu integrovaný řadič paměti, což je zajímavý a zároveň diskutabilní krok – těžko v tuto chvíli říct, zda vpřed, vzad či stranou. V každém případě bude vestavěný řadič premiérové verze Athlonu 64 podporovat jeden kanál paměti SDRAM DDR333. Pokud svět navzdory původním záměrům JEDECu získá pevný standard DDR400, (a v tuto chvíli to vypadá, že ano), mohlo by nás mrzet, že s Athlonem 64 si vymožeností DDR400 neužijeme. Pro plnou podporu jiného standardu paměti (tj. s odlišnými signálovými a časovacími specifikacemi rozhraní – např. DDR II) bude AMD muset přijít s novou verzí Athlonu 64. To se však netýká DDR400; parametrické rozdíly oproti DDR333 nejsou velké a můžeme s velkou pravděpodobností očekávat, že paměti DDR400 budou s prvními Athlony 64 bez problémů fungovat – otázkou ovšem zůstává výsledný výkon.

Mluvíme-li o výkonu, musím zmínit demonstraci Athlonu 64 na COMDEXu, která probíhala prostřednictvím (dosud nehotové) 64bitové verze Unreal Tournamentu 2003. Protože Microsoft dosud svoje 64bitová Windows XP nepřizpůsobil architektuře AMD x86-64 (a není bohužel jasný termín, kdy tak učiní), běžel UT2003 na 64bitovém SUSE Linuxu. Tim Sweeney, klíčová postava unrealovského světa, prozradil, že Athlon 64 je v 32bitových aplikacích přibližně o 15 % rychlejší než stejně taktovaný současný Athlon XP; u 64bitových aplikací je pak Athlon 64 rychlejší o 30 %. Tim ovšem také nemilosrdně dodal, že on a jeho programátorský tým nehodlají nikdy vytvořit 64bitové update původního Unrealu, a dokonce ani updaty tak populárních her, jakými bezesporu byli a jsou Jazz Jackrabbit nebo Jill of the Jungle :-).

Zdroje: AnandTech, FiringSquad, Evil Avatar



Jak se zbavit DirectX 9
Nedávno jsme vás informovali o tom, že Microsoft dal veřejnosti k testování nultého kandidáta na vydání DirectX 9. Ačkoli mně osobně tato verze DirectX funguje spolu s ovladači Detonator 40.72 bez problémů, slyšel jsem o různých potížích, které se různým lidem po instalaci objevily. Patříte-li k nim, mohl by vám pomoci DirectX 9 Uninstaller – funguje ale pouze pod Windows XP, kde obnoví původní systémovou instalaci DirectX 8. Stáhnout si ho můžete například zde.

Zdroj: Guru of 3D